Podle zcela jednoznačných ustanovení dejretu
presidenta republiky č. 12/45 Sb. z. a n. přejímá
souvislé konfiskované lesní plochy o výměře
nad 50. resp. 100 ha stát. Lesní plochy nad 100
ha výměry přejímá stát
všechny, lesní plochy o výměře
od 50 do 100 ha jen tehdy, jestliže souvisí se státní
lesní půdou původní. Lesní
části o výměře do 50 ha, resp.
státem nepřevzaté lesní části
o výměře od 50 do 100 ha jsou vyhraženy
pro příděl.
Podle § 7, odst. 3 cit. dekretu mohou býti tyto plochy
přiděleny pouze obcím a lesním družstvům.
Podle směrnic o přídělu lesní
půdy, vydaných jako výnos ministerstva zemědělství
č. 45063/45-IX/2, byl příděl konfiskovaných
lesů, pokud jde o lesní družstva, omezen pouze
na lesní družstva utvořená z obcí
a to vzhledem k tomu, že v zásadě i lesy obecní
svým výnosem přicházejí k dobru
obyvatelstva příslušných obcí
a při tom v plném rozsahu zaručují
řádné hospodaření.
Vzhledem k tomu, že ve vyšších polohách
potřeba lesa jako přidruženého závodu
hlavního závodu zemědělského
jest velmi naléhavá a že přídělem
obcím mohly by v určitých případech
přidělené lesy býti vyloučeny
ze zájmové sféry zemědělských
osídlenců, doplnilo ministerstvo zemědělství
směrnice o přídělu lesní půdy
v tom směru, že přípustným je
příděl lesů i lesním družstvům,
utvořeným ze zemědělských osídlenců,
avšak pouze v rozsahu nepřesahujícím
obvyklou výměru selského lesa na jednoho
osídlence.
Příděl lesů lesním družstvům
zemědělských osídlenců, který
byl tímto doplněním směrnic umožněn,
bude míti pro osídlence stejný význam,
jako příděl do individuálního
vlastnictví. V určitém směru bude
příděl lesním družstvům
z osídlenců výhodnější
než příděl do individuálního
vlastnictví, neboť lesní družstva tohoto
druhu zaručují jednak řádné
hospodaření a docílení plného
přírůstku dřevní hmoty, jednak
i plynulost a pravidelnost dřevních výnosů
pro každého člena družstva. Současně
tímto způsobem budou drobné lesy mezi uchazeče
spravedlivě rozděleny, což při přídělu
do individuálního vlastnictví by bylo nemožné,
nehledě k tomu, že tento příděl
by se neobešel bez parcelace lesů, jež jest ve
vyšším veřejném zájmu zcela
nepřípustná.
Přidělovati lesy jednotlivým osídlencům
zásadně není možno, jelikož není
pro to zákonného podkladu. Dekret presidenta republiky
č. 12/45 Sb. z. a n. zásadně nepřipouští
přímý příděl lesů
jednotlivcům. Proto jest pouze u isolovaných lesních
parcel nepatrné výměry, jež jsou uzavřeny
nebo vklíněny do přídělu zemědělské
půdy z arondačních důvodů výjimečně
povolován i příděl lesů jednotlivým
osídlencům.
Jednotlivci se za vlastníky lesů nehodí vůbec,
neboť produkční doba lesního hospodářství
přesahuje značně lidský věk.
S výjimkou lesů velkostatkářských
byly lesy původně majetkem společným
a nebyly v individuálním vlastnictví jednotlivých
zemědělců vůbec. Takřka všechny
selské lesy vznikly tím, že lesy obecní,
resp. lesy společně užívané a
označované jako lesy starousedlých, lesy
rustikální, singulární a pod., byly
rozparcelovány mezi obyvatele obce nebo oprávněné
uživatele, což rozhodně bylo v rozporu s vyššími
veřejnými zájmy. Těchto vyšších
zájmů musíme však při přidělování
konfiskované půd v plné míře
dbát.