Od května roku 1945 konají místní
a okresní národní výbory, jako lidově
demokratické orgány územní samosprávy
úkoly, jež jsou rovny velikosti doby, ve které
žijeme. Souvisely s likvidací okupace, s pobytem spojeneckých
vojsk a prvními požadavky obnovy.
To vše konají vesměs noví činovníci.
Snad se staly leckdes chyby a mnohde i provinění.
Ve veliké většině však funkcionáři
národních výborů dali do služeb
lidové demokracie všechny své síly a
obětovali velikým úkolům všechen
svůj čas i zdraví.
Ministerstvo vnitra jako orgán vlády, nadřízený
všem instancím národních výborů
má podle názoru podepsaných povinnost podporovati
a umožňovati činnost národních
výborů. Má také povinnost dáti
novým funkcionářům do rukou právní
jistotu. Dnes jí není, protože mnohde ani vyšší
instance nejsou shodného názoru o tom, co ze starých
samosprávných předpisů platí.
Důležitost a význam jednotlivých složek
územní samosprávy v lidové demokracii
nelze podceňovati. V nich zástupci lidu obstarávají
úkoly, které se bezprostředně dotýkají
denního života každého občana.
Považujeme proto za nutné zříditi Poradní
sbor pro organisaci územní samosprávy, který
by nejprve zjistil a shromáždil platné právní
předpisy a navrhl jak prozatímní, to jest
dočasnou a přechodnou, tak i definitivní
úpravu organisace naší samosprávy.
Podepsaní se táží:
1. Jest pan ministr ochoten zříditi při svém
ministerstvu poradní sbor pro organisaci samosprávy?
2. Jest pan ministr ochoten dáti v něm zastoupení
pracovníkům národních výborů?