Podepsaní navrhují: Ústavodárné
Národní shromáždění, račiž
se usnésti:
Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Ústavodárné Národní shromáždění,
jemuž podle článku 1 ústavního
zákona ze dne 11. dubna 1946, č. 65 Sb., přísluší,
aby dalo Československé republice novou ústavu,
zvolí ze sebe zvláštní výbor
ústavní.
Tento výbor bude míti 36 členů zvolených
podle zásady poměrného zastoupení.
(1) Ústavnímu výboru se ukládá,
aby vypracoval návrh nové ústavy Československé
republiky a zákonů s ústavou souvisících
a předložil je k projednání přímo
sněmovně.
(2) Jinak platí pro ústavní výbor
a jeho jednání přiměřeně
ustanovení jednacího řádu.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provedou jej všichni členové
vlády.
Podle čl. 1, odst. 1 ústavního zákona
ze dne 11. dubna 1946, č. 65 Sb. z. a n., přísluší
ústavodárnému Národnímu shromáždění,
aby Československé republice dalo novou ústavu.
Jak známo, učinila již vláda ve smyslu
vládního programu ze dne 8. července t. r.,
schváleného ústavodárným Národním
shromážděním dne 11. července,
přípravné kroky, aby byla zahájena
práce na osnově nové ústavy. Po vypracování
měla být tato osnova předložena sněmovně
jako vládní návrh v souhlasu s § 18,
č. 2 a §§ 19 a 20 jednacího řádu
poslanecké sněmovny, jehož ustanovení
jest podle čl. 8, odst. 2 uvedeného ústavního
zákona užíti přiměřeně
pro jednání ústavodárného Národního
shromáždění, dokud si ústavodárné
Národní shromáždění nestanoví
pravidla o svém vnitřním jednání
samo.
Poněvadž se po ději v rozpravě o vládním
prohlášení ze dne 12. září
t. r. vyskytly hlasy, které reklamovaly iniciativu i ve
věci příprav k vypracování
nové ústavy pro ústavodárné
Národní shromáždění, rozhodla
se vláda, jak oznámil sněmovně předseda
vlády ve svém prohlášení 2. října,
k jeho návrhu, že tomuto požadavku některých
činitelů ústavodárného Národního
shromáždění vyhoví, aby tak znovu
dokumentovala svou vůli ke spolupráci se sněmovnou.
Vláda se tedy usnesla, že svá dosavadní
opatření ruší a že souhlasí,
aby se přípravnými pracemi pro návrh
nové ústavy zabývalo ústavodárné
Národní shromáždění. Předseda
vlády požádal současně sněmovnu,
aby učinila opatření, aby přípravné
práce pro vytvoření nové ústavy
byly brzy zahájeny. Toto prohlášení
předsedy vlády sněmovna jednomyslně
schválila.
O otázce, jakým způsobem by mělo ústavodárné
Národní shromáždění postupovat
při tvoření nové ústavy, se
konaly dvě porady předsednictva sněmovny
a zástupců stran Národní fronty v
ústavně-právním výboru. Po
obšírné diskusi dospěli zúčastnění
k souhlasu o tom, že bude nejlépe, když pro vypracování
návrhu nové ústavy bude zřízen
zvláštní nový výbor, zvaný
ústavní.
Podle dosud platného jednacího řádu
by bylo možno zřídit nový výbor
prostým usnesením sněmovny podle § 22,
odst. 2 jednacího řádu. V tomto případě
by však platila pro tento nový výbor všechna
ustanovení dosavadního jednacího řádu
poslanecké sněmovny.
Tento jednací řád však nedává
vůbec možnost, aby některý výbor
zahájil sám, iniciativně, práce na
vytvoření jakéhokoliv návrhu zákona.
Podle platného jednacího řádu může
sněmovní výbor jednat jen o návrzích
již úplně vypracovaných a majících
všecky náležitosti podle § 19 jednacího
řádu, t. j. návrh musí především
obsahovat přesnou formulaci toho, na čem se má
sněmovna usnésti. Kromě toho mohou návrhy
zákonů, má-li o nich sněmovna jednat,
vzniknouti jen dvojím způsobem (§§ 18
a 19 jedn. ř.): buď jako vládní návrh,
nebo jako samostatný (iniciativní) návrh
poslanců. Iniciativní návrhy, podepsané
nejméně 21 poslanci, musí pak být
předběžně zkoumány iniciativním
výborem (§ 23 jedn. řádu).
Je zřejmé, že toto ustanovení brání
tomu, aby nově zřizovaný ústavní
výbor zahájil vhodným způsobem práce
na nové ústavě. Na zmíněných
poradách se zejména zdůrazňovalo,
že je třeba zajistit, aby nový ústavní
výbor mohl při práci na nové ústavě
postupovat iniciativně, aby mohl volně zpracovávat
návrhy svých členů a přihlížet
také ke všem jiným návrhům, které
se mu budou zdát vhodné, aniž by k tomu bylo
třeba, aby předem prošly iniciativním
výborem.
Poněvadž takové řešení znamená
nesporně podstatnou změnu §§ 19 a 23 platného
jednacího řádu, který je zákonem,
je k provedení této změny třeba rovněž
zákona. Bylo by sice možno změnu tu provésti
při chystané celkové novelisaci jednacího
řádu, na oněch poradách však
byly vyslovovány obavy, že by se tím zahájení
prací na nové ústavě nepatřičně
zdrželo. Proto se většina přítomných
přiklonila k názoru, že je třeba provésti
změnu zvláštním zákonem. Aby
pak nebyly předpisy o novém ústavním
výboru rozptýleny a aby také pro důležitost
věci bylo zřízení tohoto výboru
a vymezení jeho kompetence provedeno slavnostnější
formou, dospěli zúčastnění
k názoru, že se tak má stát návrhem
zvláštního zákona, což bude zároveň
také výrazem souhlasu všech ústavních
činitelů o tom, jak je třeba tvořiti
novou ústavu.
Výsledkem oněch porad je tedy návrh zákona
o ústavním výboru ústavodárného
Národního shromáždění,
který sněmovně předkládáme.
Jeho obsah je z uvedeného jasný.
Není dobře možné, aby nový ústavní
výbor - nyní nejdůležitější
výbor ústavodárného Národního
shromáždění - měl méně
členů než jiné sněmovní
výbory; navrhujeme tedy, aby měl týž
počet členů jako dosavadní ústavně-právní
výbor, t. j. 36. Aby byly patřičně
zastoupeny všechny politické složky, je v návrhu
vyslovena zásada, že výbor bude zvolen podle
poměrného zastoupení. Dosavadní ústavně-právní
výbor bude pak podle mínění navrhovatelů
přeměněn ve výbor právní,
který se bude zabývat právními věcmi
s vyloučením speciálně ústavních
otázek. Právní výbor by mohl mít
případně méně členů,
na příklad 24. K jeho zřízení
postačí úplně usnesení sněmovny
podle § 22, odst. 2 jedn. ř.
Zde je vlastní těžisko návrhu. Především
jest třeba výraz "nová ústava"
pojímat tak, že jde nejen o ústavní
listinu v užším slova smyslu, nýbrž
i o některé jiné zákony, které
tvoří s ústavou celek a jimiž se určuje
základní struktura státu. Proto bylo v návrhu
užito slov "nové ústavy Československé
republiky a zákonů s ústavou souvisících".
Za druhé: Tímto ustanovením se zajišťuje,
že výbor bude mít ve svém jednání
značnou volnost, bude moci postupovati iniciativně
a zpracovávati návrhy svých členů,
ale také přihlížet ke všem jiným
návrhům, které se mu budou zdáti vhodné,
aniž by byl při tom vázán předpisem
§§ 19 a 23 jedn. ř. Jinak budou platit pro ústavní
výbor ostatní ustanovení jednacího
řádu.
Navrhovatelé uvažovali také o tom, jakým
způsobem by měl být návrh nové
ústavy předložen sněmovně. Zejména
by bylo třeba zajistit, aby osnova byla doporučena
jako společný výraz vůle českého
a slovenského národa. Navrhovatelé dospěli
k názoru, že v tomto stadiu není třeba
zvláštního ustanovení v navrhovaném
zákoně.
Po stránce formální navrhujeme, aby tento
návrh zákona byl přikázán výboru
ústavněprávnímu.