§ 4.

(1) Použivatelnost ustanovení § 3, odst. 2, § 7, odst. 1, č. III, a § 8, odst. 1 učitelského zákona č. 104/1926 Sb., ve znění novely učitelského zákona č. 16/1944 Sb., pokud stanoví zvláštní sazby pro opatrovatelky, se zrušuje.

(2) Správcům (správkyním) mateřských škol přísluší pro výměru výslužného započitatelný ředitelský přídavek, který činí:

a) při správě samostatné mateřské školy 1.000 Kčs ročně; tento přídavek se zvyšuje za druhé a každé další oddělení mateřské školy nebo škol, podřízených témuž správci, o 240 Kčs ročně, nejvýše však na 1.960 Kčs ročně;

b) při správě mateřské školy (oddělení) spojené se správou obecné nebo měšťanské školy 240 Kčs ročně za každé oddělení, nejvýše však 1.200 Kčs ročně.

(3) Ředitelský přídavek podle odstavce 2 nesmí s případným ředitelským přídavkem podle ustanovení § 15 učitelského zákona č. 104/1926 Sb., ve znění novely učitelského zákona č. 16/1944 Sb., přesáhnouti nejvyšší výměru tímto ustanovením stanovenou.

§ 5.

Ustanovení § 15, odst. 3, poslední věta platového zákona se zrušuje.

Čl. IV.

§ 1.

Tento zákon platí

a) pro zaměstnance státu a státních nebo státem spravovaných ústavů, podniků, fondů a zařízení, jejichž platové poměry jsou upraveny platovými zákony nebo předpisy podle nich vydanými,

b) pro učitele, na něž se vztahuje učitelský zákon č. 104/1926 Sb.,

c) pro profesory diecésních učilišť theologických (§ 211 platového zákona č. 103/1926 Sb.),

d) pro poživatele odpočivných (zaopatřovacích) platů vyplácených z prostředků státních nebo z prostředků ústavů, podniků a fondů státních nebo státem spravovaných,

e) přiměřeně pro zaměstnance svazků územní samosprávy, jejichž služební a platové poměry jsou upraveny podle obdoby platového zákona nebo předpisů podle něho vydaných, jakož i - pokud nejde o rozšíření platnosti ustanovení čl. I zák. č. 39/1946 Sb. (čl. I, § 4, odst. 1) - pro poživatele odpočivných (zaopatřovacích) platů vyplácených z prostředků nucených svazků územních, ústavů, podniků a fondů těchto svazků nebo těmito svazky spravovaných.

§ 2.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1947 s výjimkou ustanovení čl. I, § 4, které nabývá účinnosti dnem 1. srpna 1945, čl. I, § 5, které nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1944 a čl. III, § 3, které nabývá účinnosti dnem 1. prosince 1945; zákon provedou všichni členové vlády.

Důvodová zpráva.

Platové poměry státních a jiných veřejných zaměstnanců vyvíjely se v době nesvobody v zemích České a Moravskoslezské a na Slovensku rozličným způsobem. Zatím co v zemích České a Moravskoslezské došlo po přechodném stadiu drahotních opatření k systematické úpravě platové, uskutečněné od 1. ledna 1944 vládními nařízeními 15-19/1944 Sb., bylo na Slovensku setrváno při platové soustavě z r. 1926, na niž byly navázány čtvery drahotní přídavky (mimořádný příspěvek, pokud se týče příplatek ženatých podle zákona č. 40/1941 Sl. z., drahotní přídavek podle zákona č. 129/1942 Sl. z. ve znění zákona č. 232/1942 Sl. z., všeobecný drahotní přídavek podle zákona č. 139/43 Sl. z. ve znění zákona č. 169/1943 Sl. z. a mimořádný drahotní přídavek podle nařízení Slovenské národní rady č. 39/1945 Sb. n. SNR). Při tom toliko první z uvedených přídavků byl podroben dani důchodové, ostatní z uvedených přídavků byly od daně důchodové osvobozeny. Také ještě v první době po osvobození území republiky byly vydány zvláštní platové předpisy pro země Českou a Moravskoslezskou a pro Slovensko, a to jednak dekret presidenta republiky ze dne 20. srpna 1945, č. 58 Sb., o platovém přídavku státním a některým jiným veřejným zaměstnancům, jednak nařízení Slovenské národní rady č. 39/1945 Sb. n SNR. První společnou platovou normou platnou na území celého státu je teprve zákon ze dne 12. prosince 1945, č. 159 Sb., o zvláštním přídavku státním a některým jiným veřejným zaměstnancům, jakož i poživatelům státních odpočivných (zaopatřovacích) platů.

Je tedy třeba, aby oba rozličné platové systémy byly opět sjednoceny, aby tak byl získán společný náklad a stejné předpoklady pro očekávanou novou celostátní platovou úpravu.

Materiálně má býti sjednocení provedeno rozšířením platového systému platného nyní v zemích České a Moravskoslezské na území Slovenska (čl. I osnovy), při čemž je pamatováno na to, aby zaměstnanec novou platovou úpravou neutrpěl újmu na svých dosavadních platech (čl. I, § 3). V případech, ve kterých by nové platy byly nižší dosavadních, má se zaměstnanci dostati vyrovnávacího osobního přídavku, který bude odbouráván při každém zvýšení služného (platu mu odpovídajícího).

Pro srovnání obou platových systémů a posouzení navrhovaného sjednocení uvádějí se tyto příklady:

1. Úředník II. služební třídy v 5. platové stupnici se služným stupně a) a činovným podle skupiny míst A. Rodinný stav: ženatý s 2 dětmi.

Dosavadní platy podle platového systému platného na Slovensku
Nové platy podle osnovaného zákona
Služné19.800 Kčs Služné28.560 Kčs
činovné4.800 Kčs činovné13.200 Kčs
výchovné3.000 Kčs výchovné3.600 Kčs
mimoř. příspěvek (přípl.) ženatých podle zák. č. 40/1941 Sl. z. 4.500 Kčsplatový přídavek podle dekretu č. 58/1945 Sb. 4.800 Kčs
zvláštní přídavek podle zák. č 159/1945 Sb.  9.000 Kčszvláštní přídavek podle zák. č. 159/1945 Sb.  9.000 Kčs
celkem41.100 Kčs celkem59.160 Kčs
od toho:od toho:
pensijní příspěvek 1.584 Kčs
daň důchodová 2.364 Kčs daň důchodová 4.812 Kčs
zbývá37.152 Kčs
k tomu:
drahotní přídavek podle zák. č. 129/1942 Sl. z. 6.800 Kčs
všeob. drahot. přídavek podle zák. č. 139/1943 Sl. z. 4.956 Kčs
mimořádný drahotní přídavek podle nařízení č. 39/1945 Sb. n. SNR  9.180 Kčs
úhrnem58.088 Kčs zbývá úhrnem54.348 Kčs

Vyrovnávací přídavek podle § 3 osnovy činí 3.740 Kčs.

2. Zřízenec ve II. platové stupnici se služným 2. stupně a činovným podle skupiny míst A. Rodinný stav: svobodný.

Dosavadní platy podle platového systému platného na Slovensku
Nové platy podle osnovaného zákona
Služné7.056 Kčs Služné12.720 Kčs
činovné3.000 Kčs činovné8.400 Kčs
mimoř. přísp. podle zák. č. 40/1941 Sl. z. 2.880 Kčsplatový přídavek podle dekretu č. 58/1945 Sb. 6.000 Kčs
zvláštní přídavek podle zák. č. 159/1945 Sb.  3.000 Kčszvláštní přídavek podle zák. č. 159/1945 Sb.  3.000 Kčs
celkem15.936 Kčs celkem30.120 Kčs
Od toho:od toho:
pensijní příspěvek 564 Kčs
daň důchodová       - Kčs daň důchodová1.884 Kčs
zbývá15.372 Kčs
k tomu:
drahot. přídavek podle zák. č. 129/42 Sl. z. 3.600 Kčs
všeob. drahot. přídavek podle zák. č. 139/43 Sl. z. 2.400 Kčs
mimoř. drahotní přídavek podle nařízení č. 39/45 Sb. n. SNR.  6.570 Kčs
úhrnem27.942 Kčs zbývá úhrnem28.236 Kčs

Vyrovnávací přídavek podle čl. I, § 3 osnovy nepřichází v úvahu.

Obdobně jako právní poměry zaměstnanců aktivních mají se sjednotiti i právní předpisy o odpočivných (zaopatřovacích) platech. Podklad pro toto sjednocení poskytuje ustanovení čl. I, § 4 osnovy. Jde tu zejména o rozšíření platnosti zákona č. 39/1946 Sb. na Slovensko, jemuž však - poněvadž citovaný zákon navazuje na použivatelné předpisy z doby nesvobody - musí předcházeti obdobné nařízení, jaké je předvídáno v čl. I, § 1 osnovy. Z rozšíření platnosti ustanovení čl. I zák. č. 39/1946 Sb. bylo nutno vyloučiti pensisty územní samosprávy [čl. IV, § 1, odst. 1, písm. e) osnovy], poněvadž ani v zemích České a Moravskoslezské se toto ustanovení na jmenované osoby přímo nevztahuje (srov. čl. I zák. č. 39/1946 Sb. ve spojení s § 4 vl. nař. č. 126/1941 Sb.). Svazky územní samosprávy mohou ovšem podle předpisů pro ně platných učiniti opatření obdobné. Při té příležitosti pozměňuje se použivatelnost ustanovení čl. IV, § 2, odst. 2 novely platového zákona č. 15/1944 Sb. tak, aby se toto ustanovení vztahovalo i na zaměstnance ustanovené po 1. lednu 1944 a na jejich pozůstalé. Citované ustanovení novely platového zákona má za účel, aby odpočivné (zaopatřovací) platy zaměstnanců, účastných platové úpravy z roku 1944 a jejich pozůstalých, kteří již nepožívají drahotních přídavků upravených posledně zákonem č. 39/1946 Sb., nebyly nižší, nežli odpočivné (zaopatřovací) platy vyměřené podle předpisů platných před uvedenou platovou úpravou, k nimž drahotní přídavky příslušejí. Okupantským režimem bylo však při formulaci citovaného ustanovení vynuceno, aby jeho platnost byla omezena na zaměstnance, kteří byli dne 1. ledna 1944 v činné službě, a na jejich pozůstalé. Používání tohoto ustanovení vedlo by k tomu, že u zaměstnanců ustanovených teprve po 1. lednu 1944 a u jejich pozůstalých mohly by odpočivné (zaopatřovací) platy zůstati pod úrovní odpočivných (zaopatřovacích) platů vyměřených před počátkem účinnosti platových novel z roku 1944. Zvláště pronikavě projevovalo by se to u odpočivných (zaopatřovacích) platů v tak zv. nejnižší výměře, jejichž výše stanovená v roce 1926 v § 155 platového zákona nebyla při platové úpravě v roce 1944, rovněž zásahem okupantského režimu, zvýšena. Tak na př. nejnižší pense vdovy po podúředníku a zřízenci činí při započitatelné služební době až včetně do 12 roků 4.200 Kčs ročně. K tomu přísluší u pozůstalých po zaměstnancích, kteří odešli do výslužby nebo zemřeli v činné službě před 1. lednem 1944, drahotní přídavek 6000 Kčs ročně. Stejnou částku obdrží, byť ve formě přídavku podle čl. IV, § 2, odst. 2 vl. nař. č. 15/1944 Sb. i pozůstalí po zaměstnancích, kteří byli 1. ledna 1944 v činné službě. Naproti tomu pozůstalí po zaměstnancích, kteří byli ustanoveni až po 1. lednu 1944, obdrželi by pouze pensi 4.200 Kčs ročně.

V článku II osnovy se sjednocují a vydávají nové společné předpisy o systemisaci míst funkčního služného u soudců a konceptních pragmatikálních úředníků úřadů veřejné žaloby a o časovém postupu soudců do VI. a V. stupnice funkčního služného. Z důvodů ústavních (§ 97, odst. 2 ústavní listiny) se do zákona přejímají i ostatní platové normy soudcovské, tak aby je nebylo třeba pro Slovensko vyhlašovati vládním nařízením předvídaným v čl. I, § 1 vládního návrhu.

Po stránce formální má se sjednocení platového práva státních a některých jiných veřejných zaměstnanců provésti jednak cestou nařizovací na základě zmocnění obsaženého v čl. I, § 1 osnovy, jednak přímým rozšířením právních předpisů uvedených v čl. I, § 2 osnovy na území Slovenska. U předpisů uvedených v čl. I, § 1 osnovy takové přímé rozšíření platnosti, resp. použivatelnosti není možné, poněvadž jde o právní předpisy vydané v době nesvobody. Ústavní dekret presidenta republiky ze dne 3. srpna 1944, č. 11 Úř. věst. čs., o obnovení právního pořádku ve znění zákona ze dne 19. prosince 1945, č. 12 Sb. z roku 1946, podle něhož by bylo lze použivatelnost uvedených předpisů územně rozšířiti, platí totiž podle čl. VI, odst. 1 cit. zákona zatím jen v zemích České a Moravskoslezské.

Při příležitosti a za účelem sjednocení platových předpisů na celém státním území odstraňuje se zároveň dosavadní disparita mezi zaměstnanci svobodnými a ženatými (čl. III, § 1 osnovy), poskytuje se suspendovaným zaměstnancům polovina platového přídavku (dekret č. 58/1945 Sb.) a polovina zvláštního přídavku (zákon č. 159/1945 Sb.) (čl. III, § 2 osnovy), obnovuje se věková hranice 18 roků stanovená pro nárok na výchovné v § 144 platového zákona č. 103/1926 Sb. a hranice nezaopatřenosti se pro týž účel zvyšuje vzhledem k nynějším hospodářským číslům a ve shodě s předpisy zákona ze dne 13. prosince 1945, č. 154 Sb., o rodinných přídavcích některých osob, pojištěných pro případ nemoci, z dosavadních 4.800 Kčs na 7.200 Kčs (čl. III, § 3 osnovy). Konečně se odstraňuje disparita mezi opatrovatelkami na státních opatrovnách a učitelkami ručních prací (domácích nauk), zavedená novelou učitelského zákona č. 16/1944 Sb., a obnovuje se tak právní stav platný podle učitelského zákona č. 104/1926 Sb. v jeho původním znění (čl. III, § 4, odst. 1 osnovy). Správcům mateřských škol přiznává se zvláštní ředitelský přídavek podle obdoby ustanovení § 15 učitelského zákona ve znění vl. nař. č. 16/1944 Sb. a dospívá se tak k celostátní úpravě uvedené věci anticipované na Slovensku ustanovením článku III nařízení Slovenské národní rady ze dne 8. února 1946, č. 15 Sb. n. SNR, kterým se mění a doplňují některé předpisy o služebních a platových poměrech učitelstva lidových a měšťanských škol a dětských opatroven (čl. III, § 4, odst. 2 osnovy).

Pokud jde o finanční náklad spojený s provedením osnovaného zákona a o jeho úhradu, sluší uvésti toto:

Rozšíření platového systému platného nyní v zemích České a Moravskoslezské na území Slovenska u zaměstnanců aktivních (čl. I, §§ 1 až 3 a čl. II) nevyžádá si nového finančního nákladu, pokud jde o zaměstnance ženaté, poněvadž jejich dosavadní platy jsou na Slovensku vyšší platů v zemích českých. Toliko u svobodných zaměstnanců, kteří požívají na Slovensku nižších drahotních přídavků nežli zaměstnanci ženatí, dojde platovou unifikací k určitému zvýšení dosavadních platů slovenských. Pro naprostou odchylnost obou platových systémů nelze finanční náklad tím vznikající přesněji vyčísliti. Pro hrubý odhad bylo by lze počítati asi s částkou 25,000.000 Kčs ročně (při 25.000 zaměstnancích a průměrném nákladu 1.000 Kčs na jednoho zaměstnance).

Z unifikace pensijních předpisů podle čl. I, § 4 osnovy vyplývá

1. zvýšení nynějších drahotních přídavků na Slovensku

z dosavadních 4.200 Kčs ročně u poživatelů výslužného a čekatelného na 7.800 Kčs ročně,
z dosavadních 3.300 Kčs ročně u poživatelů vdovské pense na 6.000 Kčs ročně,
z dosavadních 3.300 Kčs ročně u poživatelů sirotčí pense na 4.200 Kčs ročně,

a to s účinností od 1. srpna 1945, t. j. od téhož dne, od kterého byly uvedené drahotní přídavky zvýšeny v zemích České a Moravskoslezské.

Finanční náklad na toto zvýšení činí ročně okrouhle 85,000.000 Kčs (při 15.000 poživatelích výslužného a čekatelného, 10.000 poživatelů vdovské pense a 3.500 poživatelů sirotčí pense). S připočtením nákladu za uplynulou dobu od 1. srpna 1945 do 31. prosince 1946 v částce 120,000.000 Kčs činí celkový náklad z uvedeného titulu pro rok 1947 205,000.000 Kčs;

2 zvýšení dosavadních drahotních přídavků k darům a pensím z milosti a odpočivným (zaopatřovacím) platům povoleným podle volné úvahy rovněž s účinností od 1. srpna 1945, a to:

a) na Slovensku z dosavadních 2.100 Kčs ročně na 2.400 Kčs ročně, což činí celkem ročně 210.000 Kčs (při 700 případech) a pro rok 1947 celkem okrouhle 500.000 Kčs;
b) v zemích České a Moravskoslezské z dosavadních 1.500 Kčs na 2.400 Kčs ročně, což činí celkem ročně 3,150.000 Kčs (při 3.500 případech) a pro rok 1947 celkem okrouhle 7,500.000 Kčs.

Z novelisace předpisů o systemisaci míst funkčního služného soudců a konceptních pragmatikálních úředníků úřadů veřejné žaloby a ze zavedení časového postupu jmenovaných do VI. a V. stupnice funkčního služného (čl. II) vznikne nový finanční náklad toliko v zemích České a Moravskoslezské, poněvadž na Slovensku jsou tyto předpisy již nyní v platnosti. Finanční náklad zde přicházející v úvahu se odhaduje částkou 5,000.000 Kčs ročně.

Přiznání činovného, adjuta, remunerace a denního platu svobodným zaměstnancům ve stejné výměře jako ženatým (čl. III, § 1) vyžádá si v zemích České a Moravskoslezské nákladu přibližně 100,000.000 Kčs ročně (celkový náklad na činovné a na část adjuta, remunerace a denního platu odpovídající činovnému činí 2.000,000.000 Kčs ročně; svobodných zaměstnanců je z celkového počtu zaměstnanců asi 1/5 a snížení činovného, po případě části vpředu uvedených platů činovnému odpovídající činí průměrně rovněž asi 1/5).

Na Slovensku se z uvedeného titulu zvláštní finanční náklad neprojeví, poněvadž na Slovensku ustanovení o krácení činovného (adjuta, remunerace, denního platu) svobodným zaměstnancům neplatí, takže vyšší náklad může tu resultovati toliko z titulu platové unifikace, o níž je řeč již vpředu.

Náklad vyplývající ze zvýšení hranice nezaopatřenosti a ze zvýšení věkové hranice pro účely výchovné (čl. III, § 3) možno zhruba odhadnouti u platů aktivních částkou 30,000.000 Kčs ročně (8.000 případů po 3.600 Kčs ročně, t. j. 1.800 Kčs výchovné a 1.800 Kčs zvláštní přídavek podle zákona č. 159/1945 Sb.) a u požitků pensijních částkou 3,600.000 Kčs ročně (1.000 případů po 3.600 Kčs ročně). Poněvadž pak uvedené ustanovení má nabýti zpětné účinnosti od 1. prosince 1945, činil by v roce 1947 celkový náklad

u platů aktivních62,500.000 Kčs
a u požitků pensijních 7,500.000 Kčs.

Opětné platové zrovnoprávnění opatrovatelek na státních opatrovnách s učitelkami ručních prací (domácích nauk) podle čl. III, § 4, odst. 1 osnovy vyžádá si nákladu asi 7,400.000 Kčs ročně (3.700 případů průměrně po 2.000 Kčs ročně).

Přiznání ředitelského přídavku správcům (správkyním) mateřských škol podle čl. III, § 4, odst. 2 osnovy představuje finanční zatížení v částce asi 3,000.000 Kčs ročně (3.000 případů průměrně po 1.000 Kčs ročně).

Celkový finanční náklad spojený s provedením osnovaného zákona v roce 1947 tedy činí:

I. u platů aktivních:

a) podle čl. I, §§ 1 až 3 a čl. II, pokud jde o unifikaci 25,000.000 Kčs
b) podle čl. II, pokud jde o novelisaci předpisů o systemisaci míst funkčního služného soudců a konceptních pragmatikálních úředníků úřadů veřejné žaloby a zavedení časového postupu jmenovaných do VI. a V. stupnice funkčního služného v zemích České a Moravskoslezské 5,000.000 Kčs
c) podle čl. III, § 1100,000.000 Kčs
d) podle čl. III, § 362,500.000 Kčs
e) podle čl. III, § 4, odst. 1 7,400.000 Kčs
f) podle čl. III, § 4, odst. 2   3,000.000 Kčs
   celkem202,900.000 Kčs

II. u odpočivných (zaopatřovacích) platů:

a) podle čl. I, § 4, odst. 1 205,000.000 Kčs
b) podle čl. I, § 4, odst. 2 8,000.000 Kčs
c) podle čl. III, § 3  7,500.000 Kčs
   celkem220,500.000 Kčs
Úhrn I. a II.423,400.000 Kčs

Uvedené vyšší výdaje spojené s provedením osnovaného zákona v roce 1947 uhradí se z úspor, jež v tomto roce vzniknou v osobních výdajích, zejména snížením počtu státních zaměstnanců při provádění chystané národní mobilisace práce.

V Praze dne 23. dubna 1947.

Předseda vlády:

Klement Gottwald v. r.

Ministr financí:

Dr. Dolanský v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP