Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé 1947.

2. zasedání

442.

Zpráva

výborů technického, sociálně-politického a rozpočtového

o vládním návrhu zákona (tisk 353)

o státní podpoře na bytovou výstavbu.

I.

Technický výbor projednal vládní návrh zákona o státní podpoře na bytovou výstavbu (tisk 353) ve svých schůzích dne 6. a 19. února 1947 a usnesl se doporučiti slavné sněmovně jeho schválení s těmito změnami, resp. doplňky:

1. Technický výbor projevuje především souhlas se všemi změnami vládního návrhu jak se na nich usnesl výbor sociálně-politický a jak jsou tyto vyznačeny v jeho zprávě ze dne 11. února 1947. Technický výbor se kromě toho usnesl připojiti se k resoluci, kterou vypracoval a schválil výbor sociálně-politický.

2. Změny a doplňky přijaté výborem technickým:

Nadpis zákona: duchu českého jazyka bude lépe vyhovovati jeho nové znění: "o státní podpoře na obytné stavby".

§ 1: odstavec (1):

ve druhé řádce se nahražuje slovo "výstavbu" jazykově správnějším slovem "stavbu"; v poslední řádce jest opraviti tiskovou chybu a nahraditi slova "stavební osnově" slovy "stavební obnově";

odstavec (2):

podle konformního usnesení výboru technického a sociálně-politického bude tento odstavec nyní zníti takto: "Podporu lze poskytnouti jen na obytně stavby, pojaté do stavebního programu dvouletého hospodářského plánu."

§ 2:

odst. (1):

bod č. 1 a) změniti citaci "§ 4" na "§ 3", b) podobně "§ 5" na "§ 4", c) stejně pak citaci "§ 7" na "§ 6".

§ 3 vládního návrhu:

usneseno celý vypustiti. V důsledku toho nutno následující § 4 vládního návrhu přečíslovati na § 3 atd. až do § 37 vlád. návrhu, který se mění na § 36. Ježto za tento paragraf navrhl technický výbor zasunouti nový § 37, zůstává další číslování oproti vládnímu návrhu nezměněno. V dalším uvádíme již označení jednotlivých paragrafů podle této změny.

K tomuto rozhodnutí vedla technický výbor úvaha, že ve vládním návrhu obsažené technické podmínky, kterým mají stavby (úpravy), na které lze poskytnouti podporu vyhovovati, nejsou uvedeny způsobem vyčerpávajícím a že by při praktickém provádění mohlo dojíti ke kolisi s ustanoveními podobného druhu, jež tvoří obsah současně parlamentu předloženého vládního návrhu zákona o některých opatřeních ve stavebnictví souvisících s dvouletým hospodářským plánem.

Tato ustanovení mají se týkati všech staveb prováděných v rámci zákona č. 192/1946 Sb., tedy i staveb podle projednávaného vládního návrhu. Jeví se tudíž zde uváděné neúplné technické předpisy přebytečnými a bylo je proto lépe vypustiti vůbec.

§ 3 (podle nového označení):

Usneseno vypustiti celou druhou větu, začínající slovem "Výjimečně" a končící slovem "staveniště". Povolováním sklepních bytů v rodinných domcích na svažitém staveništi porušena by byla vedoucí zásada zdravého bydlení jednak přelidňováním těchto domků, jednak zřizováním zdravotně méněcenných bytových jednotek.

§ 4 (podle nového označení):

změniti citaci "§ 4" na "§ 3".

§ 6 (podle nového označení, původní § 7):

odst. (2): závěr věty bude nyní zníti takto: "... v odděleních stavebně od sebe úplně odloučených". Jde totiž o to, aby bylo zcela jasno, že odloučení oddělení pro jednotlivá pohlaví ve svobodárnách není myšleno jenom místně, nýbrž fakticky (plnou zdí, zvláštním vchodem a schodištěm a pod.).

§ 8 (podle nového označení):

a) Aby byla důsledně zachována jednotnost v textu zákona souhlasně s ustanoveními předcházejícími, navrhuje se ve všech případech slova "stavby a úpravy" nahraditi výrazem "stavby (úpravy)". To se vyskytuje celkem čtyřikráte v bodech 1. - 4.

b) bod č. 1: mění se citace "(§ 4)" na "(3)"; bod č. 3: ve druhém řádku se škrtá označení "č. 1 až 3 a 5", kromě toho i citace § 4, takže celý text bude nyní takovýto: "3. zaměstnavatelům na stavby (úpravy) uvedené v § 2, odst. 1, zřizují-li se jimi byty pro vlastní zaměstnance a nejsou-li určeny k převodu do vlastnictví fysických osob (§ 3);".

§ 9 (podle nového označení):

a) Ve druhé řádce se vsunuje za slovo "hypotékární" do závorky slovo "(komunální)", a to s ohledem na ustanovení předchozího § 7; b) v bodech č. 1. - 3., mění se citace "§ 9" na "§ 8", jak to vyplývá z předchozích změn.

§ 10 (podle nového označení): odst. (1): v druhé řádce se mění citace "§ 10" na "§ 9".

Pokud se týče ostatních ustanovení tohoto odstavce má technický výbor za to, že do nákladů na stavbu (úpravu) podle bodu č. 2. sluší započítati i náklad na potřebný projekt, a do výdajů spojených s opatřením úvěru podle bodu č. 3., také případnou kursovní ztrátu při zápůjčkách komunálních a výlohy spojené s případným přechodným stavebním úvěrem;

odst. (2): v druhé řádce se mění citace "§ 10" na "§ 9".

§ 12 (podle nového označení):

odst. (2): Poslední věta tohoto odstavce se škrtá a nahrazuje touto novou větou: "Je-li stavebníkem obec nebo okres, lze od tohoto zajištění upustiti."

Účelem tohoto ustanovení jest snaha po úspoře nákladů spojených se zaknihováním a opětným výmazem zástavního práva za knihovní zajištění zápůjčky, jež jest dle soudu technického výboru u veřejného stavebníka přebytečné nejen s ohledem na veřejnoprávní charakter stavebníka samotného, nýbrž i s ohledem na zajištění státního zájmu podle § 34 návrhu zákona, a to bez ohledu na to, jde-li o zápůjčku komunální nebo jinou.

§ 13 (podle nového znění):

v předposlední větě se změní citace v závorce "(§ 22, odst. 2)" na "(§ 21, odst. 2)".

§ 16 (podle nového označení):

odst. (1): mění se citace "(§ 18)" na "(§ 17)" a "(§ 19)" na "(§ 18)";

odst. (2): v první větě se vypouští tečka za slovem "snižuje".

§ 17 (podle nového označení):

v první větě se za slovem "... zejména:" vypouští dvojtečka;

bod 2.: ve druhé řádce se nahražuje třetí osoba slovesa býti tvarem "jest" na místo užitého tvaru "je", a to za účelem dosažení větší jasnosti textu zákona;

bod 4.: mění se citace "(§ 4)" na "(§ 3)".

§ 19 (podle nového označení):

odst. (1): mění se citace "(§ 19)" na "(§ 18)" a "(§ 18)" na "(§ 17)";

odst. (2): stejně se mění "(§ 18)" na "(§ 17)".

§ 20 (podle nového označení):

odst. (1): aby nebylo nutno měniti znění vládní předlohy, usnesl se technický výbor, aby ministerstvu sociální péče bylo uloženo upraviti v dohodě se zúčastněnými ministerstvy (pověřenectvy) cestou administrativního opatření způsob předkládání a přezkušování žádostí za poskytnutí podpory v těch případech, kde stavebníkem bude okres (město s vlastním statutem); na Slovensku kromě toho jest při přezkušování žádostí po technické stránce zajistiti spolupůsobení tam zřízených samostatných státních stavebních úřadů.

§ 21 (podle nového označení):

odst. 2: mění se tam uvedené citace "(§ 11)" na "(§ 10)", "(§ 18)" na "(§ 17)" a "(§ 19)" na "(§ 18)".

§ 25 (podle nového označení):

mění se rovněž citace "(§ 19)" na "(§ 18)" a "(§ 18)" na "(§ 17)".

§ 26 (podle nového označení):

odst. (2): ve druhém řádku se opravuje tisková chyba a na místo slova "mladých" se použije slova "mladým".

§ 30 (podle nového označení):

ve druhé a třetí řádce se mění citace na místo "§§ 24 až 30" se uvede "§§ 23 - 29".

§ 32 (podle nového označení):

odst. (1): za poslední slovo tohoto odstavce usneseno přičiniti dovětek, takže závěr odstavce bude zníti takto:

".... národnímu správci, popřípadě obecně prospěšnému bytovému sdružení, vytvořenému z takových osob."

odst. (2): v předposlední řádce se mění citace "v §§ 24 až 30" na "v §§ 23 až 29";

poslední řádka se škrtá a nahražuje slovy "......., osobu, které byla poskytnuta podpora."

Účel těchto změn je jasný. Má býti umožněno poskytování podpor podle tohoto zákona i obecně prospěšným bytovým sdružením, vytvořeným z přídělců zkonfiskovaného majetku nebo jeho národních správců.

§ 34 (podle nového označení):

odst. (1): v posledním řádku opraviti tiskovou chybu a na místo "Slovensko" dáti "Slovensku".

§ 36 (podle nového označení):

v předposlední řádce opraviti rok 1947 na "1948".

§ 37 (podle nového označení):

jest zcela nový a bude míti toto znění:

"Ministr financí se zmocňuje, aby uložil peněžním ústavům povinnost poskytovati potřebné úvěry na stavby prováděné podle tohoto zákona."

§ 38:

Ve druhém řádku třeba změniti citaci "§§ 21 a 22" na "§§ 20 a 21".

§ 40:

Ve druhém řádku změniti citaci "(§ 4)" na "(§ 3)".

§ 42:

Při projednávání tohoto ustanovení, kterým se u obecně prospěšných bytových sdružení povinnost přednostního pronajímání uvolněných bytů zavádí ve všech jejich domech, tedy i v takových, jež nebudou teprve postaveny podle tohoto zákona, takže tato povinnost není kryta ustanovením § 26, vznikla v technickém výboru pochybnost po legislativně-technické stránce, lze-li totiž takováto opatření obecné bytové péče řešiti v rámci speciálního zákona o podpoře na obytné stavby. Proto byl právní výbor ÚNS požádán o podání odborného posudku v této věci. Jeho posudek zní takto:

"Právní výbor sice uznává, že ustanovení § 42 návrhu zákona o státní podpoře na obytné stavby nesouvisí věcně s předmětem tohoto zákona, avšak z důvodů, že toto ustanovení není v rozporu s platným právem, dále že sleduje podporu zvýšení populace a konečně, že vlastně jen mění dosavadní úpravu přidělování bytů, nepovažuje za nutné, aby z návrhu bylo vypuštěno. Při tom se poznamenává, že v zemích českých nejde o nový předpis, nýbrž jen o opakování a doplnění trestních sankcí toho, co platí podle vl. n. č. 182/1939 Sb.".

Vzhledem na toto vyjádření právního výboru usnesl se technický výbor schváliti znění § 42 podle vládního návrhu.

Podobně si vyžádal technický výbor dobré zdání právního výboru i při projednávání závěrečných ustanovení vládního návrhu, neboť vznikly pochybnosti o tom, nemá-li býti tímto zákonem výslovně sistována platnost nařízení č. 128/1945 Sb. n. SNR, které až dosud upravovalo státní podpory na stavby obytných budov na Slovensku.

Po této stránce se technický výbor sjednotil s posudkem výboru právního, který zní:

"Právní výbor dospěl po projednání příslušně materie k názoru, že v osnově zákona o státní podpoře na obytné stavby (tisk 353) není potřebí výslovně rušiti ustanovení §§ 20 a 29 nařízení č. 128/1945 Sb. n. SNR, pokud se týkají nové výstavby bytů mimo rámec stavební obnovy, z těchto důvodů:

Podle § 28, odst. 4 zák. č. 86/1946 Sb. o stavební obnově zůstávají uvedená ustanovení nař. č. 128/1945 Sb. n. SNR v platnosti jen pro ty případy bytové výstavby, na které byla udělena podpora podle citovaného nařízení před účinností zákona o stavební obnově, t. j. přede dnem 9. května 1946. Po tomto dni nelze tudíž podporu podle těchto předpisů dále udělovati.

Ale i kdyby nebylo tohoto předpisu, bylo by tato ustanovení považovati za zrušená podle všeobecné právní zásady, že pozdější zákon ruší zákon dřívější (lex posterior derogat priori)."

Konečně se technický výbor usnesl doporučiti slavné sněmovně přijetí připojené resoluce.

V Praze dne 19. února 1947.

Inž. dr. Ješ v. r.,
Inž. Janáček v. r.,
předseda.
zpravodaj.

II.

Medzi úlohami, ktoré zákon o dvojročnom hospodárskom pláne ukladá v stavebníctve, je na prvom mieste opatrenie 125.000 bytov nákladom 14 miliard Kčs. Z tohto stavebného programu pripadá prevážna časť na stavebnú obnovu. Predovšetkým majú byť rekonštruované byty, ktoré boly za vojny ťažko poškodené. Podľa operatívnych plánov, ktoré schválila vláda koncom minulého roku, má byť rekonštrukciou získaných 70.000 bytov, z toho polovica v českých zemiach a polovica na Slovensku. Ale aj na vybudovaní 55.000 nových bytov, z toho 40.000 v českých zemiach a 15.000 na Slovensku, má stavebná obnova značný podiel. Podľa predbežného odhadu malo z nich byť prevedené asi 30.000 (z toho 20.000 v českých zemiach a 10.000 na Slovensku) v rámci stavebnej obnovy náhradou za byty, ktoré boly za vojny úplne zničené. Zbývajúcich 25.000 bytov, z toho 20.000 v českých zemiach a 5.000 na Slovensku, malo pripadnuť na novú bytovú výstavbu. Táto hranica medzi stavebnou obnovou (100.000 bytov) a novou bytovou výstavbou (25.000 bytov) bude však premenlivá podľa naliehavej miestnej potreby a presný pomer bude známy len po definitívnom schválení operatívnych plánov na rok 1948.

Zákon o dvojročnom hospodárskom pláne počíta s nákladom na novú bytovú jednotku priemerne 180.000 Kčs a na bytovú jednotku získanú rekonštrukciou priemerne 60.000 Kčs. Základom pre tento výpočet bol štandardný byt o troch obytných miestnostiach, na ktorý ako v nájomnom dome tak aj v rodinnom domku má pripadnuť 350 m3 obstavaného priestoru po 520 Kčs (t. j. 182.000 Kčs). Keďže rekonštrukcia poškodených stavieb je zhruba odhadovaná do tretiny stavebného nákladu novostavby, počíta sa u rekonštruovaného bytu s nákladom 60.000 Kčs. Terajšie stavebné náklady sú ovšem podstatne vyššie, než s akými je počítané v dvojročnom pláne. Bude preto úlohou technickej služby, aby čo najúčelnejším plánovaním, ako stavenisk, tak aj jednotlivých stavieb, rozsiahlou typizáciou a normalizáciou, ako aj industrializáciou v stavebníctve snažila sa dosiahnuť podstatného zlacnenia dnešných stavebných nákladov. Druhou významnou složkou, ktorá môže prispeť k značnému zlacneniu stavebných nákladov, je náležité vystupňovanie pracovných výkonov vo všetkých odvetviach stavebného priemyslu a živností. Dvojročný plán tu počíta so zvýšením pracovného výkonu o 40%. Jeho predpokladom je ovšem náležitá úprava miezd stavebného robotníctva, zvlášť v sadzbách za úkolovú prácu a prevedenie rôznych soc. politických opatrení, smerujúcich k zvýšeniu výkonu a zlepšeniu pracovnej morálky.

Opatrenie 70.000 rekonštruovaných bytov a asi 30.0()0 nových bytov v rámci stavebnej obnovy bolo finančne zaistené už vlaňajším zákonom o stavebnej obnove. Aby bola vyriešená tiež otázka financovanie novej bytovej výstavby, ktorou má byť získaných najmenej 25.000 nových bytov, pripravilo ministerstvo sociálnej starostlivosti návrh zákona o štátnej podpore na bytovú výstavbu, ktorý je predmetom tohto jednania.

Zákon má mať povahu krátkodobej normy, ktorej platnosť je obmedzená iba na dobu dvojročného hospodárskeho plánu. Je to videť z ustanovenia § 1, odst. 2, podľa ktorého môže byť poskytnutá podpora zásadne len na obytné stavby, pojaté do stavebného programu dvojročnice. Už z tohoto obmedzenia zákona je zrejmé, že bytov vystavaných s podporou má sa dostať výlučne osobám, pracovne zapojeným do prevádzania dvojročného hospodárskeho plánu.

Pri stanovení operatívnych plánov bytového stavebníctva bol vzatý zreteľ len na naliehavú bytovú potrebu sektorov pre splnenie hospodárskeho plánu najdôležitejších, t. j. priemyslu, pôdohospodárstva, dopravy a verejnej správy. Budú teda na štátnej podpore, ktorá podľa svojej konštrukcie prichádza k dobru priamo uživateľom bytov, nech je stavebníkom ktokoľvek, participovať výlučne osoby, pracujúce v týchto najdôležitejšich odvetviach pre splnenie dvojročnice. V tom je podstatný rozdiel oproti bývalým podporám stavebného ruchu, ktoré mnohorazy prispievaly k neodôvodnenému obohacovaniu stavebníkov z verejných prostriedkov a u nájomných domov boly často aj základom pre vytvorenie alebo zvýšenie bezpracného dôchodu.

Soc.-pol. výbor na zasedaní dna 11. februára 1947 a 19. februára 1947 prejednal vládny návrh (tlač 353) a previedol na ňom tieto zmeny:

Zmeny učinené technickým výborom v plnom znení si osvojil, resp. okrem týchto previedol tieto zmeny:

§ 1.: v odst. 2. vynechávajú sa slová: "bytové výstavby v rámci", takže tento odstavec treba čítať plynule bez uvedených slov.

§ 17.: v bode 4. nahradzuje sa cifra: "4%" cifrou: "1.5%".

§ 19.: v odstavci 1. nahradzuje sa slovo "pokud" slovom "dokud".

§ 32.: v odstavci prvom na desiatej strane riadka 7. shora - nahradzuje sa slovo "polnohospodářského" slovom "zemědělského".

Soc.-pol. výbor sa pripojil k dotazom technického výboru na výbor právny ohľadne vhodnosti § 42 v tejto osnove, ako aj ohľadom platnosti nariadenia S. P. č. 128/1945 Sb. nar. SNR vzhľadom k tomuto návrhu.

Poznamenáva sa, že právny výbor tieto dotazy zodpovedel na svojom zasedaní dňa 11. februára 1947.

Soc.-politický výbor doporučuje, aby vládny návrh zákona o štátnej podpore na obytné stavby (tlač 353) bol schválený v pripojenom znení ústavodarným Národným shromaždením i s pripojenou rezolúciou výboru sociálno-politického.

V Prahe dna 20. februára 1947.

Komzala v. r.,
Dr. Šoltész v. r.,
predseda.
zpravodajca.

III.

Rozpočtový výbor projednal vládní návrh zákona o státní podpoře na obytné stavby (tisk 353) ve své schůzi dne 4. března 1947 a schválil jej ve znění na kterém se usnesl výbor technický a sociálně-politický. Rovněž přijal rozpočtový výbor resoluci výboru sociálně-politického.

V Praze dne 4. března 1947.

Dr. Zibrín v. r.,
Inž. dr. Ješ v. r.,
předseda.
zpravodaj.

Zákon

ze dne........................1947

o státní podpoře na obytné stavby.

Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

Hlava I.

Účel podpory.

§ 1.

(1) Účelem podpory podle tohoto zákona je umožniti stavbu bytů podle § 4, písm. a) zákona ze dne 25. října 1946, č. 192 Sb., o dvouletém hospodářském plánu, pokud nebudou opatřeny podle zákona ze dne 12. dubna 1946, č. 86 Sb., o stavební obnově.

(2) Podporu lze poskytnouti jen na obytné stavby, pojaté do stavebního programu dvouletého hospodářského plánu.

(3) V případech hodných zvláštního zřetele lze poskytnouti podporu i na obytné stavby, prováděné mimo stavební program uvedený v odstavci 2, avšak jen za podmínek stanovených v § 6, odst. 3 zákona č. 192/1946 Sb.

Předmět podpory.

§ 2.

(1) Podpora může býti poskytnuta

1. na novostavby nebo úplné přestavby domů s malými byty a malými provozovnami podle § 136 zákona o přímých daních a prováděcího nařízení k němu vydaného, a to

a) rodinných domků podle § 3,

b) nájemních domů podle § 4,

c) svobodáren a nocleháren podle § 6;

2. na nástavby a přístavby nebo částečné přestavby, zřídí-li se jimi malé byty podle obdoby § 136, odst. 3 zákona o přímých daních;

3. na úpravy celých budov dosud neobytných nebo neobytných částí budov k účelům obytným, zřídí-li se jimi malé byty podle obdoby § 136, odst. 3 zákona o přímých daních;

4. na stavby (úpravy) obytných domů zničených nebo poškozených živelní pohromou;

5. na stavbu budov, obsahujících nezbytná příslušenství skupinového zastavění, jde-li o nová sídliště.

(2) Na stavby uvedené v odstavci 1, č. 1 a 5 lze také poskytnouti podporu, jsou-li zřízeny podle práva stavby.

§ 3.

Rodinný domek je dům o jednom nebo dvou bytech, z nichž v jednom bydlí vlastník nebo, je-li vlastníkem obecně prospěšné bytové sdružení, nájemník, s nímž sdružení sjednalo o domku podmíněnou trhovou smlouvu (čekatel).

§ 4.

Nájemním domem se rozumí dům o jednom nebo více bytech, u něhož není splněna podmínka § 3.

§ 5.

S podporou na stavbu (úpravu) rodinného domku může býti poskytnuta podpora také na stavbu (úpravu) nutných budov (místností) hospodářských, je-li dům určen pro malého zemědělce, nebo na stavbu (úpravu) malé provozovny, je-li dům určen pro malého živnostníka.

§ 6.

(1) Svobodárny a noclehárny jsou domy, vyhovující podmínkám odstavců 2 a 3 prováděcího nařízení k § 136, odst. 2 zákona o přímých daních.

(2) Ve svobodárnách a noclehárnách musí býti osoby různého pohlaví ubytovány v odděleních stavebně od sebe úplně odloučených.

Hlava II.

Způsob podpory.

§ 7.

Podpora záleží

1. ve státní záruce za hypotekární (komunální) zápůjčku, poskytnutou na úhradu stavebního nákladu;

2. ve státním příspěvku na úhradu výdajů s domem spojených.

Rozsah podpory.

§ 8.

Podporu lze poskytnouti

1. obcím a okresům na stavby (úpravy) uvedené v § 2, odst. 1 s výjimkou domků určených k převodu do vlastnictví fysických osob (§ 3);

2. obecně prospěšným bytovým sdružením na stavby (úpravy) uvedené v § 2, odst. 1;

3. zaměstnavatelům na stavby (úpravy) uvedené v § 2, odst. 1, zřizují-li se jimi byty pro vlastní zaměstnance a nejsou-li určeny k převodu do vlastnictví fysických osob (§ 3);

4. fysickým osobám na stavby (úpravy) uvedené v § 2, odst. 1, č. 1, písm. a) a č. 4.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP