Živnost foukače technického skla se prohlašuje
za řemeslnou s obmezeními vytčenými
v § 1, odst. 5 živnostenského řádu
(živnostenského zákona).
Od průkazu způsobilosti pro živnosti řemeslné
jinak předepsaného (§ 14 živnostenského
řádu, § 15 živnostenského zákona)
jest osvobozen, kdo před účinností
tohoto zákona
a) živnost foukače technického skla samostatně
provozoval nebo
b) byl nejméně 5 let v živnosti foukače
technického skla zaměstnán odbornými
pracemi nebo
c) byl vůbec zaměstnán způsobem uvedeným
pod písmenem b) a dokončil v tomto zaměstnání
za účinnosti tohoto zákona celkovou pětiletou
dobu zaměstnání.
Pokud tento zákon nestanoví jinak, zůstávají
ustanovení živnostenského řádu
(živnostenského zákona) nedotčena.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provede jej ministr průmyslu,
Foukačství technického skla je důležitým
oborem sklářské výroby. Pod tímto
označením rozumí se výroba chemického
laboratorního skla, farmaceutického a skleněného
nářadí, žárovek a neonů
ze skleněných trubek nad kahanem foukáním
a ohýbáním, spojováním a pod.
Do této výroby zahrnuje se i výroba složitých
fysikálních, chemických a lékařských
přístrojů, teploměrů, výškoměrů,
hustoměrů a vakuová technika. Jak nutnost
rukodílné zručnosti, tak i ovládání
teoretických podkladů pro zpracování
speciálních skel vyžadují odborného
vzdělání a praktického školení.
Zvláště ve výrobě fysikálních,
chemických a lékařských přístrojů,
teploměrů, hustoměrů a přístrojů
pro vakuovou techniku a ve výrobě neonové
reklamy možno očekávati velký rozmach,
jak tomu nasvědčují zkušenosti z ciziny,
zejména ze Spojených států. Je proto
nezbytné, aby také u nás byl pro tuto výrobu
zajištěn potřebný počet kvalifikovaných
pracovníků. Pro výchovu dorostu, po případě
pro zvýšení odborné kvalifikace zaměstnanců
bude třeba vybudovati systém škol s učňovskou
školou jako stupněm prvním, školu mistrovskou,
po případě nižší i vyšší
školu průmyslovou. Zatím navštěvují
učni foukačství skla učňovskou
školu, ovšem jen dobrovolně, poněvadž
pokud tento obor výroby je svobodnou živností,
není docházka do učňovské školy
povinná. Učňové, kteří
po absolvování školy vykonají zkoušku
tovaryšskou, nemají možnost ve svém odborném
vzdělání pokračovati, protože
jejich obor není zřemeslněn a není
také dán právní podklad pro zřízení
školy mistrovské, případně škol
průmyslových. Snahu po dalším odborném
školení je viděti z toho, že ku příkladu
v Železném Brodě a v Boru u České
Lípy se někteří rodiče a učební
páni učňů v posledním ročníku
učňovské školy dožadovali, aby
tito učňové mohli pokračovati v dalším
studiu ve svém oboru na školách průmyslových.
Pro nedostatek učitelských sil nebylo možno
jim vyhověti. Získávání dorostu
odborně školeného naráží
tedy v tomto oboru na potíže, poněvadž
mu není možno dáti školení, jak
toho charakter práce technických sklářů
bezpodmínečně vyžaduje. Zřemeslněním
výroby technického skla má se těmto
potížím odpomoci a má jím také
býti odstraněna nesrovnalost v postavení
foukačů technického skla, kteří
přesto, že foukání technického
skla je dosud živnost svobodná, se tomuto oboru dobrovolně
tři léta řádně učili,
navštěvovali učňovskou školu, složili
zkoušku tovaryšskou a splnili ostatní předpoklady
pro živnost řemeslnou, nemají však práv
řádných řemeslníků.
Jde o ustanovení, které je při prohlašování
živností svobodných za řemeslné
obyklé, neboť jest nutné jednak v zájmu
těch, kdož svobodnou živnost dosud samostatně
provozovali, aby v provozování živnosti mohli
pokračovati, jednak těch, kdož v ní
byli alespoň pět let zaměstnáni, aby
zřemeslněním nebyli ve svých existenčních
možnostech poškozeni tím, že by se jim doba
dosud v zaměstnání ztrávená
do doby předepsané pro podání průkazu
způsobilosti pro živnost řemeslnou nezapočítávala
a museli se živnosti vyučiti a býti v ní
znovu po celou předepsanou dobu prakticky zaměstnáni.
Z těchže sociálních důvodů
bylo pamatováno i na ty, kdož pětiletou dobu
zaměstnání dosud nedokončili a budou
po dobu zbývající do pěti let v zaměstnání
pokračovati za účinnosti zákona.
Klement Gottwald v. r. | Laušman v. r. |