Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Poštovné za soudní zásilky v občanských
věcech právních i ve věcech trestních
platí se zálohou ze státní pokladny.
(1) V občanských věcech právních
je povinen nahradit soudu poštovné zálohou
zaplacené ten, kdo dal k řízení podnět
žalobou nebo návrhem, jinak ten, v jehož zájmu
nebo převážném zájmu se řízení
vede.
(2) Několik osob náhradou povinných ručí
rukou společnou a nerozdílnou.
(3) Předchozí ustanovení se nedotýkají
předpisů, podle nichž může osoba
náhradou povinná žádati náhradu
zaplaceného poštovného na třetí
osobě, zejména jako část nákladů
řízení.
(1) Náhrada poštovného zaplaceného zálohou
ze státní pokladny se počítá
výměrkem, jehož výši určí
vláda nařízením.
(2) Vypočísti náhradu poštovného
přísluší zaměstnanci soudní
kanceláře; o vybrání a vymáhání
náhrady poštovného platí předpisy
pro vedení peněžního hospodářství
u soudů a soudních úřadů.
Ustanovení části prvé platí
také pro řízení před soudy
mimořádnými, soudy rozhodčími
i soudy sociálního pojištění.
V řízení o nárocích pojištěnců
před soudy sociálního pojištění
je však povinna náhradou poštovného vždy
pojišťovna.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1947; provede jej ministr spravedlnosti.
Úřední korespondence soudů požívala
až do vydání vládního nařízení
ze dne 9. prosince 1940, č. 429 Sb., o zrušení
osvobození od poštovného, osvobození
v mezích zákona ze dne 2. října 1865,
č. 108 ř. z., o bezplatném užívání
pošty. Osvobození od poštovného nebylo
všeobecné, neboť soudní vyřízení
v civilních věcech - vyjímajíc věci
požívající práva chudých
- podléhala doplatnému ve výši výplatného
za obyčejná psaní téže váhy
a téhož místa určení; doplatné
byl povinen zaplatit adresát pří doručení
zásilky (srv. § 4, odst. 1 a 3 a § 24, odst.
4 sděl. č. 84/1928 Věst. min. sprav. resp.
vl. nař. ze dne 17. ledna 1927, č. 2 Sb., a na jeho
podkladě ministerstvem pošt v dohodě s ministerstvem
spravedlnosti vydané "Předpisy o doručování
soudních vyřízení poštou",
vyhlášené ve VMP č. 15/1927). Naproti
tomu soudní vyřízení ve věcech
trestních doručovala se poštou úplně
bezplatné (§ 4, odst. 5 cit. sdělení).
Po vydání vládního nařízení
č. 429/1940 Sb. (jako přímého byť
i opožděného důsledku zákona
č. 404/1922 Sb. a vl. nař. č. 206/1924 Sb.),
kterým byl zrušen zákon č. 108/1865
ř. z. a veškerá ustanovení ostatních
zákonných předpisů o osvobození
od poštovného, zavedla poštovní správa
t. zv. služební známky, kterých mohly
soudy, - stejně jako jiné veřejné
úřady a orgány - používat k vyplácení
poštovních zásilek, a to stejným způsobem
jako obyčejných poštovních známek
(srv. prováděcí předpisy min. dopravy
k č. P-54.849-C/1-1940, odd. D); tyto služební
známky mohly se však od 1. ledna 1942 odebírat
jen proti hotovému zaplacení. Náklad na služební
známky dosahoval v oboru justiční správy
poměrně značné částky
(v r. 1944 činil náklad na poštovní
známky v obvodu vrchního soudu v Praze cca 4,000.000
K).
Poměrně značná výše částky
nutné na služební známky byla způsobena
zejména tím, že poštovní správa
vzhledem k všeobecnému ustanovení poštovního
řádu dovolovala při této nové
úpravě přesunout na adresáta jen prosté
poštovné, nikoliv i jiné poplatky, takže
služebními známkami musely být ihned
při podání soudní zásilky vyplaceny
na př. doporučné (3 K), poplatek za zpáteční
lístek (1 K, resp. 3 K) a pod. (srv. výnos min.
dopravy č. P-6184C/1-1941). Mnohdy, byl-li příjem
zásilky odepřen nebo byla-li z jakéhokoliv
důvodu nedoručitelná a proto odesílajícímu
soudu vrácena, musil soud při zpětném
doručení zapraviti v hotovosti i poplatky za zmíněné
již prosté výplatné, které nemohlo
býti poštou od příjemce dobráno.
Zavedení služebních známek a značný
náklad s tím spojený vyžadovaly, aby
byla učiněna opatření stran evidence
a kontroly používání služebních
známek a náhrady částek za známky
v soudním řízení vynaložených.
Tato opatření se stala sdělením č.
16/1942 Věst., na které navázaly četné
další prováděcí předpisy.
Kontrola používání služebních
známek podle uvedené úpravy byla sice dostačující,
ale práce s tím spojená nebyla povaze věcí
naprosto úměrná a vyvolávala velké
zatížení u soudů (vedení zvláštních
seznamů). Uvažovalo se proto o zjednodušení,
kterým by se zejména nahradilo dosavadní
individuální zjišťování
výše vynaložených služebních
známek v jednotlivém případě
účtováním paušální
částky. Skutečně také pro obor
řízení trestního bylo provedeno zjednodušení
vládním nařízením č.
222/1943 Sb., podle kterého se částka, která
připadala na služebnní známky, určovala
zvláštním výměrkem. Podobná
úprava byla připravována i pro řízení
v občanských věcech právních,
kde mimoto bylo třeba normativní úpravou
odklidit pochybnosti vznikající v otázce,
pokud lze ukládati náhrady částky
za vynaložené služební známky v
rámci ustanovení upravujících náhradu
nákladů soudního řízení.
K zamýšlené úpravě v tomto úseku
však již nedošlo proto, že od 1. ledna 1945
bylo používání služebních
známek zrušeno a na jejich místo nastoupilo
t. zv. paušálování poštovného.
Zrušením služebních známek přestalo
vedení seznamů a tím se opět podstatně
zjednodušila agenda expedování soudních
zásilek. Při paušalování poštovného
nevznikaly také justiční správě
žádné náklady, neboť finanční
správa sama uhrazovala za všechny resorty poštovní
správě částku, která připadala
přibližně na dopravu korespondence podrobné
dříve služebním známkám.
Od 1. července 1946 vstoupilo však v platnost t. zv.
kreditování poštovného za zásilky
státní a veřejné správy. Tato
nová úprava spočívá v podstatě
na zásadě, podmíněné uvedeným
zákonem č. 404/1922 Sb., resp. vládním
nařízením č. 206/1934 Sb., že
se poštovní správě bude hradit - bez
použití služebních známek - porto
za dopravu přesně zjištěných,
skutečně dopravených úředních
zásilek. Na útraty statní správy se
tak děje jedině v těch případech,
kdy jde o dopravu úřední korespondence vydávané
v zájmu výhradně nebo převážně
veřejném. Doprava a doručení ostatní
úřední korespondence vydávané
v zájmu výhradně nebo převážně
soukromém má jíti na útraty strany,
resp. příjemce (srv. výnos min. fin. č.
169.595/46-pres/1). Z této úpravy vyplývá
pro obor justiční správy nutnost normativně
upravit otázku náhrady poštovného, a
to v duchu právě uvedených zásad.
Pokud jde o poštovné v řízení
v občanských věcech právních,
je přitom třeba vyřešit i otázku,
kdo je povinen nahradit justiční správě
vynaložené (resp. kreditované) poštovné;
pro obor řízení trestního tuto otázku
netřeba zvláště řešit, protože
poštovné tvoří součást
nákladů trestního řízení
a o povinnosti náhrady založeného poštovného
platí tedy obecná ustanovení trestních
řádů o náhradě nákladů
trestního řízení.
K jednotlivým ustanovením se poznamenává:
Toto ustanovení je jen nutný následek zrušení
osvobození od poštovného a nové úpravy
provedené shora citovaným výnosem min. fin.
č. 169.595/46-pres/1.
Zde se určuje, kdo má v občanských
věcech právních povinnost nahraditi poštovné.
Při rozhodování o tom bylo přihlédnuto
k tomu, aby úprava byla pokud možno nejjednodušší
a nejméně zatěžovala soudy, ale aby
s druhé strany byla spravedlivá. Proto se zásadně
ukládá povinnost hraditi poštovné tomu,
kdo dal k řízení podnět, t . j. v
řízení sporném žalobci, v jiném
soudním řízení, které zahajuje
návrhem (na př. v řízení exekučním,
knihovním a pod.), k tomu kdo dal k řízení
podnět návrhem; v případech, kdy takto
nedošlo k zahájení řízení,
stihá povinnost náhrady poštovného toho,
v jehož zájmu nebo v jehož převážném
zájmu se řízení vedlo. Tato povinnost
se ovšem nedotýká otázky, zda osoba
náhradou povinná nemá podle jiných
ustanovení právo požadovati náhradu
zaplaceného poštovného na třetí
osobě; může proto osoba povinná zaplatiti
poštovné žádati jeho náhradu na
př. na svém odpůrci, je-li podle platných
předpisů povinen hraditi druhé straně
náklady řízení. Prakticky se věc
projeví na př. tak, že žalobce bude v
seznamu útrat účtovat i poštovné
ve výši, jak bude soudem upraveno, a soud pak - pokud
je bude moci ihned určit - zahrne je do útrat přisouzených
žalobci v případě, že žalobě
bude vyhověno, a pokud by nemohl hned určit výši
poštovného, vysloví jen povinnost žalované
strany k jeho náhradě ve výši, jak bude
dodatečně určena.
Co se týká stanovení výše poštovného,
je naprosto nemyslitelné, aby - po zkušenostech se
služebními známkami - byla výše
kreditovaného poštovného u všech zásilek
v jednotlivé věci spisově zachycována,
neboť by tím byla způsobena práce, která
by byla naprosto neúměrná svému výsledku.
Doporučuje se proto, aby byla výše poštovného
určena paušálem (výměrkem). Jeho
výši stanoví vláda nařízením;
tato úprava bude platit jak pro řízení
v občanských věcech právních,
tak ve věcech trestních. Na vysvětlenou lze
uvésti, že se pomýšlí na takovou
úpravu, při které by se výše
výměrku určovala podle počtu řádkových
čísel ve spisu tak, že by pro určitý
počet řadových čísel byla stanovena
určitá částka (podle § 261 jednacího
řádu, resp. § 255 jednacího poriadku
opatřují se běžnými řadovými
čísly jednotlivé písemnosti, které
se mají vzíti ke spisu). Při tom nebude lze
pro všechny druhy řízení stanoviti částku
jednotnou, protože v jednotlivých druzích řízení
není podle zkušenosti stejný rozsah úřední
korespondence. Při stanovení této výše
bude třeba míti zřetel i k přibližnému
průměru poštovného, jak se v praxi vyskytuje.
Tato úprava může arci někdy vésti
k tomu jak tomu je ostatně vždy, když se užije
paušálního způsobu - že strana
bude postižena placením poštovného ve
výši větší, nežli poštovné
v této věci skutečně činilo,
jako zas jindy bude strana platit na poštovném méně,
nežli činí částka poštovného
ve věci vzniklého. Nelze však přehlédnout,
že je tato úprava velmi jednoduchá, protože
stačí zjistiti ve spisu počet řadových
čísel a podle toho se snadno urči celkový
rozsah poštovného, jež musí strana na
hradit. Poznamenává se, že tímto způsobem
byla upravena věc již pro obor trestního řízení
cit. vládním nařízením č.
222/1942 Sb. a tato úprava se plně osvědčila.
Výpočet náhrady poštovného, jak
se zamýšlí upravit vládním nařízením,
bude úplně jednoduchou manipulací, protože
pravidelně bude stačit zjistit pouze počet
desítek řadových čísel a tímto
číslem násobit příslušnou
částku stanovenou jako průměrnou výši
poštovného připadajícího na desítku
řadových čísel. Lze proto svěřit
výpočet náhrady zaměstnanci kanceláře
soudního oddělení, v němž se
projednává věc, o kterou jde. Další
postup, t. j. vybírání a vymáhání
stanovené náhrady řídí se předpisy
po vedení peněžního hospodářství
u soudů a soudních úřadů. Stručně
lze uvésti, že kancelář soudního
oddělení, o něž jde, vyhotoví
na stanovenou částku platební příkaz
a doručí jej spolu s šekovým výplatním
lístkem soudu straně, která je povinna náhradou;
straně se tedy nedoručuje žádné
soudní rozhodnuti, a pokud by se cítila stížena
platebním příkazem, má možnost
zjednat nápravu dohledací stížností
do platebního příkazu (srv. rozhodnutí
nejvyššího soudu ze dne 14. března 1905,
č. 4043 příl. m. v. 885).
Stejné zásady, jako se stanoví ve věci
poštovného pro řízení před
řádnými soudy, budou platit i pro řízení
před soudy mimořádnými (ať rozhodují
v občanské věci právní nebo
ve věci trestní), tak i před rozhodčími
soudy (rozumí se před státními rozhodčími
soudy, nikoliv tedy snad před smluvenými soudy rozhodčími,
rozhodci a pod.) a před soudy sociálního
pojištění. Z této zásady dlužno
učinit jedinou výjimku, totiž u soudů
veřejnoprávního sociálního
pojištění, jde-li o uplatňování
nároků pojištěnci. Zvláštní
povaha těchto nároků nedovoluje, aby osoby
je uplatňující byly zatěžovány
placením náhrady poštovného.
Provedením tohoto zákona nevzniknou státní
správě výdaje, které by nebyly rozpočtově
kryty.