Dosavadní umístění Státní
hájenské školy v Nasavrkách bylo již
při zřizování školy považováno
za krátké provisorium, které měla
v nejbližší době vystřídati
novostavba. Prozatím byl nouzově adaptován
obytný dům, při čemž však
adaptace vysloveně pro potřeby školské
byla poměrné nepatrná. Jiné adaptace
zlepšily vlastně nemovitost.
Budova řádně nevyhovuje ani pro 30 žáků.
Škola zaujímá pouze 6 místností,
počítajíc v to i malou dílnu, ačkoliv
je pro řádný chod školy zapotřebí
alespoň 14 místností. Při tom má
míti škola ještě jednu učebnu pro
nárazovou potřebu frekventantů nebo pro kursy.
Když v roce 1945 musela být otevřena pobočka,
znamenalo její umístění v zimní
rolnické škole velké obtíže pro
chod školy.
Ubytování žáků nutno rovněž
označit za nevyhovující, neboť již
při ubytování 30 žáků
jsou značné závady sociálně-zdravotní.
Obec Nasavrky nemá vlastní polesí, které
by škole zaručovalo řádný rozvoj.
Místnímu národnímu výboru byly
sděleny podmínky, za kterých by bylo možno
školu ponechati v Nasavrkách. Podle sdělení
výboru byly přislíbeny příspěvky
ve výši asi 500.000 Kčs. O další
2,000.000 Kčs požádal JSČZ v Chrudimi
ministerstvo zemědělství (nikoliv ministerstvo
školství jak je uvedeno v interpelaci). Ministerstvo
zemědělství nemůže místnímu
národnímu výboru v Nasavrkách přispěti
na stavbu školy, protože mu resortně v řádném
rozpočtu nepřináleží finanční
otázka budování lesnického školství.
Částka, která jest k disposici, resp. o kterou
se žádá, jest příliš malá
vzhledem k celému nákladu a získání
celé úhrady by si vyžádalo několika
let. Po tuto dobu by škola živořila, zatím
co lze ještě pro ni zajistiti jinde vhodné
objekty z konfiskovaného majetku.
Jest dále nutno zdůrazniti, že škola při
malém počtu hájenských učilišť
není určená pouze pro nasavrcký kraj,
nýbrž pro jednu třetinu až čtvrtinu
Čech, pro rovněž chudé kraje krkonošské,
jizerské a orlické; připadá jen na
část Českomoravské vysočiny,
která má ve své oblasti i druhou hájenskou
školu v Jemnici.
Ministr školství a osvěty je si sice vědom
významu školy pro určité hospodářské
výhody kraje, které by však nebyly po postavení
internátu tak veliké jak místní činitelé
očekávají, je však toho názoru,
že tyto důvody nemohou být stavěny před
zájem žactva a před požadavek, aby se
škola rozvíjela a plnila poslání pro
celou svou oblast a pro stát.

