Jedním z nejnaléhavějších úkolů
zemědělské výroby je zvýšení
živočišné výroby a její
postavení nejen na úroveň předválečnou,
ale ještě vyšší. Mezitím byl
odhlasován parlamentem zákon o dvouletém
hospodářském plánu, který stanoví,
že počet dojnic má stoupnouti asi o 10% proti
dnešnímu stavu a stav vepru dokonce o 30%. Současně
máme zvýšiti porážkovou váhu
jednotlivých kusů nejméně o 20%. Základní
podmínkou splnění tohoto úkolu je
produkce hodnotného dobytka, jíž může
býti dosaženo vypěstováním standardních
typů ušlechtilého dobytka s vysokou užitkovostí.
Je proto bezpodmínečně nutno živočišnou
výrobu řádně usměrňovati,
zejména dosáhnouti rozmístění
dobytka, a to tak, aby dobytek, resp. jeho druh, nebo rasa byl
chován tam, kde pro něj jsou nejvýhodnější
podmínky.
Zásahy soukromého obchodu dobytkem mařily
chovatelské snahy sledované ministerstvem zemědělství.
Jednotným svazem českých zemědělců
a uznanými chovatelskými organisacemi. Je dále
známa okolnost, že soukromý obchod dobytkem,
který je provozován bez ohledu na vyšší
hospodářské momenty, je roznašečem
nebezpečných nemocí, jako je obrna vepřů
a přispívá neregulovaným přemisťováním
na veliké vzdálenosti k stálému míšení
ras v rozporu se zásadami chovatelskými.
Na druhé straně zemědělská
veřejnost musela býti chráněna před
činností nezodpovědných obchodníků
dobytkem, kteří provozovali pro naši živočišnou
výrobu tak důležitou činnost z důvodů
především ziskuchtivých. Musely býti
odstraněny veškeré zásahy soukromého
obchodu dobytkem, aby nepřišly nazmar veliké
částky, které ministerstvo zemědělství
vynakládá na zvelebení chovu. Proto je převedení
obchodu dobytkem na zemědělská družstva
velikým krokem dopředu. Zemědělské
družstevnictví jest pověřeno zvelebováním
zemědělské výroby a proto dbá
při provádění obchodu dobytkem o zájem
chovu dobytka i o zájem zemědělců.
Z uvedených důvodů jsem byl ve smyslu vl.
nař. č. 55/45, které zmocňuje ministra
zemědělství k učinění
všech nutných opatření v zájmu
zajištění zemědělské výroby
nejenom oprávněn, ale také povinen upraviti
obchod užitkovým dobytkem tak, jak to stanoví
vyhláška ze dne 16. května 1946.
Jest nemístné tvrditi, jak to dělají
pp. poslanci, podávající interpelaci, že
citovaná vyhláška je v rozporu s košickým
vládním programem, který tvoří
podklad hospodářského povznesení naší
osvobozené republiky. Rovnoprávnost soukromého
obchodu neznamená, že by nebylo možno vyjmouti
z jeho dosahu hospodářský úsek, pro
který se nehodí vzhledem k vyšším
zájmům.
Je zbytečná starost o právo zemědělce
co do způsobu výkupu nebo prodeje užitkového
dobytka. Zemědělci úpravu podle vyhlášky
ze dne 16. května 1946 plně schvalují a žádají,
aby výkup též jatečného dobytka
byl svěřen zemědělským družstvům.
Jest naléhavým přáním zemědělců,
aby z obchodu dobytkem byly jednou provždy vyloučeny
spekulace, využívaní dočasných
krisí, podbízení a přeplácení.
Jest známo, že právě v soukromém
obchodu dobytkem tyto zjevy se silně uplatňují.
Počet osob dotčených předmětnou
úpravou jest malý. Podle vyhlášení
ministerstva vnitřního obchodu jedná se celkem
asi o 2.000 obchodníků. Z tohoto malého počtu
je jenom zlomek odkázán existenčně,
výlučně na obchod dobytkem. Tento obchod
nevyžaduje žádné zvláštní
předběžné přípravy a v
mnohých případech se ho chopily osoby, pocházející
z jiných povolání, k nimž se mohou vrátiti.
Je překvapující, že pp. poslanci podávající
interpelaci považují zájem několika
jednotlivců za důležitější,
než zájem statisíců chovatelů
dobytka a povznesení naší živočišné
výroby vůbec, a to obzvláště
dnes, kdy v zájmu splnění dvouletého
plánu přikročujeme k mobilisaci pracovních
sil a k převedení mnoha tisíc zaměstnanců
z kanceláří do výroby. Je zřejmo,
že tím několika jednotlivcům nehrozí
ztráta existence, protože bez těžkosti
mohou nalézt práci a slušný výdělek
při činnosti produktivní.
Z uvedených důvodů nejsem ochoten jmenovanou
vyhlášku zrušiti, protože tím bych
poškodil zájem zemědělců a zájem
naší živočišné výroby
vůbec. Znamenalo by to navrácení se právě
k těm chaotickým poměrům, které
zmíněná vyhláška odstranila.