Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé 1946.

2. zasedání

223.

Interpelace

poslance dra Veverky

ministrům dopravy a zahraničních věcí

ve věci peažního železničního spojení šluknovského výběžku s Libercem a frýdlantským výběžkem.

Silně průmyslový šluknovský výběžek s průmyslovými středisky Varnsdorfem, Rumburkem, Šluknovem, Mikulášovicemi atd. býval již v dobách bývalé rakouskouherské monarchie i za první republiky spojen s hospodářským střediskem severočeského kraje i sídlem úřadů Libercem a s hospodářsky a průmyslově vyspělým Frýdlantskem, Jabloneckem a Tanvaldskem nejkratší železniční komunikací přes Žitavu. Železniční trať z Liberce přes Hrádek nad Nisou a Žitavu do Varnsdorfu byla i za první republiky majetkem německých říšských drah, byla dobře provozně vybavená a sloužila pro účely přímé osobní dopravy, byť třeba i v uzavřených vozech, pokud projížděly říšskoněmecké území. Tato trať je nyní v důsledku státněpolitických změn v úseku Liberec-Hrádek n. N. majetkem Československé republiky, ale v Hrádku n. N. je dřívější přímá doprava stále přerušena, takže k přepravě z Liberce do Varnsdorfu je nutno používati trati oklikou přes Jablonné-Cvikov-Röhrsdorf, respektive Jablonné-Česká Lípa, neboť úsek přes Cvikov má nedostatečnou konstrukci železničního svršku a jezdí po něm jen 3 páry vlaků denně.

Osobní i nákladní doprava touto značnou oklikou znamená jízdu 4 - 5.30 hodin (přes Cvikov 10 hodin) místo 1.10 až 1.20 hod. při přímé jízdě z Liberce přes Žitavu a jízdné 3. tř. osobního vlaku činí přes Cvikov 65 Kčs, přes Čes. Lípu 98 Kčs a přes Žitavu 43 Kčs. Vozové zásilky ze Šluknovska na Liberecko vyžadují přepravní doby 2 - 3 dnů a při transitu přes Žitavu by se dostaly na místo během jednoho dne. Tím by bylo umožněno docílení dvoj- i trojnásobného oběhu přistavovaných vozů nehledě k úsporám v přepravních nákladech. Dovozné za vagon dřevěného nábytku (5.000 kg) činí přes Cvikov 1.270 Kčs, přes Čes. Lípu by mělo činiti vzhledem ke skutečně projeté trati 1.550 Kčs a přes Žitavu by činilo jen 790 Kčs, což nyní znamená zdražení dopravy o 60, resp. 96%, oč se také zvýší cena výrobků.

Podobně vzdálenost z Frýdlantska (Heřmanice) při přímém peažním spojení přes Žitavu činí jen 32 km, zatím co přes Liberec a Cvikov 123 km.

Protože v rámci budovatelského programu vlády má dosáhnouti doprava úrovně z r. 1937, má býti doprava co nejvíce zrychlena, snižovány ceny, uspořeno na jízdném i dovozném, nač upozornila již také příslušné činitele Obchodní a živnostenská komora v Liberci, dotazuje se podepsaný:

1. Byla již zahájena jednání o peažní dopravu z Hrádku nad Nisou přes Žitavu do Varnsdorfu s odbočkou z Heřmanic u Frýdlantu?

2. Jestliže nebylo doposud možno v tomto směru jednati, mohou příslušná ministerstva tato jednání zahájiti tak, aby bylo možno obnoviti tuto peažní dopravu jako tomu bylo za první republiky.

3. Je možno jednati i o uvolnění automobilové dopravy po silnici z Hrádku nad Nisou přes Žitavu do Varnsdorfu?

V Praze dne 6. listopadu 1946.

Dr. Veverka, Jan Novotný, Skaunic, Sajal, Jungwirthová, dr. Bláha, Hatina, Frlička, Cígler, Kubát, Kaplan, Beneš, Lindauer, dr. Bělehrádek, dr. Bernard, Sluka, Pavlán, Holub, Pažoutová, dr. John, A. Gottvald, Sedlák, Doležel.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP