Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Zaměstnancům na území obsazeném
v roce 1938 cizí brannou mocí, uvedeným v
§ 2, se přiznává na úhradu mimořádných
stěhovacích a zařizovacích výloh
jednorázový osidlovací příspěvek.
(1) Osidlovací příspěvek
přísluší:
a) zaměstnancům státu, státních
a státem spravovaných ústavů, podniků,
fondů a zařízení, učitelům,
na něž se vztahuje učitelský zákon
ze dne 24. června 1926, č. 104 Sb., dále
zaměstnancům zemí, okresů a obcí,
jakož i jejich (jimi spravovaných) ústavů,
podniků, fondů a zařízení;
b) zaměstnancům (učňům) v průmyslových
a řemeslných podnicích, které vyhlásí
podle výrobních oborů a územních
oblastí osidlovací úřad po slyšení
Ústřední rady odborů v dohodě
s příslušným ministerstvem a ministerstvem
financí;
c) zaměstnancům v zemědělství
a lesnictví.
(2) Osidlovací příspěvek
přísluší československým
státním příslušníkům
české, slovenské nebo jiné slovanské
národnosti, státně a národně
spolehlivým, kteří po dni faktického
skončení německé nebo maďarské
okupace již přesídlili nebo do dne 31. prosince
1946 ještě přesídlí do území
uvedeného v § 1 za účelem trvalého
usídlení a trvalého zaměstnání
(včlenění do práce) jako zaměstnanci
oborů zmíněných v odstavci 1.
(3) Osidlovací příspěvek
nepřísluší
a) zaměstnancům, nepodléhajícím
pojistné povinnosti podle zákona ze dne 9. října
1924, č. 221 Sb., o pojištění zaměstnanců
pro případ nemoci, invalidity a stáří,
ve znění předpisů jej doplňujících
a pozměňujících, nebo podle vládního
nařízení ze dne 15. března 1943, č.
70 Sb., o pojištění u bratrských pokladen,
a podle obdobných předpisů platných
na Slovensku,
b) bez ohledu na pojistnou povinnost všem zaměstnancům,
na něž se vztahuje zákon ze dne 11. července
1934, č. 154 Sb., o soukromých zaměstnancích,
přesahuje-li jejich hrubý služební plat
podrobený dani důchodové za poslední
kalendářní měsíc, uplynulý
před účinností tohoto zákona,
(u zaměstnanců, kteří nastoupí
do zaměstnání po vyhlášení
tohoto zákona, za kalendářní měsíc
následující po přesídlení)
částku 4000 Kčs; tato částka
se zvyšuje o částku 1000 Kčs na každého
rodinného příslušníka, pokud
není výdělečně činný
a bydlí se zaměstnancem ve společné
domácnosti.
(4) Osidlovací příspěvek
nepřísluší osobám, které
byly nebo budou v důsledku dohody mezi Československem
a Maďarskem ze dne 27. února 1946, č. 145 Sb.,
o výměně obyvatelstva, přestěhovány
na území Československé republiky.
(1) Osidlovací příspěvek
činí:
a) u zaměstnanců, kteří ke dni podání
přihlášky nedosáhli 16 roků věku,
částku 1200 Kčs,
b) u zaměstnanců ostatních částku
2400 Kčs.
(2) K osidlovacímu příspěvku
náleží:
a) příplatek v částce 1200 Kčs
na manželku (družku), státně a národně
spolehlivou, žije-li se zaměstnancem trvale ve společné
domácnosti na území uvedeném v §
1, pokud nemá samostatného nároku na příspěvek;
b) příplatek v částce 800 Kčs
na každého dalšího nezaopatřeného
příslušníka rodiny, k jehož výživě
jest zaměstnanec podle zákona povinen a skutečně
přispívá, pokud tento rodinný příslušník
žije se zaměstnancem trvale ve společné
domácnosti a nemá samostatného nároku
na příspěvek.
(3) Celková částka osidlovacího
příspěvku se zmenšuje o částku
zaměstnanci skutečně vyplacenou zaměstnavatelem
na úhradu nákladů spojených se stěhováním
a zařizováním, jakož i nastoupením
do služebního nebo pracovního místa;
výjimky z této zásady stanoví vláda
k souhlasnému návrhu ministra vnitra a ministra
financí.
(4) Osidlovací příspěvek
může býti zvýšen až na dvojnásobek
pro služební nebo pracovní místa v obcích
a okresech se zvláště obtížnými
pracovními, hospodářskými nebo životními
poměry; tyto obce a okresy, jakož i míru zvýšení
stanoví vláda.
(5) Osidlovací příspěvek
nepodléhá dani důchodové a nezapočítává
se do pracovního výdělku podle předpisů
o veřejnoprávním sociálním
pojištění.
(1) Zaměstnancům uvedeným v §
2, odst. 1, písm. a) přiznává a vyplácí
osidlovací příspěvek osobní
úřad zaměstnancův, zaměstnancům
uvedeným v § 2, odst. 1, písm. b) a c) okresní
úřad ochrany práce, v jehož obvodu jest
pracovní místo zaměstnancovo.
(2) O přiznání osidlovacího
příspěvku podá zaměstnanec
nekolkovanou písemnou přihlášku, a to
po uplynutí kalendářního měsíce,
následujícího po přesídlení,
nejpozději však do konce února 1947. Skutečnosti
zakládající nárok na příspěvek
osvědčí u zaměstnanců uvedených
v § 2, odst. 1, písm. b) a c) písemným
prohlášením závodní rada (důvěrník)
a zaměstnavatel. Bližší směrnice
vydá osidlovací úřad v dohodě
s ministerstvem sociální péče.
(1) Vystěhuje-li se příjemce osidlovacího
příspěvku nebo rodinný příslušník,
na nějž byl vyplacen příplatek, z území,
uvedeného v § 1, před uplynutím jednoho
roku ode dne přijetí příspěvku,
jest zaměstnanec povinen příspěvek,
po případě příplatek, připadající
na vystěhovavšího se rodinného příslušníka,
vrátiti úřadu, který jej vyplatil.
(2) Osvědčí-li příjemce
osidlovacího příspěvku, po případě
příplatku, že vystěhování
bylo nutné hledíc k okolnostem, na které
neměl ani on ani jeho rodinný příslušník
vlivu, může úřad na jeho žádost
vrácení osidlovacího příspěvku
zcela nebo zčásti prominouti.
Náklad spojený s provedením zákona
se hradí ze státních prostředků.
Částka potřebná pro rok 1946 se uhradí
v rámci úspor státního rozpočtu
na rok 1946, po případě překročením
rozpočtu.
Za současného snížení výměry
příspěvku může vláda nařízením
prodloužiti lhůtu uvedenou v § 2, odst. 2 a při
tom stanoviti přiměřenou lhůtu k přihláškám
podle § 4, odst. 2. Ustanovení § 3, odst. 4 platí
přiměřeně.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provede jej ministr vnitra
v dohodě s ministrem financí, ministrem sociální
péče a ostatními zúčastněnými
ministry.
Budovatelský program obsahuje v části II,
kapitole pojednávající o dokončení
velkého osidlovacího díla prohlášení,
že vláda považuje za svoji povinnost dokončiti
historické dílo osídlení našeho
pohraničí českým a slovenským
lidem a že na úhradu mimořádných
stěhovacích a zařizovacích výloh
některých kategorií zaměstnanců
bude se v zájmu dokončení osídlení
pamatovati příspěvkem z veřejných
prostředků. Realisací tohoto prohlášení
jest zákon o jednorázovém osidlovacím
příspěvku.
Účelem osidlovacího příspěvku
má býti vedle toho také získání
dalších pracovních sil pro pohraničí,
a to k dosažení plného provozu podniků
průmyslových a řemeslných, pro všestranné
a úplné využití zemědělské
půdy a zintensivnění zemědělské
výroby a lesního hospodářství.
K dosažení tohoto účelu jest nezbytně
nutné v těchto hospodářských
oborech nahraditi co nejdříve pracovní síly,
jež v důsledku odsunu Němců v pohraničí
ubyly. Zamezí se tím hrozící hospodářské
ztráty ve všech oborech lidské činnosti,
jež by nastaly vylidněním některých
oblastí.
Příspěvek má býti poskytnut
jen zaměstnaneckým kategoriím, jichž
je v pohraničí pro udržení hospodářství
a správy, zejména s přihlédnutím
k úkolům dvouletého hospodářského
plánu, nedostatek; jejich příliv naráží
pak na to, že při dnešním nedostatku peněžních
prostředků nemají peněz na stěhování
a zařizovací výlohy. Tím se také
vysvětluje okolnost, že první živelná
vlna osídlenců již opadla a že jest proto
třeba postup osídlení osvěžiti
hospodářskými úlevami, z nichž
jednou má býti osidlovací příspěvek.
Možnost zvýšiti osidlovací příspěvek
pro určité okresy pro osídlení méně
přitažlivé má za účel
vyrovnati hustotu stěhujícího se obyvatelstva.
Tím bude dosaženo konsolidace poměrů
v pohraničí, pro další vývoj
státu naprosto nezbytné.
Příspěvek je jednorázový a
má také za účel vyrovnati zčásti
sociální a mzdové znevýhodnění
života v pohraničí, k němuž přistupují
ještě zvláštní výlohy stěhovací
a zařizovací.
Účelem osidlovacího příspěvku
jest konečně i snaha o zlepšení finančního
výnosu z konfiskovaného nepřátelského
majetku v pohraničí. Nebude-li dosaženo předpokládaného
osídlení pohraničí, jest nebezpečí,
že nepřátelský konfiskovaný majetek
nedojde úplného nebo dostatečného
zhodnocení přídělovým řízením
nebo prodejem a že případné náklady
udržovací budou znamenati značné zatížení
finanční, neúměrné obecné
hodnotě tohoto majetku. Lze očekávati, že
dostatečným osídlením oblastí,
opuštěných odsunem Němců a namnoze
zanedbaných, bude možno dosáhnouti řádné
správy a plného zhodnocení konfiskovaného
majetku ve prospěch státu.
Posléze nelze přezírati, že trvalé
osídlení pohraničí slovanským
živlem má zásadní význam i pro
obranu státu.
K jednotlivým ustanovením zákona se poznamenává:
Osidlovací příspěvek jest jednorázový.
Přiznává se osídlencům na úhradu
mimořádných stěhovacích a zařizovacích
výloh do území obsazeného v roce 1938
cizí brannou mocí, a to jak v zemích České
a Moravskoslezské, tak i na Slovensku. Osidlovací
příspěvek nebude tedy přiznáván
zaměstnancům na území východního
Slovenska, jež bylo v roce 1939 obsazeno Maďary, nebo
na území býv. německých a maďarských
národnostních ostrovů ve vnitrozemí.
Podle ustanovení § 2, odst. 1, písm. a) obdrží
osidlovací příspěvek zaměstnanci
státu, zemí, okresů a obcí v poměru
veřejnoprávním i soukromoprávním,
zejména i dělníci.
Podniky, uvedenými v § 2, odst. 1, písm. b),
jest rozuměti jednak podniky průmyslové,
které jsou organisačně zapojeny do Ústředního
svazu čs. průmyslu, jednak podniky řemeslné,
organisačně zapojené do Ústředního
svazu čs. řemesla. Účelem zvláštních
ustanovení pro průmyslové a řemeslné
podniky jest, aby osidlovací úřad usměrňoval
příliv pracovních sil do těch výrobních
oborů a územních oblastí, kde jest
největší potřeba pracovních sil.
Ustanovení § 2, odst. 1, písm. c) má
na mysli zaměstnance soukromé všech kategorií,
zaměstnané v zemědělství a
v lesnictví.
§ 2, odst. 2 stanoví všeobecné podmínky
nároku na poskytnutí příspěvku.
V zájmu urychleného skončení osídlení
jest poskytnutí osidlovacího příspěvku
vázáno na přestěhování
do konce roku 1946.
Ustanovení § 2, odst. 3 sleduje účel,
aby do pohraničí byli získáváni
především pracovníci manuální,
dosud postrádaní. Rodinným příslušníkem
rozumí se člen rodiny, vůči němuž
má zaměstnanec zákonnou povinnost vyživovací.
Osobám uvedeným v § 2, odst. 4 se příspěvek
nepřiznává. Jejich majetkové poměry
jsou upraveny dohodou mezi Československem a Maďarskem
ze dne 27. února 1946, č. 145 Sb.
§ 3, odst. 1 a 2 stanoví výši osidlovacího
příspěvku a příplatku na rodinné
příslušníky. Rodinným příslušníkem
se v tomto ustanovení rozumí člen rodiny,
vůči kterému má zaměstnanec
zákonnou vyživovací povinnost. Družkou
rozumí se žena, která již před
přesídlením v dřívějším
bydlišti zaměstnancově trvale sdílela
s ním společnou domácnost a nahrazuje mu
svým společenstvím legitimní manželku.
Podle § 3, odst. 3 se zmenšuje osidlovací příspěvek
o částky, které byly zaměstnancům
vyplaceny na úhradu stěhovacích a zařizovacích
výloh zaměstnavatelem.
Aby bylo možno odstraniti tvrdosti, ke kterým by mohlo
dojíti u zaměstnanců, kteří
se přestěhovali z míst velmi vzdálených
do nového působiště v pohraničí
ve srovnání s jinými zaměstnanci,
u nichž tomu tak nebylo, dává se vládě
zmocnění, aby v mezích finančních
prostředků, určených pro účely
tohoto zákona, mohla učiniti k souhlasnému
návrhu ministra vnitra a ministra financí potřebná
opatření.
Účelem zmocnění, daného ustanovením
odstavce 4 vládě, jest usměrniti přesídlení
z důvodů hospodářských do míst
existenčně méně výhodných.
Ustanoveními tohoto paragrafu jsou stanoveny zásady
řízení. Nárok na příspěvek
uplatní zaměstnanec písemnou přihláškou.
Podmínky nároku na příspěvek
musí býti příslušným úřadem
objektivně zjištěny. Nepravdivé údaje
zaměstnancovy a vědomé jich potvrzení
zakládalo by trestní čin kvalifikovaný
dle všeobecných předpisů trestních.
Bližší směrnice o řízení
budou vydány osidlovacím úřadem v
souhlase s ministerstvem sociální péče.
Ustanovením tohoto paragrafu má býti dosaženo
trvalého usídlení zaměstnanců
v pohraničí a zamezeno bezdůvodné
vystěhování se zaměstnanců
nebo jejich rodinných příslušníků.
Pokud jde o finanční náklad, který
provedení zákona si vyžádá, lze
jej pouze zcela přibližně odhadnouti, jednak
vzhledem k tomu, že nelze přesně statisticky
zjistiti počet osob dle druhu povolání, na
něž se bude zákon vztahovati, jednak vzhledem
k tomu, že není možno předem bezpečně
předvídati, zda se atraktivní tendence projeví
v celém plánovaném rozsahu pracovního
umístění. Odhadnouti jej lze přibližně
částkou 1.269,800.000.- Kčs. Celkem lze předpokládati,
že nárok na příspěvek uplatní
asi 389.000 osob, z toho svobodných 189.000 osob a ženatých
200.000 osob; nezletilých dětí, které
přicházejí v úvahu, je asi 360.000.
Zákonem stanovená možnost prodloužiti
lhůtu (ovšem za současného snížení
výměry osidlovacího příspěvku),
do které přesídlením za účelem
trvalého pracovního umístění
vzniká nárok na příspěvek,
má za účel působiti povzbudivě
i na konečnou fázi přesídlení,
kdyby do 31. prosince 1946 nebylo snad dosaženo podle plánu
očekávaného počtu přesídlených
osob.