Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Dekret presidenta republiky ze dne 19. června 1945, č.
16 Sb., o potrestání nacistických zločinců,
zrádců a jejich pomahačů a o mimořádných
lidových soudech, ve znění zákona
ze dne 24. ledna 1946, č. 22 Sb., se mění
a doplňuje takto:
1. Za § 22 se vkládá § 22 a) tohoto znění:
(1) Přijmouti a zastávati úřad soudce
z lidu je občanskou povinností. Poruší-li
soudce z lidu bez závažných důvodů
tuto povinnost zejména tím, že se bez dostatečné
omluvy nedostaví k hlavnímu přelíčení,
ač byl řádně obeslán, nebo
že se bez souhlasu předsedy senátu před
skončením hlavního přelíčení
vzdálí, uloží mu předseda jako
pořádkový trest pokutu do 10.000 Kčs
nebo vězení do osmi dnů a podle okolností
též náhradu útrat zmařeného
hlavního přelíčení. Proti tomuto
nálezu může postižený podati do
osmi dnů námitky, o nichž rozhodne s konečnou
platností přednosta mimořádného
lidového soudu.
(2) Pokuta připadá státní pokladně."
2. K § 29, odst. 1 se připojuje tato věta:
"K usnesení, jímž se snižuje trest
pod dolní hranici sazby nebo zaměňuje jeho
způsob za mírnější nebo jímž
se upouští od potrestání (§ 16,
odst. 2) je však potřebí čtyř
hlasů."
3. K § 29, odst. 2 se připojuje tato věta:
"Ustanovení odstavce 1, věty druhé platí
i zde."
4. § 31, odst. 1, věta první bude zníti:
"Proti rozsudku mimořádných lidových
soudů není řádných opravných
prostředků."
5. § 31, odst. 3 bude zníti:
"(3) Zmateční stížnost k zachování
zákona je přípustná."
6. K § 31 se připojuje tento odstavec 4:
"(4) O návrhu na obnovu trestního řízení
rozhoduje sborový soud první stolice, v jehož
sídle je zřízen mimořádný
lidový soud, který ve věci rozhodl. Přitom
se řídí ustanoveními trestního
řádu o obnově trestního řízení.
Nové hlavní přelíčení
se však za podmínek uvedených v § 21 koná
před mimořádným lidovým soudem."
7. K § 32 se připojuje tento odstavec 3:
"(3) Má-li se o činech trestných podle
tohoto dekretu konati řízení před
řádným soudem a jde-li o čin, o němž
by jinak náleželo souditi porotnímu soudu,
koná se celé řízení před
sborovým soudem první stolice podle předpisů
o řízení o činech přikázaných
tomuto soudu."
Dekret presidenta republiky ze dne 19. června 1945, č.
17 Sb., o Národním soudu, se mění
a doplňuje takto:
1. § 12, odst. 1, věta první bude zníti:
"Hlavní přelíčení před
Národním soudem se zahajuje po vyvolání
věci a zjištění generálií
čtením obžalovacího spisu nebo obvinění
(§ 8, odst. 4) a buď zpravidla skončeno do 14
dnů od zahájení."
2. K § 13, odst. 1 se připojuje tato věta:
"K usnesení, jímž se snižuje trest
pod dolní hranici sazby nebo zaměňuje jeho
způsob za mírnější nebo jímž
se upouští od potrestání (§ 16,
odst. 2 retribučního dekretu), je však potřebí
pěti hlasů."
3. K § 13, odst. 3 se připojuje tato věta:
"Ustanovení odstavce 1, věty druhé platí
i zde."
4. § 15 bude zníti:
(1) Proti rozsudku Národního soudu není řádných
opravných prostředků.
(2) Zmateční stížnost k zachování
zákona je přípustná. O návrhu
na obnovu trestního řízení rozhoduje
Národní soud."
5. § 16, odst. 3 se zrušuje.
Účinnost dekretu č. 16/1945 Sb., ve znění
zákáona č. 22/1946 Sb., a dekretu č.
17/1945 Sb., prodloužená zákonem ze dne 8.
července 1946, č. 149 Sb., o prodloužení
účinnosti dekretů presidenta republiky o
mimořádném lidovém soudnictví,
se prodlužuje dále do 4. května 1947.
(1) V trestním řízení, které
do skončení účinnosti dekretů
uvedených v čl. III., § 1 bylo pro činy
trestné podle retribučního dekretu již
zahájeno u soudu (mimořádného lidového
soudu, Národního soudu) nebo ve kterém došlo
pro tyto trestné činy trestní oznámení
úřadu veřejné žaloby (veřejnému
žalobci mimořádného lidového
soudu, národnímu prokurátorovi) a nebylo
pravoplatným rozhodnutím ve věci samé
skončeno, pokračuje řádný soud
podle předpisů o řízení před
ním platných. Přitom užije hmotně
právních ustanovení retribučního
dekretu.
(2) Pokud by však o těchto činech náleželo
souditi porotnímu soudu, koná se řízení
před sborovým soudem první stolice podle
předpisů o řízení před
tímto soudem. Návrhy a obžaloby podané
u mimořádného lidového soudu nebo
u Národního soudu pozbývají platnosti
a veškeré úkony, které již byly
vykonány těmito soudy, se pokládají
za soudní úkony vyhledávací.
(3) O návrhu na obnovu trestního řízení
rozhoduje sborový soud první stolice, v jehož
sídle byl zřízen mimořádný
lidový soud nebo Národní soud, který
ve věci rozhodl.
Ministru spravedlnosti se ukládá, aby upravil a
ve Sbírce zákonů a nařízení
uveřejnil v nepřetržitém sledu paragrafů
plné znění dekretu č. 16/1945 Sb.,
ve znění zákona č. 22/1946 Sb., a
plné znění dekretu č. 17/1945 Sb.,
jak vyplývají ze změn provedených
tímto zákonem.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 9. ledna 1947; provedou jej všichni členové
vlády.
Ve snaze, aby národní očista byla skončena
co nejdříve, omezil zákonodárce již
předem účinnost retribučního
dekretu a dekretu o Národním soudu na dobu jednoho
roku ode dne vyhlášení, t. j. od 9. července
1945. Protože však k tomuto dni nebylo možno skončiti
trestní řízení o všech činech
trestných podle retribučního dekretu, o nichž
měly rozhodovati lidové soudy nebo Národní
soud, bylo nutno účinnost dekretů o mimořádném
lidovém soudnictví prodloužiti. Stalo se tak
zákonem č. 149/1946 Sb., do 8. ledna 1947, tedy
na dobu, která podle odhadu opřeného o dosavadní
postup v těchto věcech a o počet dosud nevyřízených
případů se jevila postačitelnou ke
skončení všech těchto trestních
věcí.
Po 8. červenci 1946 však docházela soudům
a úřadům veřejné žaloby
další oznámení. V mnohých případech
nebylo dosud ani skončeno administrativní šetření
ani nebyly tyto věci odevzdány soudům nebo
úřadům povolaným k výkonu trestního
soudnictví. Je proto nutné účinnost
těchto dekretů znovu prodloužiti.
Vzhledem k nynějšímu stavu retribučního
soudnictví a pravděpodobnému počtu
případů, které mohou ještě
napadnouti, lze počítati s tím, že řízení
o těchto trestných činech, pokud se vede
nebo má vésti před mimořádným
lidovým soudem nebo Národním soudem a které
by nebylo vzhledem k povaze věci vhodné odnímati
těmto lidovým tribunálům, bude skončeno
do 4. května 1947, takže s druhým výročím
revoluce lze přejíti k normálním poměrům
i na poli soudnictví.
K tomuto dni má býti skončena retribuce v
širším smyslu a také účinnost
dekretu č, 138/45 Sb. má k tomuto dni skončiti.
Aby však pokud možno všechna řízení
před těmito soudy byla skutečně k
tomuto dni skončena, doporučují se některá
opatření, která přispějí
k odstranění průtahů v řízení.
Některými navrženými opatřeními
mají býti zdůrazněny snahy přejíti
v oboru soudnictví k normálním poměrům.
Není však vyloučeno, že ani k tomuto dni
nebudou pravoplatně skončeny všechny trestní
věci sem spadající, zejména pokud
již nyní se o nich vede podle § 21 nebo 26 retribučního
dekretu řízení před řádnými
soudy. Je proto třeba vhodným způsobem upraviti
další řízení o těchto
činech po skončení působnosti mimořádných
lidových soudů a Národního soudu a
učiniti opatření, aby i po skončení
účinnosti dekretů o mimořádném
lidovém soudnictví bylo možno o trestných
činech, které byly alespoň úřadům
veřejné žaloby oznámeny a rozhodnutím
ve věci samé nebyly skončeny, souditi dále
podle hmotně právních ustanovení retribučního
dekretu.
K jednotlivým navrženým ustanovením
třeba uvésti:
V praxi se vyskytovaly - zejména v poslední době
- případy, že soudcové z lidu se k hlavním
přelíčením nedostavovali anebo se
před skončením hlavního přelíčení
vzdálili. Dílem se tak stávalo proto, že
zájem o lidové soudnictví v širších
vrstvách již není tak živý, dílem
se tak stávalo přímo v úmyslu, aby
tím bylo další řízení
zmařeno. Těmto zjevům má čeliti
navržené ustanovení § 22 a) retr. dekr.
Pokud jde o přísedící Národního
soudu, není takového opatření třeba.
Závady v tomto směru se nevyskytly a kdyby k podobným
závadám došlo, lze je odstraniti jinými
vhodnými prostředky.
Nově navržená úprava § 29, retr.
dekr. podle které je třeba kvalifikované
většiny pro užití ustanovení §
16, odst. 2 retr. dekr., je jakousi protivahou ustanovení
§ 29, odst. 2 retr. dekr., podle něhož, aby mohl
býti uložen nejtěžší trest
t. j. trest smrti, je třeba, aby kvalifikovaná většina
se rozhodla pro vinu obžalovaného. Doplnění
§ 29, odst. 2 retr. dekr. je jen důsledkem změny
navržené v odstavci 1.
Třebaže celkem bylo obecně přijímáno,
že - jak odpovídá běžné
zákonné terminologii, pokud mluví o "opravných
prostředcích" - vyloučením opravných
prostředků ustanovením § 31, odst. 1,
věta první jsou vyloučeny toliko tak zvané
řádné opravné prostředky, přece
se vyskytly o tom pochybnosti. Vyloučení zmateční
stížnosti k zachování zákona
proti rozsudkům mimořádných lidových
soudů a Národního soudu by znamenalo ve své
podstatě upírati těmto soudům vůbec
charakter soudů, protože proti rozsudku každého
trestního soudu je podle § 33 tr. ř. tento
mimořádný opravný prostředek
přípustný.
Nelze také pochybovati o přípustnosti obnovy
proti rozsudkům mimořádných lidových
soudů a Národního soudu, v praxi se však
vyskytly pochybnosti o tom, komu přísluší
rozhodovati o návrhu na obnovu trestního řízení.
Nově navržené ustanovení zdůrazňuje
pro větší jasnost - i když tato terminologie
se -zcela nekryje s běžnou terminologií zákonnou
-, že jsou vyloučeny jen t. zv. "řádné"
opravné prostředky. Ustanovení § 31,
odst. 3 a 4 je ve své podstatě zákonnou interpretací.
Příslušnost k rozhodování v obnoveném
řízení se upravuje ve shodě se základními
zásadami retribučního dekretu tak, aby rozhodování
o činech, které ať již pro jejich povahu
nebo pro osobu pachatele je vhodné přenechati rozhodování
mimořádného lidového soudu, nebyly
odnímány tomuto lidovému tribunálu.
Změnou ustanovení § 31, odst. 3 se mění
zcela jeho dosavadní obsah. Tato změna znamená
zrušení možnosti veřejných poprav.
Zrušení veřejných poprav je veřejností
žádáno zejména proto, že veřejný
výkon poprav, který měl svůj význam
v prvním revolučním období, dnes již
tento význam ztrácí a vede k jistému
zesurovění myslí. Nová úprava
sleduje přechod k normálním poměrům
i v tomto směru a sleduje cestu, kterou nastoupily již
jiné státy, které se musely vypořádati
s hromadnými zločiny proti lidskosti.
Podle právě projednávané osnovy o
porotních soudech by převážná
většina zločinů trestných podle
retribučního dekretu již vzhledem k trestní
sazbě náležela k příslušnosti
porotních soudů.
Navrhuje-li se, aby o těchto zločinech - pokud o
nich nesoudí mimořádný lidový
soud a pokud také o nich nemají souditi jiné
soudy na př. státní soud a pod. - soudily
vždy sborové soudy první stolice, děje
se tak proto, že pro tuto úpravu mluví velmi
závažné důvody.
Především třeba přihlédnouti
k tomu, že ustanovení § 19 retr. dekretu těmto
zločinům plným právem upírá
charakter politických zločinů tím,
že stanoví, že mají býti pokládány
vždy za zvlášť zavržitelné ve
smyslu § 1, odst. 1 č. 123/31 Sb. Nelze proto poukazem
na jejich politickou povahu odůvodniti příslušnost
porotních soudů, které mají býti
především soudy rozhodujícími
o politických deliktech.
Mimo to je však nepochybně v zájmu státu,
aby retribuce byla skončena co nejdříve.
Zájem na rychlém projednání těchto
věcí, zde nepochybně převažuje
nad zájem, aby o těchto věcech rozhodovaly
poroty a aby se tak řízení o těchto
věcech protahovalo snad na leta. Třeba zdůrazniti,
že případy, které zde přicházejí
v úvahu, jsou právě ty případy,
v kterých veřejný žalobce neuznal za
nutné navrhnouti stíhání před
mimořádným lidovým soudem, nebo případy,
které pro složitost a nebo nedosažitelnost svědků
nebo z jiných důvodů nemohl mimořádný
lidový soud projednati ve stanovené třídenní
zákonné lhůtě a zájem na jejich
projednání před tímto lidovým
soudem nebyl takový, aby veřejný žalobce
navrhl pokračování v řízení
před mimořádným lidovým soudem
i po uplynutí této lhůty, nebo konečně
ty případy, ve kterých mimořádný
lidový soud obžalovaného zprostil a věc
byla přikázána ještě k posouzení
řádnému soudu.
Konečně, ačkoli tento důvod by sám
o sobě jistě nemohl býti rozhodující,
nelze přehlédnouti nákladnost řízení
před porotním soudem a tu okolnost, že porotní
řízení znamená pro soudy, stejně
již přetížené, další
osobní zatížení, při dnešním
obsazení soudů neúnosné.
V zájmu urychlení řízení se
zde stanoví požadavek, aby trestní řízení
bylo skončeno zpravidla do 14 dnů. Odpovědnost
za toto urychlené projednání stíhá
především předsedu senátu.
K čl. II., 2 a 3 možno poukázati na důvody
uvedené k čl. I., 2 a 3,
4 možno poukázati na důvody k čl. I.,
4 a 5. Považuje se však za vhodné, aby i obnovené
řízení bylo ponecháno Národnímu
soudu.
5 se poukazuje na důvody k čl. I., 5.
Již v úvodu bylo odůvodněno další
prodloužení do 4. ledna 1947, jakož i potřeba
přechodné úpravy.
Hmotně právních ustanovení retribučního
dekretu lze užíti na všechny případy,
ve kterých bylo do skončení účinnosti
těchto dekretů zahájeno u soudů trestní
řízení nebo které napadly u úřadů
veřejné žaloby do skončení účinnosti
těchto dekretů, pokud ovšem tyto případy
nebyly skončeny pravoplatným rozhodnutím
ve věci samé. Rozhodnutím ve věci
samé nelze rozuměti zastavení trestního
řízení podle § 412 tr. ř. ani
upuštění od stíhání podle
§ 34 c) tr. ř. (ve znění zákona
č. 166/46 Sb.). Nastanou-li tedy případy,
které má na mysli ustanovení § 363 b.
tr. ř. (ve znění zákona č.
166/1946 Sb.), tedy zejména vrátí-li se obviněný,
proti němuž bylo před skončením
účinnosti těchto dekretů zavedeno
trestní řízení pro čin trestný
podle retribučního dekretu nebo bylo úřadu
veřejné žaloby na něho učiněno
trestní oznámení pro takový trestný
čin, bude proti němu pokračováno v
řízení podle hmotně právních
ustanovení retribučního dekretu.
O odchylce od obecných ustanovení o příslušnosti
platí totéž co bylo řečeno dříve.
Odchylky od řádného způsobu řízení
v řízení před mimořádným
lidovým soudem nebo před Národním
soudem, které zejména nezná formálního
řízení obžalovacího, odůvodňují
ustanovení, že návrhy a obžaloby podané
u mimořádného lidového soudu nebo
u Národního soudu pozbývají platnosti
a že veškeré úkony, které již
byly vykonány těmito soudy, se pokládají
za soudní úkony vyhledávací. Navržená
úprava odpovídá ostatně praxi, která
se vyvinula ve věcech postoupených mimořádnými
lidovými soudy řádným soudům.
Pokud jde o obnovu trestního řízení,
o jejíž přípustnosti nelze pochybovati,
bylo třeba zvláště upraviti příslušnost
k rozhodování o návrhu.