Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Státně uznanými svátky jsou: Nový
rok (1. leden), Sv. tří králů (6.
leden), Nanebevstoupení Páně, Božího
Těla, Sv. apoštolů Petra a Pavla (29. červen),
Nanebevzetí Panny Marie (15. srpen), Všech Svatých
(1. listopad), Neposkvrněného Početí
Panny Marie (8. prosinec), Hod Boží vánoční
(25. prosinec) a druhý svátek vánoční
(26. prosinec).
Památnými dny republiky Československé
jsou: 7. březen podle zákona ze dne 7. března
1946, č. 52 Sb. (narozeniny presidenta Osvoboditele T.
G. Masaryka), 1. květen (svátek práce), 5.
červenec (sv. Cyrila a Metoděje), 6. červenec
(Mistra Jana Husi), 28. září (knížete
sv. Václava) a 28. října jakožto státní
svátek podle zákona ze dne 14. října
1919, č. 555 Sb.
(1) Pro státně uznané svátky a památné
dny republiky Československé (§§ 1 a 2)
platí ustanovení o nedělích.
(2) Okresní národní výbory učiní
podle místních poměrů opatření,
směřující k důstojné
zevní oslavě dne 28. října.
(3) Ode dne účinnosti tohoto zákona po dobu,
kdy toho vyžadují hospodářské
zájmy státu a jejíž ukončení
stanoví vláda nařízením, neplatí
ustanovení o nedělích pro tyto státně
uznané svátky a památné dny republiky
Československé, připadnou-li na všední
den: Sv. tří králů, Nanebevstoupení
Páně, Sv. apoštolů Petra a Pavla, Neposkvrněného
Početí Panny Marie, 7. března a 28. září.
Církevní obřady připadající
na svátky a památné dny vyjmenované
v předchozí větě jest - pokud překročují
rozsah obřadů o všedních dnech - přeložiti
na následující nebo předcházející
neděli, kdy se jim dostane právní ochrany
podle platných předpisů. Není-li to
možno, jest zaměstnancům umožniti, aby
se mohli v těchto dnech zúčastniti církevních
obřadů a oslav podle svého náboženského
vyznání.
(4) Dovolí-li to hospodářské zájmy
státu, může vláda i před ukončením
doby, uvedené v odstavci 3, větě první,
nařízením stanoviti, že pro některé
svátky (památné dny) platí ustanovení
o nedělích.
(5) Pro podniky, jichž nerušený provoz je ve
veřejném zájmu nutný, může
věcně příslušné ministerstvo
v dohodě s ministerstvy vnitra a sociální
péče správními opatřeními
stanoviti výjimky z ustanovení odstavce 1; bližší
úpravu může vyhraditi příslušným
nižším úřadům (orgánům).
(1) Připadne-li některý ze dnů, uvedených
v §§ 1 a 2, na jiný den než na neděli,
přísluší zaměstnancům,
kteří proto v tento den nepracují a nemají
za tento den nárok na mzdu nebo plat, náhrada za
ušlý výdělek.
(2) Nejsou-li mzda nebo plat zaměstnanců pevně
určeny podle hodin, dnů nebo delších
časových období, bere se za základ
pro výpočet náhrady podle odstavce 1 průměrný
výdělek za poslední mzdové období.
(3) Zaměstnancům, kteří bez dostatečné
omluvy zameškali pracovní směnu (nebo její
část) bezprostředně předcházející
nebo následující po dni, za nějž
přísluší nárok podle odstavce
1, se neposkytne náhrada za ušlý výdělek
podle tohoto ustanovení.
(1) Domáckým dělníkům a jim
na roveň postaveným domáckým živnostníkům
a zprostředkovatelům domácké práce
přísluší za každý den, uvedený
v §§ 1 a 2, pokud připadne na jiný den
než na neděli, 1/2% z pracovní
odměny, dosažené v posledních bezprostředně
předcházejících 6 kalendářních
měsících.
(2) Pracovní odměnou se rozumí hrubá
odměna bez příplatků na hotová
vydání.
(3) Podnikatelé domácké práce jsou
povinni nahraditi zprostředkovatelům domácké
práce částky, které tito vyplatili
domáckým dělníkům a jim na
roveň postaveným domáckým živnostníkům
podle ustanovení odstavce 1.
(1) Je-li práce, konaná v některých
ze dnů uvedených v §§ 1 a 2, pokud nepřipadnou
na neděli, odměňována podle platných
předpisů nebo ujednání zvláštním
příplatkem k platu nebo mzdě, přísluší
zaměstnancům (učňům), kteří
v tento den pracují, místo tohoto příplatku
příplatek ve výši 100% skutečně
dosaženého výdělku za tento den.
(2) Ustanovení odstavce 1 neplatí pro zaměstnance,
jimž se proto, že ve svátek (památný
den) pracovali, poskytne náhradní volný den.
Za takový náhradní volný den jim přísluší
náhrada podle ustanovení § 4.
Ustanovení §§ 4 až 6 neplatí pro
dny, na něž se vztahuje předpis § 3, odst.
3.
Ustanovení §§ 4 až 7 platí pro zaměstnance
soukromé i veřejné.
(1) Zrušují se, pokud se v tomto zákoně
neustanovuje jinak, všechny předpisy, které
odporují ustanovením tohoto zákona, zejména
zákon ze dne 3. dubna 1925, č. 65 Sb., o svátcích
a památných dnech republiky Československé.
(2) Zrušuje se použivatelnost vládního
nařízení ze dne 9. března 1939, č.
63 Sb., kterým se doplňuje a mění
zákon ze dne 3. dubna 1925, č. 65 Sb., o svátcích
a památných dnech.
(3) Ustanovení § 11 zákona ze dne 23. dubna
1925, č. 96 Sb., o vzájemných poměrech
náboženských vyznání, zůstávají
nedotčena.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provedou jej ministři
vnitra a sociální péče v dohodě
s ostatními zúčastněnými členy
vlády.
Osnova nastupuje na místo dosavadních předpisů
o svátcích a památných dnech republiky
Československé a upravuje tento právní
úsek jakožto společnou věc shodně
na celém státním území. Celostátní
účinnost osnovy je odůvodněna tím,
že stanovení svátků a památných
dnů je se zřetelem na pracovní klid s tím
spojený a na souvislou pracovně-právní
a mzdovou úpravu zásadní věcí
hospodářskou, potřebnou na zabezpečení
stejných podmínek hospodaření a podnikání
ve smyslu bodu 14 dohody vlády Československé
republiky a předsednictva Slovenské národní
rady ze dne 2. června 1945 (příloha k vyhlášce
ministra vnitra č. 66/1946 Sb.).
Osnova uvádí v §§ 1 a 2 taxativní
výpočet svátků a památných
dnů a přejímá v tomto směru
věcný obsah §§ 1 a 2 zákona č.
65/1925 Sb., ve znění vl. nař. č.
63/1939 Sb. a zákona č. 52/1946 Sb., avšak
s tou změnou, že se zrušují dva svátky
(pondělí velikonoční a pondělí
svatodušní).
Podstatnou změnou proti dosavadnímu stavu je dále
ustanovení § 3, odst. 1 osnovy, podle něhož
jsou státně uznané svátky a památné
dny republiky Československé všeobecně
dny pracovního klidu, poněvadž pro ně
platí ustanovení o nedělích. (Podle
dosud platného předpisu § 4 zákona č.
65/1925 Sb. se - s výjimkou 28. října - vztahovala
ustanovení o klidu nedělním na svátky
a památné dny jen, pokud šlo o veřejné
úřady, ústavy, podniky a školy veřejné,
jakož i školy s právem veřejnosti, nikoli
tedy v soukromém podnikání, kde byla věc
řešena kolektivními smlouvami.)
Místo 18 dosavadních svátků a památných
dnů v roce má jich tedy býti podle osnovy
jen 16 (svátků 10 a památných dnů
6). Poněvadž prohlášení všech
těchto dnů za dny pracovního klidu by bylo
v přímém rozporu s budovatelským úsilím,
směřujícím k obnovení a oživení
hospodářství Československé
republiky a ohrozilo by zdárné splnění
všech těchto úkolů, jak si je vytkl
zejména dvouletý hospodářský
plán, bylo nutno čtyři další
svátky a dva památné dny prohlásiti
ustanovením § 3, odst. 3 osnovy po dobu, kdy toho
vyžadují hospodářské zájmy
státu, za normální pracovní dny. Celkem
by tedy zatím bylo - vedle nedělí - deset
dnů pracovního klidu v roce. Touto úpravou
se vyhoví základním hospodářským
potřebám, jak byly zejména formulovány
při projednávání zákona o dvouletém
hospodářském plánu. Pro srovnání
se zde ještě uvádí počet svátků
ve velkých spojeneckých státech: SSSR má
9 svátků v roce, USA - 8, Anglie - 5 a Francie -
12.
Ustanovení § 3, odst. 4 dává pak vládě
ještě zmocnění, aby podle dané
hospodářské situace - po případě
postupně - prohlásila některé státně
uznané svátky nebo památné dny za
dny pracovního klidu, i před ukončením
doby uvedené v § 3, odst. 3.
Podle ustanovení § 3, odst. 5 je možno - jak
tomu bylo i dosud - stanoviti ze zásady uvedené
v § 3, odst. 1 výjimky u podniků, jichž
nerušený provoz je ve veřejném zájmu
nutný.
O státním svátku má samostatné
ustanovení § 3, odst. 2 osnovy. Účelem
tohoto předpisu je umožnit okresním národním
výborům činiti podle potřeby opatření
rázu organisačního o místním
a časovém rozvrhu oslav, o jejich pořadu,
koordinování a pod.
Ustanovení §§ 4 až 8 obsahují předpisy
pracovně-právní a mzdové, které
jsou v souvislosti se zásadami §§ 1 až 3
osnovy, takže je účelné, aby u příležitosti
úpravy svátkového práva, byly tyto
otázky podle jednotných hledisek řešeny
přímo ve svátkovém zákoně.
Jde při tom v podstatě o ustanovení, která
byla až dosud pravidelně vydávána ministrem
sociální péče podle předpisů
o provádění mzdové politiky, platila
však pouze pro určitý svátek či
památný den.
Ustanovení o náhradě ušlého výdělku
(§ 4) bylo až dosud rovněž obsaženo
v těchto vyhláškách. Má odstraniti
rozdíl mezi zaměstnanci s platem měsíčním
nebo mzdou týdenní a mezi zaměstnanci se
mzdou hodinovou po případě denní,
kteří dříve ztráceli výdělek,
jestliže o svátcích či památných
dnech nepracovali. Ustanovení odstavce 3 má na zřeteli
potřebu utužiti pracovní kázeň.
Předpisy § 5, odpovídající zásadně
ustanovením § 4, pamatují na zvláštní
poměry v domácké práci. Náhrada
ušlého výdělku se určuje podle
obdobných zásad.
Zaměstnancům, kteří z provozních
důvodů musí pracovati ve svátek (památný
den), pokud nepřipadá na neděli, poskytne
se k pracovnímu výdělku příplatek
ve výši 100% skutečně dosaženého
výdělku za tento den, avšak jenom tehdy, je-li
práce konaná v takový den odměňována
podle platných předpisů nebo ujednání
zvláštním příplatkem (§
6). K ustanovení § 6, odst. 2 se podotýká,
že náhradním volným dnem se nerozumí
ovšem t. zv. turnusové volno, vyplývající
ze zvláštní povahy služby.
Předpis § 7 je samozřejmým opatřením
vyplývajícím ze zásady normované
v § 3, odst. 3, podle níž mají býti
dny tam vyjmenované normálními všedními
(pracovními) dny.
Ustanovení o náhradě ušlého výdělku
se sjednocují a platí jak pro zaměstnance
soukromé, tak i pro zaměstnance veřejné
(§ 8).
Derogační klausule § 9 má postihnouti
všechny dosavadní předpisy z úseku svátkového
práva tak, aby osnovaný zákon byl v tomto
oboru základní právní normou.
K ustanovení § 9, odst. 2 se podotýká,
že z použivatelných předpisů zůstala
(po nabytí účinnosti zákona č.
195/1946 Sb.) v tomto právním úseku nezrušena
jen použivatelnost vládního nařízení
č. 63/1939 Sb.
V Praze dne 6. prosince 1946.
Předseda vlády:
Klement Gottwald v. r.
Ministr vnitra:
Václav Nosek v. r.,