Ústavodárné Národní shromáždění
usnáší se takto:
"1. Vláda se vybízí, aby se vším
urychlením připravila a předložila ústavodárnému
Národnímu shromáždění
osnovu zákona o nové úpravě platových
a služebních poměrů veřejných
zaměstnanců, jakož i jejich odpočivných
(zaopatřovacích) platů.
2. Poněvadž je nutno počítati s tím,
že příprava takové osnovy a její
projednání ústavodárným Národním
shromážděním si vyžádá
delší doby, vybízí se vláda,
-aby připravila a předložila ústavodárnému
Národnímu shromáždění
osnovu zákona, kterým by byly na přechodnou
dobu, t. j. až do definitivní nové platové
úpravy, upraveny aktivní i odpočivné
(zaopatřovací) platy veřejných zaměstnanců
tak, aby odpovídaly dnešním cenovým
poměrům."
Podle prohlášení budovatelského programu
třetí vlády Národní fronty
Čechů a Slováků - bod IV. O zvýšení
životní úrovně lidu a sociální,
zdravotní a kulturní politice - předneseného
panem předsedou vlády Klementem Gottwaldem v ústavodárném
Národním shromáždění dne
8. července 1946, je hlavním smyslem dvouletého
plánu zvýšení životní úrovně
našeho lidu. Za jednu z cest k dosažení tohoto
účelu považuje dvouletý plán
zvyšování množství spotřebních
statků za současného snižování
jejich cen, za druhou cestu správnou a spravedlivou mzdovou
a platovou politiku. Tuto spravedlivou platovou politiku ohlašuje
dvouletý plán i v poměru k veřejným
zaměstnancům, když o tom doslovně praví:
"Velmi důležitým činitelem, který
podporuje řádný chod státní
administrativy, je sociálně spravedlivá úprava
platových a služebních poměrů
veřejných zaměstnanců, zaručující
jim dostatečné prostředky, aby se mohli bez
existenčních starostí plně věnovati
úkolům jim svěřeným."
Budovatelský program sám prohlašuje, že
je třeba přebudovati veřejnozaměstnanecké
právo podle moderních zásad v souhlasu se
změněnými poměry, a to pokud možno
již v r. 1947. S tímto prohlášením
budovatelského plánu je třeba plně
souhlasiti. Není sporu o tom, že zejména platové
poměry veřejných zaměstnanců
dávno již nevyhovují změněným
poměrům. To bylo ostatně uznáno i
za doby nesvobody, kdy došlo k jakémusi zvýšení
platů veřejných zaměstnanců
vládními nařízeními č.
15-19/1944 Sb. Nešlo ovšem o nějakou úpravu
platů veřejných zaměstnanců,
která by plně odpovídala změněným
drahotním poměrům. Na takové úpravě
neměli okupanti ani zájmu.
Ostatně bylo toto zvýšení aktivních
platů provedeno převážně zvýšením
činovného, které netvoří součást
pensijní základny, takže pro výpočet
odpočivných (zaopatřovacích) platů
nepřichází v úvahu.
O tom, že toto zvýšení platu bylo nedostatečné,
svědčí nejlépe jednak zadlužení
poměrně velikého počtu veřejných
zaměstnanců, zejména nižších
kategorií, jednak skutečnost, že dekretem presidenta
republiky č. 58/1945 Sb. musel býti zaveden další
platový přídavek veřejným zaměstnancům
s ročním služným až do 50.000 Kčs.
Další zhoršení stejně již
neutěšených existenčních možností
veřejných zaměstnanců nastalo koncem
roku 1945 po nové úpravě cen spotřebních
statků. Při této cenové úpravě
se počítalo s tím, že ceny spotřebních
statků se průměrně zvyšují
na trojnásobek cen platných v roce 1938. Ve skutečnosti
činí zvýšení cen u celé
řady spotřebních statků daleko více
než trojnásobek. U platů veřejných
zaměstnanců bylo celé toto zdražení
životně důležitých spotřebních
statků vyřízeno naprosto nedostatečným
lineárním zvláštním přídavkem
podle zákona č. 159/1945 Sb. O nějakém
znásobení předválečných
platů (analogicky, jak tomu bylo u zvýšení
cen spotřebních statků) nebylo u veřejných
zaměstnanců až dosud vůbec uvažováno.
Možno klidně říci, že platy veřejných
zaměstnanců zůstaly daleko za skutečným
zvýšením cen životních potřeb,
ba že zůstaly i za trojnásobkem platů
vyplácených ke dni 30. září
1938. Pokud se pak snad v jednotlivých případech
všemi vpředu uvedenými provisorními
platovými úpravami dosáhlo trojnásobku
předválečných platů, stalo
se tak jen v začátečních platech nejnižších
služebních kategorií, tedy u platů,
o nichž bylo již před druhou světovou
válkou známo, že jsou příliš
nízké a po stránce sociální
nespravedlivé a neudržitelné.
A tak jsou veřejní zaměstnanci i pensisté
již dlouhou dobu trvale zneklidňováni existenčními
starostmi o sebe a svoji rodinu, že to neprospívá
požadavku řádného výkonu služby,
není třeba zvláště dokazovati.
Je proto již svrchovaný čas, aby platové
poměry veřejných zaměstnanců
byly nově upraveny, a to nikoli "pokud možno",
nýbrž určitě již v r. 1947. Aby
ústavodárné Národní shromáždění
mělo dosti času potřebného k řádnému
projednání osnovy tak důležitého
zákona, jakým bude nesporně zákon
o nové úpravě platových a služebních
poměrů veřejných zaměstnanců,
je třeba, aby příslušná osnova
byla vládou schválena a předložena ústavodárnému
Národnímu shromáždění
se vším možným urychlením.
Poněvadž není možné a není
nijak ani odůvodněné, ani spravedlivé,
aby veřejní zaměstnanci nesli, snad samojediní,
i nadále až do nové definitivní platové
úpravy tak těžce tíhu poměrů
nastalých po zvýšení cenové hladiny,
je naléhavě nutné, aby vláda se vším
urychlením předložila ústavodárnému
Národnímu shromáždění
osnovu zákona, kterým by platy veřejných
zaměstnanců byly upraveny okamžitě tak,
aby odpovídaly nynějším drahotním
poměrům. Je samozřejmé, že by
tu šlo jen o úpravu přechodnou, platnou až
do nové definitivní úpravy platů státních
zaměstnanců.
Totéž, co bylo řečeno o aktivních
platech veřejných zaměstnanců, platí
ještě ve větší míře
o odpočivných (zaopatřovacích) platech
veřejných pensistů. I tu je třeba
sjednati neprodleně nápravu, zvláště
je třeba sjednati stávající rozdílné
pensijní a zaopatřovací požitky veřejných
zaměstnanců.