Podepsaní navrhují: Ústavodárné
Národní shromáždění republiky
Československé rač se usnésti na tomto
zákoně:
Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Ustanovení § 1 zákona ze dne 12. dubna 1946,
č. 103 Sb., o zvláštních služebních
přídavcích soudců z povolání
a ostatních justičních zaměstnanců,
vztahují se obdobně na justiční důstojníky
z povolání a ostatní zaměstnance vojenských
justičních úřadů.
Tento zákon nabývá účinnosti
dne 1. ledna 1946 a provede ho ministr národní obrany
v dohodě se zúčastněnými ministry.
Zákonem ze dne 12. dubna 1946, č. 103 Sb., byly
přiznány zvláštní služební
přídavky jen občanským soudcům
z povolání a ostatním zaměstnancům
u občanských soudů, ačkoli důvody,
pro něž se tak stalo, platí v nemenší
míře také pro vojenské soudce z povolání
a ostatní zaměstnance vojenských justičních
úřadů.
Také vojenští soudci mají ústavou
zaručené zvláštní postavení,
zejména neodvislost vyslovenou v § 98 ústavní
listiny, která i jim ukládá určitá
omezení, jež jiná zaměstnání
ve státní službě a to i ve vojenské
službě nemají, zvláště v
§ 100 ústavní listiny vyslovený zákaz
vedlejšího výdělečného
zaměstnání.
Všeobecný poválečný vzrůst
kriminality vyvolal také u vojenských justičních
úřadů vzrůst agendy, a to v míře
ještě značnější než
u občanských soudů trestních, poněvadž
vojenské trestní pravomoci podléhají
mužské osoby v tom věku, v němž
zločinnost bývá vždy největší.
Tento nebývalý vzrůst agendy zdolávaly
by obtížně vojenské justiční
úřady i při normálním personálním
vybavení; v přítomné době nedosahuje
však počet důstojníků justiční
služby vykonávajících službu u
vojenských justičních úřadů,
ani polovinu počtu systemisovaného v normální
době mírové. U pomocného personálu
vojenských justičních úřadů
nejsou poměry o mnoho příznivější.
I při nedostatku důstojníků justiční
služby byla však vojenská justiční
správa v nynější mimořádné
době nucena naznačit ještě některé
justiční důstojníky jako soudce nebo
žalobce u mimořádných lidových
soudů a jako předsedy senátů očistných
komisí pro veřejné zaměstnance.
Vojenská justiční správa není
s to, aby odstranila citelný nedostatek důstojníků
justiční služby, není-li vojenská
justiční služba při své zvláštní
povaze ani v nynější mimořádné
době přiměřeně honorována,
a tato skutečnost vyvolává dokonce útěk
z vojenské justiční služby nejen do
lépe honorovaných míst ve službách
soukromých, ale i do jiných oborů veřejné
správy. Nelze také přehlédnouti, že
důstojníci justiční služby jsou
v nynější době jedinými důstojníky
I. služební třídy, kteří
sami nesou výdaje na své vysokoškolské
vzdělání. Nestudují vysokou školu
na státní náklady, nedostávají
peněžitou náhradu za výdaje spojené
s vysokoškolským studiem a nemohou své vzdělání
uplatnit v soukromé praksi. Proto přiznáním
zvláštních služebních přídavků
budou jen spravedlivě zhodnoceny mimořádné
úkoly, které jsou v nynější době
vojenské justici uloženy.
Při tom nelze přehlédnout, že pro přiznání
zvláštních služebních přídavků
důstojníkům justiční služby
z povolání a ostatním zaměstnancům
vojenských justičních úřadů
není třeba opatřovati zvláštní
úhradu. Neobsazením míst systemisovaných
pro důstojníky justiční služby
dosahuje se totiž ročně úspory v částce
3,180.000 Kčs, u důstojníků kancelářské
soudní služby 1,134.000 Kčs a u rotmistrů
a ostatních zaměstnanců vojenských
justičních úřadů asi 3,000.000
Kčs. Takto vzniklé úspory proti předpokládaným
osobním výdajům na vojenské justiční
úřady převyšují tedy ročně
částku 7,000.000 Kčs. Přiznání
zvláštních služebních přídavků
vojenskému justičnímu personálu vyžádá
si ročně nákladu pouze 3,534.000 Kčs,
který je úsporou právě uvedenou více
než kryt. Poněvadž běžný rozpočet
ministerstva národní obrany na rok 1946 počítá
s počty systemisovaných, budou výdaje touto
osnovou způsobené kryty již v rámci
letošního rozpočtu.