Ústavodárné Národní shromáždění
usnáší se takto:
Vláda se vyzývá, aby v nejkratší
době předložila osnovu zákona na změnu
a doplnění vládního nařízení
ze dne 30. března 1942, č. 99 Sb. o nemocenském
pojištění důchodců Ústřední
sociální pojišťovny tak, aby důchodcům
příslušel nárok na ústavní
léčbu, důchodkyním a manželkám
důchodců nárok na dávky v mateřství
a aby byl rozšířen okruh rodinných příslušníků
důchodců, a to vše analogicky podle příslušných
ustanovení zákona č. 221/1924 Sb. z. a n.
Důchodci ÚSP, ačkoliv platí pojistné
pojištění nemocenského, jež odpovídá
okrouhle výši pojistného z 1. pojistné
třídy nemají nároků na tytéž
dávky, na jaké mají právo pojištěnci
této třídy podle zákona č.
221/1924 Sb. ve znění předpisů jej
měnících a doplňujících,
zvláště nemají nároků
na úhradu nutné ústavní léčby,
převozu do nemocnice a z nemocnice. Důchodkyně
a manželky důchodců nemají nároků
na dávky v mateřství, což vše je
křiklavou sociální nespravedlností.
Není myslitelné, aby osoby, jež dlouhá
léta věnovaly všechnu svou práci tvoření
národních hodnot, které mnohdy svou prací
přivodily si nemoc a invaliditu, byly v době své
výdělečné neschopnosti poškozovány
jen proto, že nemohou více spoluúčinkovati
ve výrobním procesu. Je žádoucí,
aby i s hlediska populační politiky byly důchodkyním
a manželkám důchodců přiznány
přiměřené dávky v mateřství.
Není rovněž myslitelné, aby okruh rodinných
příslušníků důchodců
byl omezen tak, že nárok na dávky mají
pouze děti do dokonaného 17. roku, vždyť
podle § 113 zák. č. 221/1924 Sb. se přiznává
důchodcům příplatek na dítě
do dokonaného 18. roku a podle § 96 téhož
zákona mají nárok na dávky rodinného
pojištění i děti starší.
I zde nutno sjednati nápravu jak s hlediska sociální
spravedlnosti, tak i s hlediska sjednocovacích snah.
Jestliže by finanční náklad neodpovídal
pojistnému, jež nyní platí důchodci
v měsíční výši Kčs
10.-, ať jest toto pojistné zvýšeno na
Kčs 15.- měsíčně.