Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé 1947.

3. zasedání.

483.

Odpověď

vlády

na interpelaci poslanců dr. Rozehnala, Nermutě a inž. dr. Bendy (tisk 275)

ve věci konfiskace majetku.

Vláda, odpovídajíc na interpelaci poslanců dr. Rozehnala a druhů, ministru vnitra a vládě ve věci konfiskace majetku (tisk 275), sděluje toto:

1. Konfiskace majetku podle dekretu presidenta republiky ze dne 25. října 1945, č. 108 Sb., o konfiskaci nepřátelského majetku a Fondech národní obnovy, není opatřením trestně-právním, nastává ze zákona a deklarují ji správní orgány, aniž je zapotřebí zaváděti proti osobám, jejichž majetek se konfiskuje, jakékoliv trestní řízení.

2. Skutkové podstaty, s nimiž spojuje dekret č. 108/1945 Sb., jako následek konfiskaci, nejsou shodné se skutkovými trestními podstatami uvedenými v dekretech presidenta republiky ze dne 19. června 1945, č. 16 Sb., o potrestání nacistických zločinců, zrádců a jejich pomahačů a o mimořádných lidových soudech, a ze dne 27. října 1945, č. 138 Sb., o trestání některých provinění proti národní cti. Tak na př. první část ustanovení § 1, odst. 1, č. 3 (slova "osob fysických, které vyvíjely ..... okupanty") se vztahují časově na celou dobu trvání Československé republiky a nikoliv jen na t. zv. dobu zvýšeného ohrožení republiky, jak tomu je u dekretů č. 16/1945 a č. 138/1945 Sb. Právě tak závěr citovaného ustanovení, v němž se mluví o nadržování germanisaci nebo maďarisaci a o strpění závadné činnosti u osob, spravujících majetek nebo podnik, se týká osob, které se zpravidla trestně podle dekretů č. 16/1945 Sb a č. 138/1945 Sb. nestíhají.

3. Závady uvedené pod 1. a 2. jsou rozvedeny ve "Směrnicích pro provádění soupisu konfiskovaných a retribučních majetkových podstat", které vydal osídlovací úřad a Fond národní obnovy v Praze. Interpelace cituje ve svém odstavci 6 stať z kapitoly II, písm. g) těchto směrnic (str. 7), v nichž se mluví o tom, který majetek má býti pojat do soupisu. Na témže místě "Směrnic" je však uvedeno ještě toto další vysvětlení: "Neznamená to, že by se jim (t. j. osobám stíhaným podle dekretu č. 16 nebo č. 138/1945 Sb. a osobám, na které veřejné mínění poukazuje, že by podle těchto dekretů měly býti stíhány) tímto soupisem majetek konfiskoval, nebo že vzetím do soupisu majetek určitě konfiskován bude. O konfiskaci rozhodne příslušný národní výbor bez ohledu na tento soupis. My však musíme míti soupis úplný a sepíšeme vše, o čem není zcela jisto, že konfiskaci určitě podléhá .... Záleží na úsudku soupisových orgánů, aby takovéto informace od obyvatelstva správně posoudily a odmítly případy, kdy se jim dostává informace nesmyslné, nebo je-li patrno, že informace je dávána neobjektivně (na př. ze záští, osobní msty, ze ziskuchtivosti atd.)."

Z této úplné citace vysvitne pak účel soupisu upraveného "Směrnicemi", t. j. co nejpodrobnější a nejúplnější evidence majetkových podstat jako základ pro všechna další zákonná opatření stran zkonfiskovaného majetku, jejichž hlavním účelem bude zabrániti, aby státu uniklo cokoliv z majetku zákonem zkonfiskovaného, a znemožniti tak protiprávní poškození státu. Je rovněž patrno, že při rozhodování o konfiskaci jsou národní výbory vázány výhradně ustanoveními dekretu č. 108/1945 Sb., nikoliv provedeným soupisem, takže "Směrnice" meritorně nemají vlivu na konfiskační řízení. Na řádné provádění konfiskačního řízení ministerstvo vnitra trvale dozírá.

Z uvedeného vyplývá dále, že "Směrnice" nejsou v rozporu se zákonným stavem. "Směrnice" nebyly uveřejněny, poněvadž jsou pouhou interní instrukcí, která slouží vnitřním úředním potřebám osidlovacího úřadu a Fondu národní obnovy a která se nedotýká právní sféry třetích osob.

4. Pokud jde o otázku, že konfiskací jsou nepřímo postiženi také nevinní a národně spolehliví rodinní příslušníci české (slovenské) národnosti, sluší především podotknouti, že tyto osoby nejsou z přídělu konfiskovaného majetku vyloučeny. Na zmírnění tvrdostí v těchto případech bude pamatováno ještě vhodným legislativním opatřením, jehož návrh se studuje. Tím by se stalo bezpředmětným použití zmocnění podle § 2, odst. 1 dekretu č. 108/1945 Sb.

V Praze dne 18. března 1947.

Předseda vlády:

Klement Gottwald v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP