Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Zákon ze dne 12. dubna 1946, č. 86 Sb., o stavební
obnově, se mění a doplňuje takto:
1. V § 1, odst. 1 se poslední věta nahrazuje
tímto ustanovením:
"Obnova se provádí:
a) novostavbou, přestavbou nebo podstatnou opravou nebo
změnou;
b) přístavbou, je-li to v souhlase s platným
a vyhovujícím upravovacím plánem,
anebo, není-li takového plánu, je-li to odůvodněno
důležitým veřejným zájmem,
zejména též účelností
a hospodárností stavby nebo požadavkem dobrého
vzhledu;
c) jinou stavební činností jen, děje-li
se tak zároveň s přestavbou nebo podstatnou
opravou nebo změnou nebo přístavbou poškozeného
objektu nebo - jde-li o činnost samostatnou - odstraňuje-li
se jí škoda větší 250.000 Kčs,
u zemědělských usedlostí a rodinných
domků a domů obecně prospěšných
stavebních družstev větší 50.000
Kčs;
d) přestavbou nebo podstatnou opravou nebo změnou
nebo přístavbou objektu, který nebyl poškozen
v souvislosti s válečnými událostmi
nebo s nepřátelskou okupací a který
náleží vlastníku, jehož jiný
objekt byl takto poškozen nebo zničen a nemá
býti obnoven na svém původním místě,
ale jen za předpokladu, že i v tomto případě
budou získány potřebné bytové
nebo hospodářské jednotky."
2. Ustanovení § 2, odst. 2, prvé věty
zní takto:
"Zemské komise - na Slovensku okresní komise
- se zpravidla skládají ze čtyř členů,
a to ze tří odborníků technických
a jednoho právního; počet jejich členů
může však býti snížen až
na dva, při čemž jeden z členů
musí býti vždy právník."
3. V § 3, odst. 1, prvá věta, se vsunují
před slovo "zmocněnce" slova "podle
možnosti".
4. V § 3, odst. 3, se na konci prvé věty škrtá
tečka a připojují slova "a zemského
národního výboru - na Slovensku státního
stavebního úřadu"; v druhé větě
nahrazují se slova "zemského národního
výboru" slovy "okresního národního
výboru", ve třetí větě
slova "zemský národní výbor"
slovy "okresní národní výbor"
a ve čtvrté větě slova "zemského
národního výboru" slovy "okresního
národního výboru".
5. V § 3 se vsunuje za odstavec 4 nový odstavec 5
tohoto znění:
"(5) Není-li ustanoven zmocněnec
pro obnovu, vykonává jeho činnost okresní
národní výbor, na Slovensku státní
stavební úřad."
6. § 4, odst. 1 zní takto:
"(1) Zemský národní výbor
- na Slovensku státní plánovací a
statistický úřad - rozhodne podle směrnic
a pokynů (§ 1, odst. 2) a vyhlásí v
Úředním listě, na Slovensku v Úředním
věstníku, pro které obce platí ustanovení
tohoto zákona."
7. V § 4, odst. 2, § 5, odst. 1 a § 7, odst. 1,
písm. a) se škrtá čárka za číslicí
"1" a vypouštějí slova "písm.
a)".
8. V § 5, odst. 1, větě prvé se vypouští
slovo "bezodkladně".
9. V § 5 se vsunuje za odstavec 3 nový odstavec 4
tohoto znění:
"(4) S odstraněním ssutin a trosek
podle odstavců 2 a 3 může se sečkati
až do doby, kdy bude započato s prováděním
obnovy dotčeného objektu, neohrožuje-li dosavadní
stav veřejnou bezpečnost a nevzniká-li z
něho zdravotní závada."
Dosavadní odstavec 4 se označí jako 5.
10. V § 7, odst. 1, písm. d) se vsunují na
konci tyto věty:
"Ministerstvo techniky v dohodě s ministerstvem financí,
na Slovensku prostřednictvím příslušných
pověřenectev, může poskytovati obcím
ze státních prostředků podporu na
provedení těchto přípravných
prací, pokud nemohou náklady s nimi spojené
uhraditi ze svých prostředků."
11. V § 7, odst. 2 se na konci prvé věty nahrazuje
tečka středníkem a vsunuje toto ustanovení:
"jde-li o obnovu celé obce, která má
převážně zemědělský
ráz, jest přizvati zástupce ministerstva
zemědělství, na Slovensku též
pověřenectva zemědělství a
pozemkové reformy."
12. § 7 se doplňuje dvěma dalšími
odstavci (šestým a sedmým) tohoto znění:
"(6) Tam, kde toho vyžaduje naléhavá
potřeba, může býti za předpokladu,
že strany nečiní námitek a není
jiných překážek, zejména po stránce
regulační, buď na žádost strany
nebo z úřední moci provedeno zkrácené
řízení, které spočívá
v tom, že zemská (okresní) komise pro obnovu
provede bez předchozího jednání podle
odstavce 1 hned místní ohledání podle
odstavce 2.
(7) Má-li býti výjimečně
obnova zničených objektů provedena novostavbami
v obvodu jiné obce, buďtež řízení
podle odstavců 2 a 3 pro obě dotčené
obce spojena."
13. V § 8, odst. 1 se na konci připojuje tato věta:
"Výměr může se vztahovati buď
na celou obec nebo na některé její části,
nebo jen na některé objekty v obci (dílčí
výměr)."
14. Ustanovení § 8, odst. 4 zní takto:
"(4) Pro posouzení, které průmyslové
závody nebo jejich objekty je nutno obnoviti (§ 1,
odst. 1), je závazné rozhodnutí nebo opatření
ministra průmyslu, vydané na Slovensku prostřednictvím
pověřence průmyslu a obchodu, u závodů
průmyslu výživy po dohodě s ministrem
výživy, učiněné na Slovensku
též po vyjádření pověřence
výživy. Soupis těchto objektů v příslušné
obci pořídí místní národní
výbor a zašle jej ministerstvu průmyslu k posouzení.
Rozhodnutí zašle pak ministerstvo průmyslu
(na Slovensku prostřednictvím pověřenectva
průmyslu a obchodu) přímo příslušné
zemské (okresní) komisi pro obnovu. Teprve podle
tohoto rozhodnutí lze pojmouti takovéto závody
nebo jejich objekty do výměru."
15. V § 8, odst. 5 se vypouští citace "[§
4, odst. 1, písm. b)]".
16. V § 10, odst. 1 se vsunuje jako druhá věta
toto ustanovení:
"Ten, kdo žádá o vyvlastnění,
je oprávněn podati zároveň žádost
o utvoření nebo změnu stavenišť."
17. V § 11, odst. 2 se vypouští slovo "může"
a na místo slova "rozhodnouti" se vkládají
tato slova: "zprostiti vlastníka povinnosti k obnově
a může rozhodnouti".
18. V § 14, odst. 1, úvodní větě
se citace "§§ 8 a 9" nahrazuje citací
"§§ 8, 9 a 13".
19. V § 14, odst. 1 se vsunuje jako bod 1 toto ustanovení:
"1. Je-li řízení o rozdělení
nebo přeměně pozemků na staveniště
nebo o sdělení stavební čáry
nebo o stavebním povolení již zcela připraveno
(zvláště jsou-li předloženy příslušné
plány a nemají-li sousedé námitek
proti projednání, zejména je-li prokázán
jejich souhlas se žádostí), může
zemská (okresní) komise při svém místním
šetření provésti také komisionální
jednání podle stavebních předpisů
a rozhodnouti o žádosti na místě stavebního
úřadu samostatným výměrem,
proti němuž se mohou strany odvolati k zemskému
národnímu výboru, na Slovensku k pověřenectvu
techniky. Povolení podle stavebních předpisů
lze vydati až zároveň s výměrem
o obnově."
Dosavadní bod 1 se označuje jako 1a.
20. V § 14, odst. 2 se před dosavadní znění
vsunuje tato nová první věta:
"Pokyny o způsobu provádění staveb
(§ 13, odst. 3) se mohou, pokud jde o stavbu obytných
budov, odchýlit od předpisů dosavadních
stavebních řádů a statutů a
od ustanovení předchozího odstavce, musí
však dbáti náležité bezpečnosti
nosných konstrukcí, tepelné a zvukové
nepropustnosti, jakož i odolnosti proti ohni užitých
staviv a zejména základních podmínek
zdravého bydlení. Byty musí býti budovány
dokonale suché, vzdušné, náležitě
prosvětlené a musí býti vybaveny přiměřeným,
technickému pokroku odpovídajícím
náležitě větratelným příslušenstvím."
21. V § 16, odst. 1 nahrazují se slova "předpisy
plánovacími a stavebními" slovy "předpisy
stavebními a po případě s upravovacím
plánem."
22. V § 16, odst. 2 se vypouštějí slova
"plánovacími a".
23. V § 16 se vsunuje za odstavec 2 nový odstavec
3 tohoto znění:
"(3) Na obnovu stavebních objektů
průmyslových, provedenou mimo řízení
podle části I, může býti poskytnuta
podpora podle předchozích odstavců 1 a 2,
bude-li opatřeno rozhodnutí podle § 8, odst.
4."
Dosavadní odstavec 3 se označí jako 4.
24. Za § 18 se vkládá § 18 a tohoto znění:
(1) Týká-li se podpora majetku, zkonfiskovaného
podle dekretu presidenta republiky ze dne 21. června 1945,
č. 12 Sb., o konfiskaci a urychleném rozdělení
zemědělského majetku Němců,
Maďarů, jakož i zrádců a nepřátel
českého a slovenského národa (na Slovensku
podle nařízení ze dne 23. srpna 1945, č.
104 Sb. n. SNR, o konfiskaci a urychleném rozdělení
zemědělského majetku Němců,
Maďarů, jakož i zrádců a nepřátel
slovenského národa, ve znění nařízení
ze dne 14. května 1946, č. 64 Sb. n. SNR), nebo
podle dekretu presidenta republiky ze dne 25. října
1945, č. 108 Sb., o konfiskaci nepřátelského
majetku a Fondech národní obnovy, lze podporu poskytnouti
přídělci majetku nebo se svolením
příslušného fondu národnímu
správci, po případě obecně
prospěšnému bytovému sdružení
vytvořenému z takových osob.
(2) Dokud se určitá osoba nestane knihovním
vlastníkem zkonfiskovaného majetku, postihují
povinnosti uložené v § 24 osobu, které
byla poskytnuta podpora.
(3) Ustanovení předchozích odstavců
platí obdobně i o majetku, který podle §
2, odst. 3 dekretu č. 108/1945 Sb. nepodléhá
konfiskaci, pokud tento majetek nebyl dosud vrácen původním
majitelům podle § 4, odst. 1 zákona ze dne
16. května 1946, č. 128 Sb., o neplatnosti některých
majetkově-právních jednání
z doby nesvobody a o nárocích z této neplatnosti
a z jiných zásahů do majetku vzcházejících.
Podporu lze v těchto případech poskytnouti
původním majitelům, pokud jsou držiteli
dosud nevráceného majetku."
25. V § 19, odst. 1 se vsunují za slova "financí
a vnitra" slova "a u staveb obytných též
v dohodě s ministerstvem techniky".
26. V § 20, odst. 4 se připojuje na konci tato věta:
"Náhrada (záloha) válečné
škody, nebo jiný příspěvek, podpora
a pod., poskytnuté na obnovu objektu, o němž
bylo výměrem o obnově rozhodnuto, že
bude obnoven [§ 8, odst. 3, písm. a)], smí
býti vyplaceny jen podle směrnic ministerstva, v
jehož oboru náhrada (záloha), jiný příspěvek,
podpora a pod. byly přiznány."
27. V § 22, odst. 1 se vsunují za slova "financí
a vnitra" slova "a u staveb obytných též
v dohodě s ministerstvem techniky".
28. V § 22, odst. 3 se na konci třetí věty
nahrazuje tečka středníkem a vsunuje toto
ustanovení: "při tom nutno k tomuto důchodu
domácnosti přičísti čisté
služební požitky hlavy rodiny a v případech,
kde celkový důchod poplatníka a příslušníků
jeho rodiny včetně jejich čistých
služebních požitků přesahuje částku
100.000 Kčs, též čisté služební
požitky příslušníků rodiny."
29. V § 22 se v odstavci 9 slova "v poměru vyplaceného
státního příspěvku k hodnotám
(v pozemku, v zachované části objektu, v
penězích a pod.), kterými se vlastník
zúčastnil na obnově" nahrazují
slovy "v poměru provedeného zvětšení
objektu k původnímu jeho rozsahu před poškozením;
spoluvlastnický podíl státu nesmí
však nikdy býti větší, než
jaký vyplývá z poměru vyplaceného
státního příspěvku k hodnotám
(v pozemku, v zachované části objektu, v
penězích a pod.), kterými se vlastník
zúčastnil na obnově. Objekt jest obnoven
v podstatně větším rozsahu, činí-li
zvětšení jednu čtvrtinu, u zemědělských
usedlostí jednu polovinu jeho rozsahu před poškozením
(zničením)."
30. V § 23, odst. 1 se v prvé větě slova
"zemské komisi" nahrazují slovy "okresnímu
národnímu výboru", v třetí
větě se slova "stavebního úřadu"
nahrazují slovy "okresního národního
výboru, na Slovensku u státního stavebního
úřadu" a na konci odstavce se připojuje
tato nová věta: "Okresní národní
výbor (státní stavební úřad)
žádost přezkouší a předloží
s odůvodněným návrhem příslušnému
ministerstvu, na Slovensku příslušnému
pověřenectvu."
31. Za § 25 se vkládá § 25a tohoto znění:
Nemůže-li stavebník zaplatiti výlohy
spojené s pořízením stavebních
plánů a rozpočtů ani z vlastních
prostředků ani z náhrady (zálohy)
válečných škod nebo z jiného
příspěvku nebo podpory, může
mu okresní národní výbor, na Slovensku
státní stavební úřad, přiznati
ze státních prostředků potřebnou
bezúročnou zálohu podle směrnic, které
vydá ministerstvo techniky v dohodě s ministerstvem
financí a s nejvyšším účetním
kontrolním úřadem, pokud jde o Slovensko
též po slyšení příslušných
pověřenectev. Záloha se uhradí v přednostním
pořadí ze zápůjčky zaručené
podle ustanovení §§ 19 až 21. Neposkytne-li
se státní záruka, jest stavebník povinen
zálohu vrátiti."
32. Za § 29 se vkládá § 29a tohoto znění:
"Opatření nutných zařízení
komunikačních a zdravotních.
Obnovují-li se celé obce, jejich čtvrti nebo
ulice nebo, provádí-li se obnova objektů
na nových plochách, jest obec povinna nejpozději
při provádění obnovy vybudovati nejnutnější
příjezdní komunikace a rozšířiti
v potřebné míře kanalisační
a vodovodní zařízení. Pokud se obcím
podle platných předpisů poskytuje příspěvek
na vybudování takových zařízení,
budiž tento příspěvek poskytnut v přednostním
pořadí obcím, které provádějí
tuto výstavbu ke splnění povinnosti podle
předchozí věty."
Pokud je to nutno v zájmu včasného splnění
úkolů stanovených zákonem ze dne 25.
října 1946, č. 192 Sb., o dvouletém
hospodářském plánu, může
zemský národní výbor zmocniti stavební
úřad, aby v obcích, kde dosud nebylo provedeno
řízení podle § 7, odst. 2 a 3 zákona
č. 86/1946 Sb., provedl toto řízení
a jeho jménem vydal zvláštní dílčí
výměr o obnově (§ 8) pokud jde o objekty,
jichž obnova jest součástí úkolů
dvouletého hospodářského plánu
a má býti provedena jinou stavební činností,
než novostavbou, a pokud provedení obnovy nepředpokládá
změnu upravovacího plánu.
Kde zákon č. 86/1946 Sb. užívá
slov "ministerstvo dopravy (veřejná správa
technická)", nahrazují se tato slova slovy
"ministerstvo techniky", kde užívá
slov "ministerstvo ochrany práce a sociální
péče", nahrazují se tato slova slovy
"ministerstvo sociální péče"
a kde užívá slov "povereníctvo
dopravy a verejných prác", nahrazují
se tato slova slovy "pověřenectvo techniky".
Ministr techniky se zmocňuje, aby upravil a ve Sbírce
zákonů a nařízení uveřejnil
úplné znění zákona č.
86/1946 Sb., jak vyplývá ze změn, provedených
tímto zákonem.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provedou jej ministři
techniky, sociální péče, financí
a vnitra v dohodě se zúčastněnými
ministry.
Při provádění zákona ze dne
12. dubna 1946, č. 86 Sb., o stavební obnově
se ukázalo, že jest v zájmu urychleného
a řádného provedení stavební
obnovy, aby tento zákon byl v některých směrech
doplněn, po případě aby některá
jeho ustanovení byla změněna. Ministerstvo
techniky proto, přihlížejíc k vlastním
zkušenostem, nabytým při dosavadním
provádění zákona, a k došlým
námětům se strany činitelů
na obnově zúčastněných, vypracovalo
návrh novelisace zmíněného zákona.
Doplňky, po případě změny,
o něž jde, možno zařaditi přibližně
do čtyř skupin. První skupinu tvoří
doplňky zákona, obsahující úpravu
otázek, jimiž se zákon dosud nezabýval
(čl. I, č. 10, 24, 26, 31, 32), v druhé skupině
jde o rozšíření pojmu stavební
obnovy podle zákona (čl. I, č. 1), do třetí
skupiny pak možno zařaditi ustanovení směřující
k zjednodušení řízení (čl.
1, č. 2, 3, 4, 5, 12, 13, 19, 30 a čl. II) a konečně
čtvrtou skupinu tvoří změny mající
za účel odstraniti některé pochybnosti,
k nimž dosavadní text zavdával podnět
(čl. I, č. 14, 16, 18, 20, 23, 25, 27, 28, 30).
K jednotlivým ustanovením se podotýká:
Definice pojmu "stavební obnova", obsažená
v § 1, odst. 1 zákona, nezahrnuje všechny případy,
jež by se doporučovalo zahrnouti pod účinnost
zákona.
a) Tak podle dosavadního znění tohoto ustanovení
rozumí se obnovou u objektů zničených
v souvislosti s válečnými událostmi
nebo s nepřátelskou okupací jen náhrada
těchto objektů novými stavbami. Ukázalo
se však účelným a hospodárným,
provésti tuto obnovu i nástavbou, tedy podle terminologie
stavebního práva buď podstatnou změnou
nebo přístavbou, objektů válečnými
událostmi nedotčených; z povahy věci
vyplývá, že je to možno jen v tom případě,
náležejí-li oba objekty témuž vlastníku.
b) Z téhož ustanovení plyne, že pod pojem
obnovy podle tohoto zákona spadá jen odstraňování
škod, jež se děje novostavbou, přestavbou,
přístavbou nebo podstatnou opravou nebo změnou,
tedy činnostmi, jež vyžadují stavebního
povolení. Nespadá sem tedy odstraňování
t. zv. škod lehkých (kde nejsou poškozeny hlavní
části nosných zdí, konstrukce stropů
a krovů). Poněvadž však i tu může
jíti o značný náklad, jenž nemůže
býti kryt zálohou na náhradu válečných
škod a jenž po případě může
daleko převyšovati náklad na odstranění
menšího porušení nosné zdi nebo
konstrukce krovu, jež pod zákon spadá, doporučuje
se zahrnouti i odstranění těchto lehkých
škod do pojmu stavební obnovy, ovšem jenom v
tom případě, jde-li o škody větší.
Je ovšem samozřejmo, že musí zde býti
dán předpoklad § 1, odst. 1 zákona,
totiž že odstranění lehkých škod
je nutné k tomu, aby objekt se stal uživatelným.
V souvislosti s tím jest třeba vyjasniti i otázku,
zda možno odstranění t. zv. lehkých
škod na objektu zahrnouti vždy do obnovy v případech,
kdy se provádí na dotčeném objektu
odstranění těžkých škod.
c) Dále se v některých případech
ukázalo hospodárným a účelným,
provésti obnovu objektů zničených
v souvislosti s válečnými událostmi
nebo s okupací tím, že by se uvedly do řádného
stavu objekty válečnými událostmi
nebo válečnou okupací sice nedotčené,
ale schátralé z jiných důvodů
(nedostatečným udržováním, věkem,
atd.), jež však je třeba uchovati, na př.
z důvodů ochrany památek atd. (případ
Chebu).
Při provádění zákona se zjistilo,
že důvod, pro který bylo do zákona pojato
ustanovení, že na Slovensku může býti
počet členů zemských komisí
snížen až na dva členy, totiž nedostatek
vhodných odborníků pro obsazení potřebného
počtu těchto komisí, platí i na ostatním
území republiky. Navrhuje se tedy úpravu
platnou dosud na Slovensku rozšířiti na celé
státní území.
Ustanovení zmocněnce pro obnovu naráží
často na nedostatek vhodných osob, po případě
na nedostatek ochoty, převzíti tuto funkci. Jeví
se proto účelným, připustiti v zákoně
možnost, aby od ustanovení zmocněnce bylo upuštěno.
Zároveň však je nutno stanoviti, kdo v tomto
případě bude vykonávati činnost
zmocněnce. Nejvhodnějším řešením
se jeví, aby v takových případech
obstarával tuto agendu okresní národní
výbor, samozřejmě prostřednictvím
příslušného technického oddělení.
Důvody účelnosti a zjednodušení
mluví pro to, aby bezprostřední dozor nad
činností zmocněnce byl svěřen
okresnímu národnímu výboru na místě
zemského národního výboru.
Ustanovení, že zemský národní
výbor - na Slovensku státní plánovací
a statistický úřad - rozhodne, která
z obcí má vyhovující upravovací
plán, se ukázalo nepraktickým a proto se
vypouští.
Z řad odborníků byl vysloven názor,
že by odstraňování ssutin a trosek (bourání),
jež provádí obec podle § 5, odst. 3, mohlo
býti prováděno levněji, kdyby bylo
spojeno se současným prováděním
novostavby nebo rekonstrukce. Tomu brání dosavadní
znění zákona, jenž požaduje bezodkladné
odstranění ssutin a trosek. Navrhovaná změna
umožňuje, aby odstranění ssutin a trosek
bylo provedeno až při novostavbě nebo rekonstrukci
tam, kde z odkladu nevzniká žádné nebezpečí
a lze očekávati zlevnění.
Provedení řízení podle § 7 je
často zdržováno, ba i znemožňováno
tím, že obec nemá dostatečných
prostředků pro pořízení předběžných
regulačních náčrtů. Navrhované
ustanovení odstraňuje tedy tyto závady. Na
výdaje s tím spojené jest již pamatováno
v návrhu státního rozpočtu na rok
1947, a to v kap. 18, tit. 7, § 2, pol. 302 (upravovací
plány).
K místnímu ohledání podle § 7,
odst. 2 zákona mají býti podle potřeby
přizváni odborníci. V případě,
že jde o obnovu celé zničené obce, která
má převážně zemědělský
ráz, je třeba dáti ministerstvu zemědělství
možnost, aby, uzná-li to za nutné, vyslalo
k řízení svého odborníka pro
výstavbu venkovských obcí. Řízení
nemá tím ovšem býti nikterak zdržováno,
poněvadž neúčast zástupce ministerstva
zemědělství nebrání tomu, aby
řízení bylo provedeno a výměr
vydán.
Podle nabytých zkušeností může
řízení podle § 7, odst. 1 zákona
v některých případech odpadnouti,
čímž se celé řízení
značně urychlí. Aby bylo vyhověno
požadavku, aby řízení bylo zjednodušeno,
připouští se všeobecně možnost
provésti takové zkrácené řízení;
přijde v úvahu zejména tam, kde naléhavá
potřeba vyžaduje urychleného provedení
obnovy určitého objektu. Proto se dává
i straně možnost iniciativně vyvolati zavedení
takového řízení.
Nutno počítati i s tím, že bude účelno
obnoviti zničené stavební objekty případně
i v obvodu jiné obce (zejména při nutném
přesídlení celé obce, na př.
z důvodu poddolování a pod.). Navrhovaný
nový odstavec 7 vylučuje pochybnost o tom, zda se
tak může státi, a stanoví, že v
tomto případě musí řízení
podle § 7 býti provedeno současně, poněvadž
oba výměry, jež bude třeba vydati (pro
každou obec zvláštní výměr),
musí spočívati na tomtéž podkladě.
Toto ustanovení má umožniti, aby tam, kde nejsou
ještě dány potřebné předpoklady
pro vydání celkového výměru
o obnově, nebyla tím zdržována obnova
oněch částí obce nebo i oněch
jednotlivých stavebních objektů, o kterých
výměr může již býti vydán.
Ne ve všech případech je zničen celý
průmyslový závod, nejčastější
jsou případy zničení jen některých
objektů těchto závodů. Proto jest
v zákoně na tyto případy pamatovati.
Dosud bylo jen ve směrnicích k zákonu o stavební
obnově konstatováno, že v případech
potravinářského průmyslu je třeba
dohody ministerstva průmyslu s ministerstvem výživy.
Je třeba upraviti tento případ přímo
v zákoně.
Citace dekretu č. 109/1945 Sb. o řízení
výroby se vypouští z toho důvodu, aby
bylo jasné, že ministerstvu průmyslu náleží
rozhodnouti ve smyslu § 8, odst. 4 tohoto zákona o
všech průmyslových stavbách.
Ministerstvo průmyslu potřebuje zjistiti v jednotlivých
obcích, které průmyslové závody
nebo jejich objekty byly válečnými událostmi
poškozeny. Podklad pro to dává druhá
věta navrhovaného znění odstavce 4.
Pokud se řízení o utvoření
a změně stavenišť neprovádí
na podkladě návrhu nového plánu na
vytvoření stavenišť podle § 9, odst.
1 zák., může podle stavebních předpisů
žádati o změnu nebo rozdělení
pozemku na staveniště jen vlastník dotčeného
pozemku. Poněvadž tento nebude v daném případě
míti zájmu na zahájení řízení,
jest třeba přiznati osobě, které byla
uložena povinnost obnoviti zničený objekt na
jiné ploše, právo podati tuto žádost
zároveň se žádostí o vyvlastnění
této plochy.
Z dosavadního textu § 11, odst. 2 nebylo zcela jasno,
může-li býti vlastník poškozeného
objektu zproštěn povinnosti k obnově vyslovené
výměrem o obnově. Navrhovaná změna
má vnésti jasno do této otázky.
§ 13 a pokyny, jež byly vydány podle jeho odstavce
3, obsahují důležité požadavky
v příčině technického provedení
a vybavení staveb, jež nelze předepisovati
podle stavebního řádu. Je proto třeba,
aby v § 14 byl mezi odchylkami od stavebních předpisů
uveden i § 13.
Toto ustanovení má vyhověti často
vyslovovanému požadavku, aby bylo zjednodušeno
a urychleno řízení o obnově. Děje
se tak tím, že se na zemskou komisi přenáší
působnost stavebního úřadu. Je samozřejmým,
že zemská komise může vydati takové
rozhodnutí jen na základě řízení
provedeného podle předpisů stavebních
a na základě všech dokladů potřebných
pro toto řízení. Ustanovení tohoto
bude ovšem možno použíti jen tehdy, budou-li
zemské komisi dodány všechny podklady, předepsané
pro příslušné řízení
podle stavebních předpisů, včas tak,
aby mohla toto řízení provésti současně
s řízením podle § 7, odst. 2 zákona.
V § 14, odst. 1, č. 6 až 15 jsou uvedeny některé
odchylky od dosud platných předpisů, jež
jsou přípustné při stavbách
prováděných podle zákona o stavební
obnově. Podle § 13, odst. 3 může ministerstvo
techniky v dohodě se zúčastněnými
ústředními úřady vydati podrobnější
pokyny o způsobu provádění staveb
a ukázalo se nutným, aby v těchto pokynech
byly podle okolností případů povoleny
ještě další odchylky od platných
stavebních předpisů, jež jsou mnohdy
již zastaralé a nevyhovují dnešní
potřebě. Navrhované doplnění
§ 14, odst. 2 vytvoří právní
podklad pro takový postup.
Navrhovanou změnou odstraňuje se nejasnost pojmu
"plánovací předpisy".
Podle zjištění zemských komisí
pro obnovu je častým zjevem, že vlastníci
poškozených nebo zničených objektů
započali se stavbou před vydáním zákona
o stavební obnově, a to na původním
místě, a že stavba takto zcela neb zčásti
již provedená není v souhlase s upravovacím
plánem, který byl vzat za podklad výměru
o obnově. Odstraniti již provedenou stavbu by nebylo
hospodárné a náklady této stavby ani
jejího odstranění by nebylo možno pojmouti
do nákladů na obnovu provedenou pak v souhlase s
tímto plánem. Poněvadž však o stavbě
nelze říci, že je ve shodě s platnými
předpisy plánovacími, pokud by se jimi mínil
i upravovací plán vzatý za podklad výměru
o obnově, nebylo by za dosavadního právního
stavu možno poskytnouti na tuto stavbu podporu podle části
II. zákona. Bylo by však nespravedlivé, aby
těm, kdo přikročili sami k obnově,
byla podpora odmítnuta proto, že stavba není
v souladu s úpravou, která jim v době započetí
stavby nebyla známa.
Jest pamatovati na případy, kdy podniky obnovily
snad své závody v nesouladu s celostátním
hospodářským plánem. Nebylo by hospodárné
a účelné na takové stavby udělovati
ještě podporu.
Státní podpora podle části II. zákona
se poskytuje knihovnímu vlastníku zničeného
objektu. Zákon o zaknihování majetku zkonfiskovaného
podle dekretu č. 12/1945 Sb. (na Slovensku podle nařízení
č. 104/1945 Sb. n. SNR, ve znění nařízení
č. 64/1946 Sb. n. SNR) a dekretu č. 108/1945 Sb.
nebyl dosud vydán a potrvá jistou dobu, než
bude lze provésti zaknihování všech
přídělců. Nutno proto učiniti
opatření, aby státní podporu na stavební
obnovu bylo možno poskytnouti již dříve.
Totéž ustanovení bylo pojato i do osnovy zákona
o státní podpoře na bytovou výstavbu.
Vzhledem k tomu, že stejná situace jest i u majetku,
který na území býv. německých
vojenských cvičišť nebyl dosud navrácen
původním majitelům, jest obdobně postupovati
i u tohoto majetku.
Ministerstvo techniky je ustanovením § 1, odst. 2
zákona o stavební obnově pověřeno
jednotným řízením obnovy a dozorem
na její provádění v tom směru,
aby byla provedena hospodárně, účelně
a rychle a aby původní stav byl vždy co nejvíce
zlepšen v jednotlivostech i v celku. Tento dozor je povahy
výlučně technické a lze jej nejúčinněji
prováděti při poskytování podpor
podle části II. zákona. Aby byly vyloučeny
případné pochybnosti, že ministerstvo
techniky je oprávněno vykonávati tento dozor
i u příležitosti rozhodování
o státní podpoře v případech,
kdy toto rozhodování přísluší
ministerstvu sociální péče, přiznává
se tu výslovně ministerstvu techniky součinnost
při tomto rozhodování.
Nově vsunované ustanovení má zaručiti,
aby přiznaných náhrad, podpor a příspěvků
bylo skutečně použito pro účely
obnovy. To se děje tím, že se ministerstvu,
v jehož oboru náhrada (záloha), jiný
příspěvek, podpora a pod. byly přiznány,
dává možnost, aby zařídilo přímý
poukaz jich buď na úhradu nákladů na
obnovu nebo k splacení zaručené zápůjčky.
Viz odůvodnění k čl. I, č.
25.
§ 22, odst. 3, věta třetí definovala
pojem "důchod" ve smyslu ustanovení odstavce
2, písm. b) jako důchod zdaněný daní
důchodovou. Později vydaný zákon č.
202/1946 Sb., jímž se mění některá
ustanovení o dani důchodové, stanovil však
v čl. 1, že se, počínajíc berním
rokem 1947, do důchodu domácnosti nevčítají
služební požitky poplatníka a příslušníků
jeho rodiny. Tím by při provádění
§ 22, odst. 2 č. 1, písm. b) zákona
o stavební obnově ve spojení s odst. 3, věta
třetí téhož paragrafu požívaly
osoby, mající služební příjmy,
neodůvodněné výhody proti ostatním.
Aby tato různost byla odstraněna, nutno doplniti
definici pojmu důchod tak, aby měl v obou případech
stejný obsah.
Dosavadnímu znění tohoto ustanovení
je vytýkáno, že vnáší velikou
nejasnost do právní situace vlastníků
objektů, které se obnovují ve větším
než původním rozsahu. V tom směru zejména
pojem "v podstatě větším rozsahu"
je pokládán za velmi neurčitý. Kromě
toho použití tohoto ustanovení, podle něhož
je v takovém případě pro výši
vlastnického podílu státu směrodatným
jedině poměr státního příspěvku
na stavbu k tomu, co na ni ze svého přispěl
vlastník, by mělo za následek, že by
s vlastníky takových obnovených objektů
bylo zacházeno hůře, než s vlastníky
objektů obnovovaných v rozsahu nezvětšeném,
jimž se zachovává celé vlastnictví
k objektu přes to, že stát uhradí příspěvky
třeba téměř celý stavební
náklad. Nově navrhované znění
odstraňuje tyto výtky.
Těžiště činnosti zemských
komisí spočívá podle § 2 zákona
v řízení podle části I. zákona
a tato jejich působnost se ukončí vydáním
výměrů o obnově. § 23, odst.
1 tím, že stanovil, aby žádosti o udělení
státní podpory podle části II. zákona
byly podávány zemské komisi, přiznal
zemským komisím jistou působnost i v řízení
o těchto žádostech. Stalo se tak za předpokladu,
že technické přezkoušení podaných
žádostí o státní podporu budou
prováděti zemské národní výbory.
V zájmu urychlení celého řízení
a z důvodů úsporných doporučuje
se však, aby toto technické přezkoušení
žádostí prováděly okresní
národní výbory, podobně jako je tomu
při státní podpoře na bytovou výstavbu.
Při této úpravě není součinnost
zemských komisí pro obnovu již více
odůvodněna.
Provádění stavební obnovy jest velmi
zdržováno tím, že vlastníci postižených
stavebních objektů nemají prostředků
na krytí výloh spojených s přípravnými
pracemi, jež nutno provésti před tím,
než může býti podána žádost
o státní podporu. Jde tu hlavně o opatření
stavebních plánů nutných k provedení
stavebního řízení, které je
předpokladem podání žádostí
o podporu. Odpomoc byla v některých velkých
obcích zjednána tím, že obec si opatřila
potřebné částky zápůjčkou
u místních peněžních ústavů,
za kteroužto zápůjčku ministerstvo financí
převzalo podle finančního zákona státní
záruku. Obec pak poskytovala jednotlivcům potřebné
zálohy. Osnova řeší tuto otázku
jednodušším způsobem, totiž že
záloha bude poskytována přímo ze státních
prostředků okresními národními
výbory. Tím odpadne jedna z hlavních překážek
brzkého rozvinutí stavební činnosti
v rámci stavební obnovy.
Vybudování potřebných nových
komunikací a rozšíření kanalisačního
a vodovodního zařízení v případech,
když se provádí obnova celých území,
nebo když se objekty obnovují na nových plochách,
nespadá pod pojem obnovy, pod kterým možno
zahrnouti jen opětné vybudování takových
zařízení zničených válečnými
událostmi. Přes to je nutno vybudovati taková
zařízení ve sledu odpovídajícím
potřebě, to jest alespoň současně
s provedením obnovy, a to již z důvodů
finančně-hospodářských, aby
nedošlo k zbytečným nákladům
a případně k mrhání materiálem
a pracovními silami, zvláště tím,
že by stavebníci byli nuceni k drahým investicím
provisorním. Vybudování těchto zařízení
je stejně již povinností obce, takže jde
tu jen o stanovení doby, kdy má obec tuto povinnost
splniti. Pokud na tyto stavby nebylo pamatováno v operativních
plánech dvouletého hospodářského
plánu, bude nutno tyto v tomto směru přizpůsobiti.
Z 125.000 bytů, jež mají býti opatřeny
podle dvouletého hospodářského plánu,
má býti 100.000 bytů opatřeno stavební
obnovou podle zákona č. 86/1946 Sb. a z toho 70.000
bytů rekonstrukcí poškozených bytových
jednotek. Operativní plány, dodané okresním
národním výborům, určují,
kolik z těchto bytů má býti opatřeno
v jednotlivých okresech; okresní národní
výbory pak provedou rozdělení na obce. Je
nutno, aby ohledně těch stavebních objektů,
jichž obnovou mají býti tyto bytové
jednotky získány, bylo příslušné
řízení podle § 7 zákona o stavební
obnově provedeno co nejdříve a vydán
výměr o obnově. Pokud při obnově
těchto objektů nepřichází v
úvahu širší hledisko zlepšení
výstavby obce a kde možno obnovu provésti v
rámci platného upravovacího plánu,
doporučuje se vyloučiti tyto případy
z celkové obnovy obce a delegovati k provedení řízení
a vydání rozhodnutí o obnově okresní
národní výbory. Tohoto opatření
ovšem není třeba, pokud jde o obce, v nichž
bylo již provedeno řízení podle §
7, odst. 2 a 3 zákona, poněvadž tam může
zemský národní výbor na základě
tohoto řízení vydati sám případně
zvláštní dílčí výměr
o obnově spadající do úkolů
dvouletého plánu. Poněvadž provádění
obnovy jest v rukou zemských národních výborů,
je nutno jim ponechati i rozhodnutí o tom, kde má
býti takto postupováno, aby do celé akce
nebyl vnesen zmatek. Navrhovaného předpisu bude
ovšem nutno použíti i na obnovu jiných
objektů, než bytových, pokud budou dány
předpoklady v něm stanovené.
Při novelisaci zákona nutno též přizpůsobiti
jeho text skutečnosti, že bylo zřízeno
ministerstvo techniky a změněn název ministerstva
sociální péče.