Účelem dovolené na zotavenou je poskytnouti
zaměstnanci možnost načerpati nových
sil po vykonané práci. Ustanovení §
6, odst. 1 osnovy zkracuje proto poměrně dovolenou
zaměstnanci, který nekonal práce v kalendářním
roce pro důležitou příčinu, týkající
se jeho osoby, kterou nezpůsobil úmyslně
nebo hrubou nedbalostí (na př. pro nemoc, úraz
nebo vojenskou službu), nepřetržitě po
dobu delší 3 měsíců.
Ze zásady, že dovolená má býti
udělena jen jednou v kalendářním roce
vyplývá ustanovení, že zaměstnanec,
který obdržel dovolenou u jednoho zaměstnavatele,
nemá na ni nároku u zaměstnavatele druhého
v témž roce i když splní ostatní
předpoklady. Obdržel-li jenom část dovolené
u předchozího zaměstnavatele, má nárok
na zbytek dovolené v témž roce, splnil-li čekací
dobu u nového zaměstnavatele. Tato zásada
byla uplatněna v § 3 vládního nařízení
č. 33/1942 Sb. a v § 6 vyhlášky ze dne
5. června 1946, č. 1388 Ú. l. Délka
dovolené, po př. její nevybrané části,
poskytované u nového zaměstnavatele, řídí
se ustanoveními danými pro obor nebo skupinu povolání,
do něhož spadá podnik nového zaměstnavatele.
Přejde-li tedy zaměstnanec z hornictví do
oboru, pro který platí kratší výměra
dovolené, má nárok pouze na tuto kratší
dovolenou.
Ustanovení obsažená v tomto paragrafu jsou
věcně shodná s § 4 zákona č.
262/1921 Sb., s § 8, odst. 1 zákona č. 67/1925
Sb. a s § 5 vládního nařízení
č. 33/1942 Sb. a s § 7 vyhlášky ze dne
5. června 1946, č. 1388 Ú. l.
Osnova řeší dosud spornou otázku, zda
zdravotní dovolená poskytnutá za účelem
léčebné péče zkracuje dobu
dovolené na zotavenou či nikoliv. Osnova rozeznává
zdravotní dovolenou povolenou v důsledku léčebné
péče poskytnuté nositelem veřejnoprávního
sociálního pojištění, která
dobu dovolené na zotavenou nezkracuje a zdravotní
dovolené jiné, které se do doby dovolené
na zotavenou započítávají.
Zákon č. 262/1921 Sb. obsahoval ustanovení,
že náhrada mzdy po dobu dovolené přísluší
zaměstnanci za každý den dovolené (§
6). Podle judikatury příslušela náhrada
mzdy i za ony dny spadající do dovolené,
po které se v závodě nepracovalo. Zákon
č. 67/1925 Sb. ustanovil, že náhrada mzdy přísluší
"za dobu dovolené" (§ 9), vládní
nařízení č. 33/1942 Sb. stanovilo
po vzoru § 6 zákona č. 262/1921 Sb., že
náhrada přísluší za každý
den (§ 6). Vyhláška ze dne 5. června 1946,
č. 1388 Ú. l. a osnova stanoví, že náhrada
přísluší po dobu dovolené.
Osnova rozlišuje dvě kategorie zaměstnanců.
V první větě odstavce 1 má osnova
na mysli zaměstnance s pevným platem (mzdou) hodinovým
týdenním, 14denním nebo měsíčním.
V těchto případech přiznává
osnova zaměstnanci nárok na stejný plat,
jaký by obdržel, kdyby vykonával svou práci.
Aby nedošlo k nesrovnalostem, jest ve druhém odstavci
tohoto paragrafu pamatováno i na změny v platech
nastalé během dovolené bez ohledu na to,
znamenají-li zvýšení nebo snížení
požitků, neboť zaměstnanec má podle
dovětku první věty, odstavce 1 obdržeti
tolik, kolik by obdržel, kdyby pracoval.
Druhá věta odstavce 1 určuje nároky
zaměstnanců pracujících v úkolu
nebo podle prémiové soustavy a věta třetí
odstavce 1 nároky zaměstnanců v soustavě
provisní. Zákon č. 262/1921 Sb. rozlišoval
mzdy úkolové a časové (§ 6);
v prvním případě rozhodoval průměr,
v druhém případě úředně
stanovená sazba. Zákon č. 67/1925 Sb. stanovil,
že pro výpočet průměrného
výdělku z posledních 4 týdnů
platí zásada § 12, odst. 2 zákona č.
221/1924 Sb., ve znění tehdy (v r. 1925) platném
(§ 9). Vládní nařízení
č. 33/1942 Sb. obsahovalo ustanovení, že zaměstnanci
přísluší náhrada odpovídající
průměrnému výdělku jedné
směny posledních 3 měsíců předcházejících
dovolené (§ 6, odst. 1). Osnova zachovává
3měsíční průměr u zaměstnanců
pracujících v úkolu nebo v prémiové
soustavě a zavádí 6měsíční
průměr u zaměstnanců pracujících
v soustavě provisní; aby byl zjištěn
správný průměr, nebere však za
základ průměrný výdělek
jedné směny, nýbrž jednoho týdne.
Tato změna jest odůvodněna jednodušší
manipulací, která umožňuje i zaměstnancům
samým zjistiti, jaká částka jim přísluší
z titulu náhrady mzdy po dobu dovolené.
Odstavec 3 tohoto paragrafu je věcně shodný
s § 9, odst. 3 zákona č. 67/1925 Sb., §
6, odst. 3 vládního nařízení
č. 33/1942 Sb. a § 8, odst. 3 vyhlášky
ze dne 5. června 1946, č. 1388 Ú. l.
Podle § 9, odst. 4 zákona č. 67/1925 Sb., §
6, odst. 4 vládního nařízení
č. 33/1942 Sb. a § 8, odst. 3 vyhlášky
ze dne 5. června 1946, č. 1388 Ú. l., byla
mzda nebo plat a náhrada naturálních požitků
v době dovolené splatna v obvyklých výplatních
dnech. Aby zaměstnanec nemusel přerušovati
dovolenou a docházeti ve výplatních termínech
pro mzdu k zaměstnavateli, stanoví osnova splatnost
požitků za dovolenou, kterou si zaměstnanec
vybírá, předem, požádá-li
o to, avšak pro daňové srážky musí
býti rozdělena tak, jako kdyby zaměstnanec
v době dovolené pracoval.
Odstavec 5 tohoto paragrafu je věcně shodný
s § 8, odst. 4 vyhlášky ze dne 5. června
1946, č. 1388 Ú. l.
Osnova stanoví zásadu, že dovolená na
zotavenou má býti vyčerpána během
kalendářního roku. Zákon č.
262/1921 Sb. stanovil v § 10, odst. 1 (srovnej též
zákon č. 67/1925 Sb., § 12, odst. 1 a vládní
nařízení č. 33/1942 Sb., § 8,
odst. 1), že dovolené mají býti pokud
možno udíleny v době od 1. května do
31. října. Od tohoto způsobu upustila vyhláška
ze dne 5. června 1946, č. 1388 Ú. l. i osnova.
Zákon č. 67/1925 Sb. (§ 12, odst. 3) vládní
nařízení č. 33/1942 Sb. (§ 8,
odst. 3) stanovily, že dovolená má býti
nepřetržitá a jen ve zvláštních
případech může býti rozdělena
na dvě části. Vyhláška ze dne
5. června 1946, č. 1388 Ú. l. stanovila,
že dovolená má býti pravidelně
nepřetržitá, připustila však, že
se může vybrati po vzájemné dohodě
ve dvou přibližně stejných částech.
Zásadu nepřetržitosti dovolené převzala
také osnova.
Posunutí dovolené do 31. ledna příštího
kalendářního roku zavedlo vládní
nařízení č. 23/1945 Sb. v závodech
zemědělské prvovýroby (§ 8).
Vyhláška ze dne 5. června 1946, č. 1388
Ú. l., stanovila v § 9, odst. 4 jako konečný
termín posunutí den 31. března příštího
roku. Osnova připouští výjimečně
vyčerpání dovolené do 31. března
příštího roku, požádá-li
o to zaměstnanec a nebo nemohl-li zaměstnanec vyčerpati
dovolenou do konce kalendářního roku z důvodu
naléhavé potřeby podniku.
Odstavec 1 je věcně shodným s § 7, odst.
3 vládního nařízení č.
33/1942 Sb. a s § 10 vyhlášky ze dne 5. června
1946, č. 1388 Ú. l.
Odstavec 2 zmocňuje vládu, aby nařízením
hromadné závodní dovolené omezila.
Tímto ustanovením je pamatováno na důležité
zájmy národního hospodářství,
zejména v souvislosti s prováděním
dvouletého plánu, protože hromadné závodní
dovolené snižují v četných případech
výrobnost závodu.
Zásada, že účelem dovolené je
s hlediska zdravotního nezbytné načerpání
sil pro další práci a z ní vyplývající
důsledek, že vzdání se dovolené
za úplatu, po případě poskytování
peněžité náhrady místo dovolené,
jest nepřípustné, byla sice výslovně
vyjádřena teprve ve vládním nařízení
č. 33/1942 Sb. (§ 6, odst. 2), její platnost
byla však předpokládána již v dříve
platných předpisech. Vyplývá to z
ustanovení zákonů č. 262/1921 Sb.
(§ 8) a č. 67/1925 Sb. (§ 11, odst. 2), jejichž
intencí bylo zabrániti zaměstnanci ve výdělečné
práci v době dovolené, jakož i z oněch
předpisů, které upravují rozvrh dovolené
(zřetel na přání zaměstnance
a spolupůsobení závodního zastupitelstva
zaměstnanců).
Osnova připouští poskytování
peněžité náhrady za nevyčerpanou
dovolenou jen ve zvlášť odůvodněných
případech. Peněžitou náhradu
nelze však poskytnouti za nevyčerpaný další
kalendářní týden, o který se
dovolená zaměstnancům prodlužuje podle
ustanovení § 3, odst. 4.
Zákon č. 262/1921 Sb. vylučoval z nároku
na dovolenou horníky, kteří opustili hornickou
práci v revíru nebo byli propuštěni
z práce z trestu nebo pro trestní čin podle
§ 202 ob. hor. zák. O nárocích zaměstnanců
propuštěných z práce z jiných
důvodů neměl shora uvedený zákon
předpisu. Zákon č. 67/1925 Sb. stanovil,
že zaměstnanec, který dostal výpověď
z práce před nastoupením dovolené,
má nárok na poměrnou část dovolené,
odpovídající pracovní době
v roce pro dovolenou rozhodné. Týž nárok
příslušel zaměstnanci, opustil-li práci
z důležitých důvodů, které
jej opravňují k okamžitému zrušení
pracovního poměru (§ 10). Zákon č.
154/1934 Sb. rozlišuje mezi zrušením pracovního
poměru výpovědí danou zaměstnancem
(přísluší poměrná část
dovolené) a zaměstnavatelem (přísluší
celá dovolená po 6 měsících
pracovního poměru v kalendářním
roce, jinak poměrný díl, rovnající
se jedné dvanáctině za každý
měsíc) a dále mezi předčasným
zrušením pracovního poměru. Zrušil-li
zaměstnanec předčasně pracovní
poměr z důležitého důvodu, přísluší
mu náhrada v penězích za dovolenou ve výměře,
jako by došlo k výpovědi zaměstnavatelem.
Zrušil-li zaměstnanec pracovní poměr
předčasně bezdůvodně, ztrácí
nárok na dovolenou. Totéž platí, zrušil-li
zaměstnavatel pracovní poměr předčasně
z důležitého důvodu zaviněného
zaměstnancem. Došlo-li k předčasnému
zrušení pracovního poměru zaměstnavatelem
bez důležitého důvodu nebo z důležitého
důvodu zaměstnancem nezaviněného,
přísluší zaměstnanci náhrada
v penězích za dovolenou, jaká by mu příslušela,
kdyby byl dostal výpověď. Vyhláška
ze dne 5. června 1946, č. 1388 Ú. l. i osnova
řeší tyto poměry obdobným způsobem.
§ 14 osnovy je věcně shodným s §
14 vyhlášky ze dne 5. června 1946, č.
1388 Ú. l. a s § 27, odst. 3 zákona č.
154 /1934 Sb.
Dovolenou domáckých dělníků
upravilo vládní nařízení č.
23/1945 Sb. v § 6. Vyhláška ze dne 5. června
1945, č. 1388 Ú. l., zavedla v § 16 jednotnou
7% sazbu náhrady za dovolenou domáckých dělníků.
Osnova opustila tuto jednotnou sazbu náhrady a odstupňovává
náhradu podle délky dovolené uvedené
v § 3. Sazby 4%, 6% a 8% z pracovní odměny
dosažené v posledních 12 kalendářních
měsících bezprostředně předcházejících,
odpovídají nárokům na dovolenou in
natura ostatních zaměstnanců.
Poskytování dovolených zaměstnancům
zemědělským a lesním, kteří
za trvání pracovního poměru nekonají
nepřetržitě práce, zavedly již
kolektivní smlouvy před druhou světovou válkou.
Také v roce 1946 byla těmto zaměstnancům
dovolená poskytována ač vyhláška
ze dne 5. června 1946, č. 1388 Ú. l. výslovného
ustanovení o tom neobsahovala.
Osnova řeší otázku povahy jejich zaměstnání
tak, že je považuje za zaměstnání
hlavní pracují-li aspoň 150 dní v
kalendářním roce. Ustanovení o tom,
že se do doby rozhodné pro délku dovolené
počítá kalendářní rok,
ve kterém odpracovali 150 dní, čímž
mají tito zaměstnanci určitou výhodu
vůči zaměstnancům ostatním,
jest odůvodněno tím, že budou léta,
ve kterých si odpracují méně než
150 dní, která se jim pak do doby rozhodné
pro délku dovolené nezapočítávají.
Podle § 15 vyhlášky ze dne 5. června 1946,
č. 1388 Ú. l. se vyplácela peněžitá
náhrada zaměstnancům v sezónních
zaměstnáních za dovolenou dvou kalendářních
týdnů. Osnova zajišťuje sezónním
a kampaňovým zaměstnancům nárok
na peněžitou náhradu za dovolenou, která
by jim příslušela podle § 3.
Dovolená zaměstnanců ve stavebních
a vedlejších stavebních živnostech vyžaduje
pro krátkodobost jejich pracovních poměrů
a pro normální fluktuaci zaměstnanců
v tomto oboru zvláštní úpravy. Osnova
proto zmocňuje vládu, aby nařízením
upravila způsob vybírání dovolené
a proplácení mzdy za dovolenou stavebního
dělnictva, při čemž se zamýšlí
vyhověti požadavku stavebního dělnictva
a zavésti tak zv. známkový systém.
Osnova se nevztahuje na státní a veřejné
zaměstnance, protože u této skupiny zaměstnanců
nutno řešiti dovolenou v souvislosti s celkovou úpravou
služebního a platového práva.
Osnova neruší platnost po případě
použivatelnost předpisů, které jsou
pro zaměstnance příznivější.
Platné jsou tedy i nadále zejména tyto předpisy,
pokud obsahují ustanovení pro zaměstnance
příznivější:
1. § 26 a 27 zákona ze dne 11. července 1934,
č. 154 Sb., o pracovním poměru soukromých
úředníků, obchodních pomocníků
a jiných zaměstnanců v podobném postavení
(zákona o soukromých zaměstnancích),
2. § 10 zákona ze dne 3. července 1936, č.
189 Sb., o pracovním poměru redaktorů.
Ustanovení tohoto paragrafu je odůvodněno
tím, že osnova obsahuje předpisy povahy donucovací,
které jsou vydávány na ochranu zaměstnanců.
Ujednáními rozumí se nejen jednotlivé
smlouvy, nýbrž i pracovní smlouvy hromadné.
Tento paragraf vymezuje práva a povinnosti pověřence
pro sociální péči při provádění
zákona podle politické dohody, schválené
vládním usnesením ze dne 28. června
1946.
Platnost vyhlášky ze dne 5. června 1946, č.
1388 Ú. l. byla omezena na rok 1946. Jelikož osnova
vychází ze zásady, že dovolená
na zotavenou se udílí na kalendářní
rok, musí míti zpětnou účinnost
od 1. ledna 1947.