Ad 1. Státní správa železniční
byla postavena před nutnost zabývati se otázkou
obsazení železničních služeben
v pohraničí dostatečným počtem
českého personálu již od osvobození
našeho území. Krytí potřeby českého
personálu v pohraničí, jež byla nejnaléhavější
hlavně ve službě staniční a jízdní,
bylo prováděno jednak překládáním
zaměstnanců z vnitrozemí, jednak povoláváním
železničních pensistů (zvláště
nižších kategorií) do činné
služby.
Pro překládání do pohraničí
mohli přijíti v úvahu jen ti zaměstnanci
z vnitrozemí, proti nimž nebylo námitek po
stránce služební kvalifikace, mravní
bezúhonnosti a národní spolehlivosti a konečně
takoví zaměstnanci, o jejichž ubytování
mohlo býti postaráno. Rozsah tohoto překládání
zaměstnanců do pohraničí byl dán
na jedné straně potřebou železniční
služby, na druhé straně možností
výběru zapracovaných sil, které bylo
lze ve vnitrozemí uvolniti ze služby; školení
zaměstnanců nebo jejich přeškolování
nepřicházelo v úvahu, neboť přeložení
zaměstnanci museli být v pohraničí
zapojováni do služby bezodkladně.
V souvislosti s odsunem Němců bylo zařízeno,
aby u každého ředitelství st. drah byl
pověřen překládáním
do pohraničí zvláštní úředník
personálního oddělení s povinností
dbáti s příslušnými odděleními
odborné služby o hladký a rychlý postup
akce, při čemž přednostové příslušných
ředitelských oddělení byli osobně
odpovědni za soustavné provádění
této osidlovací akce.
Do té doby spadá též zřízení
řed. v Ústí n. L., jehož personální
dotování (720 zaměstnanců) bylo prováděno
překládáním zaměstnanců
z obvodů ředitelství st. drah v Plzni a Hradci
Králové (po 30%) a řsd v Praze (40%).
Aby byl i u železničních zaměstnanců
samotných vyvolán zájem o pohraničí,
ukázalo se vhodným poskytovati jim v pohraničí
některé výhody, které jinak nejsou
normálně poskytovány (tak na př. náhrada
stěhovacích výloh i těm zaměstnancům,
kteří byli do pohraničí přeloženi
na vlastní žádost nebo přihlášku,
nebylo-li takové přeložení výlučně
jen v jejich soukromém zájmu atd.). Aby zaměstnancům
v pohraničí byla zlepšena životní
existence, zvýšena jejich životní úroveň
i sociální postavení, bylo požádáno
ministerstvo zemědělství, aby při
přídělu půdy podle dekretu presidenta
republiky č. 12/1945 Sb., a domků bylo přihlíženo
přednostně k žádostem železničních
zaměstnanců; dále pak, aby bylo obdobně
postupováno i při projednávání
žádostí o pronájem půdních
reserv ponechaných ve správě národního
pozemkového fondu.
Aby bylo zřejmo, jak veliký úkol státní
správa železniční v tomto směru
od doby našeho osvobození zvládla, poznamenávám,
že ředitelství st. drah přeložila
do pohraničí v době od května 1945
do 30. dubna 1947 celkem 34.727 zaměstnanců (řsd
Brno 4815, Hradec Králové 6314, Olomouc 3598, Plzeň
5577, Praha 14.209, Ústí n. L. 214).
Pokud se týče otázky bydlení, třeba
připomenouti, že bytová tíseň
železničních zaměstnanců ve velkých
dopravních střediscích v pohraničí
je stejně svízelná jako ve vnitrozemí,
ba někde ještě svízelnější.
Právě nedostatek bytů v dopravních
střediscích v pohraničním území
nejvíce brzdí snahu železniční
správy krýti naléhavou potřebu některých
kategorií exekutivní služby zaměstnanci
z vnitrozemí. Železniční správa
proto podporuje snahu ubytovati železniční
zaměstnance v menších obcích v pohraničním
území i v širším okruhu jejich
domovských stanic. Třeba však míti na
zřeteli, že zvláštní povaha železniční
služby vyžaduje, aby železniční zaměstnanci
bydlili co nejblíže svých služeben, aby
byli co nejdříve dosažitelni, kdykoliv toho
vyžaduje zájem služby. Proto železniční
zaměstnanci, kteří konají denní
i noční služby, vyhledávají ve
vlastním i služebním zájmu byty v blízkosti
svých domovských stanic, nebo alespoň v místech
s dobrým vlakovým spojením do domovských
stanic. V takových místech však jest zpravidla
nedostatek vhodných bytů.
Jsou případy, že železniční
zaměstnanci, kteří jsou překládáni
z vnitrozemí do pohraničí, vracejí
se zpět do vnitrozemí, protože jim nebylo možno
přiděliti v pohraničí byty rovnocenné
bytům, které měli ve vnitrozemí, nebo
protože jim mohly býti přiděleny byty
jen v obcích příliš vzdálených
od jejich služeben.
Soudím proto, že snaha ubytovati další
zaměstnance železniční v bližším
okruhu domovských stanic v pohraničním území
nebude míti zvláštních výsledků.
Ministerstvo dopravy - v intencích sledovaných pány
interpelanty - dalo přes to ředitelstvím
st. drah znovu pokyny, aby při opatřování
bytů pro železniční zaměstnance
přihlížela k menším obcím
v okruhu těchto domovských stanic.
Domnívám se, že lepší výsledky
by měla celostátní akce, která by
sledovala přestěhování zaměstnanců
ve výslužbě a vdov z dopravních středisek
do menších obcí v pohraničí.
Ad 2. Již v listopadu 1945 vydalo ministerstvo dopravy výnosem
směrnice pro úpravu sídel domovských
stanic vlakového jízdního personálu
v pohraničí.
Při tom se vyšlo ze zásady, že v pohraničí
a v sídlech významného průmyslu je
třeba vytvořiti domovské stanice pro vlakový
jízdní personál s větším
počtem zaměstnanců podle dopravně-politických
zájmů státu. Se zřetelem, že
ČSR je průvozním státem, je třeba
za sídla domovských stanic vlakového jízdního
personálu určovati stanice v blízkosti silného
zdroje přepravy.
Domovské stanice, jež pozbývají, nebo
pozbyly novými státoprávními a hospodářskými
poměry svého významu, je třeba omezovati
v jejich působnosti, případně je rušiti.
Tento plán byl promítnut na přiměřeně
dlouhou dobu; možno jej uskutečňovati jenom
postupně, pokud to dovolují sociální
poměry zaměstnanců.
Hlavní zásadou při dopravě vlaků,
která musí být bezpodmínečně
dodržována, je nejúčelnější
a nejhospodárnější využití
zaměstnanců při zachování bezpečnosti
provozu. Doprovod vlaků musí být přidělován
jen těm stanicím, jejichž personál je
může doprovázeti na nejdelší vzdálenost,
pokud možno s nejmenšími dobami odpočinku
ve vratných stanicích, bez ohledu na okrsky jednotlivých
ředitelství.
Příděl doprovodu dálkových
rychlíků vycházejících z Prahy
do jiných stanic nelze doporučiti, neboť pražské
stanice musejí být dotovány pevným
počtem průvodčích vlaků, aby
mohly obstarati místní, zvláště
sobotní a nedělní osobní dopravu sloužící
k rekreaci pražských obyvatelů. Přesun
těchto dálkových výkonů z Prahy
by znemožnil sestavení pořadu jízd pro
zbývající výkony s hlediska hospodárnosti
a zákona o osmihodinové pracovní době,
neboť soustředění většího
počtu průvodčích do velkých
stanic umožňuje příznivější
a hospodárnější úpravu jejich
pracovní doby.
Vývoj vozební služby ve výtopnách
v pohraničí je vázán na vybudování
výtopen, většinou těžce poškozených.
S postupující konsolidací železničního
provozu jsou přikazovány výtopnám
v pohraničí veškeré výkony, pokud
je to v souladu s dokonalým využitím lokomotiv
a personálu, i s hlediska zařízení
výtopen. V mezích těchto zásad jsou
dotovány výtopny v pohraničí i nejvýkonnějšími
lokomotivami ČSD (tak na př. výtopna v Podmoklech
lokomotivami ř. 387.0 pro vedení rychlíků
Praha - Podmokly, výtopna v Chomutově ř.
4860 pro vedení rychlíků Praha - Chomutov
a výtopna v Chebu ř. 464.0 pro vedení těchže
rychlíků v trati Cheb - Chomutov). Rovněž
v nákladní dopravě dotujeme výtopny
v pohraničí přednostně novými
lokomotivami (ř. 534.0) pro vedení dálkových
uhelných vlaků a zlepšujeme jejich stav lokomotiv
přídělem výkonných nákladních
lokomotiv (ř. 434.1 a 434.2) z vnitrozemí.
S hlediska rozdělení výkonů vedou
dnes výtopny v pohraničí většinu
všech dálkových a nákladních
vlaků do vnitrozemí. Je ovšem samozřejmé,
že by nebylo hospodárné a pro železniční
podnik únosné vytvářeti kdekoliv a
tedy ani v pohraničí uměle velké služebny,
kde není pro to podkladu v hospodářském
životě kraje. Při menším osídlení
pohraničí proti stavu před válkou
je potřeba místních osobních vlaků
menší a rovněž tak při snížené
výrobnosti je menší potřeba místních
vlaků nákladních. Po této stránce
je výkon výtopen v pohraničí v místní
dopravě menší než před válkou,
na druhé straně se však zlepšil jejich
podíl na dopravě dálkové.
Zlepšování železničního
provozu přináší s sebou nutně
i určitý pokles potřeby jízdního
a tedy i strojního personálu. Při respektování
požadavku hospodárnosti přihlíží
železniční správa vždy přednostně
k potřebám personálu v pohraničí,
aby byl dotován dostatečně výkony,
a tato zásada bude v daných mezích sledována
i nadále.