Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé 1947.

2. zasedání

340.

Odpověď

předsedy vlády jako předsedy Hospodářské rady a ministrů dopravy, techniky, průmyslu, zdravotnictví, zemědělství a národní obrany

na interpelaci poslanců dr. V. Erbana, Hladkého, Cíglera, dr. Bláhy a Smejkala (tisk 137)

ve věci hospodářského povznesení a zvelebení zanedbaného kraje příbramského.

Vláda odpovídajíc na interpelaci posl. dr. V. Erbana a druhů ve věci hospodářského zvelebení a povznesení zanedbaného kraje příbramského (č. t. 137) sděluje, že náměty v interpelaci obsažené jsou uskutečňovány a že některé požadavky (na př. autobusové spojení Příbramě s Prahou) byly splněny již před datem, kdy interpelace byla podána.

K jednotlivým bodům interpelace se sděluje:

a) 1. Na státní silnici první třídy č. 18 mezi městy Příbram a Votice je vybudováno 8 dílčích úseků z Příbramě do Sedlčan. Ve stavbě jsou 3 úseky od Sedlčan do Vojkova, o stavbě posledního úseku mezi Vojkovem a Voticemi není rozhodnuto, protože se musí uvažovati o změně jeho směru, vzhledem k řešení přeložky státní silnice první třídy č. 3 (Táborské) mimo město Votice. Snahou ministerstva techniky však bude, aby silnice Příbram - Votice byla dostavěna až za Vojkov, a to v rámci budovatelského programu v letech 1947 - 1948. Koncový úsek nynější silnice byl by pak přestavěn v příštích letech.

a) 2. Přímé spojení Praha - Dobříš - Příbram bylo již zřízeno (1. října 1946). V roce 1947 se počítá se zřízením dalších dvou autobusových tratí ČSD, a to Příbram - Sedlčany - Benešov u Prahy a Příbram - Milín - Bohostice. Také se zřízením autobusového nádraží a garáží ČSD v Příbrami se počítá v roce 1947.

a) 3. Na podrobném projektu železničního spojení západních Čech přes střední Čechy na východ se již od dřívějška pracuje. Jedna z uvažovaných variant vede přes Příbram a Sedlčany. Přípravné práce na stavbu mají u železniční správy přednostní pořadí.

b) 1. Z celkového počtu 109 obcí v okrese příbramském zbývá elektrifikovat 45 obcí. Z toho připadá podle plánu 16 obcí na rok 1946 a dalších 20 obcí má býti připojeno v rámci dvouletého plánu.

b) 2. Ve dvouletém budovatelském plánu vlády je zařazena do programu energetických vodních děl stavba zdýmadel na střední Vltavě u Slap a Českého Vrbného, takže je na využití vodní síly na střední Vltavě v rámci daných možností dostatečně pamatováno.

Pokud jde o zásadní rozhodnutí o způsobu provedení je nutno upozorniti, že dosavadní řešení úprav střední Vltavy bylo dáno vodocestným zákonem z r. 1901. Vzhledem k velikému významu využití střední Vltavy pro energetické účely je nutno nyní přezkoumat dosavadní řešení tak, aby vytvořením velkých akumulačních prostorů a příznivějších spádových předpokladů se plně mohlo vyhověti energetickým potřebám a jiným požadavkům vodohospodářským, při čemž by se nepouštěly navždy se zřetele zájmy plavby, zájmy zemědělské a zlepšení průtokových poměrů hlav. městem Prahou.

Ministerstvo techniky reviduje s urychlením v součinnosti s ministerstvem dopravy a přísl. zájmovými složkami dosavadní řešení a v nejbližší době předloží příslušný návrh Hospodářské radě k posouzení.

c) 1. Příděly umělých hnojiv mají býti zlepšeny již v příštím roce podle toho, jak se zlepší dodávky ze zahraničí. Rozdělování těchto hnojiv na jednotlivé oblasti musí se ovšem říditi všeobecnými hospodářskými hledisky. Plocha chlebového obilí se podle plánu na rok 1946 - 1947 a na rok 1947 - 1948 postupně zmenšuje a zvyšuje se plocha brambor. Plochu brambor nebude však možno ještě dále zvětšovati ani absolutně, ani na úkor jiných oblastí k tomu vhodnějších.

c) 2. Pokud se týče chovu vepřů lze všeobecně říci, že na území republiky bude možno opatřiti potřebný počet plemeníků. Tvoření chovatelských družstev vepřů závisí ovšem hlavně na iniciativě místních činitelů.

c) 3. Za účelem ozdravění a rozšíření chovu dobytka byl pro okres Příbram přidělen pastvinářský objekt v okrese Prachatice. Pro obhospodařování tohoto pastvinářského objektu bylo zřízeno Horské pastevní družstvo pro okres Příbram se správou v Nových Hutích, jemuž byl povolen příspěvek ve výši 200.000 Kčs.

c) 4. V zalesňování je nutno splniti především úkoly spojené s likvidací běžných a starých holin dosavadního provozu. Nová zalesnění přicházejí v úvahu až po zabezpečení těchto úkolů, a to jen v nejnaléhavějších případech a jen z volných přebytků semen a sazenic. V jednotlivých oblastech mají býti tyto úkoly stanoveny do konce roku.

c) 5. Proti znovuzřízení rybníků za účelem chovu ryb a hus v kraji příbramském není vodoprávních překážek. Ve věci je příslušný Jednotný svaz českých zemědělců, jemuž byla k těmto účelům poskytnuta dotace.

c) 6. Kapacita pilařských závodů v okrese příbramském stačí na splnění daných úkolů. Pokud části kulatin nutno z kraje vyvážet, je to způsobeno nedostatkem pracovních sil.

d) 1. Okolí Příbramě je geologicky jedním z nejpodrobněji prozkoumaných krajů celé republiky. Příbramské doly, které jsou hlavním tuzemským dodavatelem olova, je nutno udržovati v plném provozu i za cenu určitých finančních obětí. Jejich budoucnost je možno považovati za zajištěnu.

d) 2. Soustředění olovářského průmyslu do Příbramě se provádí. U příbramské huti na stříbro a olovo byla vybudována továrna na olověné zboží, která se stále rozšiřuje.

d) 3. Využití flotačních kalů je zatím ve stadiu výzkumu a příbramský závod je v této věci ve stálém spojení s brněnskou vysokou školou technickou.

d) 4. Také vhodná metoda k využití hald ze stříbrné hutě je dosud zkoumána. Obsah kovů v těchto odvalech není však tak vysoký, jak uvádí interpelace.

e) 1. K dosavadním 7 poradám pro matky a kojence v politickém okrese příbramském zřídí ministerstvo zdravotnictví dalších 9 poraden zatím v soudním okrese Příbram, kde jsou poměry kojenecké úmrtnosti nejhorší a vyšle tam další 2 zdravotní pracovnice. Práci lékařů a zdravotních pracovnic v poradnách i v rodinách podepře ministerstvo v rámci svého rozpočtu finančními prostředky i veškerými pomůckami, jimiž disponuje. Do poraden bylo již zasláno větší množství vitaminových preparátů k ochraně zdraví matek, kojenců a dětí. Při zřizování nových poraden a prohlubování jejich činnosti bylo by si přáti, aby příslušné národní výbory vycházely vstříc snahám ministerstva.

e) 2. Ministerstvu techniky bylo již doporučeno povoliti výjimku ze zákazu staveb pro novostavbu chirurgického pavilonu a hospodářské budovy při příbramské nemocnici a přiděliti k tomuto účelu stavební materiál na první čtvrtletí příštího roku.

e) 3. Ve dvouletém plánu jsou z oboru vodovodních staveb zařazeny v okrese příbramském rozestavěné stavby vodovodu v Dobříši a Dubně a jako nová stavba vodovodu obce Hluboše. Ministerstvo zdravotnictví podporuje stavbu obecních vodovodů v příbramském kraji v plné míře, pokud obce tohoto kraje hodlají vodovod zřizovati a ucházejí se o podporu v rámci platných předpisů spolu se zemským národním výborem v Praze a v dohodě s ministerstvem techniky. Ministerstvo zdravotnictví je v zásadě ochotno poskytnouti ze svých prostředků na stavbu vodovodů v příbramském kraji co největší příspěvky.

f) Lesní komplexy brdské střelnice nemohou býti ihned a v plné míře přístupny širší veřejnosti. V době, kdy vojenské lesy nejsou uzavřeny, povoluje se však ve všech jejich částech - kromě cílových ploch, pozorovatelen a jiných vojenských zařízení - bezplatný sběr lesních plodin bez jakýchkoliv vstupenek nebo poukázek. Táboření v těchto lesích může však býti povolováno zatím jen případ od případu, a to jen tělovýchovným organisacím a spolkům, u nichž je záruka organisovaného dozoru.

Návrhy na zvýšení hospodářské i kulturní prosperity příbramského okresu a jeho obyvatelstva budou obsaženy v dlouhodobě zaměřeném ideovém návrhu na povznesení hospodářsky slabých krajů; tento návrh bude předložen gen. sekretariátu Hospodářské rady během tohoto měsíce. Nutno však konstatovati, že Příbramsko není mezi nejvíce postiženými okresy.

V Praze dne 14. ledna 1947.

Předseda vlády:

Klement Gottwald v. r.

Ministr zemědělství:
Za ministra průmyslu:
Július Ďuriš v. r.
Zd. Fierlinger v. r.
Státní tajemník
v ministerstvu národní obrany:
Ministr techniky:
Ján Lichner v. r.
Inž. Jan Kopecký v. r.
Ministr zdravotnictví:
Ministr dopravy:
Dr. Adolf Procházka v. r.
Dr. Ivan Pietor v. r.




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP