V rámci dvouletky bylo slíbeno, že investiční
péče bude si především všímati
zanedbaných krajů a mezi nimi Českomoravské
vysočiny. Zanedbané tyto kraje žárlivě
střeží každou svoji dosavadní posici
hospodářskou i kulturní. Zemědělské
veřejnosti Českomoravské vysočiny
proto se hluboce dotkla zpráva o úmyslu přemístiti
státní hájenskou školu v Nasavrkách.
Státní hájenská škola v Nasavrkách
byla zřízena v r. 1938. Umístěna byla
po příslušné adaptaci o nákladu
Kčs 100.000.- v budově okresní správní
komise. Místnosti jako vyhovující byly ministerstvem
zemědělství schváleny.
Škola je jednotřídní a při normálním
počtu 30 žáků vyhovuje. Absolventi jsou
umístěni v řádných rodinách
a ježto Nasavrky mají ráz letoviska, je ubytování
a stravování velmi dobré s nákladem
asi Kčs 1.000.-, tedy stejně jako v internátu
v Jemnici na Moravě. Autobusové spojení s
dráhou a okresním městem Chrudimí,
je obstaráno denně 5 spoji.
Ve školním roce 1945 - 1946 byla ve škole zřízena
ještě jedna pobočka a proto tato byla umístěna
prozatímně v odborné škole hospodářské.
V běžném roce je již stav absolventů
normální.
Poněvadž škola nemá internátu a
budova školy přece nevyhovuje novým a moderním
požadavkům, na školu kladeným, ministerstvo
školství usiluje o stavbu nové školy s
internátem.
Stavba nové školy si však vyžádá
milionového nákladu, který obec Nasavrky
sama podniknouti nemůže, ježto má pouze
Kčs 26.000.- daňový základ. Bylo proto
v dohodě s ministerstvem školství a osvěty
ustaveno stavební komité, které se stará
o získání příspěvků
na stavbu školy. Má již slíbeno cca Kčs
500.000.-.
Ministerstvu školství a osvěty, jakožto
nadřízenému úřadu, byla podána
okresní skupinou JSČZ v Chrudimi žádost
o přispění obnosem 2 mil. Kčs na tento
stavební fond, kteroužto žádost stavební
komité opětuje.
Škola v Nasavrkách má ohromný význam
nejen pro město, ale i pro celý kraj, ježto
se jedná o oblast Českomoravské vysočiny
s velkými komplexy lesů. Jenom v soudním
okrese nasavrckém je přes 4.000 ha lesů,
dnes státních, a pak značná rozloha
lesů obecních a selských. Poněvadž
hájenská škola lesy prakticky obhospodařuje,
vychovává tak dobré lesní hospodáře
i zaměstnance. Kraj je chudý a synkové malozemědělců,
lesních dělníků absolvováním
této školy získají svoji existenci.
Celý kraj vzal si v rámci dvouletého plánu
o budování republiky za úkol postavení
nové moderní školy hájenské v
Nasavrkách.
Z těchto důvodů podepsaní poslanci
Národní fronty se táží příslušných
ministrů:
1. Má ministerstvo školství a osvěty
v úmyslu z chudého horského a lesního
kraje nasavrckého, z místa, kde škola je umístěna
uprostřed lesů, školu přemístiti?
2. Je ministerstvo zemědělství ochotno poskytnouti
ve svém programu takovou pomoc chudému okresu nasavrckému,
aby škola se mohla skutečně vybudovati?