Ve filmovém oboru (Čs. filmová společnost)
náležejícím do kompetence ministerstva
informací došlo v poslední době k několika
případům pokusů o propouštění
zaměstnanců způsobem, který je v rozporu
s platnými zákonnými předpisy.
Již minulého roku v listopadu byla dána výpověď
p. Dr. Šenfeldovi proti vůli krajské i odborové
rady, které i dnes na svém stanovisku trvají.
(Výpověď byla odvolána.)
Počátkem t. r. z příkazu nynějšího
vedoucího a zástupce ústředního
ředitele p. Macháčka byla provedena klasifikace
všech zaměstnanců tohoto sektoru na tři
kategorie, a to:
1. nepostradatelní,
2. schopní úředníci, ale vzhledem
k těmto schopnostem v oboru hospodářsko-správním
nedostatečně využiti,
3. jejichž zkušenosti nemají pro film význam
anebo jejich schopnosti nejsou dostatečné.
Dne 15. II. t. r. byly pak dány výpovědi
p. Chodilovi, Mansfeldovi, Englovi, Tuláčkovi, Kyselovi,
Bulínovi, Dušejovskému a sl. Rubíkové.
Zajímavé je, že ani jeden z jmenovaných
nebyl z kategorie 3 a p. Tuláček byl dokonce z kategorie
1. Závodní rada dala souhlas s výpovědí
jedině u sl. Rubíkové, kde šlo pouze
o polodenní zaměstnání a jmenovaná
na celodenní nechtěla přistoupit.
U ostatních závodní rada nedala souhlas s
odůvodněním, že jmenovaní vesměs
již 17 až 27 let pracují s úspěchem
ve filmu a jejich zkušenosti možno v jiných sektorech
velmi dobře využíti, a to jen ku prospěchu
čs. zestátněného filmu. Tak ku př.
pro archiv uvedeného sektoru bylo v plánu přijmouti
dva nové úředníky a skutečně
byl přijat jeden, ač toto místo mohl s úspěchem
zastávati p. Kysela, který po dlouhá léta
podobnou službu vykonával v "UFÉ".
Tuláček a Bulín byli dlouhá léta
samostatnými šéfy produkce a vedoucími
biografů, p. Chodil, Engl a Mansfeld úspěšnými
úředníky půjčovny, ale nakonec
se ukázalo, že je-li jim svěřena práce
odpovídající jejich zkušenostem, stávají
se velmi platnými složkami svého úřadu.
Tak ku př. p. Mansfeld jest nyní kontrolním
úředníkem pro účtárny
biografů a osvědčil se jako jedna z nejlepších
sil, ale p. Macháček na výpovědi trvá,
přestože úřad práce se zrušením
pracovního poměru nevyslovil svůj souhlas,
totéž možno říci i u p. Tuláčka.
Pp. Bulín a Engl jsou v poslední době nemocní
a nemohou se plně svému zaměstnání
věnovati, ale oba jsou dlouholetými zaměstnanci
(p. Bulín 27 let) a jistě by bylo možno jich
využíti na těch místech, která
zastávají nyní naprostí neodborníci
ke škodě celého filmového podnikání,
o čemž možno podati celou řadu přesvědčujících
dokladů.
P. Chodil se rovněž ukázal velmi dobrou silou
jako pomocník krajského účetního,
což bylo uznáno i jeho bezprostředním
představeným, takže byl plně využit
a konal platné služby.
Zdůrazňuji, že všem byla dána
výpověď proti platným předpisům
zákona, aniž správa závodu měla
vyrozumění a rozhodnutí úřadu
ochrany práce, ať již kladnou nebo zápornou.
Podle platných právních předpisů
byly a jsou stále tyto výpovědi bez právního
účinku a přes to, že správa byla
na tuto okolnost upozorněna a věděla o tom,
trvala na nezákonné výpovědi a dnem
1. IV. t. r. zakázala vyplatiti plat p. Chodilovi a Kyselovi
a současně zakázala jim přiděliti
práci, čímž oba právě
v době placení nájemného zůstali
bez prostředků. Byli nuceni správu závodu
žalovat a soud v obou případech vynesl rozsudek,
že pracovní poměr trvá a odsoudil správu
závodu k zaplacení dlužných platů
i útrat. Zajímavou okolností jest, že
asi správa si byla vědoma nesprávnosti svého
postupu, neboť soudu deponovala pouze netto plat, ale sociální
dávky a daně zaplatila včas přímo.
Po uvedeném soudním rozhodnutí povolala správa
pana Chodila do práce, ale týž den mu znovu
dala výpověď, ač rozhodnutí úřadu
ochrany práce nenabylo právní moci, poněvadž
pan Chodil se odvolal.
Sama finanční prokuratura se pozastavila nad postupem
pana Macháčka, a svým dopisem č. j.
R 2301/6-T z 12. 5. 1947/31 označila tento postup za nepřípustný,
podotýkajíc, že způsobuje jen řadu
zbytečných a nepříjemných žalob
a vydání státní pokladně a
výslovně tam cituje dekret č. 88/46, že
po rozumu tohoto zákona možno zaměstnance propouštěti
pouze po předchozím souhlasu úřadu
ochrany práce.
Soud tak rozhodl výhradně na základě
znění jmenovaného dekretu, zamítnuv
všechny ostatní důkazy jako nerozhodné.
Ku konci ještě poznamenáváme, že
páni Tuláček a Mansfeld jako osvobození
političtí vězni mají podle dekretu
136/46 a 255/46 přednostní nárok na zaměstnání
v zestátněném podnikání.
Tento způsob propouštění starých,
zkušených a osvědčených zaměstnanců
je tím překvapivější, když
je zjištěno, že v úseku hospodářsko-správním
se počítá s přijímáním
dalších (asi 15) zaměstnanců a že
zde jsou zaměstnáni na zodpovědných
místech lidé bez nejmenší odborné
kvalifikace (vyučení klempíři, truhláři,
číšníci, krejčí a jiní).
Podepsaní poslanci se táží pana ministra:
1. Jsou panu ministru informací uvedené okolnosti
známy?
2. Je panu ministru informací znám zvláště
uvedený protizákonný postup p. ústředního
ředitele Macháčka při výpovědi
zaměstnanců?
3. Je pan ministr ochoten v uvedených konkretních
případech zakročit ve prospěch zaměstnanců?
4. Je pan ministr ochoten zabránit pro budoucno nesprávnému
postupu při udílení výpovědí
zaměstnancům ve filmovém oboru?