Sociálně-politický výbor projednal
tuto osnovu zákona ve schůzi dne 6. listopadu 1946
a doporučuje její přijetí s těmito
změnami:
V § 5, odst. 2 vsouvá se mezi slova "zbaví"
a "přísedícího funkce" slova
"s předchozím souhlasem presidenta zemského
soudu".
V § 19, odst. 2, věta 2 bude zníti: "Lhůta
k podání žaloby činí 30 dnů
a počítá se podle předpisů
civilních řádů soudních o lhůtě
k podání žaloby o bezúčinnost
výroků rozhodčích."
§ 20 bude zníti: "V právních rozepřích,
v kterých se proti národnímu podniku uplatňují
nároky ze závazků podniků znárodněných,
do kterých národní podnik vstoupil, přeruší
soud řízení o tomto nároku v každém
období řízení, namítne-li národní
podnik, že jde o závazek hospodářsky
neodůvodněný. Podá-li národní
podnik do 3 měsíců ode dne, kdy příslušný
rozhodčí soud zahájil činnost (§
1, odst. 2), žalobu na zrušení nebo na jinou
přiměřenou úpravu závazku,
zastaví soud přerušené řízení
a náklady tohoto řízení navzájem
zruší; rozhodčí soud může
ve svém výroku míti zřetel i k těmto
nákladům. Nepodá-li národní
podnik v uvedené lhůtě žalobu, lze v
přerušeném řízení pokračovati."
Dosavadní § 20 osnovy se stává §
21.
Dosavadní § 21 osnovy se stává §
22.
Dosavadní § 22 osnovy se stává §
23.
Současně výbor sociálně-politický
souhlasí se změnami, jak se na nich usnesl výbor
ústavně-právní, resp. právní.
Demokracie vyžaduje kontrolu. Bez uvedené vsuvky byl
by předseda rozhodčího soudu nekontrolovaným
samorozhodčím v personálních věcech
přísedících. (Případné
zneužití z politických motivů.) Dodatečné
odvolání se přísedícího
bylo by pro časový odstup případně
bezpředmětné (viz tuto možnost dle §
10).
Znění § 19, odst. 2, věta 2 má
nepochybně praktický význam potud, že
se jím doba nejistoty, do které může
býti podána žaloba o bezúčinnost
rozhodčího výroku, zkracuje na časové
období 30 dnů. Sociálně-politický
výbor nepodceňuje význam této skutečnosti,
stejně jako je si vědom toho, že případů,
kdy dojde k podání žaloby o bezúčinnost
rozhodčího výroku, ve skutečnosti
asi vůbec nebude. Úvaha, že přece jen
není vyloučeno, že by se mohl vyskytnout případ,
který by byl touto úpravou postižen hůře,
nežli tomu je podle předpisů civilního
řádu soudního, byla důvodem, že
sociálně-politický výbor se rozhodl
ustanovení odstavce 2, věta 2 připnouti blíže
na předpisy civilního řádu soudního
a se zřetelem k tomu formuloval ustanovení to stejným
způsobem, jak bylo upraveno v § 28, odst. 2, věta
4 vl. nař. č. 281/1938 Sb.
§ 5 dekretu č. 100/1945 Sb. a obdobná ustanovení
ostatních znárodňovacích dekretů
předvídají již zřízení
rozhodčího soudu, který má rozhodovat
o návrhu národního podniku na zrušení
nebo jinou přiměřenou úpravu hospodářsky
neodůvodněného závazku, ale vyhrazují
době pozdější vydání podrobných
ustanovení o těchto rozhodčích soudech.
Je proto pochybné, zda toto ustanovení dává
možnost, aby bylo lze zamezit již na jeho základě
žaloby, kterými se proti národnímu podniku
uplatňují nároky ze závazků,
jichž zrušení nebo změny se bude národní
podnik domáhat před rozhodčím soudem.
I když případů těchto žalob
bude patrně velmi málo, prakticky zatím je
znám případ jen jednoho zaměstnance,
který se domáhá u soudu placení pensijních
požitků ve výši mu kdysi přiznané
správou závodu, přece se zdá zejména
s hlediska pracovního klidu nezbytně nutné
zabrániti, aby v takovýchto žalobách
nedošlo k vydání pravomocných rozsudků.
Se zřetelem k tomu pokládá sociálně-politický
výbor za vhodné doplniti osnovu nově zařazeným
§ 20. Tato úprava navazuje částečně
na podobný postup, jaký byl zvolen v zákoně
č. 143/1946 Sb. o úpravě pracovních
poměrů dotčených důsledky národní
revoluce, omezuje se však jen na přerušení
sporů, k jichž zastavení dojde teprve, jestliže
bude zahájeno řízení před rozhodčím
soudem podle osnovy; jinak bude lze pokračovati v přerušeném
sporu.
Ustanovení § 14 osnovy dalo zpravodaji podnět
k úvaze o tom, zda není třeba osnovu doplniti
předpisem řešícím výslovně
otázku, ke které době může rozhodčí
soud provésti zrušení nebo změnu hospodářsky
neodůvodněného závazku. Třeba
totiž počítat s tím, že jednak
uplyne ještě delší doba, než rozhodčí
soudy zřízené podle osnovy zahájí
svou činnost, jednak že bude snahou těch, kterých
se dotkne zrušení nebo změna hospodářsky
neodůvodněného závazku, oddálit
jeho zrušení nebo jinou úpravu na dobu co nejpozdější
a že bude proto tvrzeno, že rozhodčí soud
nemůže provésti zrušení, resp.
změnu závazku zpětně a že se
tedy úprava provedená výrokem rozhodčího
soudu může vztahovat jen na dobu následující
po vydání rozhodčího výroku.
Argumentem pro tento náhled bude zejména i poukaz
na povahu rozhodčího výroku, který
svým obsahem tvoří mezi stranami nový
právní stav [t. j., že jde o t. zv. rozhodnutí
pravotvorné (konstitutivní) a nikoliv zjišťující,
co je mezi stranami právem (rozhodnutí deklaratorní)].
Také poukaz na hospodářské, sociální
a jiné následky spojené se zpětnou
úpravou, zejména že jde o zásah do nabytých
práv, budou dalšími argumenty pro závěr,
že se výrok rozhodčího soudu může
omezovat jen na úpravu pro budoucnost.
Sociálně-politický výbor považoval
proto za nutné věnovat této otázce
plnou pozornost a zabýval se podrobně celým
problémem. Při tom především
konstatoval - v souhlasu se stanoviskem zastávaným
ministerstvem spravedlnosti -, že ani § 5 dekretu č.
100/1945 Sb., resp. § 5 dekretu č. 101/1945 Sb., §
30 dekretu č. 102/1945 Sb. a § 14 dekretu č.
103/1945 Sb., ani projednávaná osnova, zejména
její § 18, neposkytují žádné
opory pro názor, že by národní podnik
nemohl žádati o zrušení závazku
nebo o jeho jinou úpravu pro dobu před výrokem
rozhodčího soudu, resp. že by rozhodčí
soud nemohl tomuto návrhu vyhovět a musil se omezit
jen na dobu následující po vydání
výroku. Nic takového nelze dovozovat z cit. předpisů,
ani když se uvažuje zvláštní povaha
rozhodčího výroku, neboť třeba
si uvědomit, že i tzv. konstitutivní rozhodnutí
mohou zasáhnout svými účinky do minulých
právních poměrů a je upraviti (srv.
na př. výrok, jímž se vyslovuje nemanželský
původ dítěte podle § 158 obč.
zák.).
Uvažuje o těchto věcech, probíral sociálně-politický
výbor případy, které se prakticky
mohou před rozhodčím soudem vyskytnout. A
tu především konstatoval, že hospodářsky
neodůvodněné závazky znárodněného
podniku, do kterých národní podnik vstoupil
v den převzetí znárodněného
podniku (srv. § 5 dekretu č. 100/1945 Sb. a ostatní
shora cit. ustanovení) mohou být závazky
jak z doby před 27. říjnem 1945, t. j, přede
dnem, kdy podnik byl znárodněn, tak i z doby po
znárodnění podniku, t. j. mezi 27. říjnem
1945 a dnem zřízení národního
podniku. Znárodňovací dekrety nerozeznávají
v této souvislosti mezi závazky podle druhu a obsahu,
nýbrž zachycují závazky veškeré.
Prakticky ovšem půjde asi naveskrze o závazky
z t. zv. synallagmatických smluv, zejména ze smluv
směnných, trhových a dodávajících,
nájemních (pachtovních), služebních
a o dílo, které byly uzavřeny před
zřízením národního podniku.
Závazek z takové smlouvy, do které národní
podnik vstoupil, znamená povinnost národního
podniku k smluvenému plnění, ať už
toto plnění má předcházet před
plněním druhé strany (na př. dodávka
na úvěr), či je podmíněno dřívějším
plněním druhé strany (na př. zaplacení
dodaného zboží). S hlediska příslušných
ustanovení znárodňovacích dekretů
a osnovy je pro právo národního podniku,
dovolat se rozhodčího soudu, nerozhodné,
zda druhá strana už plnila čili nic. Národní
podnik se může domáhat zrušení
nebo jiné přiměřené úpravy,
když smlouva ještě žádnou stranou
splněna nebyla anebo když byla splněna smluvním
partnerem znárodněného podniku, ale nikoliv
znárodněným podnikem, ani prozatímní
správou, ani ovšem národním podnikem
samým. Když tedy na př. znárodněný
podnik před 27. říjnem 1945 objednal suroviny,
strojní zařízení a t. p., kterých
s hospodářského hlediska nepotřeboval
a pro které ani národní podnik nemá
upotřebení, a dodávka dosud provedena nebyla,
může se národní podnik domáhat
zrušení takové dodávkové smlouvy,
a vyhoví-li mu rozhodčí soud, bude na věc
hleděti tak, jako by smlouva vůbec nebyla bývala
uzavřena, t. j. zrušení bude působit
nazpět ke dni uzavření smlouvy. Ale národní
podnik mohl by se stejně domáhat zrušení
podobné hospodářsky neodůvodněné
smlouvy i v tom případě, že dodávka
provedena byla, ale dodané věci lze in natura vrátit
(arg. § 1447 ob. z.); zejména v tomto druhém
případě bude ovšem asi vždy slušné
a spravedlivé přiměřeně odškodnit
dodavatele. Týká-li se provedená dodávka
věcí, které už vrátiti nelze,
resp. jde-li o dodávku (provedenou nebo budoucí)
věcí, na kterých i národní
podnik stále má zájem, může jít
jen o snížení nepřiměřeně
vysoké ceny, nebo o modifikaci jiných tíživých
podmínek smlouvy. Měla-li podle smlouvy druhá
strana dodávat znárodněnému podniku
pravidelně po delší dobu a měla-li by
nyní dodávat podniku národnímu, platí
zásady právě vytčené, jak pro
dodávky, které se měly provést (a
event. též už provedly) před zřízením
národního podniku, tak i pro dodávky dospívající
po tom, co byl národní podnik zřízen.
A zcela stejně třeba hledět na závazky
ze smluv služebních. Na př. snížila-li
národní správa (§§ 27, 28 dekr.
č. 100/1945 Sb.) zaměstnanci plat ve smlouvě
s vlastníkem znárodněného podniku
určený na 120.000 Kčs ročně
tak, že zaměstnanci vyplácí od 1. listopadu
1945 jen Kčs 80.000.-, a domáhá-li se národní
podnik na rozhodčím soudě rozhodnutí,
že částka Kčs 40.000.-, o kterou zaměstnanec
od 1. listopadu 1945 dostal méně, je závazek
hospodářsky neodůvodněný, nemůže
být pochyby o tom, že rozhodčí soud,
dospěje-li k stejnému závěru, může
v mezích § 18 osnovy upravit závazek počínajíc
dnem 1. listopadu 1945 tak, že zaměstnanci přizná
jako přiměřený plat od toho dne částku
80,000,- Kčs ročně. Rozhodčí
soud však může na žalobu národního
podniku přezkoumat a upravit i nedoplatky na služném
nebo na provisi, které vznikly před znárodněním
podniku, a může také, jde-li o odbytné
(ať už splatné, či teprve v budoucnosti
dospívající), národní podnik
vůbec zprostit závazku nebo alespoň odbytné
přiměřeně snížit. Třeba
mít ovšem na mysli, že nároky ze služebních
smluv mohou býti předmětem jednání
rozhodčího soudu podle projednávané
osnovy jen potud, pokud nenáležejí před
rozhodčí soud zřízený podle
zákona ze dne 16. května 1946, č. 143 Sb.,
o úpravě pracovních poměrů
dotčených důsledky národní
revoluce.
Tyto příklady vedou k závěrům,
že ustanovení osnovy, zejména se zřetelem
na obsah § 18, jsou dostačující a že
není třeba zvláštního ustanovení,
které by ještě výslovně dávalo
rozhodčímu soudu právo provésti zrušení
nebo změnu hospodářsky neodůvodněného
závazku pro dobu minulou.
Právní výbor projednal tuto osnovu zákona
ve schůzi dne 13. listopadu 1946 a doporučuje ji
ku přijetí v připojeném znění.
Nové projednání bylo důsledkem změn,
které připojil výbor sociálně-politický.
Právní výbor vzal za základ svého
projednání jednak tisk č. 98, kterým
byla podána zpráva výboru ústavně-právního,
jednak zprávu výboru sociálně-politického
ze schůze dne 6. listopadu 1946.
Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Rozhodčí soudy povolané podle
§ 5, odst. 2 dekretu presidenta republiky ze dne 24. října
1945, č. 100 Sb., o znárodnění dolů
a některých průmyslových podniků,
§ 5, odst. 2 dekretu presidenta republiky ze dne 24. října
1945, č. 101 Sb., o znárodnění některých
podniků průmyslu potravinářského,
§ 30, odst. 1 dekretu presidenta republiky ze dne 24. října
1945, č. 102 Sb., o znárodnění akciových
bank, a
§ 14, odst. 2 dekretu presidenta republiky ze dne 24. října
1945, č. 103 Sb., o znárodnění soukromých
pojišťoven,
rozhodovati o zrušení nebo o jiné přiměřené
úpravě hospodářsky neodůvodněných
závazků národních podniků,
zřizují se u krajských soudů vykonávajících
pravomoc ve věcech civilních (dále jen krajské
soudy) v sídlech zemských soudů. Působnost
rozhodčího soudu se vztahuje na celý obvod
zemského soudu, v jehož sídle je zřízen.
(2) Den, kdy rozhodčí soud zahájí
činnost, vyhlásí president zemského
soudu v Úředním listě, na Slovensku
v Úradnom vestníku.
(1) Rozhodčí soud se skládá
z předsedy, jeho náměstka, potřebného
počtu soudců z povolání a z přísedících.
(2) Předsedu rozhodčího soudu,
jeho náměstka a ostatní soudce z povolání
ustanoví president zemského soudu, v jehož
sídle je rozhodčí soud, ze soudců
z povolání činných v sídle
zemského soudu. Ustanovení tohoto zákona
o předsedovi rozhodčího soudu platí
i o jeho náměstkovi.
(3) Přísedícími rozhodčího
soudu jsou osoby ustanovené předsedou rozhodčího
soudu a zapsané do seznamu, který se vede u rozhodčího
soudu podle ustanovení tohoto zákona.
Přísedícím může býti
jen československý státní občan,
který dosáhl 30. roku věku, má potřebné
znalosti a zkušenosti, je mravně bezúhonný
a státně a národně spolehlivý
a má bydliště pokud možno v obvodu příslušného
krajského soudu.
(1) Předseda rozhodčího soudu
stanoví, přihlížeje k pravděpodobné
potřebě přísedících,
počet přísedících pro jednotlivá
odvětví znárodněného podnikání
a požádá jednotnou odborovou organisaci a příslušné
ústřední hospodářské
organisace, které určí ministr spravedlnosti
v dohodě s příslušnými ministry,
aby mu v přiměřené lhůtě
navrhly podle pravděpodobné potřeby dostatečný
počet vhodných osob. Pokud jde o hospodářské
organisace na Slovensku, vyžádají si ministři
vyjádření příslušného
pověřence. Nedojdou-li návrhy včas,
vyžádá si předseda rozhodčího
soudu návrh od zemského národního
výboru, na Slovensku od sboru pověřenců.
(2) Z navržených osob ustanoví předseda
rozhodčího soudu potřebný počet
přísedících, odděleně
pro jednotlivá odvětví znárodněného
podnikání.
(3) Osoby, které byly ustanoveny přísedícími,
buďtež o tom předsedou rozhodčího
soudu zpraveny. Zároveň buďtež osoby ty
zapsány do seznamu přísedících
rozhodčího soudu, a to podle oborů.
(1) Přísedící může
odepříti přijetí funkce nebo vzdáti
se jí jen z důležitých důvodů;
posouditi je náleží předsedovi rozhodčího
soudu.
(2) Předseda rozhodčího soudu
zbaví s předchozím souhlasem presidenta zemského
soudu přísedícího funkce, objeví-li
se, že nevyhovuje některé z podmínek
§ 3, nebo zanedbává-li trvale své povinnosti.
Pokud jsou přísedícími zaměstnanci,
musí jim býti poskytnut volný čas
potřebný k výkonu funkce přísedícího
a nesmí je stihnouti žádná újma
proto, že vykonávají funkci přísedícího
nebo že jejím výkonem zameškají
práci ve svém zaměstnání.
(1) Přísedící slíbí
před zahájením jednání jednou
provždy do rukou předsedy rozhodčího
soudu, že budou vykonávati svou funkci svědomitě
a nestranně, že zachovají mlčenlivost
o věcech, o nichž se při řízení
dovědí, a neprozradí úřední
tajemství porad a hlasování.
(2) Přísedícího, který
se nedostaví k jednání bez řádné
omluvy vůbec nebo ve stanovenou hodinu, který opustí
předčasně jednání nebo který
jinak zanedbává své povinnosti, potrestá
předseda rozhodčího soudu pořádkovou
pokutou do 5.000 Kčs a uloží mu náhradu
nákladů řízení zmařeného
jeho vinou. Předseda rozhodčího soudu může
pořádkovou pokutu a výrok o náhradě
nákladů odvolati, jestliže se přísedící
dodatečně omluví a předseda uzná
jeho omluvu za dostatečnou. Pořádkové
pokuty plynou do státní pokladny.
(1) Náklady spojené se zřízením
a činností rozhodčího soudu hradí
stát.
(2) Kancelářské místnosti
a kancelářský personál pro rozhodčí
soud obstará president krajského soudu, u něhož
je rozhodčí soud zřízen.
(1) Odměny předsedy rozhodčího
soudu, jeho náměstka a soudců z povolání
určí směrnice, které vydá ministr
spravedlnosti v dohodě s ministry průmyslu, výživy,
vnitra, financí a zdravotnictví a po slyšení
nejvyššího úřadu cenového.
(2) Funkce přísedících
rozhodčího soudu je čestná. Přísedící
mají však nárok na náhradu hotových
vydání a přísedící z
řad zaměstnanců a drobných podnikatelů
též na náhradu ztráty výdělku;
náhradu určí v obou případech
předseda senátu podle směrnic, které
vydá ministr spravedlnosti v dohodě s ministry průmyslu,
výživy, zdravotnictví, financí a sociální
péče po slyšení nejvyššího
úřadu cenového. Nárok na náhradu
jest uplatniti do 15 dnů po skončení jednání
rozhodčího soudu.
Dohled na rozhodčí soudy přísluší
presidentům zemských soudů, v jejichž
obvodě je sídlo rozhodčího soudu;
nejvyšší dohled přísluší
ministru spravedlnosti, a to podle obdoby ustanovení platných
o dozoru nad řádnými soudy.
Soudy a orgány veřejné správy jsou
povinny vyhověti dožádáním rozhodčího
soudu.
(1) Rozhodčí soud jedná a rozhoduje
v senátech, složených ze soudce z povolání
jako předsedy a dvou přísedících,
z nichž jmenuje každá strana po jednom ze seznamu
(§ 4, odst. 3) z oboru, ke kterému patří,
a není-li takového přísedícího,
z oboru příbuzného.
(2) Žalobce je povinen jmenovati přísedícího
již v žalobě (§ 16), žalovaná
strana do 8 dnů poté, kdy jí byla doručena
žaloba s vyzváním, aby jmenovala přísedícího.
Předseda senátu vyzve stranu, aby jmenovala do 8
dnů přísedícího, také
tehdy, když přísedící, který
byl stranou jmenován, zemřel, byl funkce zbaven
nebo se jí vzdal anebo byl platně odmítnut.
(3) Nejmenují-li strany nebo některá
z nich přísedícího, povolá
je předseda senátu z osob zapsaných do seznamu
sám podle zásady uvedené v odstavci 1.
(1) O vyloučení a odmítnutí
členů rozhodčího soudu platí
obdobně zákonná ustanovení o vyloučení
a odmítnutí soudců v civilním řízení
sporném.
(2) O odmítnutí přísedícího
rozhodne předseda senátu. O odmítnutí
předsedy senátu rozhodne předseda rozhodčího
soudu, je-li však odmítán předseda rozhodčího
soudu, rozhodne o odmítnutí president zemského
soudu.
(1) Rozhodčí soud je výlučně
příslušný pro rozhodování
ve věcech uvedených v § 1, odst. 1.
(2) Místně příslušný
je rozhodčí soud, v jehož obvodu je sídlo
národního podniku. Má-li národní
podnik zvláštní závod mimo obvod příslušného
rozhodčího soudu, je ve věcech, které
se týkají tohoto závodu, podle volby žalobce
příslušný i rozhodčí soud,
v jehož obvodu je tento závod.
(1) Jednání před rozhodčím
soudem je veřejné.
(2) Veřejnost budiž však vyloučena
vždy, když by při projednávání
měly přijíti na přetřes věci,
jichž prozrazením by mohly býti jakýmkoliv
způsobem ohroženy zájmy nebo obrana státu.
(1) Řízení před rozhodčím
soudem se zahajuje podáním žaloby na zrušení
nebo na jinou přiměřenou úpravu hospodářsky
neodůvodněného závazku národního
podniku.
(2) Žaloba může býti podána
jen do roka ode dne, kdy rozhodčí soud zahájil
činnost (§ 1, odst. 2). Převzal-li národní
podnik majetek mu připadající teprve později,
počíná lhůta jednoho roku dnem převzetí,
u pojišťoven dnem uveřejnění vyhlášky
podle § 12 dekretu o znárodnění soukromých
pojišťoven č. 103/1945 Sb.
(1) Když žalovaný jmenoval přísedícího
nebo když marně uplynula lhůta mu k tomu daná,
nařídí předseda senátu rok
k ústnímu jednání, ke kterému
obešle obě strany.
(2) Před rozhodčím soudem mohou
strany jednati samy nebo skrze zástupce. Zástupcem
může býti každá svéprávná
osoba, která není pokoutníkem.
(3) Nedostaví-li se k jednání
strana řádně obeslaná (její
zástupce), provede se řízení v její
nepřítomnosti, nedostaví-li se však
strany obě, nastane klid řízení; na
to buď v obsílce upozorněno.
(4) Nepodaří-li se věc vyříditi
smírem, provede rozhodčí soud řízení,
šetře, pokud z dalších ustanovení
tohoto zákona nevyplývá něco jiného,
obdobně ustanovení daných pro občanské
rozepře právní v řízení
před soudy okresními, vyjímajíc řízení
ve věcech nepatrných. Rozhodčí soud
je povinen, dříve než vydá rozhodčí
výrok, slyšeti strany nebo jim dáti příležitost,
aby mohly své stanovisko uplatniti a svoje přednesy
učiniti. Může vyslýchati strany, svědky
a znalce a vzíti je do přísahy. Křivá
výpověď je trestná jako křivá
výpověď před řádným
soudem. O nákladech na řízení platí
zásady platné pro občanské rozepře
právní. Smír před rozhodčím
soudem sjednaný má tytéž právní
účinky jako smír soudní.
(5) Rozhodčí soud se usnáší
většinou hlasů. Porada se koná v nepřítomnosti
stran.
(6) Výrok rozhodčího soudu musí
býti odůvodněn. Doručením nabývá
mezi stranami účinku pravomocného rozsudku
řádného soudu.
(7) O jednání rozhodčího
soudu se sepíše protokol; zapisovatele ustanoví
president krajského soudu, u něhož je rozhodčí
soud zřízen.
(8) O kolcích a poplatcích v řízení
před rozhodčím soudem platí poplatková
ustanovení pro soudní řízení
sporné.
Posuzuje hospodářskou neodůvodněnost
závazku, přihlédne rozhodčí
soud také k poměru mezi vzájemnými
právy a povinnostmi smluvních stran, k významu
smluveného plnění pro národní
podnik, a co se týká závazků ze služebních
smluv, i k obsahu služebních smluv obdobného
druhu v jiných podnicích téhož nebo
příbuzného odvětví. Rozhodčí
soud není vázán návrhem a může
zejména, i když se navrhuje zrušení závazku,
odpovídá-li to zásadám slušnosti
a účelnosti, závazek snížiti
na obvyklou míru nebo jej jinak přiměřeně
upraviti. Zruší-li závazek, může
rozhodčí soud uložiti národnímu
podniku, aby zaplatil žalované straně přiměřenou
náhradu. Podle okolností může rozhodčí
soud přiznat žalované straně přiměřenou
náhradu také tehdy, upravuje-li vzájemná
práva a povinnosti odchylně od původní
smlouvy.
(1) Výrok rozhodčího soudu může
býti napaden jen žalobou o bezúčinnost.
O tom, z kterých důvodů lze žalovati,
aby výrok rozhodčího soudu byl zbaven účinnosti,
platí přiměřeně ustanovení
civilních řádů soudních o důvodech,
pro které lze žalovati o bezúčinnost
výroků rozhodčích.
(2) Pro žalobu je příslušný
krajský soud v sídle rozhodčího soudu.
Lhůta k podání žaloby činí
30 dnů a počítá se podle předpisů
civilních řádů soudních o lhůtě
k podání žaloby o bezúčinnost
výroků rozhodčích.
(3) Krajský soud jedná o žalobě
bez zřetele na hodnotu předmětu sporu podle
ustanovení o řízení před ním
platných.
V právních rozepřích, v kterých
se proti národnímu podniku uplatňují
nároky ze závazků podniků znárodněných,
do kterých národní podnik vstoupil, přeruší
soud řízení o tomto nároku v každém
období řízení, namítne-li národní
podnik, že jde o závazek hospodářsky
neodůvodněný. Podá-li národní
podnik do 3 měsíců ode dne, kdy příslušný
rozhodčí soud zahájil činnost (§
1, odst. 2), žalobu na zrušení nebo na jinou
přiměřenou úpravu závazku,
zastaví soud přerušené řízení
a náklady tohoto řízení navzájem
zruší; rozhodčí soud může
ve svém výroku míti zřetel i k těmto
nákladům. Nepodá-li národní
podnik v uvedené lhůtě žalobu, lze v
přerušeném řízení pokračovati.
Národními podniky rozumějí se v tomto
zákoně i pojišťovací spolky a ústavy,
které byly vládou vyňaty z opatření
podle § 10, odst. 1 dekretu o znárodnění
soukromých pojišťoven č. 103/1945 Sb.
Kde je v tomto zákoně řeč o zemském
soudu, o presidentu zemského soudu a o presidentu krajského
soudu, rozumí se tím na Slovensku hlavní
soud, předseda hlavního soudu a předseda
krajského soudu.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provede jej ministr spravedlnosti
v dohodě s ministry průmyslu, výživy,
vnitra, zdravotnictví, financí a sociální
péče.