Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé 1947.

2. zasedání.

375.

Návrh

poslanců dr. Jelínka, Jaroslava Hladkého a soudruhů

na vydání zákona

o úpravě některých dluhů svazků územní samosprávy.

Ústavodárně Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

Zákon

ze dne .............. 1947

o úpravě některých dluhů svazků územní samosprávy.

Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Působnost, kterou zákon č. 69/1935 Sb. zák. a nař. v čl. III vyhrazuje jednak ministerstvu vnitra v dohodě s ministerstvem financí, jednak kuratoriu pomocného fondu, přechází na zemské národní výbory.

§ 2.

Zemské národní výbory spravují pomocné fondy a vykonávají působnost uvedenou v § 1 tohoto zákona podle ustanovení organisačního řádu pro zemské národní výbory.

§ 3.

Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provede jej ministr vnitra v dohodě s ministrem financí a vyhlásí čl. III zákona č. 69/1935 Sb. zák. a nař. ve znění tohoto zákona.

Důvodová zpráva.

Provádění dvouletého budovatelského vládního plánu minulo by se účinkem, kdyby nebylo provázeno přebudováním a zejména zjednodušením a zhospodárněním veřejné správy, jak toho žádá sám budovatelský program.

V tom směru v prvé řadě nutno veškerou administrativní agendu přenésti s centrálních úřadů, především s ministerstev na národní výbory. V úřadech centrálních mohou býti řešeny jen věci zásadní povahy, výkon všeobecného dohledu, agenda vedoucí, inspekční, organisační a ovšem také záležitosti legislativní. Administrativní agenda nesnese tohoto principiálního měřítka a proto plným právem patří jedině národním výborům, které na prvém místě jsou povolány k výkonu veřejné správy. Jen důsledná decentralisace jest správnou výstavbou veřejné správy.

Poněvadž tedy v přesunu administrativních agend na národní výbory právem se spatřuje jeden z nejdůležitějších předpokladů pro její zhospodárnění, zjednodušení a urychlení, jakož i pro odstranění její těžkopádnosti, není důvodu, ani aby do úpravy dluhů obcí a okresů administrativně zasahovaly úřady centrální, ani aby správa pomocného fondu pro tuto úpravu byla prováděna zvláštním kuratoriem.

Sluší uvážiti, že prostředky tohoto fondu budou hráti velmi důležitou roli při financování investic obcí a okresů v rámci dvouletého plánu i v tzv. akci svépomocné, takže bude třeba rychlého projednávání a rozhodování, což se umožní jedině tím, že veškerá agenda úpravy dluhů obcí a okresů bude soustředěna a sjednocena v rukách nejvyššího orgánu lidové správy, t. j. zemského národního výboru, jako vyrovnávacího činitele ve finančním hospodářství místních a okresních národních výborů.

Tím také se vyhoví fundamentálnímu předpokladu pro přebudování veřejné správy: její decentralisaci a koncentraci!

V Praze dne 27. ledna 1947.

Dr. Jelínek, Hladký,

dr. Bernard, dr. Bělehrádek, Bezděk, J. Novotný, dr. Erban, Smejkal, A. Gottvald, Vilím, dr. John, Frlička, dr. Veverka, inž. Jankovcová, Skokánek, Šabršula, Sedlák, Skaunic, Sajal, Lindauer, Hatina, Doležel, Kubát, Beneš, Kovář, Pavlán, Görner.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP