Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé 1947.

3. zasedání.

615.

Odpověď

ministra dopravy

na interpelaci poslanců Kobylky a Přeučila (tisk 434)

o poměru mezi soukromou živnostenskou dopravou a silniční dopravou ČSD.

Ad a): Ačkoliv podnik ČSD uplatnil přednostní nárok na provozování autobusové dopravy na trati Hranice - Spálov, projeví ministerstvo dopravy, jelikož jde o trať pouze místního významu, souhlas s tím, aby byla J. Ondřejovi udělena koncese pro trať jím žádanou, a to za předpokladu, že její platnost bude omezena na dobu nejvýše tří let.

K žádosti Jar. Běláka, který žádá o koncesi pro pravidelnou hromadnou dopravu osob na trati Hranice - Potštát, neuplatní podnik ČSD přednostní nárok a ministerstvo dopravy dá souhlas k udělení koncese žadateli na dobu nejvýše tří let.

Ad b): K žádosti Františka Pavelky o udělení koncese k pravidelné hromadné dopravě osob na trati Kelč - Valašské Meziříčí nedošlo také dosud k uplatnění přednostního nároku se strany podniku ČSD. Poněvadž však jde o navázání přepravy na jeho koncesovanou trať Kelč - Hranice, bude nutno uplatniti přednostní nárok i z toho důvodu, že žadatel, kdyby mu koncese byla udělena pro tuto novou žádanou trať, provozoval by dopravu ve skutečnosti přímo z Hranic do Valašského Meziříčí a tím by konkuroval železniční dopravě kolejové.

Ad c): Ve věci Tomáše Třísky zrušilo ministerstvo dopravy výnos býv. ministerstva obchodu ze dne 29. května 1940, č. j. 36.153/40-IV-E, i výměr býv. zemského úřadu v Brně ze dne 11. dubna 1940, č. j. 6.966/V-12, jímž byla Tomáši Třískovi ze Slatinic odňata koncese k pravidelné hromadné dopravě osob na trati Slatinice - Lutín - Hněvotín - Olomouc a zpět, udělená mu výměrem býv. zemského úřadu v Brně ze dne 12. února 1937, č. j. 4346/37-V-12, na dobu pěti let.

Obě citovaná rozhodnutí opírala se o ustanovení § 29, písm. a), ve spojení s ustanovením § 6, odst. 1, písm. a) zákona č. 77/1935 Sb., jehož předpokladem jest odsouzení jmenovaného pro zločin rozsudkem býv. polního soudu v Brně ze dne 1. prosince 1939. Usnesením krajského soudu v Olomouci ze dne 25 května 1946, č. j. Nt VI-2/45-6, byla k žádosti Tomáše Třísky vyslovena podle čl. 9, odst. 2, ústavního dekretu presidenta republiky ze dne 3. VIII. 1944, č. 30/1945 Sb., nicotnost výše citovaného rozsudku býv. polního soudu v Brně, poněvadž šlo o odsouzení v době nesvobody a pro čin, který není trestný podle platného práva československého. Tím odpadly i důvody, které vedly k odnětí koncese jmenovanému.

Z toho důvodu uložilo ministerstvo dopravy Zemskému národnímu výboru v Brně, aby žádost Tomáše Třísky o prodloužení koncese projednal kladně, bude-li zjištěna potřeba obyvatelstva v této trati. Kromě toho bylo v těchto dnech T. Třískovi sděleno, že bude moci zahájiti dopravu na zmíněné trati ihned, jakmile se dohodne s ředitelstvím státních drah o příslušném jízdním řádu.

Ad d): Na poradě v Luhačovicích, svolané obchodní a živnostenskou komorou v Olomouci na 20. ledna 1947, bylo jednáno se zástupci ministerstva dopravy a ředitelství státních drah v Brně o úpravě autobusových i kolejových jízdních řádů. Na dotaz z kruhů mimodrážních, jaký program mají ČSD v automobilovém provozu v obvodu okresu uhersko-brodského, bylo sděleno, že pro rok 1947 je plánováno zřízení automobilové trati Uherský Brod - Trenčín a že ČSD mohou obstarati i přepravu z nácestných stanic této trati, bude-li toho třeba. V úseku Starý Hrozenkov - Uherský Brod provozuje dopravu sice podle zatímního povolení vydaného okresním národním výborem v Uherském Brodě autodopravce Michal Šupina, poněvadž však byly stížnosti z kruhů obyvatelstva, že dopravní potřeba obyvatelstva mezi Starým Hrozenkovem a Bojkovicemi není kryta, byl výnosem ze 13. 3. 1947, č. j. 17041/47-S/d, požádán zemský národní výbor v Brně, aby pokračoval v řízení o udělení koncese Michalu Šupinovi pro pravidelnou hromadnou dopravu osob na trati Starý Hrozenkov - Komňa - Bojkovice podle jeho původní žádosti. Ježto podnik ČSD na této trati přednostní nárok nemíní uplatniti, bylo zemskému národnímu výboru uloženo, aby Michala Šupinu vyzval, aby bezodkladně zahájil dopravu na této trati ve smyslu své původní žádosti.

Dálková doprava ČSD na trati Uherský Brod - Trenčín nedotkne se ani dopravy Buráňové, ani Mahdalovy, které jsou místní povahy.

Ad e): Názor, že ČSD považují t. zv. pohraniční území za výhradnou doménu pro vlastní silniční dopravu, není odůvodněný. Naopak jsou projednávány žádosti soukromých živnostenských autodopravců o udělení koncesí na tomto území, při čemž jsou předpoklady zřízení nových tratí s hlediska potřeby obyvatelstva zkoumány stejně jako kdekoliv jinde.

Ad f): Důvodem umístění nákladních automobilů ČSD v uvedených místech byla potřeba urychleného odvozu zásilek ze železničních skladišť, o který nebylo u soukromých autodopravců valného zájmu. Železniční správa se proto rozhodla tento rozvoz prováděti ve vlastní režii svými vozidly, neboť jedině tato opatření zaručí plynulý odvoz zásilek.

Pokud jde o žádosti o koncese nákladní autodopravy soukromých provozovatelů v osidlovaném pohraničí, jest jejich počet, proti počtu žádostí, resp. již udělených koncesí ve vnitrozemí, tak nepatrný, že železniční správa, jak s hlediska dopravní potřeby, tak i s hlediska dopravního plánu, nemá a nemůže míti proti ní námitek.

Ad g): Jde o pověsti, které postrádají podkladu. Poměr živnostenské silniční dopravy k silniční dopravě ČSD je dán pro přítomnost zákonem č. 77/1935 Sb., pro budoucnost pak směrnicemi vypracovanými reglementační komisí, která byla zřízena při Generálním sekretariátu Hospodářské rady. Na jejich podkladě vypracuje pak ministerstvo dopravy návrh osnovy příslušného zákona, který nad to projde ještě meziministerským připomínkovým řízením, takže k znepokojení jakýchkoliv hospodářských složek ve státě není a nebude příčin.

Pokud jde o konkrétní dotazy na konci interpelace, vyplývají odpovědi již z toho, co bylo výše uvedeno o jednotlivých případech. Závěrem mohu jen znovu ubezpečiti pány tazatele, že učiním, zvláště pokud jde o poměr mezi soukromou živnostenskou dopravou a silniční dopravou ČSD, opatření, která zaručí soukromé živnostenské dopravě existenční možnost v mezích slučitelných s celkovým hospodářským a státním zájmem.

V Praze dne 12. května 1947.

Ministr dopravy:

Dr. Ivan Pietor v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP