Podepsaní navrhují: Ústavodárné
Národní shromáždění rač
se usnésti:
Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Vykonávání výdělečného
zaměstnání je bez vlivu na přiznání,
požívání a výši invalidního
důchodu (provise) z pojištění podle
zákona ze dne 9. října 1924, č. 221
Sb. o pojištění zaměstnanců pro
případ nemoci, invalidity a stáří,
podle zákona ze dne 21. února 1929, č. 26
Sb. o pensijním pojištění soukromých
zaměstnanců ve vyšších službách
a podle vládního nařízení ze
dne 15. března 1943, č. 70 Sb. o pojištění
u bratrských pokladen ve znění předpisů
je měnících a doplňujících.
(2) Nedotčeno zůstává právo
nositele pojištění odejmouti invalidní
důchod (provisi), je-li bezpečně prokázáno,
že invalidita pominula a jestliže uplynuly již
aspoň tři měsíce ode dne vstupu do
zaměstnání.
Ustanovení § 1, odst. 1 se použije také
u starobních důchodů (provisí) u osob
starších šedesáti let, § 3.
Nedotčena zůstává povinnost poživatelů
důchodů (provisí) hlásiti podle platných
právních předpisů vstup do zaměstnání,
jakož i všechny změny v poměrech důležitých
pro vyměřeni důchodu (provise), pro oprávnění
k jeho požitku nebo pro jeho vyplácení.
Pokud jsou pro poživatele důchodu (provisí)
příznivější dosavadní
právní předpisy, zůstávají
beze změny.
(1) Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 5. května 1945.
(2) Řízení o obnově výplaty
již odňatých nebo zastavených důchodů
(provisí) provede nositel pojištění
na žádost.
Žádost je nutno podati do šesti měsíců
ode dne vyhlášení tohoto zákona.
(3) Tento zákon provede ministr sociální
péče v dohodě se zúčastněnými
ministry.
Po květnové revoluci vstoupila do zaměstnání
řada důchodců. Nositelé pojištění,
řídíce se prozatím jen interními
směrnicemi, neodnímají invalidní důchody
při vstupu do zaměstnání, jestliže
je prokázáno, že invalidita trvá. Rovněž
i starobní důchody bývají zpravidla
ponechávány. Další důchodci vstoupí
do zaměstnání vzhledem ke kritickému
nedostatku pracovních sil. Jest proto nutno, aby dosavadní
benevolentní prakse nositelů pojištění,
neopírající se o zákon, byla se zpětnou
účinností od 5. května 1945 podložena
zákonem a také do budoucna, vzhledem k provádění
dvouletého hospodářského plánu
a nedostatku pracovních sil vzhledem k odsunu Němců,
bylo toto podloženo zákonem, který by vyhověl
požadavkům dnešní doby a sjednotil praksi.
Po stránce finanční není třeba
k provedení zákona zvláštní úhrady,
ježto nositelé důchodového pojištění
nesou již náklady ze svých prostředků
z běžného pojistného a počítá
se s tím, že je ponesou i v budoucnu.
Navrhovaným zákonem přispěje se jednak
ke zmírnění napětí na pracovním
trhu, jednak zlepší se životní podmínky
důchodců a jejich rodin. Návrh budiž
přikázán k projednání sociálně-politickému
výboru ústavodárného Národního
shromáždění.