Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Působnost advokátní komory
v Praze vztahuje se na obvod zemského soudu v Praze.
(2) Působnost advokátní komory
v Brně vztahuje se na obvod zemského soudu v Brně.
(1) Ustanovení § 5, odst. 1 zákona
ze dne 31. ledna 1922, č. 40 Sb., kterým se mění
a doplňují některá ustanovení
o advokátech, ve znění čl. I zákona
ze dne 26. května 1946, č. 144 Sb., bude zníti:
"(1) Žadatel o zápis do seznamu advokátů
musí prokázati, že byl na území
republiky Československé nebo před 28. říjnem
1918 na území bývalého Rakouska-Uherska
v právní službě zaměstnán
po dobu pěti let. Z této služby musí
právní služba u advokáta trvati nejméně
čtyři roky. Právní služba u řádného
soudu, u státního zastupitelství (vojenského
prokurátora), u notáře, u úřadu
správního nebo finančního, ať
se koná pro výcvik nebo jiný účel,
se započítává úhrnem jen do
jednoho roku.".
(2) Ustanovení § 6, odst. 1 advokátního
řádu uvedeného zákonem ze dne 6. července
1868, č. 96 ř. z., bude zníti:
"(1) Justiční služba konaná
po složení soudcovské zkoušky po dobu
pěti let v hodnosti nejméně okresního
soudce nahrazuje přípravnou právní
službu, požadavek doktorátu a advokátní
zkoušky."
(3) Ustanovení § 7, odst. 2 advokátního
řádu bude zníti:
"(2) Jsou-li tu zákonné podmínky
splněny, povolí výbor zápis, pokud
není závady podle trestního zákona
nebo podle ustanovení tohoto zákona. Proti odepření
zápisu do seznamu advokátů může
se žadatel odvolati k zemskému soudu a od tohoto k
nejvyššímu soudu."
(4) Ustanovení § 21 advokátního
řádu se doplňuje takto:
"(2) Doba předepsaná podle odstavce
1 může býti z naléhavých důvodů
výborem advokátní komory zkrácena
nebo prominuta."
(5) Ustanovení § 27, písm. d) advokátního
řádu bude zníti:
"d) přezkoumávati a schvalovati konečné
účty o komorním hospodářství
předložené výborem;"
(6) Ustanovení § 28, písm. d) a
písm. h) advokátního řádu budou
zníti:
"d) spravovati hospodářské věci
advokátní komory, usnášeti se o rozpočtu
komorních příjmů a vydání,
určovati a vybírati příspěvky
členů a rozdělovati schodek na členy
komory;
h) zřizovati prozatím náměstka, když
některý advokát zemře nebo když
onemocní, není přítomen nebo nemůže
vykonávati advokacii z jiných právních
nebo faktických důvodů a sám si náměstka
neustanovil nebo ustanoviti nemohl."
(7) Ustanovení § 28 advokátního
řádu se doplňuje za písmenem k) takto:
"l) uzavírati hromadné smlouvy pracovní
s odborovými organisacemi konceptních i jiných
zaměstnanců v advokátních kancelářích,
pokud je uzavírání takových smluv
přípustné;
m) v oboru své působnosti obesílati advokáty
a kandidáty advokacie, aby se osobně dostavili,
žádati, aby dali potřebná vysvětlení,
vydávati jim v mezích dohledu příkazy
a donucovati je k plnění těchto povinností
peněžitými pokutami do 3.000 Kčs u advokátů
a do 1.000 Kčs u kandidátů advokacie; uložení
pokuty musí předcházeti písemná
pohrůžka."
Výkazy výboru advokátní komory o splatných
členských příspěvcích
a o rozvrhu schodku komorního hospodářství
na členy [§ 28, písm. d) advokátního
řádu ve znění § 2, odst. 6 tohoto
zákona], jakož i výměry o uložení
pokuty [§ 28, písm. m) advokátního řádu
ve znění § 2, odst. 7 tohoto zákona]
opatřené doložkou vykonatelnosti, kterou podepíše
president advokátní komory nebo jeho náměstek,
jsou exekučními tituly a mohou býti vykonány
soudní exekucí.
O tom, jak má býti použito pokut podle §
28, písm. m) advokátního řádu
ve znění § 2, odst. 7 tohoto zákona,
platí obdobně ustanovení čl. V a VII
zákona ze dne 6. listopadu 1906, č. 223 ř.
z. (novely k disciplinárnímu statutu pro advokáty
a kandidáty advokacie a k advokátnímu řádu).
(1) I když jsou splněny všechny podmínky
předepsané advokátním řádem,
povolí výbor advokátní komory zápis
do seznamu advokátů jen, není-li dotčen
veřejný zájem, zejména není-li
žadatel státně a národně nespolehlivý.
(2) To platí obdobně též
o zápisu do seznamu kandidátů advokacie.
(3) Povolení podle odstavců 1 a 2 může
výbor advokátní komory omeziti na dobu, po
kterou bude míti advokát sídlo nebo kandidát
advokacie působiště v určitém
místě, a v městech, která mají
podle posledního sčítání lidu
více než 50.000 obyvatel, po případě
toliko v určité části města.
(4) Přesídlení advokáta
a výkon právní služby kandidáta
advokacie na jiném místě než dosavadním
povolí výbor advokátní komory rovněž
jen, není-li dotčen veřejný zájem.
(5) Na odepření povolení podle
odstavců 1 až 4 může si žadatel stěžovati
u advokátní komory v 15 dnech od doručení
rozhodnutí k ministerstvu spravedlnosti. Stížnost
nemá odkladného účinku.
(1) Ministerstvo spravedlnosti může až
do konce roku 1950, jsou-li tu závažné důvody,
prominouti na žádost a podle volného uvážení
v jednotlivých případech část
právní služby předepsané pro
zápis do seznamu advokátů a pro připuštění
k advokátní zkoušce. Právní služba
u advokáta, předepsaná pro zápis do
seznamu advokátů, nesmí býti zkrácena
pod 21/2 roku, právní služba
u advokáta, předepsaná pro připuštění
k advokátní zkoušce, pod 2 roky.
(2) Ministerstvo spravedlnosti může až
do konce roku 1950, jsou-li tu závažné důvody,
uznati za právní službu předepsanou
pro zápis do seznamu advokátů a pro připuštění
k advokátní zkoušce, část právní
služby, kterou konal žadatel u advokáta nejsa
zapsán v seznamu kandidátů advokacie, nebo
kterou konal žadatel u advokáta na území,
které bylo po 29. září 1938 přechodně
odloučeno od Československé republiky. Právní
služba u advokáta, předepsaná pro zápis
do seznamu advokátů, nesmí býti zkrácena
v tomto případě pod 1 rok, právní
služba u advokáta předepsaná pro připuštění
k advokátní zkoušce, pod 1/2
roku.
Rozhodnutí a opatření, která byla
po 5. květnu 1945 a před účinností
tohoto zákona vydána pro území přechodně
odloučené od území zemí České
a Moravskoslezské podle předpisů platných
pro advokacii na ostatním území těchto
zemí, považují se za rozhodnutí a opatření
vydaná v rámci platných předpisů.
(1) Zrušuje se použivatelnost ustanovení
vládního nařízení ze dne 25.
října 1938, č. 249 Sb., kterým se
mění obvod advokátní komory v Brně,
opatření Stálého výboru ze
dne 16. listopadu 1938, č. 284 Sb., o prozatímní
úpravě některých otázek týkajících
se advokacie, a vládního nařízení
ze dne 28. března 1940, č. 174 Sb., kterým
se mění a doplňují některá
ustanovení o působnosti orgánů advokátní
komory.
(2) Zároveň se zrušuje použivatelnost
říšskoněmeckých právních
předpisů upravujících advokacii, které
byly v době nesvobody vydány pro území
zemí České a Moravskoslezské.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení a platí v zemích
České a Moravskoslezské; provede jej ministr
spravedlnosti.
Osvobozením republiky Československé nastala
nutnost upraviti obvody advokátních komor a zavésti
v pohraničním území, kde byl za okupace
zaveden německý advokátní řád,
právní předpisy upravující
advokacii na ostatním území zemí České
a Moravskoslezské. Při této příležitosti
se doporučuje převzíti již nyní
některé předpisy těch legislativních
úprav z doby nesvobody, které se osvědčily,
které by však - hledíc k ústavnímu
dekretu presidenta republiky o obnovení právního
pořádku (úst. dekr. z 3. srpna 1944, č.
11, Úř. věst. čsl. ve znění
zák. č. 12/1946 Sb.) byly po uplynutí jisté
doby z používání vyloučeny. Jde
tu o ustanovení opatření Stálého
výboru č. 284/1938 Sb., kterým bylo povolení
zápisu do seznamu advokátů (kandidátů
advokacie), povolení přesídlení advokáta
nebo výkon praxe kandidáta advokacie na jiném
místě než dosavadním podmíněno
tím, že není dotčen veřejný
zájem, a ustanovení vládního nařízení
č. 174/1940 Sb., kterým byl rozšířen
okruh působnosti orgánů advokátních
komor. Naproti tomu předpisy o věkové hranici
advokátů pozbývají platnosti zrušením
použivatelnosti opatření Stálého
výboru č. 284/1938 Sb., čímž
se vyhovuje souhlasnému návrhu obou advokátních
komor, jednak v uvážení, že nebylo možno
uskutečniti pensijní pojištění
advokátů, jednak se zřetelem na nedostatek
advokátů a jich potřebu zejména pro
pohraniční území.
Tím, že se ruší použivatelnost opatření
Stálého výboru č. 284/1938 Sb. a že
rozhodování o stížnostech pro nepovolení
zápisu do seznamu advokátů (kandidátů
advokacie) a přesídlení (povolení
výkonu praxe kandidáta advokacie na jiném
místě než dosavadním), kteréžto
rozhodování bylo vzhledem k válečným
poměrům přeneseno vládním nařízením
č. 41/1944 Sb. na presidenty zemských soudů,
vrací se podle § 5, odst. 5 tohoto zákona na
ministerstvo spravedlnosti, pozbývá významu
položka č. 18 vl. nař. právě
zmíněného, aniž by bylo třeba
výslovného zrušovacího předpisu.
Nedostatek advokátů a advokátního
dorostu, který je důsledkem uzavření
českých vysokých škol, vyžaduje
zkrácení přípravné služby
kandidátů advokacie na pět roků (místo
dosavadních šest let), jak tomu bylo před účinností
zákona č. 144/1936 Sb.
V zájmu urychlení rozhodování o odvolání
proti odepření zápisu do seznamu advokátů
z důvodu, že žadatel nevyhovuje podmínkám
stanoveným advokátním řádem,
přesunuje se příslušnost s dosavadní
valné hromady advokátní komory na zemský
soud, jako je tomu při odepření zápisu
do seznamu kandidátů advokacie (§ 30 adv. ř.).
Okolnost, že soudcové ze Slovenska přicházejí
do zemí českých a působí tu
v justiční správě, nutí, aby
t. zv. soudcovské privilegium bylo v zemích českých
upraveno obdobně jako na Slovensku.
K jednotlivým ustanovením osnovy se ještě
podotýká:
§ 1: Před okupací byla zřízena
advokátní komora v Praze pro obvod země České
a advokátní komory v Brně a v Opavě
v zemi Moravskoslezské. Odtržením pohraničního
území byl omezen obvod advokátní komory
v Praze a v Brně. Z obvodu advokátní komory
v Opavě zbyla jen nepatrná část, která
byla vládním nařízením č.
249/1938 Sb. připojena k obvodu advokátní
komory v Brně. Osnova rozšiřuje obvod advokátní
komory v Praze na obvod zemského soudu v Praze a obvod
advokátní komory v Brně na obvod zemského
soudu v Brně. Tato organisační úprava
odpovídá potřebám justiční
správy i zájmům advokátního
stavu, protože jen velké advokátní komory
mohou býti náležitě vybaveny a sloužiti
tak účinně prospěchu celého
stavu.
§ 2, odst. 1: Zákonem č. 144/1936 Sb. byla
dosavadní pětiletá přípravná
právní služba kandidátů advokacie
prodloužena na 6 let. Nyní k souhlasnému návrhu
obou advokátních komor se tato právní
služba zkracuje na pět let, z čehož služba
u advokáta musí trvati nejméně 4 roky.
Zkrácení je odůvodněno nedostatkem
advokátů a advokátního dorostu zaviněným
uzavřením českých vysokých
škol v r. 1939 a zvýšenou potřebou advokátů
pro pohraniční území (v r. 1938 bylo
zapsáno u advokátní komory v Praze 2854 advokátů,
v r. 1944 jen 1281 advokátů, u advokátní
komory v Brně v roce 1938 zapsáno 850 advokátů,
v roce 1944 jen 483 advokátů).
Odst. 2: Obdobné ustanovení platí na Slovensku
podle § 2 zákona č. 48/1941 Sl. z. Protože
soudcové a státní zástupcové
ze Slovenska konají službu v justiční
správě v zemích českých, je
spravedlivé, aby v celém státě byla
úprava t. zv. soudcovského privilegia jednotná.
Navrženou úpravou bude důsledně také
přiznána výhoda, náležející
dosud jen soudcům působícím po dobu
pěti let ve funkci hlasujícího rady u sborového
soudu, všem soudcům v hodnosti nejméně
okresního soudce, tedy soudcům s hlasovacím
právem. Dosavadní úprava byla na újmu
těch soudců, kteří působili
u okresních soudů. Osnova vychází
přitom z úvahy, že soudcovská nezávislost
může býti bezpečně zajištěna
jedině tím, že soudce má možnost
vzdáti se soudcovského úřadu a najíti
si existenci v povolání jemu nejbližším,
totiž v advokacii. Je proto zachování soudcovského
privilegia i v zájmu veřejném, neboť
jen před neodvislým soudcem mohou se strany dovolati
spravedlivého rozhodnutí.
Odst. 3: Podle dosavadního ustanovení § 7,
odst. 2 adv. ř. rozhodovala o odvoláních
proti odepření zápisu do seznamu advokátů
valná hromada advokátní komory jako druhá
stolice a nejvyšší soud jako třetí
stolice. Protože valná hromada advokátní
komory se schází jednou nebo dvakráte do
roka, je zřejmé, že rozhodování
o odvolání valnou hromadou je zdlouhavé a
nevyhovující. Proto se v zájmu urychlení
řízení přenáší
rozhodování v druhé stolici na zemský
soud. Stejný pořad instancí je již nyní
při rozhodování o odvolání
kandidáta advokacie proti odepření zápisu
do seznamu kandidátů advokacie.
Odst. 4: Toto ustanovení je převzato obsahově
z § 2, odst. 2 opatření Stálého
výboru č. 284/1938 Sb., jehož použivatelnost
se ruší.
Odst. 5, 6, 7 a §§ 3 a 4: Tato ustanovení jsou
shodná s ustanoveními vl. nař. č.
174/1940 Sb., jehož použivatelnost se současně
ruší.
§ 5: Ustanovení tohoto článku odpovídají
částečně ustanovením §§
1 až 4 opatření Stálého výboru
č. 284/1938 Sb., která se ukázala účelnými.
Pojem veřejného zájmu na rozdíl od
dosavadní úpravy, která zdůrazňovala
existenční zájmy stavovské, není
blíže vymezen a osnova mu podřaďuje zejména
otázku státní a národní spolehlivosti.
Široký rámec veřejného zájmu
umožní také žádoucí dislokaci
advokátních sídel v pohraničním
území, aby i v místech okresních soudů
byla zajištěna právní ochrana občanstva.
§ 6: Ustanovení tohoto paragrafu má umožniti,
aby byly poskytnuty úlevy zejména těm žadatelům,
kteří v důsledku politické, národní
nebo rasové persekuce, pracovního nasazení
nebo účastí v zahraničním nebo
domácím odboji byli donuceni přerušiti
výkon přípravné služby advokátní
nebo nemohli se této službě z týchž
důvodů věnovati. Navržená úprava
také umožní zhodnocení právní
služby, kterou konali posluchači vysokých škol
u advokátů po uzavření českých
vysokých škol. Tito posluchači vykonávali
u advokátů stejně hodnotnou praxi jako kandidáti
zapsaní do seznamu kandidátů advokacie a
je proto spravedlivé, aby tato právní služba
byla zhodnocena. Konečně bude možno zhodnotiti
službu, kterou konal žadatel u advokáta na území
dočasně odloučeném od území
Československé republiky. Předpokládá
se, že žadatel prokáže československé
státní občanství a že nebude
námitek s hlediska veřejného zájmu,
zejména že půjde o žadatele národně
a státně spolehlivého.
§ 7: Protože bylo nutno v době od 5. května
1945 až do účinnosti zákona ustanoviti
v pohraničním území advokáty
pro právní službu občanstvu, ačkoliv
v pohraničním území neplatily právní
předpisy upravující advokacii na ostatním
území zemí České a Moravskoslezské,
prohlašují se učiněná rozhodnutí
a opatření za vydaná v rámci platných
předpisů.
§ 8: V pohraničním území byl
nařízením ze dne 31. března 1939 zaveden
německý advokátní řád
ze dne 21. února 1936, Ř. z. I, str. 107, a v důsledku
toho přestal tam platiti advokátní řád
č. 96/1868 ř. z. a doplňující
předpisy. Proto se zrušují říšskoněmecké
právní předpisy týkající
se advokacie, které byly zavedeny v době nesvobody
jednak v pohraničním území, jednak
v t. zv. protektorátu, tedy zejména říšskoněmecký
advokátní řád ze dne 21. února
1936, zavedený též na území t.
zv. protektorátu nařízením ze dne
14. dubna 1939, Ř. z. I, str. 752.
Provedení tohoto zákona si nevyžádá
zvláštních finančních nákladů
ze státní pokladny.