Zásobovací, živnostensko-obchodní a
právní výbor projednaly ve schůzích,
konaných dne 11. a 12. února 1947, vládní
návrh zákona o stíhání černého
obchodu a podobných pletich a provedly tyto změny:
1. V § 1 provádí se textová úprava
tak, že skutkové podstaty se oddělují
od sazby trestu, a to za f) za slovy.......... na trhu; další
řádka tedy začíná: vězením.......
2. V § 3, odst. 1, druhá věta zní text:
"Pokud takovéto předpisy na Slovensku pozbyly
platnosti dnem 31. prosince 1946, obnovují se dnem účinnosti
tohoto zákona bez časového omezení."
Další věta zní: "Bude-li trestný
čin stíhán jako správní přestupek
podle tohoto zákona, nelze jej stíhati podle oněch
předpisů."
3. V § 4, odst. 3 a 4, vždy v druhé řádce,
se škrtá slovo "některých".
V § 4, odst. 4, v třetí řádce
se nahrazuje slovo "jím" slovem "tím".
4. V § 7, odst. 2 bylo upraveno znění: "Odsouzený,
přikázaný do donucovací pracovny,
zůstane v ní nejméně šest měsíců
a nejdéle tři roky, jde-li o přečin;
jde-li o zločin, nejméně jeden rok a nejdéle
pět let."
5. V § 14 škrtá se odstavec první a nahrazuje
se novým zněním: "Úřad
(orgán) nebo soud může vysloviti, že za
nedobytné peněžité tresty, uložené
zaměstnancům, zmocněncům, zástupcům
nebo jiným orgánům, ručí majitel
podniku, při jehož provozování byl trestný
čin spáchán, jestliže zanedbáním
povinné péče trestnou činnost umožnil
nebo usnadnil. Majitelem podniku rozumějí se netoliko
jednotlivé osoby, nýbrž i společnosti
(sdružení osob), znárodněné podniky
a právnické osoby."
6. V § 15 škrtá se celý odstavec třetí.
7. V § 16 nahrazuje se původní text od slov............,
který sestaví atd. takto:.........., který
sestaví ministr vnitra v dohodě s ministrem spravedlnosti
a ostatními zúčastněnými členy
vlády po slyšení příslušných
zájmových svazů, zástupců Revolučního
odborového hnutí, Jednotného svazu českých
zemědělců, Jednotného sväzu slovenských
roľníkov a Ústřední rady družstev
a který bude schválen vládou. Ministr vnitra
vyhlásí seznam v Úředním listě.
Po podrobné rozpravě usnesly se výbory na
provedení sjednocení vyživovacích předpisů
na území celého státu.
Ve směrnicích k provedení zákona buď
zdůrazněno, že pod skutkovou podstatu §
1, lit. f) také spadá, když někdo považuje
nedovolené úplaty za živnostenské služby
a úkony nebo požaduje černé mzdy. Stejně
buď zdůrazněno k § 15, že odnětí
odkladného účinku stížnostem
má nastati jen ve zcela výjimečných
případech, že v trestním správním
řízení je vzíti přiměřený
zřetel na věk mladistvých, jakož i že
odkladný účinek stížnosti k nejvyššímu
správnímu soudu má nastati jen v případech
zvláštního zřetele hodných.
Všechny výbory sjednotily se na přání,
aby urychleně byly vydány zákony o stíhání
osob podrobených vojenské kázeňské
pravomoci (§ 3, odst. 2), o rozsahu jmění vyloučeného
z propadnutí a o výkonu trestu (§ 6, odst.
2), o živnostenském a jiném výdělečném
podnikání s výslovným zákazem
fušerství, jakož i směrnice, jež
by sjednotily praksi v tom, aby všude použilo se již
tohoto zákona, když je naplněna skutková
podstata § 1.
Zásobovací, živnostensko-obchodní a
právní výbor doporučují, aby
vládní návrh zákona o stíhání
černého obchodu a podobných pletich byl schválen
v připojeném znění ústavodárným
Národním shromážděním.
Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Pro černý obchod nebo podobné pletichy
se trestá ten, kdo v době mimořádných
hospodářských poměrů vyvolaných
válkou (§ 9)
a) požaduje nebo za účelem dalšího
zcizení nabízí za předměty
potřeby cenu přemrštěnou, aby sobě
nebo jiným osobám opatřil nepřiměřený
hospodářský zisk,
b) předměty potřeby nad obvyklou míru
jakýmkoliv způsobem odebere normální,
zvláště pak řízené výrobě,
oběhu nebo spotřebě, aby sobě nebo
jiným osobám opatřil nepřiměřený
hospodářský prospěch,
c) z nekalých důvodů výrobu předmětů
potřeby zastaví nebo podstatně omezí
a tím způsobí jejich nedostatek nebo zdražení
na trhu,
d) opětovně nebo ve větším množství
či hodnotě bez předepsaného platného
vývozního povolení vyváží
do ciziny předměty potřeby a tím je
odnímá normální, zvláště
pak řízené výrobě nebo spotřebě
nebo určení pro vývoz,
e) opětovně nebo ve větším množství
či hodnotě bez předepsaného platného
dovozního povolení dováží z ciziny
předměty potřeby na úkor řízeného
hospodaření,
f) se dopustí jakéhokoliv jiného nekalého
jednání způsobilého vyvolati nedostatek
nebo zdražení předmětů potřeby
na trhu,
vězením (uzamčením) do jednoho roku
a peněžitým trestem do 3 milionů Kčs,
při čemž nesmí trest na svobodě
spolu s náhradním trestem za trest peněžitý
činiti více než jeden rok.
(2) Správní úřad (orgán) může
v nálezu vysloviti, že odsouzený odpyká
trest na svobodě, uložený podle odstavce 1,
v donucovací pracovně.
(1) Kdo předsevezme jednání směřující
přímo ke spáchání přestupku
(§ 1) a čin nedokoná jen pro nemožnost
nebo pro zevní překážku nebo náhodu,
je trestně odpověden, jako kdyby byl čin
dokonal.
(2) Kdo rozkazem, utvrzováním nebo poskytnutím
pomoci úmyslně způsobí nebo usnadní
spáchání přestupku (§ 1) jinou
osobou (pachatelem), je trestně odpovědný
stejně jako pachatel, i když pachatel nemůže
býti pro přestupek stíhán nebo odsouzen.
(1) Dosavadní předpisy o přestupcích
v oboru vyživovacím, zásobovacím a cenovém
zůstávají nedotčeny. Pokud takovéto
předpisy na Slovensku pozbyly platnosti dnem 31. prosince
1946, obnovují se dnem účinnosti tohoto zákona
bez časového omezení. Bude-li trestný
čin stíhán jako správní přestupek
podle tohoto zákona, nelze jej stíhati podle oněch
předpisů.
(2) Zvláštní zákon stanoví, jak
budou pro správní přestupky podle §
1 stíhány osoby podrobené vojenské
kázeňské pravomoci.
(1) Kdo se dopustí některého jednání
uvedeného v § 1. odst. 1. písm. a) až
f), ač ví, že tím může ohroziti
plynulé zásobování obyvatelstva některého
kraje nebo místa nebo části tohoto obyvatelstva
předměty potřeby, bude potrestán pro
přečin tuhým vězením od tří
měsíců do tří let. Pokus přečinu
je trestný i na Slovensku.
(2) Spáchal-li vinník čin uvedený
v odstavci 1 ze zvyku nebo ze řemesla nebo věděl-li,
že svým jednáním ohrožuje značnou
měrou plynulé zásobování obyvatelstva,
buď potrestán pro zločin těžkým
žalářem od jednoho do pěti let, a byla-li
tím skutečně způsobena vážnější
porucha v zásobování, těžkým
žalářem od pěti do deseti let.
(3) Spáchal-li vinník čin uvedený
v odstavci 1 za okolností, pro které se čin
stává zločinem, jako účastník
spolčení k páchání tohoto trestného
činu, bude potrestán těžkým žalářem
od deseti do dvaceti let nebo na doživotí.
(4) Spáchal-li vinník čin uvedený
v odstavci 1 za okolností, pro které se čin
stává zločinem, a byla-li tím způsobena
porucha v zásobování v takové míře,
že tím byly ohroženy životy obyvatelstva
anebo že tím byla těžce poškozena
brannost státu, a vinník to mohl předvídati,
budiž potrestán smrtí.
Při odsouzení pro čin trestný podle
§ 4 buď vyslovena ztráta práva volebního
a v oboru působnosti trestního zákona zák.
čl. V/1878 též ztráta úřadu.
(1) Odsuzuje-li soud vinníka pro čin trestný
podle § 4, uloží mu vedle trestu na svobodě
trest na penězích, a to, jde-li o přečin,
od 3.000 Kčs do 3 milionů Kčs, jde-li o zločin,
od 10.000 Kčs do 10 milionů Kčs.
(2) Odsuzuje-li soud vinníka pro zločin, může
též vysloviti, že jmění odsouzeného
propadá zcela nebo zčásti ve prospěch
státu. Z propadnutí je však vyloučena
část jmění odsouzeného, které
je nevyhnutelně třeba k ukojení životních
potřeb jeho a osob, o jejichž výživu je
odsouzený po zákonu povinen pečovati. Podrobnosti
o rozsahu jmění vyloučeného z propadnutí
a o výkonu trestu upraví zvláštní
zákon.
(1) Byl-li čin trestný podle § 4 spáchán
ze zahálčivosti, může soud již
při prvním odsouzení vysloviti, že odsouzený
smí po odpykání trestu býti držen
v donucovací pracovně, na Slovensku, že se
odkazuje do donucovací pracovny.
(2) Odsouzený, přikázaný do donucovací
pracovny, zůstane v ní nejméně šest
měsíců a nejdéle tři roky,
jde-li o přečin; jde-li o zločin, nejméně
jeden rok a nejdéle pět let.
Výkon trestu uloženého pro čin trestný
podle § 4, který vinník spáchal ve věku
více než dvaceti let, nesmí býti podmíněně
odložen podle zákona ze dne 19. října
1919, č. 562 Sb., o podmíněném odsouzení
a podmíněném propuštění.
Dobou mimořádných hospodářských
poměrů vyvolaných válkou se podle
tohoto zákona rozumí doba ode dne počátku
účinnosti tohoto zákona do dne, který
určí vláda nařízením.
Zvláštní přitěžující
okolností podle tohoto zákona je též,
spáchal-li trestný čin,
a) národní správce při správě
majetku mu svěřeného, za účelem
osobního prospěchu,
b) vedoucí funkcionář, po případě
zaměstnanec na vedoucím místě národního
podniku, při výkonu své funkce, za účelem
osobního prospěchu,
c) veřejný úředník, člen
nebo funkcionář národního výboru,
hospodářské nebo zájmové organisace
ve své úřední činnosti nebo
při výkonu své funkce.
Odsuzuje-li úřad (orgán) nebo soud vinníka
pro čin trestný podle tohoto zákona, vysloví,
že majetkový prospěch, který vinník
trestným činem získal, nebo to, co si za
něj opatřil, propadá ve prospěch státu.
Byl-li čin trestný podle tohoto zákona spáchán
při provozování živnosti, může
úřad (orgán) nebo soud uložiti jako
vedlejší trest ztrátu živnostenského
oprávnění na čas nebo navždy.
(1) Je-li to ve veřejném zájmu, nařídí
úřad (orgán) nebo soud v odsuzujícím
nálezu nebo rozsudku pro čin trestný podle
tohoto zákona, že pravoplatný nález
nebo rozsudek bude uveřejněn na útraty odsouzeného
nejvýše třikráte v jednom nebo několika
časopisech, které v nálezu nebo v rozsudku
určí. Může též naříditi,
aby nález nebo rozsudek byl v obci, kde odsouzený
bydlí, a v obci, kde se trestného činu dopustil,
veřejně vyvěšen nebo jinak uveřejněn.
(2) Úřad (orgán) nebo soud stanoví,
zda mají býti uveřejněny i důvody
nálezu nebo rozsudku nebo jejich podstatný obsah
ve znění, které sám určí.
(1) Úřad (orgán) nebo soud může
vysloviti, že za nedobytné peněžité
tresty, uložené zaměstnancům, zmocněncům,
zástupcům nebo jiným orgánům,
ručí majitel podniku, při jehož provozování
byl trestný čin spáchán, jestliže
zanedbáním povinné péče trestnou
činnost umožnil nebo usnadnil. Majitelem podniku rozumějí
se netoliko jednotlivé osoby, nýbrž i společnosti
(sdružení osob), znárodněné podniky
a právnické osoby.
(2) Majitel podniku musí býti, je-li úřadu
(orgánu) nebo soudu znám, obeslán k jednání
v první stolici a je oprávněn přednésti
skutkové okolnosti, jež mohou míti význam
pro posouzení věci, a činiti návrhy.
(3) Výrok o ručení třeba pojmouti
do nálezu nebo do rozsudku a osoba tímto výrokem
postižená má právo bráti jej
v odpor odvoláním. V řízení
před soudy může se veřejný žalobce
odvolati také tehdy, když takový výrok
nebyl učiněn. O odvolání z takového
výroku platí předpisy o odvolání
proti výroku o trestu.
(4) Peněžité tresty se vymáhají
na osobě, jíž bylo ručení uloženo,
podle všeobecných ustanovení platných
o trestech na penězích.
(1) Řízení před správními
úřady (orgány) podle tohoto zákona
se provádí podle předpisů platných
(použivatelných) dne 31. prosince 1946 v oboru vyživovacím,
zásobovacím a cenovém.
(2) Trestní řízení správní
musí býti zahájeno do tří dnů
po podání trestního oznámení
a musí býti skončeno v první stolici
do jednoho měsíce. Odvolání předloží
úřad první stolice do sedmi dnů nadřízené
stolici, která rozhodne do jednoho měsíce.
Lhůty v tomto odstavci uvedené jsou pořádkové.
Vyskytne-li se v řízení o činech trestných
podle tohoto zákona potřeba slyšeti znalce
o skutečnostech hospodářského života,
buďte znalci vybráni ze zvláštního
seznamu, který sestaví ministr vnitra v dohodě
s ministrem spravedlnosti a ostatními zúčastněnými
členy vlády po slyšení příslušných
zájmových svazů, zástupců Revolučního
odborového hnutí, Jednotného svazu českých
zemědělců, Jednotného sväzu slovenských
roľníkov a Ústřední rady družstev
a který bude schválen vládou. Ministr vnitra
vyhlásí seznam v Úředním listě.
Zrušuje se zákon ze dne 17. října 1919,
č. 568 Sb., o trestání válečné
lichvy, ve znění předpisů jej měnících
a doplňujících. Pokud se jiné zákony
dovolávají ustanovení § 18, odst. 2
až 6 uvedeného zákona, zůstávají
příslušná jejich ustanovení nedotčena.
Tento zákon nabývá účinnosti
třetího dne po vyhlášení; provedou
jej všichni členové vlády.