Podepsaní navrhují: Ústavodárné
Národní shromáždění račiž
se usnésti:
Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Československým osvobozeným politickým
vězněm je státně spolehlivý
československý státní občan,
který byl v době zvýšeného ohrožení
republiky omezen na osobní svobodě vězněním,
internováním, odvlečením a pod. pro
aktivní protifašistickou odbojovou nebo politickou
činnost, směřující přímo
proti okupantům, fašistickým vládám
vůbec, jejich pomahačům nebo zrádcům;
pro své demokratické a protifašistické
smyšlení; za účelem znemožnění
jeho protifašistické odbojové nebo politické
činnosti; pro důvody národnostní,
rasové nebo náboženské a pro ostatní
důvody souvisící s potlačením
hnutí odporu českého nebo slovenského
národa.
Osoby uvedené v § 1 a pozůstalí rodinní
příslušníci po těchto osobách
(vždy jeden), pokud patřili k jejich společné
domácnosti a byli nebo jsou výživou na ně
odkázáni, jsou zcela postaveni na roveň příslušníkům
zahraniční armády nebo československým
partyzánům.
Vlastnost československého osvobozeného politického
vězně ztrácí ten, kdo sice vyhovuje
podmínkám § 1, avšak dopustil se v době
po svém osvobození zločinu nebo jiného
trestního činu z pohnutek nízkých
a nečestných, pro který byl pravoplatně
soudem odsouzen.
Za státně spolehlivé se nepovažují
zejména osoby, které v době zvýšeného
ohrožení republiky se na svobodě nebo ve vazbě
prohřešily proti národní cti nebo lidské
důstojnosti.
Ministerstvo vnitra (na Slovensku povereníctvo) rozhodne
o tom, koho jest považovati za československého
osvobozeného politického vězně, na
žádost oprávněné osoby, nebo
není-li tato osoba již na živu, na žádost
toho, kdo prokáže, že na tomto rozhodnutí
má právní nebo mravní zájem
a je-li státně spolehlivý. Ministerstvo vnitra,
dříve než učiní rozhodnutí,
vyžádá si návrh Svazu osvobozených
politických vězňů.
Rozhodujíc podle § 4 a podle § 5 je ministerstvo
vnitra vázáno jen pravoplatným odsuzujícím
rozsudkem trestního soudu nebo pravoplatným trestním
nálezem trestních nalézacích komisí
zřízených podle dekretu č. 138/1945
Sb. nebo očistných komisí veřejných
zaměstnanců, které byly ustaveny podle dekretu
č. 105/1945 Sb. Je-li oprávněn názor,
že rozhodnutí o vydání potvrzení
podle § 5 závisí na výsledku trestního
řízení, třeba vyčkat jeho výsledků.
Není-li v takových případech trestní
řízení ještě zavedeno, dá
k němu ministerstvo vnitra nebo Svaz osvobozených
politických vězňů podnět. Vyjde-li
dodatečně najevo, že potvrzení nemělo
býti vydáno, prohlásí je ministerstvo
vnitra za neplatné a vyžádá si jeho
navrácení.
Kdo sebe nebo jiného vědomě neprávem
vydává za politického vězně,
bude potrestán - nejde-li o čin trestný soudně
- okresním národním výborem za přestupek
pokutou do 50-000.- Kčs, nebo trestem vězení
do 6 měsíců, nebo oběma těmito
tresty.
Stejně se potrestá, kdo v podáních
(žádostech, jejich přílohách,
návrzích, oznámeních a jiných
sděleních) a zápisech týkajících
se potvrzení podle § 5, odst. 1, vědomě
uvede nebo potvrdí nepravdivé okolnosti, nebo na
vyzvání ministerstva vnitra do 14 dnů nevrátí
potvrzení, které bylo prohlášeno za
neplatné (§ 6), ačkoliv mohl tak učiniti.
Byla-li uložena pokuta, vyměří se zároveň
pro případ nedobytnosti náhradní trest
vězení podle míry zavinění
v mezích sazby trestu na svobodě. Byl-li vedle pokuty
uložen i trest na svobodě, nesmí trest na svobodě
spolu s náhradním trestem přesahovat nejvyšší
mez sazby trestu na svobodě.
Pokuty připadají státu.
Pokud někomu z vydávání se za československého
osvobozeného politického vězně vznikly
před účinností tohoto zákona
jakékoliv výhody, budou mu odňaty.
Soudy, veřejné úřady a orgány
jsou povinny vyhovět dožádáním
ministerstva vnitra ve věcech, týkajících
se vydání (vrácení) potvrzení
podle § 5, odst. 1.
Podání potřebná k provedení
tohoto zákona, potvrzení podle § 5, odst. 1,
a příslušné úřední
úkony jsou osvobozeny od poplatků a dávek
za úřední výkony.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Provede jej ministr vnitra v dohodě se všemi členy
vlády.
K podání návrhu zákona jsou navrhovatelé
vedeni obdobnými důvody, které vedly po prvé
světové válce k vydání zákonů
č. 462/19 a 151/20 Sb., jimiž byl vymezen pojem čs.
legionáře, a po druhé světové
válce k vydání zákona ze dne 14. února
1946, č. 34 Sb., jímž byl vymezen pojem partyzána.
Za činnost namířenou proti okupantům
se pokládá na př. příprava
ozbrojeného povstání a příprava
k převzetí moci, přechod přes hranice
za účelem odboje nebo vstupu do československé
zahraniční armády, tajné hromadění
zbraní, udržování spojení s československým
státním zřízením v zahraničí,
zpravodajská služba, záškodnická
činnost, vydávání a soustavné
rozšiřování illegálního
tisku, soustavná organisace finančních prostředků
pro odboj a podporu osob činných v odboji, pracovní
a hospodářská sabotáž. Samozřejmou
podmínkou je, že činnost se děla z pohnutek
politických a že postižená osoba neměla
a nemá z této činnosti žádného
prospěchu. Pouhé členství podzemního
hnutí, když toto členství nebylo projeveno
positivními výsledky, nestačí, pokud
zatčení nebylo přímým důvodem
překažení projevující se činnosti.
Za osoby, které byly persekvovány pro své
demokratické protifašistické smýšlení,
se považují na př. postižení při
t. zv. "Sonderaktionen", jako 15. III. 1939 (komunisté),
1. IX. 1939 (rukojmí), 28. X. 1939 (rukojmí), 6.
X. 1941 (Sokolové), 17. XI. 1939 (studenti) a v r. 1944
(hasiči), dále " Sonderaktionen", jejichž
účastníci byli zajištěni ve Svatobořicích
nebo Bystřici u Benešova, nebo zvláštní
akce Smudkova, dále představitelé duchovního,
národního, politického života, kteří
byli žalářováni, ovšem za předpokladu,
že jenom věrnost Československé republice,
zachovávaná v tomto postavení, byla příčinou
jejich persekuce. Pokud se týče Slovenska, spadají
sem osoby zatčené jako politicky nespolehlivé.
Za důvody národnostní se pokládá
zvlášť persekuce prováděná
na osobě, protože se hlásila k národnosti
české, posílala děti do české
školy, avšak jinak neprojevila aktivně proti
okupantům svůj odpor. Za důvody rasové
se pokládá i persekuce osob, které žily
ve smíšeném manželství, když
odmítly rozvod nebo jiné výhody. Za důvody
souvisící s potlačením hnutí
odporu rozumí se případy, kdy persekuce byla
způsobena okolnostmi nezávislými na vůli
persekvované osoby, na př. bydlil-li někdo
s osobou činnou v podzemním hnutí a byl zatčen,
nebo byl udán pro poslouchání zahraničního
rozhlasu, nebo přechovávání zbraní
a pod. Stejně sem patří i podpora rodinných
příslušníků persekvovaného,
byla-li důvodem k persekuci.
Od omezení doby zavření bylo upuštěno,
protože podle skutečnosti vždycky osvobozený
politický vězeň byl zavřen proto,
že byl v illegalitě. Z toho důvodu omezení
na určitou dobu zavření by se jevilo nespravedlivým.
Všichni političtí vězňové
byli postaveni na roveň, neboť i politické
vězně z důvodů rasových nutno
považovati, jako by byli zatčeni z důvodů
politických. Ministerstvo vnitra již několikráte
postavilo na roveň persekuci rasovou persekuci politické.
Je aktem spravedlnosti, jestliže domácí odboj
se staví na roveň odboji zahraničnímu.
Provinění proti cti se posuzuje podle platných
dosud vyšlých zákonů č. 16/45,
105/45, 138/45, 28/46 a 36/46 Sb. a není tudíž
nutno ustanovení omezovat taxativním výpočtem.
Navržená ustanovení jsou shodná s ustanoveními
zákona č. 34/1946 Sb.
Po stránce formální navrhujeme, aby osnova
byla přikázána výboru iniciativnímu
a ústavně právnímu k urychlenému
projednání.