Podepsaní navrhují: Ústavodárné
Národní shromáždění rač
se usnésti na tomto zákoně:
Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé se usneslo:
1. Zaměstnanci, který byl přeložen do
trvalé výslužby podle § 21, odst. 2, písm.
a) vlád. nař. ze dne 21. prosince 1938, č.
379 Sb., o úpravě některých personálních
poměrů ve veřejné správě,
ve znění předpisů je měnících
a doplňujících, se s účinností
od prvního dne měsíce následujícího
po vyhlášení tohoto zákona
a) připočte pro nárok na výslužné
a jeho výměru doba scházející
k nabytí nároku na plné výslužné,
nejvýše však 5 roků, a
b) pokud před 1. lednem 1944 nedovršil šedesátý
rok věku svého, vyměří odpočivné
(zaopatřovací platy) tak, jako kdyby se na něho
v den přeložení do výslužby vztahovala
příslušná ustanovení platových
novel č. 15 až 19/1944 Sb.
2. Ustanovení odst. 1 platí obdobně pro výměru
zaopatřovacích platů pozůstalých
po zaměstnanci tam uvedeném, který zemřel
před počátkem účinnosti tohoto
zákona, nevztahují-li se na pozůstalé
již ustanovení § 6, odst. 1, č. 6, písm.
d) dekretu presidenta republiky ze dne 17. srpna 1945, č.
53 Sb., o odčinění křivd československým
veřejným zaměstnancům.
3. Přeložení do trvalé výslužby
podle právních předpisů uvedených
v odst. 1 se nepovažuje za předčasné
přeložení do výslužby ve smyslu
§ 5, písm. f) dekretu pres. rep. č. 53/1945
Sb.
Zaměstnancům, přeloženým do výslužby
v době nesvobody a reaktivovaným podle dekretu presidenta
republiky ze dne 24. srpna 1945, č. 68 Sb., o reaktivaci
veřejných zaměstnanců, zaměstnankyním
reaktivovaným nebo opětně ustanoveným
podle dekretu presidenta republiky ze dne 10. září
1945, č. 74 Sb. o reaktivaci a opětném ustanovení
provdaných žen ve veřejných službách,
se započítává pro postup do vyšších
platů služného a pro nárok na výslužné
a jeho výměru doba uplynuvší ode dne
přeložení do výslužby (ode dne
rozvázání služebního poměru)
do dne reaktivace (opětného ustanovení),
nejméně však doba ustanovená v §
1, odst. 1, písm. a).
1. Odškodnění se poskytne na písemnou
nekolkovanou přihlášku, kterou nutno podati
nejpozději do 6 měsíců od počátku
účinnosti tohoto zákona, a to:
a) jde-li o zaměstnance v činné službě,
u příslušného osobního úřadu,
b) jde-li o zaměstnance ve výslužbě
nebo o pozůstalé po zaměstnanci, u úřadu
příslušného k vyměřování
jejich odpočivných (zaopatřovacích)
platů a není-li takového úřadu,
u úřadu, jehož likvidující orgán
zařizuje výplatu těchto platů.
2. Lhůta ustanovená v odst. 1 je dodržena,
jestliže přihláška byla v této
lhůtě odevzdána poštovní správě.
Zmeškání může v odůvodněných
případech prominouti příslušný
ústřední úřad v dohodě
s ministerstvem financí.
3. Žádosti, návrhy a stížnosti,
sledující odškodnění podle tohoto
zákona, které byly podány před počátkem
jeho účinnosti, nepovažují se za přihlášku
ve smyslu předchozích odstavců.
1. Přiznání odškodnění
podle tohoto zákona je vyloučeno, jestliže
zaměstnanec, pokud se týče jeho pozůstalých,
nejsou v ohledu státní a národní spolehlivosti
bezúhonní.
2. Zaměstnanci, jejichž služební poměr
byl za dobu nesvobody rozvázán podle nařízení
ze dne 21. prosince 1938, č. 379 Sb., o úpravě
některých personálních poměrů
ve veřejné správě ve znění
právních předpisů je měnících
a doplňujících nebo podle vládního
nařízení ze dne 24. prosince 1942, č.
42 Sb., o zjednodušení a nové úpravě
personálních poměrů ve veřejné
správě, se v otázkách, upravených
dekretem presidenta republiky ze dne 17. února 1945, č.
53 Sb., o odčinění křivd československým
veřejným zaměstnancům posuzují
tak, jako by k rozvázání služebního
poměru nedošlo, pokud byli po zrušení
služebního poměru z důvodů národních,
politických nebo rasových persekvováni a
pokud jejich služební poměr byl obnoven po
5. květnu 1945. Podmínka obnovení služebního
poměru není nutná pro ty, kteří
zemřeli v důsledku utrpení persekuce.
Vláda může vhodnými opatřeními
vyrovnati nesrovnalosti, vzniklé při provádění
tohoto zákona.
Tento zákon se vztahuje na zaměstnance
a) státu,
b) svazků územní samosprávy, jakož
i jiných korporací veřejného práva
a nadací,
c) ústavů, podniků, fondů a zařízení,
náležejících subjektům uvedeným
pod písm. a) a b) neb jimi spravovaných,
d) pro které platí zákon ze dne 24. června
1926 pod. č. 1, pokud jsou české, slovenské
nebo jiné slovanské národnosti.
Tento zákon nabývá účinnosti
prvním dnem měsíce, následujícího
po vyhlášení, provedou jej všichni členové
vlády.
V době nesvobody, t. j. v době ode dne 30. září
1938 do 4. května 1945 byla vydána řada
norem, která porušila, změnila nebo zvrátila
dosavadní předpisy, upravující právní
a služební poměry státních a
veřejných zaměstnanců. Změnami
těmi byla způsobena škoda:
a) předčasně pensionovaným,
b) provdaným zaměstnankyním.
Změny právních předpisů byly
provedeny:
1. nařízením ze dne 21. prosince 1938, č.
379, o úpravě některých personálních
poměrů ve veřejné správě
(část první, oddíl IV.), které
nabylo účinnosti dnem 30. prosince 1938 a platilo
ve svém původním znění do 29.
prosince 1940,
2. nařízením říšského
protektora ze dne 30. prosince 1940 o změně a doplnění
některých ustanovení vl. nař. č.
379/38 Sb. (Věst. nař. ř. prot. z r. 1941,
str. 7), které nabylo účinnosti dnem 30.
prosince 1940 a pozbylo ji dne 31. prosince 1942,
3. vlád. nař. ze dne 24. prosince 1942, č.
420 Sb., o zjednodušení a nové úpravě
některých personálních poměrů
ve veřejné správě, které nabylo
účinnosti dnem 1. ledna 1943,
4. vlád. nař. č. 321/1943 Sb. a č.
261/1944 Sb.
V případě, uvedeném ad 1 zavedeno
bylo obligatorní pensionování z moci úřední
bez ohledu na dosažení zákonného nároku
na plné výslužné, překročil-li
zaměstnanec 60. rok věku, zaměstnankyně
55. rok věku. Vedle tohoto obligatorního pensionování
bylo zavedeno ještě fakultativní přeložení
do trvalé výslužby z moci úřední,
jestliže zaměstnanec překročil 55 roků
věku, zaměstnankyně 53 roků věku,
a měl(a)-li nárok na plné výslužné.
Předpisy vlád. nař. č. 379/1938 Sb.
byly vyvolány nutností zlikvidovati přebytek
veřejných zaměstnanců v počtu
70.000 zaměstnanců, vzniklý v důsledku
politických událostí na podzim roku 1938
odsunem zaměstnanců z pohraničního
území a ze Slovenska a v počtu 9.000 zaměstnanců,
jež musila býv. prot. vláda převzíti
podle vlád. nař. č. 382/1938 Sb.
Škody, vzniklé prováděním vl.
nař. č. 379/38 Sb. jsou vesměs škodami
mezi aktivními a odpočivnými platy a v nepatrné
míře jen nedosažením nejvyššího
stupně služného.
Mnohem pronikavěji zasáhly do právních
poměrů veřejných zaměstnanců
již předpisy ze dne 30. prosince 1940, uvedené
ad 2. Toto nařízení snížilo věkovou
hranici pro obligatorní pensionování z moci
úřední proti dosavadnímu stavu o 5
roků, a to u mužů na 55 roků věku
a u žen 50 roků věku. Věková
hranice pro fakultativní pensionování u mužů
z 55 na 45 roků a u žen na 43 roky věku, při
čemž zároveň byla zrušena podmínka
nároku na plné výslužné dosud
u 55 letých zaměstnanců, 53 letých
zaměstnankyň platná. Nařízením
ze dne 16. února 1942 (Věst. říš.
prot. str. 47) byla pak předpisy o fakultativním
pensionování zaměstnanců starších
45, pokud se týče 43 let rozšířeny
i na soudce.
Předpisy cit. nař. sledovaly dvojí cíl,
a to restrikční a politický. Důvody
restrikční byly motivovány snahou po zmenšení
počtu státních zaměstnanců
ustanovením o obligatorním pensionování
zaměstnanců, starších 55 let (zaměstnankyň
starších 50 let). V případech zcela
mimořádných ohledů služebních
mohla vláda podle cit. nař. z těchto ustanovení
povoliti výjimku, a to nejdéle do dokonaného
65. roku věku zaměstnancova, kterážto
výjimka musila býti podle interních pokynů
okupantů povolována u zaměstnanců
německé národnosti. Politická povaha
předčasného pensionování tkvěla
v tom, že z vedoucích míst byli odstraněni
staří úředníci, věrní
republice a na jejich místa přicházeli většinou
Němci nebo ti, kteří chtěli jim sloužit
za jidášský groš. Touto "legální"
cestou, vedle zatýkání a věznění
se podařilo obsadit všechna důležitá
místa Němci a z toho titulu germanisovat a zavádět
němčinu jako úřední jazyk.
Původní restrikční účel
se změnil v dokonalý nástroj politický,
zostřený cit. výn. říš.
prot. ze dne 30. prosince 1940, takže všichni zaměstnanci,
pokud se týče zaměstnankyně, pensionovaní
nebo propouštění podle vl. nař. č.
379/38 Sb. jsou obětí persekuce národní
v důsledku politických událostí v
době nesvobody, avšak odškodnění
jim nebylo přiznáno v rámci dekr. pres. rep.
č. 53/45 Sb. z příčin uvedených
v jeho §§ 1 a 4 v důsledku vlád. usnesení
ze dne 17. srpna 1945 (Věst. min. fin. Inf. sdělení,
str. 70) a oběžníku ze dne 7. srpna 1945, č.
j. B-3399-7/8-IV/1 (Věst. min. vnitra č. 28, str.
39) a výnosu min. vnitra v dohodě s min. financí
ze dne 30. října 1945, čís. B-3399/27/9-45-IV/1
(Věst. min. vnitra č. 60, str. 72). Tyto vysvětlivky
k pres. dekret. č. 53/45 Sb. považují škody
způsobené vl. nař. č. 379/38 Sb. za
újmy immateriální povahy nebo sice za ztrátu
určitých oprávnění a výhod
majetkového dosahu, avšak bez právního
nároku na jejich propůjčení nebo přiznání.
Proto nelze pensionování podle těchto ustanovení
považovati za škodu ve smyslu § 5, písm.
F cit. dekretu. Min. vnitra při řešení
této právní věci nerozhodlo o předběžné
otázce, vyhovují-li cit. předpisy z doby
nesvobody čl. 2, odst. 1 úst. dekr. pres. rep. č.
11/1944 Úř. věst. čs.
VI. nař. č. 420/42 Sb. uvedlo zase v platnost pro
přeložení zaměstnanců do trvalé
výslužby ony služební předpisy,
jež byly v účinnosti před 30. prosincem
1938, ale s tou změnou, že se věková
hranice stanovená pro nárok na přeložení
do výslužby určila na 62 roků věku.
Platnost tohoto vl. nař. byla vl. nař. č.
321/1943 Sb. a č. 261/1944 Sb. prodloužena až
do 31. prosince 1945, avšak stanoveno, že mohou býti
při zjednodušování správy dáni
z moci úřední do trvalé výslužby
také zaměstnanci, aniž splnili podmínky
stanovené pro přeložení do trvalé
výslužby. Tím byla dána okupantům
možnost přeložiti zaměstnance do trvalé
výslužby v kterémkoliv věku a mohlo
se tohoto ustanovení používati z důvodů
politických.
Provdané zaměstnankyně byly propuštěny
podle odd. III. §§ 6 a 7, podle jejich znění
"dobrovolně" a podle odd. III., § 8 vl.
nař. č. 379/38 Sb., které měly na
mysli nucené, nedobrovolné propuštění,
jež bylo spojeno se sankcí finanční
ve sníženém odbytném. Tím se
měly provdané zaměstnankyně donutit
k dobrovolnému vzdání se služby, aby
tento zásah do služebních práv byl kryt
legální cestou. Propuštění provdaných
zaměstnankyň, ať dobrovolné, odporovalo
dosud platným demokratickým zákonům,
a to zák. č. 455/19 Sb. z. a n. a zák. č.
204/26 Sb. z. a n., podle nichž se přiznává
nárok na odbytné, vzdají-li se dobrovolně
služby z důvodů provdání. Zaměstnankyně
dostaly celkem nepatrné odbytné po dlouholeté
službě a některé byly obzvlášť
těžce postiženy, jestliže se provdaly za
pensistu.
Z uvedeného vyplývá, že neodškodněny
zůstávají dosud škody, vzniklé
veřejným zaměstnancům přeložením
do trvalé výslužby z moci úřední
z důvodů dovršení 55, pokud se týče
50 roků věku. Osnova přiznává
těmto zaměstnancům v § 1 odškodnění
toho druhu, že se jim připočte pro nárok
na výslužné a jeho výměru doba,
scházející k nabytí nároku
na plné výslužné, nejvýše
však 5 roků (t. j. rozdíl mezi věkovou
hranicí platnou pro nucené pensionování
podle vl. nař. č. 379/38 Sb. v jeho původním
znění a věkovou hranicí podle nařízení
z 30. prosince 1940) a že se jim, pokud před 1. lednem
1944, t. j. před počátkem účinnosti
platových novel č. 15 až 19/1944 Sb., nedovršili
60 roků věku vyměří odpočivné
(zaopatřovací) platy tak, jako kdyby se na ně
v den přeložení do výslužby vztahovala
příslušná ustanovení citovaných
platových novel. Tyto zásady platí dále
obdobně pro výměru zaopatřovacích
platů pozůstalých po zaměstnancích,
kteří se nedožili, resp. nedožijí
počátku platnosti tohoto zákona. Za účelem
zamezení pochybností a vyloučení případných
sporů se konečně stanoví, že
přeložení do výslužby podle právních
předpisů v § 1, odst. 1 osnovy uvedených,
se nepovažuje za předčasné přeložení
do výslužby ve smyslu § 5, písm. f) dekr.
presidenta republiky č. 53/45 Sb.
Kromě zaměstnanců, uvedených v §
1 osnovy, po případě jejich pozůstalých,
mohli by pro obdobné odškodnění přicházeti
v úvahu ještě zaměstnanci, kteří
byli přeloženi do trvalé výslužby
z moci úřední na základě předpisů
nařízení z 30. prosince 1940, po případě
vl. nař. č. 420/1942 Sb. o fakultativním
pensionování, jestliže takové pensionování
nespočívalo na důvodech politických.
Není totiž vyloučeno, že těchto
ustanovení, i když se jich v prvé řadě
a převážně používalo z důvodů
politických, bylo použito i z důvodů
jinakých, na př. restrikčních a pod.,
po případě také z důvodů
skutečné nezpůsobilosti ke službě.
Případy tohoto druhu mohou býti velmi rozmanité
a lze je stěží vystihnouti předpisy
zákona. Proto osnova ponechává tyto případy,
individuální úpravě v ten způsob,
že zmocňuje v § 5 vládu, aby vhodnými
opatřeními vyrovnala nesrovnalosti, vzniklé
při provádění osnovaného zákona.
V souvislosti s odškodněním zaměstnanců
pensionovaných podle v předu zmíněných
předpisů, třeba odškodniti i zaměstnance
přeložené sice do výslužby v době
nesvobody, avšak reaktivované podle dekretu presidenta
republiky ze dne 24. srpna 1945, č. 68 Sb., o reaktivaci
veřejných zaměstnanců. Neboť
tyto zaměstnance, u nichž se podle § 2, odst.
1 dekr. pres. rep. č. 68/45 Sb. vyhledává,
že jejich reaktivaci vyžaduje zájem služby,
nebylo by lze posuzovati hůře, než-li zaměstnance
v době nesvobody rovněž pensionované,
avšak nereaktivované. Osnova jim v § 2 přiznává
započtení doby, uplynuvší ode dne přeložení
do výslužby do dne reaktivace pro nárok na
výslužné a jeho výměru, nejméně
však doby, jež bude připočtena zaměstnancům
pensionovaným podle nařízení ze dne
30. prosince 1940 z důvodu dovršení 55, pokud
se týče 50 roků věku a nereaktivovaných
podle pres. dekr. č. 68/45 Sb.
Tatáž úprava má podle § 2 osnovy
dále platiti i pro zaměstnankyně reaktivované,
nebo opětně ustanovené podle dekretu pres.
republiky ze dne 10. září 1945, č.
74 Sb., o reaktivaci a opětném ustanovení
provdaných žen ve veřejné službě,
poněvadž jejich reaktivace, pokud se týče
opětné ustanovení, se řídí
týmiž zásadami jako reaktivace veřejných
zaměstnanců podle dekretu presidenta republiky č.
68/45 Sb.
Formální předpisy, obsažené v
§ 3 osnovy, jsou obdobou ustanovení § 8 dekretu
presidenta republiky č. 63/45 Sb. Ustanovení §
4 osnovy odpovídá pak § 7 cit. dekretu. O ustanovení
§ 5 byla již řeč vpředu. Na základě
tohoto ustanovení bude možno vyrovnati i jiné
případné nesrovnalosti, jež by se při
provádění osnovaného zákona
vyskytly. Osobní dosah osnovy je vymezen v § 6 a to
shodně s ustanoveními § 3 dekretu presidenta
republiky č. 53/45 Sb., § 1 dekretu č. 74/45
Sb.
Náklad s touto úpravou spojený činí
asi 50,000.000 Kčs a je možno jej uhraditi úsporami
v jednotlivých resortech, ať už racionalisací
personální anebo věcnou.