V poslední době nás došly následující
zprávy:
a) Na lince Hranice-Spálov pod č. 668 pojaté
do návrhu na rozšíření sítě
autobusové dopravy podle budovatelského programu
vlády (oblast Olomouc) provozuje od prvních porevolučních
dnů autobusovou dopravu pan J. Ondřej, který
si také v roce 1945 podal příslušnou
žádost o udělení koncese k pravidelné
hromadné dopravě osob se stanovištěm
v Luboměři.
Taktéž jest pojata do shora dotčeného
plánu linka Hranice-Potštát pod č. 669,
provozovaná nyní na základě prozatímního
povolení okresního národního výboru
v Hranicích panem Bělákem, jehož žádost
o udělení koncese k pravidelné hromadné
dopravě osob byla podána v roce 1945.
Žádosti obou provozovatelů autobusové
dopravy však odmítá ředitelství
ČSD, resp. ministerstvo dopravy kladně vyříditi
a to proto, že obě linky jsou pojaté do návrhu
ministerstva dopravy. Podle našeho soudu jde však o
návrh na rozšíření sítě
autobusové dopravy, který dává stejné
možnosti jak dopravcům soukromým tak i ČSD,
neboť se právem domníváme, že tento
návrh není monopolním návrhem ČSD
na zřízení autobusových linek. Zejména
v obou shora dotčených případech by
bylo nanejvýše neekonomické, jakož i nemorální
vůči p. Bělákovi a p. Ondřejovi,
kteří začali dopravu provozovati na těchto
linkách, kdy ČSD nemohla absolutně potřebu
občanstva obsloužiti a kdy počali provozovati
dopravu shora uvedení pánové, kteří
dopravu pravidelně a řádně provozují,
aby jejich žádostem nebylo zejména se strany
ČSD (ministerstvo dopravy) vyhověno. Jest třeba
rovněž uvážiti, je-li vhodné, aby
ČSD zřizovala linky tam, kde jsou již linky
v provozu, zatím co by svůj zájem měla
obrátiti na zřízení linek tam, kde
dopravy podobné skutečně není.
b) Okresní národní výbory Val. Meziříčí,
Hranice, jakož i obce ležící na spojovací
silnici obou okresních měst, žádají
důrazně spojení obou středisk autobusovým
spojem. Toto spojení jest ochoten obstarati pan Pavelka
z Kelče, provozující autobusovou dopravu
na lince Kelč-Hranice, který vlastní vcelku
dva autobusy, z nichž druhý není naprosto využit
a který by mohl obstarávati pravidelnou dopravu
osob na lince Valašské Meziříčí-Hranice.
Rovněž proti zřízení této
linky se staví ČSD, které prohlašují,
že tuto linku zřídí samy. Jest tedy
rozhodně nehospodárné, když jest zde
možnost zejména po stránce existence provozního
prostředku, jakož i ochota soukromého dopravce
tuto dopravu zříditi, čekati až na značně
pozdější dobu, kdy bude možno ČSD
podle jejich vlastních provozních prostředků
tuto dopravu obstarávati. Jest pochopitelné, že
tamější zájemce nemůže dopravu
započíti, investovati do ní (ve formě
zřízení garáže a pod.), když
by tímto v pravém slova smyslu riskoval, nevěda,
zda nakonec bude vyřazen z této linky autobusovou
dopravou ČSD.
c) Na trati Slatinice-Olomouc a zpět provozoval na základě
řádné koncese autobusovou dopravu pan Tomáš
Tříska, jemuž bylo koncesní oprávnění
dne 15. května 1940 na příkaz tehdejšího
oberlandratu odňato z toho důvodu, že byl zajištěn
bývalým gestapem a odsouzen 1. prosince 1939 bývalým
německým vojenským soudem v Olomouci neoprávněně,
jelikož nebyl odsouzen pro zločin. Koncese platila
do roku 1942. Pan Tříska v předtuše
internování okupanty zažádal si o prodloužení
již 28. listopadu 1939. Z důvodu internace a zejména
z důvodu odnětí koncesního oprávnění
nebylo mu možno provozovati živnostenskou dopravu na
uvedené trati do konce války. Po okupaci uplatňoval
pan Tříska své právo na koncesi s
poukazem na to, že správní akt bývalého
oberlandratu jest nicotný. Než ČSD tento jeho
oprávněný nárok jemu upíraly
s poukazem na to, že koncese zanikla neprovozováním.
Tím ovšem, když na základě dekretu
presidenta republiky o obnovení právního
řádu čsl. jakož i v důsledku
neplatnosti a nicotnosti některých opatření
bývalé okupantské vlády, za které
dlužno považovati i odnětí koncese p.
Třískovi, jest ovšem shora uvedené stanovisko
ČSD naprosto neopodstatněné a mají-li
uvedené dekrety nabýti účinnosti v
celém svém rozsahu a má-li býti tímto
udělena zároveň i satisfakce panu Třískovi,
dlužno vycházeti z toho, že mu koncese nezanikla
a že má plný nárok na obnovení
provozu na této lince.
d) Na poradě o úpravě jízdních
řádů v Luhačovicích dne 20.
ledna 1947 zástupci ČSD prohlásili, že
v tomto okrese, resp. tímto okresem budou probíhati
dálkové autobusové linky ČSD, mezi
jinými dálková autobusová linka Uherský
Brod-Trenčín, která však má krýti
místní potřebu obcí St. Hrozenkov,
Bystřice p. Lop. a Bánov, která však
jest plně kryta tamějšími třemi
soukromými dopravci (Šupina, Buráňová,
Mahdal) a to linkami St. Hrozenkov-Uherský Brod, Bystřice
p. Lop.-Uherský Brod a Bánov-Uherský Brod.
Na tuto námitku prohlásil zástupce ČSD
(oblastní ředitelství Brno) nepřihlížeje
k rozdílu mezi dopravou dálkovou a místní,
že autobusová doprava bude stejně postátněna
a to už vzhledem k tomu, že soukromým dopravcům
vyprší vesměs v roce 1947 koncese, které
jim prakticky dále prodlouženy nebudou.
e) Je třeba nanejvýš nutně zříditi
autobusové linky na bývalých okrajových
územích ČSR, které byly okupovány.
Z nepochopitelných důvodů prohlašuje
ČSD jednotlivé pohraniční okresy za
svoji výsadní doménu pokud jde o zřizování
autobusových spojů, znemožňujíc
tím zřízení soukromých autobusových
linek v našem osidlovaném území v celku
odříznutém jednak od důležitých
hospodářských center a od vnitrozemí,
zejména pro nedostatek autobusových linek, ač
na druhé straně by zde měli zájem
soukromí dopravci zříditi autobusové
linky zvláště proto, že mají potřebné
provozní prostředky. Jen nejistota a risiko, že
tyto linky na konec převezme ČSD, je odrazuje od
této tak důležité služby veřejnosti
a zejména přísunu dělnictva do průmyslových
podniků.
f) Obdobné snahy uplatňuje ČSD, silniční
doprava, i v dopravě nákladové, zřizujíc
nákladné garáže a přečetný
vozový park s příslušným počtem
zaměstnanců v těch okresech a místech,
kde pro místní potřebu plně stačí
soukromí dopravci nákladní. Rovněž
toto počínání jest nanejvýš
nehospodárné, neboť se tímto ubírají
jak provozní prostředky, tak i jiný materiál
a zejména lidské síly jiným sektorům.
Tak zřídily ČSD na př. garáže
a vozový park ve Vsetíně, kde má zatím
3 vozy, na druhé straně zde soukromá doprava
disponuje 30 vozy, v Kroměříži ČSD
4 vozy, soukromá doprava 33 vozů, Litovel ČSD
5 vozů, soukromá doprava 13 vozů, Přerov
ČSD 21 vozů, soukromá doprava 35 vozů,
Zlín ČSD 11 vozů, soukromá doprava
185 vozů, Olomouc ČSD 32 vozy, soukromá doprava
36 vozů, Prostějov ČSD 23 vozy, soukromá
doprava 49 vozů, Šumperk ČSD 23 vozy, soukromá
doprava 22 vozů atd.
V osidlovaném pohraničí provozují
rovněž nákladní autodopravu soukromí
provozovatelé na základě prozatímního
povolení okresního národního výboru,
kteří pak nemají naprosto žádné
jistoty a záruky, že za své průkopnické
snahy a práce ve velmi obtížných poměrech
po všech stránkách se jim dostane odměny
alespoň ve formě udělení koncesí
pro nepravidelnou dopravu nákladů, o které
si zažádali vesměs v roce 1945 a jež do
dnešního dne průtahem ČSD, resp. ministerstva
dopravy, nejsou vyřizovány.
g) Jak jsme již uvedli, nejen z prohlášení
zástupců ČSD na poradě v Luhačovicích,
ale i z denních zpráv v tisku zřejmě
informovaném se strany ČSD jest veřejnosti
tlumočeno, že soukromá doprava nákladová
i autobusová má býti nahražena dopravou
ČSD, čili postátněna. Tato prohlášení,
jakož i neodůvodněné a neodpovědné
zprávy, rozšiřované ČSD, nemohou
rozhodně přispěti k patřičnému
uklidnění hospodářského života,
tím méně pak ke konsolidaci našeho státu
v rámci dvouleté rekonstrukce. Dodnes platí
o vzájemném poměru ČSD a soukromé
dopravy zákon 77/1935, podle něhož může
ministerstvo dopravy, t. j. ČSD, uplatniti přednostní
nárok na pravidelnou dopravu do určité lhůty
- dvou měsíců. Rovněž vládní
košický program, který přejaly všechny
strany národní fronty za svůj, zaručuje
možnost rozvoje drobným podnikatelům a živnostníkům.
Kdopak jiný může býti drobným
podnikatelem a živnostníkem, kdyby ne soukromý
dopravce, který plní řádně
a poctivě veřejný zájem a spoustu
povinností veřejnoprávních, zejména
finančních.
Jest tedy nanejvýš žádoucno a spravedlivo,
aby všechny tyto případy a z toho plynoucí
poměr mezi ČSD a živnostenskou soukromou dopravou,
který má býti upraven na základě
již připravené reglementace, byly vyřešeny
ve smyslu a zásad naší nové lidově-demokratické
republiky, abychom se vyhnuli jednostrannému monopolisování
a neúčelnému plýtvání
prostředků, hmot a lidských sil.
Dovolují si proto podepsaní učiniti tímto
dotaz na pana ministra dopravy:
1. Zda-li jsou mu všechny tyto případy a okolnosti
dostatečně známy.
2. Jaká opatření hodlá pan ministr
v těchto případech a zejména v poměru
mezi soukromou dopravou živnostenskou a silniční
dopravou ČSD učiniti?
3. Jaká opatření pan ministr na vyřešení
všech těchto problémů a případů
již učinil?