(1) Na stanovách Rady, které podrobně
určí její složení též
se zřetelem na zvláštní zájmy
lesnictví - a její organisaci, úkoly, práva
a povinnosti, se usnese první sjezd Rady. Na tento sjezd,
který také zvolí statutární
orgány Rady, vyšle ze zvolených členů
ústředního výboru Jednotný
svaz českých zemědělců v Praze
padesát a Jednotný svaz slovenských zemědělců
v Bratislavě dvacetpět zástupců; mimo
tyto zástupce vyšle Jednotný svaz českých
zemědělců dvanáct a Jednotný
svaz slovenských zemědělců šest
lesních odborníků z přibraných
členů ústředního výboru
(§ 5, odst. 2). Sjezdu zúčastní se generální
tajemníci Svazů s hlasem poradním. Ke schválení
stanov a jejich změn jest zapotřebí souhlasu
dvoutřetinové většiny, jednak Jednotného
svazu českých zemědělců, jednak
zástupců Jednotného svazu slovenských
zemědělců.
(2) Stanovy Rady a její změny předloží
vládě ke schválení ministr zemědělství
a vyhlásí je v Úředním listě
republiky Československé.
(3) Náklady spojené s činností
Rady uhradí Jednotný svaz českých
zemědělců dvěma třetinami a
Jednotný svaz slovenských zemědělců
jednou třetinou.
(1) Až do konečné úpravy
(§ 16, odst. 1 a 2) zastupuje Radu a vykonává
správu jejích věcí zatímní
představenstvo, sestávající z deseti
členů Přípravného výboru
Jednotného svazu českých zemědělců
v Praze včetně dvou členů lesních
odborníků a z pěti členů Přípravného
výboru Jednotného svazu slovenských zemědělců
v Bratislavě včetně jednoho člena
lesního odborníka, které jmenuje ministr
zemědělství na návrh Přípravných
výborů Svazů. K usnesení jest třeba
většiny jak českých tak i slovenských
členů zatímního představenstva.
Generální tajemníci Svazů jsou členy
zatímního představenstva Rady s hlasem poradním.
(2) Zatímnímu představenstvu přísluší
činiti všechna opatření, jichž
je třeba k plnění úkolů Rady
podle tohoto zákona (§§ 15 a 16).
(3) Ministr zemědělství svolá
první schůzi zatímního představenstva
Rady, aby se ustavilo a dalo si jednací řád.
Úřady, soudy, nositelé pojištění,
veřejné instituce a korporace jsou povinny podporovati
Radu a Svazy při plnění jejich úkolů,
slyšeti je ve všech otázkách, týkajících
se zemědělství, lesnictví a zemědělců
a podávati jim bezplatné zprávy, nezbytně
nutné pro jejich činnost, pokud to není zákonem
nebo z jiných důležitých důvodů
vyloučeno.
(1) V mezích své veřejnoprávní
působnosti jsou Rada a Svazy a jejich složky osvobozeny
od zvláštní daně výdělkové
a poplatků, jakož i od dávek za úřední
úkony ve věcech správních a jiných
veřejných dávek.
(2) Movité jmění Rady a Svazů
a jejich složek je osvobozeno od poplatkového ekvivalentu.
Za újmy, které by případně
vznikly provedením tohoto zákona (§ 11), neposkytuje
se náhrada.
Právní jednání a úřední
úkony nutné k provedení tohoto zákona
jsou osvobozeny od daní, poplatků a veřejných
dávek.
Kdo vědomě, nebo z hrubé nedbalosti nesplní
povinnost uloženou mu podle § 2, odst. 4, bude potrestán,
nejde-li o čin přísněji trestný,
okresním národním výborem pro správní
přestupek pokutou do 20.000 Kčs, nebo vězením
do dvou měsíců. Ukládá-li se
pokuta, budiž pro případ její nedobytnosti
zároveň vyměřen náhradní
trest vězení podle míry zavinění
až do dvou měsíců.
Zemědělstvím podle tohoto zákona se
rozumí také lesnictví a zemědělcem
také majitel lesa.
(1) Použivatelnost vládního nařízení
ze dne 22. srpna 1942, č. 294 Sb., o organisaci zemědělství
a lesnictví v Čechách a na Moravě,
jakož i předpisů podle něho vydaných,
se zrušuje.
(2) Ustanovení zákona ze dne 2. června
1942, č. 130 Sl. z., o Rolnické komoře, a
vládního nařízení ze dne 11.
září 1942, č. 194 Sl. z., kterým
se provádí § 8, odst. 2 zákona o Rolnické
komoře, se zrušují, pokud odporují ustanovením
tohoto zákona.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem po vyhlášení; provede jej ministr zemědělství
v dohodě se zúčastněnými ministry.
Svaz zemědělství a lesnictví pro Čechy
a Moravu byl vytvořen za okupace německým
režimem na zásadách totalitních a fašistických
a sloužil protičeské válečné
politice Němců. Proto již brzy po revoluci
byla nařízena likvidace tohoto Svazu vyhláškou
ministra zemědělství ze dne 28. května
1945, uveřejněnou v Úředním
listě. Za obdobných poměrů vznikla
na Slovensku Rolnická komora, která má v
celku stejnou organisaci a stejné poslání
jako v likvidaci se nacházející Svaz zemědělství
a lesnictví pro Čechy a Moravu. Je tedy nutno jak
pro země české, tak i pro Slovensko vybudovati
k hájení zájmů zemědělství
a za účely v osnově blíže vytčenými
nové zájmové organisace, které by
spočívaly na demokratických zásadách
svobodného a lidového Československého
státu. Z těchto důvodů zřizuje
se pro zemi Českou a Moravskoslezskou Jednotný svaz
českých zemědělců se sídlem
v Praze a pro Slovensko Jednotný svaz slovenských
zemědělců se sídlem v Bratislavě.
Oba tyto Svazy se sdružují v Ústřední
radu zemědělců republiky Československé
se sídlem v Praze, jako vrcholnou zájmovou organisaci
zemědělců celé republiky Československé.
Ústřední rada, jakož i oba Svazy a jejich
okresní a místní složky se zřizují
jako samosprávné korporace veřejného
práva; Ústřední rada se jakožto
společná representativní organisace podrobuje
dozoru vlády, oba Svazy, které mají býti
spolu se svými složkami v prvé řadě
pracovními útvary, jsou podrobeny dozoru ministra
zemědělství, který, pokud jde o Jednotný
svaz slovenských zemědělců, bude vykonáván
prostřednictvím pověřence zemědělství
a pozemkové reformy (podle dohody z 28. VI. 1946).
Pokud jde o úkoly Svazů, je nutno vycházeti
ze zásady, že Svazy, mají-li splniti své
poslání, musí býti vybudovány
jako korporace odborné i odborové. Podle toho byly
formulovány dílčí úkoly, při
čemž mohlo býti použito jako částečného
vzoru již vydaného zákona č. 144/1946
Sb., o jednotné odborové organisaci (obdobně
jest tomu, i pokud jde o § 11 osnovy). Je samozřejmé,
že úkoly, které Svazy budou plniti, nesmějí
vybočovati z rámce všeobecného plánu,
jehož stanovení se ovšem Svazy rovněž
plně zúčastní. Provádění
těchto úkolů bude také nutno uvésti
v soulad s činností jiných korporací,
po případě úřadů, pokud
tyto podle platných předpisů mají
sledovati tytéž nebo podobné úkoly.
Postavení Svazů jakožto zájmových
odborných a odborových organisací má
býti výlučné. Z tohoto důvodu
jenom tyto Svazy jsou povolány, aby hájily zájmy
zemědělství a lesnictví a osob v tomto
oboru lidské činnosti podnikatelsky pracujících,
a dále, aby ve stejných věcech podávaly
návrhy a posudky zákonodárným sborům,
t. j. Národnímu shromáždění
a Slovenské národní radě, vládě
nebo úřadům. Svazy jakožto korporace
veřejného práva, vybavené odborným
úřednictvem, jsou způsobilé, aby na
ně byly přeneseny některé úkoly
veřejného zájmu, obstarávané
dnes veřejnými úřady. Jsou to zejména
otázky zajištění, podporování
a zvelebování zemědělské a
lesní výroby. Dosáhne se tím také
potřebného zjednodušení odborné
práce. K splnění úkolů, které
jsou svěřovány Svazům, je třeba,
aby Svazy byly v kontaktu se svými členy a mohly
jim ukládati určité povinnosti. Ježto
však Svazy budou hájiti a zastupovati nejenom zájmy
zemědělců, ale všeobecné zájmy
zemědělské, tedy i zájmy držitelů
půdy, kteří nejsou zemědělci,
je nutno, aby v oboru přenesené působnosti
mohly vcházeti ve styk s takovými osobami a ukládati
jim povinnosti.
Jelikož Svazy jsou vytvářeny jako veřejnoprávní
korporace, stanoví se u nich povinné členství
jednak fysických osob, t. j. vlastníků, spoluvlastníků,
pachtýřů a jiných uživatelů
zemědělské nebo lesní půdy,
pokud se z ní platí pozemková daň
a pokud tyto osoby na zemědělské nebo lesní
půdě samy hospodaří, jednak i právnických
osob, resp. odborných organisací, v nichž jsou
uvedené fysické osoby za účelem sledování
odborných a odborových zájmů již
organisovány. Pokud jde o osoby fysické, byly z
povinného členství vyloučeny osoby,
které hospodaří na menší výměře
půdy než 1 ha, a to z toho důvodu, že
mnohé z nich jsou nuceny hledati svoji obživu také
v jiném než zemědělském povolání.
Vedle povinného členství bylo pak v odstavci
2 připuštěno i dobrovolné členství
všech osob, které pracují v zemědělství
anebo pro zemědělství. Dobrovolné
členství má umožniti, aby ty osoby,
které mají nesporný zájem na zemědělství
a jeho vývoji, mohly vhodně a na místě
k tomu určeném uplatňovati svoje snahy a
zájmy na úpravě zemědělských
poměrů a aby mohly zůstati i v potřebném
vnitřním kontaktu se zemědělstvím.
Při povinném členství jest nutno zříditi
místní sdružení Svazů v každé
obci. Jenom tam, kde by to poměry dovolovaly a účelnost
odůvodňovala, bylo by možno zříditi
místní sdružení pro několik obcí.
Obdobně jest tomu u okresních sdružení,
kde se počítá se zřízením
takového sdružení zpravidla pro každý
soudní okres. Z důvodů úsporných,
tak jak jest tomu u místních sdružení,
chce však osnovu podržeti možnost vytvořiti
okresní sdružení i pro určitý
politický okres. Místní i okresní
sdružení budou vlastními nositeli úkolů
Svazů ve svých místních obvodech.
Proto jest nutno je vybudovati jako samostatné veřejnoprávní
organisace způsobilé k právům a k
právním činům. Je však nutno
kontrolovati jejich finanční opatření
tam, kde by přesahovalo rámec obvyklého hospodaření.
Odborná práce bude také vyžadovati sledování
zvláštních poměrů jednotlivých
výrobních zemědělských oblastí;
pro její vykonávání se zajišťuje
možnost zřizovati oblastní sdružení
užších odborných zájmů,
která již však nebudou vystupovati jako samostatné
korporace a budou se omezovati pouze na sledování
odborné stránky speciální zemědělské
výroby ve své oblasti.
Ustanovení toto obsahuje základní předpisy
o orgánech Svazů a jejich složek. V odstavci
2 bylo nutno normovati možnost povolávání
lesních odborníků do předsednictva
a Ústředního výboru Svazu, aby se
vyhovělo skutečnosti, že lesní zákony
vzhledem k důležitosti lesů neponechávají
hospodaření v lesích pouze jejich majitelům,
nýbrž zavedly zákonný odborný
dozor na hospodaření v lesích. Proto je nutno,
aby i ve veřejnoprávní korporaci, která
bude vykonávati vliv na lesní politiku a hájiti
zájmy lesnictví, bylo zajištěno úměrné
zastoupení lesním odborníkům.
Volby orgánů Svazů a jejich složek budou
prováděny podle zásad přímého,
tajného a rovného hlasovacího práva
a podle zásady poměrného zastoupení.
Podrobnosti o volbách orgánu Svazů budou
stanoveny zvláštní vyhláškou, kterou
vydá ministr zemědělství v dohodě
s ministrem vnitra po slyšení příslušných
pověřenců se schválením vlády.
Také stanovy a jednací řády, na nichž
se budou usnášeti sjezdy Svazů, podléhají
schválení vlády. Do provedení voleb
orgánů Svazů a jejich složek bude zastupovati
Svazy a tyto složky Přípravný výbor
jmenovaný ministrem zemědělství, pokud
jde o Jednotný svaz slovenských zemědělců,
na návrh pověřence zemědělství
a pozemkové reformy.
Pro zemi Českou a Moravskoslezskou jest zřízen
jeden Svaz, uvedený v § 1, odst. 1 písm. a),
který pro obstarávání odborné
a zvelebovací činnosti zřídí
úřadovny, pro zemi Českou v Praze, pro zemi
Moravskoslezskou v Brně. Dozor nad úřadováním
budou vykonávati členové ústředního
výboru z té které země, tedy, pokud
jde o úřadovnu v Praze, členové z
Čech, pokud jde o úřadovnu v Brně,
členové ze země Moravskoslezské. Tím
ovšem nevzniká žádná nová
organisační složka Svazu. Dozírající
členové ústředního výboru
vystupují zde za ústřední výbor,
jemuž jsou odpovědni. Úřadovny budou
vykonávati jen tu působnost, jejíž přenesení
umožňuje osnova a kterou jim v mezích stanovených
osnovou svěří Svaz.
Otázky zaměstnanecké se přizpůsobují
všeobecným předpisům, upravujícím
veřejnoprávní nebo soukromoprávní
služební poměr.
Věcné i osobní náklady Svazů
a jejich složek budou uhrazeny všeobecnými zemědělskými
příspěvky, zvláštními
příspěvky, členskými příspěvky,
různými příjmy Svazů a příspěvkem
státu. Všeobecné zemědělské
příspěvky se vybírají ve formě
přirážky k dani pozemkové, a to i od
osob, které se nestanou členy Svazů. Všeobecná
příspěvková povinnost jest odůvodněna
tím, že Svaz bude podporovati všeobecné
zájmy zemědělství bez ohledu na to,
zda všichni, kdož jsou nebo se mohou státi jeho
členy, této možnosti dříve či
později použijí. Jest též nutno
míti na zřeteli, aby berní orgány
nebyly zatíženy tím, že by musely vésti
evidenci plátců pozemkové daně, kteří
jsou a kteří nejsou povinnými členy
Svazu. Zvláštní příspěvky
stanoví předsednictvo příslušného
Svazu: budou se vybírati za činnost Svazu ve prospěch
určitého odvětví zemědělské
výroby, na př. přirážka k ceně
řepy, chmele a pod. Výši členských
příspěvků stanoví Ústřední
výbor Svazu. Tyto příspěvky se budou
vybírati přímo, a to pouze od členů
Svazu. Osobní i věcné náklady Svazů,
které nebudou uhrazeny všeobecnými zemědělskými
příspěvky, zvláštními
příspěvky a členskými příspěvky,
budou uhrazeny příspěvkem státu a
zvláštními příjmy Svazu (dary
a pod.). O výši a vybírání příspěvků
vydá Svaz příspěvkový řád,
který bude vyžadovati schválení ministry
zemědělství a financí a předsedou
nejvyššího úřadu cenového.
Příspěvkový řád bude
uveřejněn v Úředním listě.
Všude tam, kde jde o Jednotný svaz slovenských
zemědělců, bude postupováno po slyšení
příslušných pověřenců.
Za účelem ukončení výstavby
zemědělství a lesnictví, započaté
podle vládního nařízení č.
294/1942 Sb., po případě podle slovenského
zákona č. 130/1942 Sl. z., jež dosud nebyla
skončena, může vláda na návrh
ministra vnitra v dohodě s ministrem zemědělství
dosavadní organisace a zařízení, jak
jsou v § 11 osnovy uvedeny, do příslušného
Svazu včleniti, k němu přičleniti,
po případě tyto organisace nebo zařízení
zrušiti sloučiti nebo nově zříditi.
Účinky včlenění, přičlenění,
sloučení a zrušení organisace a zařízení,
jakož i řízení za účelem
včlenění, přičlenění,
sloučení a zrušení organisací
a zařízení budou případ od
případu určovány.
Ke zřízení nových organisací
zemědělských a lesních a výrobních
družstev zemědělských a lesních
a podobných organisací, jež výhradně
nebo převážně mají sloužiti
zájmům zemědělství a lesnictví,
vyžaduje se též souhlas ministra zemědělství,
aby bylo s hlediska zemědělské a lesní
výroby zaručeno, že budou zřizovány
jenom organisace potřebné. Ministerstvo zemědělství
povede pro své účely také evidenci
zmíněných organisací a výrobních
družstev.
Likvidace Svazu zemědělství a lesnictví
byla nařízena vyhláškou ministra zemědělství
ze dne 28. května 1945, uveřejněnou v Úředním
listě ze dne 29. května 1945. Provádí
ji likvidační komise, jmenovaná ministrem
zemědělství. Podobně tomu bude, pokud
jde o Rolnickou komoru v Bratislavě. Dnem účinnosti
zákona přejdou na příslušný
Svaz všechna působnost a úkoly založené
různými právními předpisy,
dále jmění včetně všech
práv a závazků Svazu zemědělství
a lesnictví pro Čechy a Moravu v likvidaci, vztažně
Rolnické komory. Jednotné svazy převezmou
též veškeré zaměstnance ve veřejnoprávním
nebo soukromoprávním poměru. Na příslušné
Svazy přejde podle obdoby zákona č. 144/1946
Sb. i jmění, které bylo v držbě
německých, maďarských nebo fašistických
organisací, na př.: Landesbauernschaften, Verband
der Züchter a jejich složky, které sledovaly
úkoly, k nimž jsou Svazy povolány. Jmění
toto jest dnes již zkonfiskováno, a bude tedy věcí
dohody Svazů s příslušnými orgány,
spravujícími toto zkonfiskované jmění,
aby byl stanovený převod proveden. Jelikož
dosud nebyla skončena likvidace zemědělských
a lesních organisací a zařízení,
které byly Svazem zemědělství a lesnictví
pro Čechy a Moravu v Praze a Rolnickou komorou v Bratislavě
zrušeny, včleněny nebo sloučeny, provede
konečnou likvidaci příslušný
Svaz podle směrnic vydaných ministerstvem zemědělství,
na Slovensku po slyšení pověřence zemědělství
a pozemkové reformy.
Ústřední rada zemědělců
republiky Československé má sdružovati
oba Svazy a prostřednictvím jich zemědělce
celé republiky Československé, podporovati
a hájiti společné zájmy českých
a slovenských zemědělců, jakož
i vystupovati v mezinárodních stycích jako
oficielní zemědělská organisace Československa.
Složení, organisace, práva a povinnosti a úkoly
Ústřední rady budou určeny stanovami,
na kterých se usnese první sjezd. Sjezd se usnese
též na statutárních orgánech
Ústřední rady; bude se skládati z
50 zástupců Jednotného svazu českých
zemědělců a z 25 zástupců Jednotného
Svazu slovenských zemědělců. Mimo
tyto zástupce vyšle Jednotný svaz českých
zemědělců 12 a Jednotný svaz slovenských
zemědělců 6 lesních odborníků.
Stanovy rady schvaluje vláda a vyhlásí je
ministr zemědělství v Úředním
listě. Do zvolení statutárních orgánů
a do schválení stanov zastupuje Radu a vykonává
správu jejích věcí prozatímní
představenstvo, jmenované ministrem zemědělství
na návrh přípravných výborů
Svazů.
Ústřední rada a Svazy budou nutně
vyžadovati při plnění svých úkolů
styku s jinými korporacemi nebo s úřady a
jinými orgány obstarávajícími
veřejné úkoly. Proto se zajišťuje
součinnost všech těchto veřejných
činitelů, obdobně jako jest tomu podle zákona
č. 144/1946 Sb.
Osvobození zde uvedená jsou důsledkem veřejnoprávního
postavení Rady a Svazů. Totéž platí,
pokud jde o ustanovení § 21.
Ustanovení toto vkládá se do osnovy jenom
jako zajištění pro nepředvídaný
případ. Ostatní ustanovení nevyžadují
zvláštního odůvodnění.
O nákladech, které z provádění
osnovy vzniknou, a o jejich úhradě bylo pojednáno
ve výkladu k § 10. Pokud jde o výši státního
příspěvku, jest tento poskytován již
nynější organisaci zemědělců
rok od roku podle míry veřejnoprávních
úkolů, které jsou jí obstarávány,
event. podle výše rozpočtového schodku.
Za rok 1946 činil tento příspěvek
cca 90,000.000 Kčs.