Výbor právní projednal osnovu zákona
o porotních soudech a zaujal k ní kladné
stanovisko, neboť byl veden zásadou, že je žádoucno,
aby živel laický byl zapojen do trestního soudnictví.
Předložením této osnovy splnila vláda
požadavek Prozatímního Národního
shromáždění, vyjádřený
resolucí, kterou Prozatímní Národní
shromáždění přijalo při
projednávání zákona č. 24/46
Sb. Resoluce zněla: "Vláda se vyzývá,
aby v nejkratší době připravila zákonné
předpoklady k tomu, aby po uplynutí provisoria (po
30. červnu 1946) mohla býti obnovena činnost
soudů porotních a kmetských na území
celé Československé republiky a byl zapojen
tak do výkonu spravedlnosti také lid".
Výbor ústavně-právní a jím
zvolená subkomise uvažovaly velmi pečlivě
o nejvhodnější formě zapojení
laického živlu do trestního soudnictví
a dospěly k přesvědčení, že
porotní soudy, jsouce zakotveny v dosud platné ústavě
(§ 95 úst. listiny), tomuto požadavku zatím
nejlépe vyhovují. Bylo jen třeba napraviti
nedostatky, které byly porotám vytýkány,
a upraviti celé řízení, zejména
pokud jde o sestavování seznamů porotců
a jednak pokud jde o rozhodování o vině a
trestu. Se zřetelem na to výbor právní
provedl v osnově ještě některé
změny a doplňky.
Hlavní těžiště zákona tkví
v § 1, který řeší otázku
příslušnosti porotních soudů.
Osnova zákona nepřijala taxativní výpočet
trestných činů, jak tomu bylo v dřívějším
právu platném v zemích českých
a na Slovensku, nýbrž zvolila docela jinou systematiku.
Přikazují se dle toho před poroty zásadně
všechny zločiny a přečiny povahy politické.
Bylo bedlivě uvažováno, zda dikce volená
osnovou je vyhovující, a zda vyčerpávajícím
způsobem zachycuje všechny trestné činy,
které je možno podle učiněných
zkušeností pokládati za politické. Výbor
dospěl k názoru, že nelze stanoviti spolehlivě
objektivní znaky, které by jasně ukazovaly,
že jde o delikt politický a že formulace volená
osnovou je vyhovující, neboť přiznati
trestnému činu politický charakter bude možno
jen po uvážení a zhodnocení pohnutky
a účelu tohoto činu. Není tedy možno
obejíti se bez hodnocení subjektivní stránky
v úvahu přicházejícího trestného
činu. Proto výbor setrval při dikci navržené
osnovou. Ne ovšem všechny trestné činy,
které by se v praxi jevily jako politické, mají
spadati před porotní soudy. Zákon to vyjadřuje
již v odst. 1 slovy: "pokud zákon nestanoví
jinak", čímž má na mysli zejména
činy trestné podle zákona na ochranu republiky,
pro něž příslušnost jest stanovena
zvláštním zákonem.
Proti původnímu znění osnovy snížil
výbor právní hranici trestu (delší
deseti let), rozhodnou pro příslušnost porotních
soudů pro zločiny, na 5 let, přijal však
jako výjimku výhradu týkající
se majetkových deliktů. Díváme-li
se totiž na poroty jako na lidovou instituci, zmírňující
tvrdost zákona, není účelným,
aby deliktům majetkovým, spáchaným
z pohnutek vesměs nečestných, bylo přiznáváno
dobrodiní příslušnosti před porotními
soudy.
V osnově byly dále provedeny tyto změny a
doplňky:
§ 2: Byl škrtnut celý dřívější
odst. 2, neboť nemůže v praxi přijíti
již v úvahu. Toto původní ustanovení
mělo totiž na mysli zejména případy,
kdy v sídle některého pohraničního
krajského soudu by nebylo dosti vhodných místností
pro činnost porotního soudu.
§ 6: Pod č. 3 bylo připojeno: "a obhájci
ve věcech trestních.", neboť kdyby měl
býti členem poroty obhájce, byl by tím
značně porušen lidový charakter poroty.
§ 7: V důsledku doplnění § 6, č.
3 odpadá č. 10 a původní č.
11 stává se č. 10.
§ 11: Výbor právní doplnil znaky, jimiž
se má místní národní výbor
říditi při označování
osob v prvotních seznamech zvlášť vhodných
pro úřad porotce, požadavkem státní
a národní spolehlivosti, neboť je to zejména
v této době požadavek stojící
vedle dalších požadavků na 1. místě.
§ 12: Byla volena jen vhodnější formulace
bez obsahových změn.
§ 14: V odst. 1 za slova: "které pokládá"
bylo vsunuto "z osob označených". Tím
má býti jasně vyjádřeno, že
komise sestavující roční seznam porotců,
může do tohoto seznamu vybírati jen osoby označené
místním národním výborem podle
§ 11.
§ 19: V odst. 2 bylo doplněno, že k sestavování
služebního seznamu mají právo vyslati
své zástupce mimo advokátní komoru
také okresní národní výbor
v sídle porotního soudu.
§ 22: Na místo slov "porotní soud"
přišlo "soudní sbor".
§ 24: Byl nově a vhodněji formulován
odstavec 4.
§ 25: V odst. 1 na místo slov "druhá stolice"
přišlo "první stolice". Výbor
vycházel z přesvědčení, že
president krajského soudu je lépe informován
o případech spadajících do příslušnosti
porotních soudů a není tudíž
důvodu, aby oprávnění určiti
počet a dobu řádných porotních
období bylo přenášeno na presidenta
nadřízeného soudu.
§§ 32 a 36: V obou těchto paragrafech bylo doplněno
slůvko "výslovně", aby tímto
jasným poukazem byl vyloučen souhlas daný
jen mlčky, jako nedostačující.
§ 40: V odst. 1 přidává se věta:
"Každý porotce obdrží stejnopis žalobního
výroku". Je účelné, aby každý
porotce během celého jednání měl
před sebou alespoň stejnopis žalobního
výroku, aby se mu lépe sledovalo průvodní
řízení, poučení předsedy
a řeči stran. Bylo upuštěno od předložení
porotcům také s důvody obžaloby, aby
těmito důvody nebyl jejich názor o věci
usměrňován.
Odst. 5 věta druhá nyní zní: "Za
tím účelem může každý
porotce kdykoliv žádati za přerušení
jednání, aby se porota mohla poraditi a usnésti
o návrhu, který má býti učiněn,
po případě nahlédnouti do spisů.
O takových návrzích rozhodne soudní
sbor po slyšení obou stran." Touto úpravou
jest sledováno, aby porotcové měli možnost
zasahovati do průvodního řízení
navrhováním provedení důkazů
podle jejich názorů důležitých
a aby měli také možnost nahlížeti
do spisů.
§ 42: V odst. 2 v druhé větě byla provedena
změna v tom smyslu, že stejnopis otázek má
se odevzdati nejen vrchnímu porotci, nýbrž
každému porotci. Důvod proto je stejný
jako při doplnění u § 40 odst. 1.
§ 52: K odst. 1 se připojuje věta: "Při
tom nesmí však projeviti své mínění
o hodnotě provedených důkazů".
Nesmí-li předseda podle § 50 ve svém
závěrečném výkladu zabývati
se hodnocením důkazů, aby neusměrňoval
mínění poroty, musí býti tato
možnost výslovně vyloučena i pro poradu
poroty za přítomnosti předsedy.
§ 59: V odst. 4 slova "dva porotce" se nahrazují
slovy "tři porotce" a v odst. 5. slova "dvou
porotců" se nahrazují slovy "tří
porotců".
K této změně dospěl právní
výbor při uvažování, jakým
nejvhodnějším způsobem měli by
se porotcové zúčastniti rozhodování
o trestu. Účast poroty jeví se býti
dostatečná, když ve sboru rozhodujícím
o trestu bude stejný počet soudců a porotců.
Tím laický živel má zajištěno
své právo spolurozhodovati o trestu ve stejné
míře jako soudní sbor.
§ 68: Byl škrtnut celý odst. 2. K vypuštění
druhého odstavce vedla výbor úvaha, že
v případě zrušení rozsudku nejvyšším
soudem a přikázání soudnímu
sboru k vynesení nového rozsudku, byla by vyloučena
účast poroty při rozhodování
o trestu a tím porušena zásada vyslovená
v § 59. Byl proto celý odst. 2 škrtnut a v případě
zrušení rozsudku může nyní rozhodnouti
o trestu buď nejvyšší soud sám anebo
nová porota.
§ 86: Byl celý škrtnut. Původně
v tomto paragrafu osnova chtěla vyloučiti činy
trestné podle dekretu pres. rep. ze dne 19. června
1945, č. 16 Sb., o potrestání nacistických
zločinců, zrádců a jejich pomahačů
a o mimořádných lidových soudech,
ve znění zákona ze dne 24. ledna 1946, č.
22 Sb., jímž se schvalují, mění
a doplňují předpisy o potrestání
nacistických zločinců, zrádců
a jejich pomahačů a o mimořádných
lidových soudech, z příslušnosti porot
a ponechati je v příslušnosti řádných
soudů. Výbor však po pečlivé
úvaze zůstal na stanovisku, že delikty, o nichž
v lidových soudech rozhodoval s převahou živel
laický, nemají býti odnímány
rozhodování lidu. Rozhodovaly by tedy o těchto
trestních činech poroty, pokud ovšem nebude
tato otázka do té doby, než vejdou poroty v
činnost, jinak vyřešena.
§ 86: Původní §§ 87 až 92 se
přečíslovaly na §§ 86 až 91.
V § 86 se mění datum rozhodné pro zapsání
do porotních seznamů z 1. ledna na 1. červenec
1946, a to z důvodů účelnosti.
§ 92: Je nově vložený, ježto je nutno
vyřešiti příslušnost pro delikty,
které podle platného práva jsou přikázány
soudům porotním, a to pro mezidobí od 1.
ledna 1947, do kteréžto doby trvá suspense
porot, až do 1. března 1947, kdy vstoupí v
platnost tento zákon.
§ 93: Pod č. 8 přidán jako zrušený
předpis čl. II dekretu presidenta republiky ze dne
8. srpna 1945, č. 62 Sb., o úlevách v trestním
řízení soudním. Toto doplnění
vyplývá z toho, že majetkové delikty
nebudou příslušeti před porotní
soudy.
§ 94: Vzhledem k tomu, že do 1. ledna prakticky by nebylo
možno uvésti porotní soudy v činnost,
pro technickou nemožnost sestaviti do té doby seznamy
porotců, byla doba účinnosti posunuta na
1. březen 1947.
S těmito změnami a doplněním doporučuje
výbor právní osnovu zákona ku přijetí.
Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) K příslušnosti porotních
soudů náležejí, pokud zákon nestanoví
jinak:
1. zločiny a přečiny, které podle
své povahy a podle okolností, za nichž byly
spáchány, svědčí o pachatelově
snaze vykonati vliv na uspořádání
veřejných věcí,
2. zločiny, stanoví-li na ně zákon
trest smrti nebo trest na svobodě delší pěti
let.
(2) Souditi o zločinech krádeže,
zpronevěry, (zpronevěry v úřadě),
podvodu - s výjimkou křivého svědectví
-, podvodného úpadku a poškození cizích
věřitelů, přísluší
sborovému soudu první stolice i v těch případech,
kdy na ně zákon stanoví trest na svobodě
delší 5 let.
(1) Porotní soud se sestaví u sborových
soudů první stolice s trestní pravomocí.
(1) Porotní soud se skládá ze
soudního sboru a z poroty.
(2) Soudní sbor se skládá z předsedy
porotního soudu a z dvou dalších jeho členů.
Předsedu a potřebný počet jeho náměstků
ustanovuje přednosta sborového soudu druhé
stolice ze soudců působících u sborového
soudu první stolice, u kterého má porotní
soud zasedati. Ostatní členy porotního soudu
ustanovuje přednosta sborového soudu první
stolice ze soudců působících u tohoto
soudu. Ustanovení se stane před počátkem
každého kalendářního roku na
celý rok.
(3) Porotu tvoří dvanáct porotců
vybraných losováním.
(1) K úřadu porotce může
býti povolán, jen kdo je zapsán do stálých
voličských seznamů, dokonal pětatřicátý
rok svého věku, umí číst a
psát a bydlí v obci pobytu alespoň jeden
rok.
(2) Pro posouzení těchto podmínek
je rozhodný den 1. října toho roku, ve kterém
se sestavují seznamy porotců.
K úřadu porotce je nezpůsobilý:
1. kdo pro tělesné nebo duševní vady
nemůže dostáti povinnostem porotce,
2. kdo byl zbaven zcela nebo zčásti svéprávnosti,
3. proti komu se vede trestní řízení
pro zločin nebo pro takový přečin
nebo přestupek, pro který může býti
vyslovena ztráta volebního práva,
4. kdo byl pravoplatně odsouzen pro přečin
nebo přestupek ke ztrátě práva volebního
nebo vůbec pro zločin, dokud nenabyl opět
soudní bezúhonnosti,
5. kdo ještě neodpykal trest na svobodě, k
němuž byl pravoplatně odsouzen,
6. kdo je držen v donucovací pracovně.
K úřadu porotce nebuďtež povoláváni:
1. president republiky, členové zákonodárných
sborů a sborů, jimž přísluší
vládní (výkonná) moc a které
jsou zákonodárným sborům přímo
odpovědny,
2. přednostové (předsedové) a konceptní
úředníci ústředních
úřadů, úřadů jim přičleněných
a úřadů jim na roveň postavených,
3. soudci z povolání, konceptní úředníci
úřadů veřejné žaloby a
obhájci ve věcech trestních,
4. osoby podrobené vojenské trestní soudní
pravomoci,
5. duchovní náboženských společností
státem uznaných a řeholníci.
Úřad porotce může u místního
národního výboru svého bydliště
odmítnouti:
1. kdo dokonal šedesátý rok svého věku,
pro vždy,
2. těhotná žena a žena, která pečuje
alespoň o jedno dítě mladší patnácti
let,
3. člen národního výboru,
4. státní zaměstnanec v činné
službě a učitel,
5. profesor vysokých škol,
6. zaměstnanec pošty, veřejného telegrafu
a telefonu, veřejné železnice, nebo jiného
ústavu, podniku nebo zařízení provozovaného
ve veřejném zájmu, nebo zaměstnanec
podniku zvláštní hospodářské
důležitosti, je-li ve svém zaměstnání
nepostradatelný,
7. lékař, porodní asistentka a zvěrolékař
v místech, kde jich není více než dva,
8. lékárník, který nemá pomocníka
oprávněného k vydávání
léků,
9. ošetřovatel ve veřejných léčebných
a ošetřovacích ústavech,
10. kdo dostál své povinnosti jako porotce v jednom
porotním období, až do konce příštího
kalendářního roku.
(1) Počátkem měsíce října
každého roku sestaví místní národní
výbory zvláštními komisemi (komise pro
seznamy porotců) seznam osob, které bydlí
v obci nebo na území přikázaném
jednotlivé komisi a mohou býti podle ustanovení
tohoto zákona povolány za porotce (prvotní
seznam).
(2) Komise pro seznamy porotců se skládá
z předsedy místního národního
výboru jako předsedy a čtyř členů,
které zvolí místní národní
výbor z osob způsobilých k úřadu
porotce. Ve větších obcích může
býti těchto komisí několik; v tomto
případě může býti předsedou
též jiný člen místního
národního výboru jím zvolený.
Celé území přikázané
jednotlivé komisi musí býti v obvodu téhož
sborového soudu první stolice.
(3) Prvotní seznam obsahuje v abecedním
pořádku jména a příjmení
zapsaných osob, jejich věk, povolání
a bydliště. Seznam podepíší členové
obecní komise, kteří jej sestavili.
(1) Prvotní seznam buď vyložen alespoň
osm dní v úředním sídle místního
národního výboru tak, aby do něho
mohl každý nahlédnouti. Doba a místo
vyložení seznamu se vyhlásí veřejně
způsobem v obci obvyklým a ve vyhlášce
se uvede, kdo má právo v této době
činiti proti seznamu námitky nebo odmítnouti
úřad porotce.
(2) Každý, kdo je zapsán do stálých
voličských seznamů, je oprávněn
po dobu, po kterou prvotní seznam má býti
vyložen k veřejnému nahlédnutí,
vznésti písemně nebo do protokolu u předsedy
komise pro seznamy porotců námitky proto, že
v seznamu byl pominut někdo, kdo do něho měl
býti zapsán, nebo proto, že do něho
byl zapsán někdo, kdo neměl býti zapsán.
Nejpozději v této době se také mohou
uplatniti důvody, ze kterých může býti
úřad porotce odmítnut.
(1) O námitkách a o odmítnutí
úřadu porotce rozhodne komise pro seznamy porotců.
(2) O rozhodnutí zpraví písemně
všechny, jichž se týká, jakož i toho,
kdo podal námitky, s poučením, že mají
právo stěžovati si na ně do tří
dnů od jeho doručení u této komise
(§ 13).
(3) Rozhodnutí i podání stížnosti
poznamená předseda komise v prvotních seznamech
a takto upravené seznamy předloží místnímu
národnímu výboru.
Místní národní výbor označí
v prvotních seznamech osoby státně a národně
spolehlivé, které pokládá pro jejich
rozumnost a počestnost, poctivé smýšlení
a pevnou povahu za zvlášť způsobilé
k úřadu porotce, a předloží do
1. listopadu prvotní seznamy sborovému soudu první
stolice s trestní pravomocí, v jehož obvodě
je obec nebo příslušná její část
(§ 8, odst. 2); zároveň připojí
všechny spisy o námitkách a o odmítnutí
úřadu porotce. Opis prvotních seznamů
takto upravených zašle současně prostřednictvím
okresního národního výboru, v jehož
obvodu je tato obec, okresnímu národnímu
výboru, v jehož obvodu má sborový soud
své sídlo.
Nepředloží-li místní národní
výbor ve lhůtě stanovené v §
11 prvotní seznam sborovému soudu první stolice,
dá jej na žádost předsedy tohoto soudu
sestaviti na náklad obce okresní národní
výbor, který také označí osoby
zvláště způsobilé k úřadu
porotce.
(1) O stížnostech na rozhodnutí
komise pro seznamy porotců rozhoduje s konečnou
platností komise u sborového soudu první
stolice.
(2) Komise se skládá z přednosty
sborového soudu první stolice nebo jeho náměstka
jako předsedy, státního zástupce,
zástupce advokátní komory a čtyř
členů, které zvolí okresní
národní výbor, v jehož obvodě
má sborový soud své sídlo.
(3) Shledá-li komise při vyřizování
stížností, že v prvotním seznamu
byl pominut někdo, kdo do něho měl býti
zapsán, zapíše ho a vyžádá
si od místního národního výboru
vyjádření o okolnostech uvedených
v § 11.
(1) Roční seznam porotců sestaví
nejpozději do konce listopadu komise u sborového
soudu první stolice (§ 13, odst. 2) tak, že z
opravených a doplněných prvotních
seznamů přenese jména osob, které
pokládá z osob označených podle §
11 za nejzpůsobilejší k úřadu
porotce, do jednoho seznamu (seznam hlavní), z něhož
se vybírají porotci pro příští
kalendářní rok.
(2) Stejně sestaví komise z osob, které
bydlí v sídle porotního soudu nebo v jeho
nejbližším okolí, další seznam
(doplňovací seznam), z něhož se vybírají
porotci náhradní.
Do hlavního i doplňovacího seznamu se zapíše
tolik osob, aby jich v každém seznamu bylo alespoň
o polovici více než jich bude potřebí
podle pravděpodobného počtu řádných
i mimořádných porotních období
příštího kalendářního
roku.
Roční seznam obsahuje jména a příjmení
zapsaných osob, jejich povolání a bydliště.
Budiž vytištěn a zaslán přednostovi
sborového soudu druhé stolice, zemskému (hlavnímu)
státnímu zastupitelství, zemskému
národnímu výboru, dále státnímu
zastupitelství a všem okresním soudům
a okresním a místním národním
výborům v obvodu sborového soudu první
stolice.
(1) Nabudou-li přednostové soudů
nebo úřadů uvedených v § 16 nebo
orgány veřejné správy tam uvedené
během roku vědomosti o tom, že porotce zapsaný
do ročního seznamu je k úřadu porotce
nezpůsobilý (§ 5) nebo že jsou tu příčiny,
pro které by k tomuto úřadu neměl
býti povolán (§ 6), oznámí to
ihned přednostovi sborového soudu první stolice,
aby zařídil jeho výmaz ze seznamu.
(2) Nastala-li příčina, pro kterou
osoby uvedené v § 7 mohou odmítnouti úřad
porotce teprve po době uvedené v § 9, mají
tyto osoby právo žádati, aby byly z ročního
seznamu vymazány.
(3) O výmazu rozhodne s konečnou platností
přednosta sborového soudu první stolice a
oznámí toto rozhodnutí těm, jichž
se týká.
(1) Místní národní výbory
jsou povinny upozorniti přednostu sborového soudu
první stolice, byla-li osoba zapsaná do ročního
seznamu povolána k vojenské službě po
dobu nastávajícího porotního období.
(2) Osoby zaměstnané při zemědělství
mohou žádati, aby po čas neodkladných
hospodářských prací byly zproštěny
úřadu porotce po dobu nastávajícího
porotního období. Správnost údajů
žádosti potvrdí místní národní
výbor. O žádosti rozhodne s konečnou
platností přednosta sborového soudu první
stolice.
(3) Ke konci každého porotního období
se otáže předseda porotního soudu porotců,
chtějí-li užíti práva odmítacího
podle § 7, č. 10 až do konce příštího
kalendářního roku nebo na kratší
dobu. Jména porotců, kteří užijí
tohoto práva, buďte oznámena přednostovi
sborového soudu, aby se odmítnutí poznamenalo
v ročních seznamech.
(1) Čtrnáct dnů před začátkem
každého porotního období sestaví
přednosta sborového soudu první stolice za
přítomnosti dvou soudců a státního
zástupce ve veřejném sedění
losováním služební seznam. O obsahu
tohoto seznamu platí obdobně ustanovení §
16, věty první.
(2) Advokátní komora a okresní
národní výbor v sídle soudu mají
právo k tomuto sedění vyslati svého
zástupce, pročež buďtež o něm
včas zpraveny.
Z ročních seznamů se nejprve vyloučí
osoby povolané v nastávajícím porotním
období k činné vojenské službě
a osoby zproštěné podle § 18, odst. 2
a 3 úřadu porotce. Lístky se jmény
ostatních osob zapsaných v hlavním seznamu
se pak vloží do osudí, z něhož
přednosta sborového soudu vylosuje třicetšest
porotců hlavních; stejným způsobem
vylosuje z osob zapsaných v seznamu doplňovacím
devět porotců náhradních. O tom se
sepíše protokol.
Zbývá-li v ročním seznamu tak málo
jmen, že hlavní seznam jich obsahuje méně
než čtyřiapadesát a doplňovací
seznam méně než čtrnáct, doplní
komise u sborového soudu první stolice uvedená
v § 13, odst. 2, dříve než se vylosuje
služební seznam, roční seznamy až
do tohoto počtu.
(1) Přijmouti a zastávati úřad
porotce je občanskou povinností. Poruší-li
porotce bez závažných důvodů
tuto povinnost, uloží mu soudní sbor jako pořádkový
trest pokutu do 10.000 Kčs nebo vězení do
osmi dnů.
(2) Proti tomuto nálezu může postižený
podati do osmi dnů stížnost, o které
rozhodne sborový soud druhé stolice, nepromine-li
soudní sbor trest sám.
(3) Pokuta připadá státní
pokladně.
Porotci, kteří vykonali svou povinnost, mají
nárok na náhradu hotových výloh, které
jsou spojeny s výkonem jejich úřadu, a na
náhradu skutečně ušlého výdělku;
podrobnosti upraví vláda nařízením.