Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé 1946.

1. zasedání.

151.

Interpelace

poslanců dra Neumana, Caňkáře, dra Buriana a dra Loubala

ministru vnitra

ve věci vázaných vkladů svazků územní samosprávy.

Dekret o obnovení československé měny ze dne 19. října 1945, č. 91 Sb. v § 15, odst. 1 ustanovuje, že z účtu veřejných úřadů, soudů a jiných veřejných zařízení, uvedených v § 6 lze volně čerpati potřebné částky v nových platidlech, počínaje dne 27. října 1945. Tímto předpisem byla připuštěna výjimka ze všeobecné zásady vázanosti vkladů, takže mimo jiné také svazky územní samosprávy mohly volně dočerpati ze svých vkladů, vytvořených ve starých platidlech, resp. z vkladů na účtech, vytvořených z pokladních hotovosti ve starých platidlech podle § 6 cit. dekretu.

Všeobecný výklad byl potvrzen výnosem ministerstva vnitra ze dne 22. prosince 1945, č. B-7061-22/1245-III/2, v němž bylo v odstavci 1 jasně řečeno, že země, okresy a obce mají možnost volně čerpati ze svých vkladů (šekové a běžné účty, vkladní knížky). Tato možnost byla omezena jenom tím, že bylo dovoleno čerpati ze starých vkladů v nových platidlech potřebné částky, t. j. ony částky, které jsou skutečně potřebné k úhradě řádných výdajů, obsažených v rozpočtu. Jinak právo odčerpání starých vkladů v nových platidlech pro ně omezeno nebylo.

Na tomto stavu nebylo ničeho měněno až do 13. května 1946, kdy ministerstvo vnitra oběžníkem z téhož dne č. B-7061-1/4-46-III/2 dosavadní stav potvrdilo s připomínkou, že se předpokládalo, že národní výbory "projeví porozumění" pro intence finanční správy v zájmu upevnění naší měny. Tímto výnosem nejen že ministerstvo vnitra dosavadní stav nezvrátilo, nýbrž ještě jej rozšířilo o možnost použití takových částek k úhradě i některých mimořádných výdajů, ve výnosu taxativně uvedených.

Teprve výnosem téhož ministerstva ze dne 11. července 1946 č. B-7061-28/6-46-III/2 bylo stanoveno, že svazky územní samosprávy smějí napříště čerpati z vázaných účtů jen ty částky, které uzná za potřebné ministerstvo vnitra v dohodě s ministerstvem financí. V témže výnosu jest pak dále uvedeno, že od svazků územní samosprávy bude požadováno, aby vázané účty byly uvedeny do původního stavu, že částky již vybrané jsou tudíž zatím dluhem, který musí svazky územní samosprávy zásadně povinně splatiti, a to buď řádnými příjmy, jestliže šlo o krytí výdajů řádných, nebo úvěrem, šlo-li o výdaje mimořádné.

Z toho, co zde bylo nastíněno, vyplývá, že ministerstvo vnitra, jako nejvyšší instance svazků územní samosprávy, nejen že se zpětnou účinností mění smysl jasného ustanovení § 15, odst. 1 dekretu č. 91/1945 Sb., omezujíc právo samosprávných svazků volně čerpati potřebné částky z vázaných účtů v nových platidlech, poskytnuté jim citovaným dekretem, nýbrž že se stejnou účinností revokuje též vlastní vpředu citovanými výnosy, obsahující oficielní výklad citovaného dekretu.

Domníváme se, že ministerstvo vnitra jako ústřední administrativní úřad není oprávněno měniti, a to dokonce se zpětnou platností akt moci zákonodárné. Svým postupem vneslo právní nejistotu, ba způsobilo přímo zmatek v hospodářském životě svazků územní samosprávy a peněžních ústavů a podrylo důvěru nejen ve svoje vlastní výnosy, nýbrž i v samostatná zákonná ustanovení.

Kromě těchto morálních důsledků postavilo ovšem ministerstvo vnitra svým posléze citovaným výnosem svazky územní samosprávy před úkol neobyčejně těžký, který je v mnoha případech vůbec neřešitelný.

Je všeobecně známo, v jaké přímo kritické situaci se ocitly svazky územní samosprávy. Nelze proto předpokládati, že zdrcující většina svazků územní samosprávy byla by i při nejlepší vůli schopna vyhověti požadavku ministerstva vnitra ze dne 11. července 1946, aby z běžných řádných příjmů platila obec požadovaný "dluh". Stejně se jeví neproveditelnou restituce úvěru u svazků územní samosprávy zejména v pohraničí. Peněžní ústavy sotva totiž budou schopny vyhověti běžným požadavkům komunálního úvěru s ohledem na celkový investiční plán, takže nelze u nich předpokládati tolik hotových prostředků, aby ještě zbylo na úhradu výdajů již spotřebovaných, jež jsou převážně neproduktivního rázu. Kromě toho rozvrací toto opatření ministerstva vnitra zcela všechny dosavadní komunální rozpočty, v nichž svazky územní samosprávy - řídíce se danými pokyny, zejména též pokynem, obsaženým ve výnosu ministerstva vnitra ze dne 13. května 1946 - právem se svými vázanými vklady k úhradě potřeby řádných a mimořádných rozpočtů počítají.

Poukazujíce na uvedené důvody mravní, právní, hospodářské a finanční, táží se podepsaní pana ministra vnitra, zda jest ochoten výnos ministerstva vnitra ze dne 11. července 1946 čís. B-7061-28/6-46-III/2 v plném znění odvolati a zabrániti tak úplnému chaosu a zhroucení hospodářství svazků územní samosprávy.

V Praze dne 2. října 1946.

Dr. Neuman, Caňkář, dr. Burian, dr. Loubal,

dr. Novotný, Kleinerová, Rychtera, Čížek, dr. Krajina, Hora, Jirásek, Tichota, Slíva, Torn, Nedoma, Langr, Josef Ševčík, Ulrich, Deči, Kobylka, Uhlířová, Zeminová, dr. Hobza, Al. Jaroš.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP