Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé 1946.

2. zasedání

229.

Odpověď

ministra sociální péče

na interpelaci poslanců Kováře, Smejkala, A. Gottvalda, Bezděka, Sluky a Doležela (tisk 36),

ve věci provádění zákona ze dne 13. června 1945, č. 64 Sb.,

o úrazovém pojištění zemědělském.

Podle § 123, odst. 1 úraz. zákona ve znění vyhlášky býv. ministerstva hospodářství a práce, č. 195/1944 Sbplatí se pojistné za zemědělské podniky a jich součásti úhrnkově podle celkové výměry jejich pozemků, a to celoročně pozadu. Podrobnosti, zejména také nejnižší hranici pojistného, stanoví úrazová pojišťovna zvláštními směrnicemi, které vyžadují souhlasu ministerstva sociální péče v dohodě s ministerstvem zemědělství, vnitra a nejvyšším úřadem cenovým. Zákon tu nerozlišuje, zda jde o půdu plodnou či neplodnou, žádá jedině, aby šlo o pozemek, patřící k zemědělskému podniku. Vyžadovalo by tedy vyloučení půdy takové z pojištění formy zákona. Podle zemědělské statistiky (Řada A, 1946, č. 1), vydávané státním úřadem statistickým, činí v Čechách a na Moravě z úhrnné celkové výměry půdy, sloužící za podklad pro vyměření paušálu, t. j. z 5,249.000 ha, vlastní půda neplodná celkem 312.000 ha, tedy 5.94%. S vyloučením této půdy ze základu pro stanovení paušálního pojistného bylo by nutno zvýšiti tarifní jednotku Kčs 32.-, kterou možno označiti jako přiměřenou, o 6.32% t. j. na 34 Kčs z 1 ha. Vynětím této půdy z pojištění pozbyly by pozemky tyto i ochrany úrazového zákona. Újma z toho byla by tím větší, že na půdě této vyskytují se začasto skládky, komposty, cesty, štěrkoviště, pískovny a pod., které jsou vesměs zdroji častých úrazů. Podotknouti dlužno, že paušálem kryta jsou i úrazová nebezpečí po cestě na pozemek a zpět.

Pokud ostatně neplodná půda nepatří k zemědělskému podniku a není-li tedy ani sama zemědělsky používána, paušálu nepodléhá. Takové a podobné případy úrazové pojišťovny na upozornění nebo stížnost ve výběrčích seznamech napravují.

Otázka stanovení výše pojistného (paušálu) podle bonity půdy byla předmětem úvah již při posledních novelisačních pracích, bylo však od stanovení kriteria toho upuštěno v uvážení, že stanovení pojistného tímto způsobem bylo by spojeno s velikými, zejména administrativními potížemi, nehledíc ani k tomu, že bonita půdy není v příčinné souvislosti s úrazy zemědělskými. Mimo to vyžadoval by tento způsob změny platných předpisů úrazového zákona. Jinak otázky tyto jsou předmětem úvah při chystaném pojištění národním. Jako výše dlužno uvésti, že i tu jsou odškodňovány úrazy, přihodivší se na cestě k pozemku a zpět.

Třebaže je úrazové pojištění zemědělské nedílnou součástí úrazového pojištění a platí pro ně, pokud zákon nestanoví jinak, jeho ustanovení, sledují úrazové pojišťovny na podkladě ustanovení odst. 3, § 123 zákona odděleně příjmy a výdaje zemědělského pojištění a budou tuto činnost postupně prohlubovati.

Správní orgánové úrazových pojišťoven byli stanoveni § 1 dekretu presidenta republiky č. 93/1945 Sb. a §§ 16 a 17 vyhlášky ministra ochrany práce a sociální péče čís. 558, Úl. I., částka 152/45. Jsou to:

a) správní sbor,

b) revisní komise,

c) zmocněnec.

Jmenuje a odvolává je ministr sociální péče na návrh Ústřední rady odborů. Uvedené právní normy upravují organisaci nositelů pojištění jednotně a nepřipouštějí zřízení dalších orgánů pro určité skupiny nebo úseky agend. Ve správě Úrazové pojišťovny v Praze jsou pak zájmy zemědělství již zastoupeny a stane se tak i u Úrazové pojišťovny v Brně.

Povolávání správních orgánů volbou bude cílem dalšího zákonného vývoje.

V Praze dne 7. listopadu 1946.

Ministr sociální péče:

Dr. Zdeněk Nejedlý v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP