Branný výbor projednával ve své schůzi
dne 4. března 1947 vládní návrh zákona
(tisk 315 a 427), jimiž se mění některá
ustanovení zákona ze dne 4. července 1923,
č. 154 Sb., o vojenském kázeňském
a kárném právu, jakož i o odnětí
vojenské hodnosti a přeložení do výslužby
řízením správním, ve znění
zákona ze dne 8. dubna 1927, č. 55 Sb., a zákona
ze dne 4. dubna 1935, č. 64 Sb.
Poněvadž oba vládní návrhy vztahují
se ke společné materii a oba znamenají novelisaci
téhož zákona o vojenském kázeňském
a kárném právu, usnesl se branný výbor
projednati oba vládní návrhy současně
a vydati o obou společnou výborovou zprávu.
Tato společná zpráva jest upravena tak, aby
příslušné vládní návrhy
byly zařaděny podle postoupnosti do znění
platného zákona jenž je jimi pozměňován.
Společná úprava novely zní následovně:
Článek I. odst. první je oběma návrhům
společný a zůstává beze změny.
Následuje znění:
1. v § 4, odst. 4, první větě se nahrazují
slova "500 Kč" slovy "5.000 Kčs".
2. (zůstává beze změny podle vládního
návrhu tisk č. 427).
3. zůstává rovněž beze změny
podle vládního návrhu č, 427,
4. § 7, odst. čtvrtý zní: [text tohoto
odstavce beze změny podle 1 (4) vládního
návrhu č. 315].
5. (beze změny tatáž číslice
vládního návrhu č. 427).
6. § 13, odst. první, druhý a pátý
zní: [nezměněný text odstavce dvě
(2), článku prvního vládního
návrhu č. 315].
7. jest to odstavec 3 vládního návrhu č.
315. V tomto odstavci je v prvním řádku změna
a tento řádek zní: "Ustanovení
§ 15, odst. 1, písm. a), c) a d) a ustanovení
§ 15, odst, 2 a 3 znějí:
a) na rozkaz ministra národní obrany proti generálům,
jakož i proti vojenským gážistům
nižších hodností, kteří
jsou přiděleni službou ministerstvu národní
obrany nebo útvarům, které nepodléhají
žádnému jinému velitelství, u
něhož je zřízen kárný
výbor, nebo mají služební přidělení
v cizině;"
Písmena c) a d) jsou přijata ve stejném znění
jak jsou navrhována vládním návrhem
č. 315.
Stejně beze změny byl přijat odstavec (2)
téhož návrhu.
V odstavci (3) škrtají se v závorce uvedená
slova (§ 14, odst. 5). Jinak tento odstavec přijat
beze změny.
Další odstavce tohoto vládního návrhu
očíslované 4, 5 a 6 mění se
na číslování 8, 9 a 10. Nové
odstavce 8 a 9 byly přijaty beze změny, v novém
odstavci 10 jest pod (2) na pátém řádku
zdola ke slovu "nevyhoví" přidáno
slůvko "li" zní tedy "nevyhoví-li".
Pod číslem (3) téhož odstavce místo
"požádá kárný výbor"
nové znění "požádá
kárný žalobce". Jinak celý tento
odstavec byl přijat beze změny podle vládního
návrhu 315.
Další změny spočívají
pouze v přečíslování odstavců.
Odstavec 7 návrhu se čísluje na 11, odstavec
8 na 12, odstavec 9 na 13, 10 na 14, 11 na 15, 12 na 16, 13 na
17, 14 na 18 a 15 na 19. Jinak všecky tyto odstavce byly
výborem schváleny beze změny podle vládního
návrhu číslo 315.
Článek II. byl schválen beze změny.
Článek III. byl upraven takto: "Tento zákon
nabývá účinnosti měsíc
po vyhlášení s výjimkou čl. I.
čís. 1 až 3 a 5, které nabývají
účinnosti dnem vyhlášení."
Branný výbor po této úpravě
přijal a schválil obě spojené osnovy
(tisk č. 315 a tisk č. 427) a doporučuje
ústavodárnému Národnímu shromáždění
oba dva vládní návrhy k ústavnímu
přijetí a schválení. Současně
přijal branný výbor resoluci otištěnou
v této zprávě a doporučuje ji rovněž
ústavodárnému Národnímu shromáždění
k laskavému schválení.
Právní výbor zabýval se předloženými
osnovami ve své schůzi dne 5. března 1947,
tedy po jejím projednání ve výboru
branném, a ztotožnil se s jeho návrhem, aby
oba vládní návrhy byly spojeny v jednu společnou
zprávu. Ztotožnil se také se změnami,
které byly učiněny v těchto návrzích
výborem branným, jakož i s úpravou novelisace
v té formě, aby vyzněla jako jeden zákon.
Současně se právní výbor připojil
k resoluci výboru branného. Upravený a opravený
text obou vládních osnov spojených v jeden
návrh se připojuje jako příloha tvořící
součást této zprávy.
Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Zákon ze dne 4. července 1923, č. 154 Sb.,
o vojenském kázeňském a kárném
právu, jakož i o odnětí vojenské
hodnosti a přeložení do výslužby
řízením správním, ve znění
zákona ze dne 8. dubna 1927, č. 55 Sb., a zákona
ze dne 4. dubna 1935, č. 64 Sb., se mění
a doplňuje takto:
1. V § 4, odst. 4, první větě se nahrazují
slova "500 Kč" slovy "5000 Kčs".
2. V § 4 se vkládají za dosavadní odstavec
7 nové dva odstavce tohoto znění:
"(8) Za jednání a opominutí, uvedená
v § 2, písm. b), na která příslušné
předpisy stanoví trest na svobodě, jehož
horní hranice sazby převyšuje 30 dnů,
nebo peněžitý trest, jehož horní
hranice sazby převyšuje 5000 Kčs, nebo jiné
tresty, jsou přípustné jako kázeňské
tresty pokuta nebo trest na svobodě nebo oba tyto tresty
podle trestních sazeb stanovených v příslušných
předpisech, jakož i ostatní tresty v nich uvedené.
Ustanovení těchto předpisů o vyměření
náhradního trestu na svobodě pro případ
nedobytnosti peněžitého trestu platí
obdobně.
(9) Trest na svobodě uložený podle předchozího
odstavce se vykoná ve věznici příslušného
vojenského soudu první stolice, a to pokud možno
odděleně od vězňů odpykávajících
tresty uložené soudy."
3. V § 5 se vkládá za dosavadní odstavec
3 nový odstavec tohoto znění:
"(4) Vojenská kázeňská pravomoc
přísluší v případech uvedených
v § 4, odst. 8 veliteli oblasti, a nepodléhá-li
obviněný veliteli oblasti, ministru národní
obrany."
4. § 7, odst. 4 zní:
(4) Proti rozhodnutí o stížnosti lze si do
tří dnů opět stěžovati,
a to pokud o stížnosti důstojníka nerozhodne
velitel sboru, o stížnosti gážisty mimo
služební třídy velitel divise a o stížnostech
ostatních vojenských osob velitel vojskového
tělesa (útvaru postaveného mu na roveň).
Uložil-li trest důstojníku velitel sboru, gážistovi
mimo služební třídy velitel divise,
v ostatních případech velitel vojskového
tělesa (útvaru postaveného mu na roveň)
nebo nepodléhá-li představený, který
uložil trest, těmto velitelům, rozhoduje o
stížnosti s konečnou platností přímý
představený toho velitele, který uložil
trest.
5. V § 7 se vkládá za dosavadní odstavec
7 nový odstavec tohoto znění:
"(8) V případech uvedených v §
4, odst. 8 platí o přípustnosti stížnosti
k nejvyššímu správnímu soudu a
o povolení odkladného účinku takové
stížnosti příslušné předpisy."
6. § 13, odst. 1, 2 a 5 zní:
(1) Kárné výbory 1. stolice jsou:
a) kárný výbor pro generály,
b) kárné výbory pro vyšší
důstojníky a
c) kárné výbory pro nižší
důstojníky a rotmistry (gážisty mimo
služební třídy).
Kárný výbor pro generály se zřizuje
u ministerstva národní obrany. Ministr národní
obrany určí, u kterých velitelství
se zřídí kárné výbory
pro vyšší důstojníky a kárné
výbory pro nižší důstojníky
a rotmistry.
(2) Kárné výbory I. stolice se skládají
ze stálého předsedy a čtyř
členů. Předsedu ustanovuje velitel, u jehož
velitelství je zřízen kárný
výbor, z generálů zbraní a podle potřeby
též z důstojníků zbraní
nižší hodnosti, jsou-li veliteli alespoň
vojskového tělesa (útvaru postaveného
mu na roveň); členy určuje pro každý
případ zvláště velitelství,
u něhož je zřízen kárný
výbor ze způsobilých vojenských gážistů
svého obvodu a co možná ze sídla kárného
výboru způsobem, který stanoví vládní
nařízení, a to tak, aby jeden z členů
byl, pokud lze, práva znalý.
(5) O vyloučení a zamítnutí předsedy
a členů kárných výborů,
jakož i kárného žalobce (§ 16) platí
obdobně ustanovení hlavy VII. zákona ze dne
5. července 1912, č. 131 ř. z. o vojenském
trestním řádu a zákonného článku
XXXIII/1912 o vojenském trestním řádu.
7. Ustanovení § 15, odst. 1, písm. a), c) a
d) a ustanovení § 15, odst. 2 a 3 znějí:
a) na rozkaz ministra národní obrany proti generálům,
jakož i proti vojenským gážistům
nižších hodností, kteří
jsou přiděleni službou ministerstvu národní
obrany nebo útvarům, které nepodléhají
žádnému jinému velitelství, u
něhož je zřízen kárný
výbor, nebo mají služební přidělení
v cizině;
c) na rozkaz příslušného velitele, u
jehož velitelství je zřízen kárný
výbor pro vyšší důstojníky,
proti vyšším důstojníkům,
vyjma případy uvedené pod písmeny
a) a b), a proti vojenským gážistům
nižších hodností, kteří
jsou službou přiděleni buď jeho velitelství
neb útvarům, které podléhají
jeho velitelství a nepodléhají zároveň
jinému velitelství, u něhož je zřízen
kárný výbor pro nižší důstojníky
a rotmistry;
d) na rozkaz příslušného velitele, u
jehož velitelství je zřízen kárný
výbor pro nižší důstojníky
a rotmistry, proti ostatním vojenským gážistům.
(2) Příslušným představeným
podle předchozího odstavce jest velitel, jemuž
dotčený vojenský gážista v činné
službě služebně podléhá
nebo v jehož oblasti má nebo naposledy měl
vojenský gážista mimo činnou službu
stálé bydliště. Byl-li k projednání
některé věci podle ustanovení §
14, odst, 4 určen kárný výbor, který
není v obvodu působnosti příslušného
představeného, přecházejí jeho
práva na velitele, u jehož velitelství je zřízen
kárný výbor, který byl určen
k projednání. Rozkaz nepříslušného
představeného nečiní řízení
před kárným výborem neplatným,
vyslovil-li s ním příslušný představený
dodatečně svůj souhlas.
(3) Je-li v téže věci obviněno několik
vojenských gážistů a jsou-li k vydání
rozkazu na zavedení kárného řízení
podle předcházejících ustanovení
příslušni různí představení,
zavede se kárné řízení nebo
se rozšíří již zavedené
řízení na rozkaz velitele, u jehož velitelství
je zřízen kárný výbor pro vyšší
důstojníky, po případě na rozkaz
ministra národní obrany. Vzejde-li za kárného
řízení podezření, že se
obviněný vojenský gážista dopustil
ještě jiného poklesku (§ 14, odst. 6),
jest příslušným představeným
ten velitel, na jehož rozkaz bylo řízení
před kárným výborem již zavedeno.
8. § 16, odst. 1 zní:
(1) Kárného žalobce ustanovuje velitel, u jehož
velitelství je zřízen kárný
výbor. Kárný žalobce provádí
vyšetřování, podává žalobu,
zastupuje ji před kárným výborem a
přispívá vhodnými návrhy k
tomu, aby bylo dosaženo účelu řízení
uvedeného v § 12, odst. 1.
9. § 16, odst. 3 se zrušuje, dosavadní odstavec
4 se přečísluje na odstavec 3.
10. § 17 zní:
(1) Povinností kárného žalobce při
vyšetřování jest zjistiti z moci úřední
všechny okolnosti a vyčerpati všechny průvodní
prostředky, které jsou rozhodné pro úplné
objasnění věci, jakož i dáti
obviněnému příležitost, aby se
vyjádřil o jednotlivých bodech obvinění
a uplatnil své návrhy na doplnění
řízení; odepře-li obviněný
součinnost, nepřekáží to dalšímu
řízení. Svědky a znalce vyslýchá
kárný žalobce bez přísahy.
(2) Kárný žalobce může požadovati
součinnost všech vojenských velitelství
(úřadů). Dále může požádat
o součinnost též úřady okresních
národních výborů a úřady
národní bezpečnosti. Stane se tak zejména,
bydlí-li svědkové nebo znalci, kteří
nejsou vojenskými osobami v činné službě,
mimo obvod okresního národního výboru,
v němž je sídlo kárného výboru,
nebo nevyhoví-li předvolání kárného
žalobce nebo bez zákonných důvodů
odpírají vypovídat. Dožadované
úřady se řídí při tom
předpisy, které u nich platí pro obeslání
a výslech.
(3) Je-li k zjištění pravdy nezbytným
přísežný výslech svědků
nebo znalců, požádá kárný
žalobce za takový výslech příslušný
vojenský soud 1. stupně nebo okresní soud.
(4) O svědcích a znalcích platí obdobně
předpisy trestního soudního řádu.
(5) Je-li po skončeném vyšetřování
kárný žalobce toho názoru, že se
obviněný nedopustil poklesků nebo, že
některými poklesky, kladenými mu za vinu
nepoškodil ani neohrozil dobré jméno vojska,
předloží příslušnému
představenému (§ 15) návrh na zastavení
řízení a to buď jen částečné
nebo v celém rozsahu. Jinak zašle kárnému
výboru spisy se žalobou, v níž navrhne,
zda a kteří svědci a znalci mají být
předvoláni k závěrečnému
projednání a jaká jiná další
opatření se mají učinit. Je-li však
obviněný podle výsledků vyšetřování
podezřelý ještě z jiných poklesků,
než pro které bylo kárné řízení
zavedeno, podá kárný žalobce pro tyto
poklesky žalobu, rozšíří-li příslušný
představený na jeho návrh rozkaz ke stíhání
pro tyto poklesky.
11. § 18, odst. 4 zní:
(4) Zjistí-li se, že obviněný trpí
duševní chorobou, zajistí kárný
žalobce, je-li toho třeba, průvodní
prostředky a předloží příslušnému
představenému návrh, aby se řízení
přerušilo, dokud se obviněný neuzdraví.
Zjistí-li se, že obviněný trpěl
v době spáchání poklesku duševní
chorobou, pro níž mu nelze poklesek přičítati,
navrhne kárný žalobce příslušnému
představenému, aby řízení bylo
zastaveno.
12. § 20, odst. 2 zní:
(2) K tomuto projednání předvolá předseda
obviněného a doručí mu zároveň
opis kárné žaloby. Mimo to zpraví o
ustanovení závěrečného projednání
kárného žalobce a obhájce, po případě
zákonného zástupce nezletilého obviněného,
a předvolá svědky a znalce, jichž předvolání
navrhuje žalobce nebo obviněný a jejichž
osobní výslech pokládá za nutný.
13. § 21, odst. 6 zní:
(6) Zápis o závěrečném projednání
sepíše zapisovatel určený předsedou.
Zápis musí obsahovat jména přítomných
a vylíčení průběhu jednání
ve všech podstatných bodech. O poradách a hlasování
budiž sepsán zvláštní zápis.
14. V § 22, odst. 1 se dosavadní ustanovení
písm. a) zrušuje a ustanovení písm.
b), v němž se vypouští slovo "teprve",
a písm. c) se označí jako písm. a)
a b).
§ 22, odst. 2 a 3, odst. 4 věta prvá a odst.
6 zní:
(2) Kárný výbor učiní konečné
usnesení po skončeném závěrečném
projednání v neveřejné poradě.
Předseda prohlásí ihned konečné
usnesení. Zní-li konečné usnesení,
že se obviněný zprošťuje, upozorní
předseda, že se toto usnesení stane pravoplatným,
bude-li potvrzeno vojenským představeným
podle odstavce 4; zní-li konečné usnesení,
že obviněný jest vinen, poučí
předseda obviněného o jeho právu odvolacím
a prohlásí, že konečné usnesení
se stane pravoplatným, nebude-li ve lhůtě,
stanovené v § 24, ohlášeno odvolání
a bude-li konečné usnesení potvrzeno vojenským
představeným podle odstavce 4.
(3) Bylo-li ve stanovené lhůtě ohlášeno
odvolání, dodá se odvolateli konečné
usnesení i s důvody rozhodovacími. Je-li
obviněný nezletilý, dodá se konečné
usnesení vždy jeho zákonnému zástupci.
(4) Konečné usnesení, že se obviněný
zprošťuje, se předloží do osmi dnů
k potvrzení představenému, který nařídil
řízení před kárným výborem
nebo který nařídil jeho rozšíření.
(6) Nebylo-li konečné usnesení kárného
výboru, že se obviněný zprošťuje
nebo že jest vinen, potvrzeno podle odstavce 4 anebo ohlásil-li
obviněný ve stanovené lhůtě
odvolání proti konečnému usnesení,
jímž byl uznán vinným, předloží
se spisy k projednání odvolacímu kárnému
výboru u ministerstva národní obrany.
15. § 24 zní:
(1) Zní-li konečné usnesení, že
je obviněný vinen, může obviněný
(obhájce) ohlásiti do tří dnů
po vyhlášení konečného usnesení
odvolání pro výrok o vině a trestu,
jakož i pro výrok, že se doba řízení
před kárným výborem nezapočítává
pro zvýšení služného; totéž
právo přísluší zákonnému
zástupci nezletilého obviněného, a
to i proti jeho vůli. Odvolatel má právo
provésti ohlášené odvolání
do osmi dnů po dni, kdy mu bylo doručeno konečné
usnesení podle § 22, odst. 3. Oprávněná
osoba se může zříci práva ohlásiti
odvolání nebo je vzíti zpět; zřeknutí
se odvolání nebo jeho zpětvzetí nelze
více odvolati.
(2) Bylo-li odvolání včas ohlášeno,
má odkladný účinek.
(3) Kárný výbor I. stolice zamítne
odvolání jako nepřípustné,
bylo-li ohlášeno opožděně nebo
osobou neoprávněnou nebo zřekla-li se oprávněná
osoba práva odvolati se; odvolateli přísluší
proti tomuto usnesení do osmi dnů po jeho doručení
stížnost k odvolacímu kárnému
výboru.
16. V § 25, odst. 5 se pod písmenem b) citace "písm.
b) a c) " pozměňuje na "písm. a)
a b) ".
§ 25, odst. 2 a 6 zní:
(2) Nebylo-li odvolání, ohlášené
opožděně nebo osobou neoprávněnou
nebo po pravoplatném zřeknutí se práva
odvolacího, zamítnuto podle § 24, odst. 3 kárným
výborem I. stolice nebo nebyly-li ohlášené
odvolání, po případě stížnost
podle § 24, odst. 3 provedeny ve stanovené lhůtě
nebo jsou-li uplatňovány vůbec jen zřejmě
bezpodstatné formální vady řízení,
zamítne odvolací kárný výbor
bez závěrečného projednání
ihned v neveřejné poradě odvolání,
po případě stížnost, a vysloví
souhlas s usnesením kárného výboru
I. stolice; při tom se zároveň usnese, zda
a která doba řízení od konečného
usnesení kárného výboru I. stolice
se nezapočítává pro zvýšení
služného. Toto usnesení podléhá
schválení ministra národní obrany.
(6) Odvolací kárný výbor se ve všech
případech, kdy je obviněný uznán
vinným ať již jeho novým konečným
usnesením nebo usnesením kárného výboru
I. stolice, s nímž vyslovuje souhlas, zároveň
usnese, zda a která doba řízení od
konečného usnesení kárného
výboru I. stolice se nezapočítává
pro zvýšení služného.
17. V § 27:
a) V odstavci 1 se slovo "k podání" nahrazuje
slovem "k ohlášení";
b) v odstavci 2 se slova "do čtrnácti dnů"
nahrazují slovy "do tří dnů"
a poslední věta tohoto odstavce zní:
"Se žádostí musí býti spojeno
ohlášení odvolání";
c) v odstavci 3 se slova "do čtrnácti dnů"
nahrazují slovy "do osmi dnů".
18. § 29, odst. 1, věta prvá zní:
(1) Potvrdil-li podle § 22, odst. 4 konečné
usnesení, ukládající trest písemné
výstrahy, jiný představený než
ministr národní obrany, může ministr
národní obrany zrušiti toto rozhodnutí,
zjistí-li se při zkoumání spisů,
že provedené řízení má
podstatné vady.
19. Na všech místech zákona, kde se užívá
slov "oblast velitelství" se tato slova nahrazují
slovy "obvod působnosti".
Ministr národní obrany se zmocňuje, aby upravil
a ve Sbírce zákonů a nařízení
uveřejnil úplné znění zákona
č. 154/1923 Sb., jak vyplývá ze změn
provedených zákonem č. 55/1927 Sb., zákonem
č. 64/1935 Sb. a tímto zákonem.
Tento zákon nabývá účinnosti
měsíc po vyhlášení s výjimkou
čl. I. čís. 1 až 3 a 5, které
nabývají účinnosti dnem vyhlášení;
provede jej ministr národní obrany.
Branný výbor žádá vládu,
aby ve vládním nařízení, jímž
bude upraven způsob určování členů
kárných výborů (§ 13, odst. 2
zák.), bylo dle možnosti pamatováno, aby do
kárných výborů byl vedle osob znalých
práva ustanoven také důstojník mravně-politické
a osvětové výchovy.