Osoblažský výběžek, vysunutý
do Německa svou krásnou rovinatou polohou a výbornou
půdou, dávající vysoké výnosy,
byl Němci při ústupu velmi tvrdě hájen.
Po skončené válce je Osoblažsko hromadou
trosek a sutin a je téměř neobydleno. Noví
osídlenci se nemohou usídliti, protože Osoblažsko
nemá komunikačních spojů. Je zde jen
nedostačující úzkokolejná železnice,
spojující Osoblažsko s okresem krnovským.
Autobusové spojení dosud není.
Poněvadž se jedná o rovinu, kde možno
s poměrně malým počtem pracovních
sil obhospodařovati velkou plochu, a poněvadž
okres osoblažský je co do výnosnosti nejméně
o 300% lepší nežli okres krnovský, navrhujeme,
aby ústavodárné Národní shromáždění
uložilo vládě:
1. aby na Osoblažsko byla ihned vyslána smíšená
komise ministerstva financí, techniky a zemědělství,
která v dohodě s plánovací komisí
ZNV expositury v Mor. Ostravě rozhodne o postupu obnovovacích
prací jak komunikačních, tak stavebně-technických
i osidlovacích;
2. aby ministerstvo financí uvolnilo potřebné
částky ke krytí prozatímních
nákladů a pamatovalo příštím
rokem většími částkami na obnovu
zničené Osoblahy;
3. aby ministerstvo zemědělství přikročilo
po dohodě s ministerstvem financí a techniky k přesunu
státních velkostatků z okresu frýdeckého
a těšínského s osazenstvem i inventářem
a aby bylo pro ně zřízeno barákové
provisorium. Půda jmenovaných velkostatků
může býti přidělena Slezskému
pastevnímu družstvu, neboť v těšínském
a frýdeckém okrese jsou předpoklady pro pastvinářství.
Po stránce formální budiž návrh
přikázán výborům iniciativnímu,
rozpočtovému, zemědělskému,
sociálně-politickému a osidlovacímu.
Osídlení a znovu vybudování, v to
počítaje přestěhování
osob, dobytka, inventáře, materiálu, nářadí
a stavbu potřebných budov si vyžádá
asi 5,150.000.- Kčs.