Česká kulturní veřejnost byla v poslední
době zneklidněna mnohými závažnými
zjevy, jež budí obavy o další vývoj
našeho divadelnictví. Uvádíme z nich:
1. Divadla mládeže (Divadlo mladých
pionýrů a pražské dětské
divadlo), provozovaná dosud Svazem české
mládeže, mají být od 1. ledna 1947 zavřena,
protože ani jejich provozovateli ani jejich uměleckému
vedení se nedostalo pro rok 1947 podpory od kompetentních
úřadů. Divadla mládeže jsou z
nejkladnějších položek našeho kulturního
života po revoluci. Za pouhý rok činnosti se
stala obě divadla nepostradatelnou výchovnou součástí
pražského školství. O umělecké
hodnotě divadel, zvláště pak Divadla
mladých pionýrů, se s uznáním
vyslovuje kritika místní i zahraniční.
Obě divadla se stala středem pozornosti cizinců,
zvláště Anglie a Francie, pro něž
jsou naše divadla vzorem k napodobení. Obě
divadla poctili svou návštěvou i vyslanci SSSR
a Jugoslavie, stejně jako Švédska a Dánska,
kteří se s uznáním vyslovili o jejich
hodnotě Divadlo mladých pionýrů pak
bylo jako jediné československé divadlo letos
za hranicemi republiky - na zájezdu v Jugoslavii, kde se
jeho činnost stala významnou politickou i kulturní
událostí. Pražské divadlo pro mládež
pak bylo pozváno k zájezdu do Bratislavy, kde se
jeho vystoupení stalo manifestací bratrství
Čechů a Slováků.
Hned na počátku byla obě divadla těsně
zapojena na školu, repertoir vybírán tak, aby
se přimykal vyspělosti žáků i
výchovným potřebám školy a umožňoval
vzájemnou koordinaci. O spolupráci se stará
Sbor divadelních důvěrníků
při Okresní odborové radě učitelské,
který schvaluje hry po premiéře a určuje,
které školy se mají hromadně zúčastnit
představení. Pedagogickou hodnotu vybíraných
her zkoumá předem Výzkumný ústav
pedagogický, který svým posudkem spolurozhoduje
o přijetí nebo zamítnutí předložených
prací.
V repertoiru těchto divadel jsou jména našich
klasiků a předních tvůrců současných
(Němcová, Majerová atd.). Obě divadla
pro mládež jsou neustále plně navštěvována
dychtivými dětskými diváky. V obou
divadlech je největší úsporný
system, soubory pracují za nejnižších
platebních podmínek. Přesto, že divadla
jsou plně navštěvována a přes
úsporný systém v obou divadlech, je třeba,
aby byla dotována, neboť průměrné
vstupné pro dětského diváka činí
asi Kčs 7.-, což je přibližně čtvrtina
průměrného normálního vstupného
v divadle.
Tážeme se, a s námi všechna kulturní
veřejnost, jak je možno, že umělecky a
kulturně tak výrazné a pro výchovu
dětí tak potřebné divadelní
soubory mají být rozpuštěny?
2. Divadlo "Větrník" oznámilo
koncem listopadu, že z hospodářských
důvodů končí svou činnost.
Toto mladé experimentální divadlo, které
se za okupace zapsalo do našeho života svým neohroženým
postojem ideovým i uměleckým, divadlo takového
typu, kterého je nutně třeba pro další
rozvoj českého divadelnictví, se zavírá
a soubor rozpouští.
Tážeme se, a s námi všechna česká
kulturní veřejnost, zda nebylo možno vhodným
administrativním opatřením existenci divadla
prodloužit a celistvost souboru udržet?
Tážeme se, jak je možno, že odpovědný
úřad sáhl právě k zásahu
negativnímu, a to ultimativní formou, aniž
vyslechl názor činitelů odborných
a uměleckých, když se v souvislosti s budovou
"Větrníku" mluvilo dávno před
jeho uzavřením o úředním povolení
ministerstva školství pro jakési divadlo "Komedie",
které má "Větrník" vystřídat?
Postup ministerstva školství v obou uvedených
případech je v rozporu se zásadami, na nichž
má být budována naše republika a které
došly tak krásného vyjádření
již v košickém programu.
Nejde nám o licitování nadměrných
požadavků, hospodářsky dnes neúnosných.
Pokrokoví kulturní pracovníci denně
dokazují, že jsou si dobře vědomi závazků
ke své republice i omezení, která jim klade
hospodářství válkou a okupací
ochuzené. Právě proto však s obavami
sledují postup ministerstva školství v obou
uvedených a v mnohých jiných případech,
postup, postihující nejvíc právě
pokrokovou kulturu a další kulturní rozvoj
širokých vrstev.
Činíme proto dotaz na pana ministra školství
a osvěty:
1. Jsou okolnosti uvedené v interpelaci panu ministru školství
a osvěty známy?
2. Co hodlá pan ministr pro uchování možností
dalšího vývoje a rozvoje našeho divadelnictví
a národní kultury podniknout, aby s urychlením
byla sjednána náprava?