Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) K zamezení a potlačení záškrtu
se zavádí povinné ochranné očkování
(přeočkování) proti záškrtu
(dále jen očkování).
(2) Očkování provádějí
okresní národní výbory prostřednictvím
okresních a státních obecních (městských)
a obvodních lékařů a jiných
zdravotních zařízení.
(1) Každé dítě podléhá
očkování v kalendářních
letech, v nichž dovrší druhý a pátý
rok života.
(2) Dítě, které před počátkem
účinnosti tohoto zákona dovršilo druhý
rok a nepřekročilo čtvrtý rok života,
musí býti očkováno do konce roku 1947
a v kalendářním roce, v němž
dovrší pátý rok života. Dítě,
které před počátkem účinnosti
tohoto zákona dovršilo pátý rok a nepřekročilo
desátý rok života musí býti očkováno
do konce roku 1947.
Vyskytne-li se epidemie záškrtu, nebo vyžadují-li
toho jinak veřejné zájmy zdravotní,
může zemský národní výbor
(na Slovensku pověřenec pro zdravotnictví)
rozšířiti okruh osob, podléhajících
očkování bez ohledu na omezení uvedená
v § 2.
Očkování se odloží u osob, o
nichž se prokáže lékařským
vysvědčením, nebo u nichž očkující
lékař shledá, že by se očkováním
ohrozilo jejich zdraví, na dobu, po kterou trvá
zdravotní stav bránící očkování.
Očkování nepodléhá osoba, o
které se prokáže lékařským
vysvědčením, že byla očkována
v kalendářním roce, v němž se
měla podrobiti očkování.
Očkování lze vynutiti politickou exekucí,
zejména přímým donucením.
Zákonní zástupci dětí a osoby,
jimž jest svěřena péče o dítě,
jsou povinni pečovati o to, aby se děti podrobily
očkování podle tohoto zákona.
(1) Okresní národní výbory
jsou povinny podle směrnic, které vydá ministerstvo
zdravotnictví v dohodě s ministerstvy vnitra a školství
a osvěty, sestavovati za spolupůsobení místních
národních výborů, správců
matrik a ředitelů škol seznamy osob podléhajících
očkování.
(2) Majitelé domů nebo jejich zástupci
jsou povinni na vyzvání místního národního
výboru předložiti úplné seznamy
osob v domě bydlících, které podléhají
očkování.
(3) Uživatelé bytů jsou povinni
dodati majiteli domu nebo jeho zástupci na vyzvání
seznam osob v bytě bydlících, které
podléhají očkování.
(1) Místní národní výbory
jsou povinny spolupůsobiti při provádění
očkování a na vlastní náklad
poskytnouti potřebné pomocné síly
pro očkování, jakož i opatřiti
a udržovati vhodné místnosti.
(2) Ostatní náklady na očkování
hradí stát, pokud není úhradou povinen
nositel sociálního pojištění.
(3) Očkování podle tohoto zákona
je bezplatné; lékaři i pomocné síly
nesmějí za očkovací úkony od
stran ani požadovati ani přijímati odměny.
(4) Státním obecním (městským)
a obvodním lékařům přísluší
za očkování náhrada, jejíž
výši stanoví každoročně
ministr zdravotnictví v dohodě s ministrem financí
vyhláškou v Úředním listě.
Jednání a opomenutí příčící
se ustanovením tohoto zákona nebo předpisům
vydaným podle něho potrestá okresní
národní výbor, nejde-li o čin přísněji
trestný, jako správní přestupek pokutou
do 10.000 Kčs nebo vězením (uzamčením)
do jednoho měsíce.
Zákon ze dne 15. května 1942, č. 71 Sl. z.,
o očkování proti záškrtu, se
zrušuje.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provede jej ministr zdravotnictví
v dohodě se zúčastněnými členy
vlády.
Záškrt (diphtherie) nebo-li mázdřivka
náleží mezi nejrozšířenější
nakažlivé choroby. Postihuje nejvíce děti,
avšak dosti často i dospělé osoby. Nemoc
se přenáší t. zv. kapénkovou
infekcí, t. j. osoba nemocná, rekonvalescent nebo
bacilonosič při kašlání neb mluvení
vykašlávají kapénky hlenu do vzduchu
a osoba zdravá vdechnutím těchto kapének
se nakazí. Také podání ruky, znečištěné
těmito kapénkami může zprostředkovati
nákazu. Kromě toho jsou ještě jiné
možnosti přenesení nákazy (na př.
hlenem znečištěnými potravinami, hračkami
nebo jinými předměty a p.). Mnohdy probíhá
záškrt jako nemoc lehká, jindy však způsobuje
onemocnění těžká, až smrtelná.
Zavedení protizáškrtového sera před
50 lety do léčení způsobilo zmenšení
úmrtnosti, nemoc však neodstranilo a záškrt
je stále vážnou a těžkou nemocí.
Komplikace, při záškrtu se vyskytující,
mohou často zanechati následky pro celý život
a mohou mnohdy vésti i k invaliditě.
U nás se záškrt vyskytuje v každé
době (na podzim zpravidla častěji) a ve všech
částech našeho státu.
Na území celé Československé
republiky onemocnělo záškrtem v roce:
1936 26.241 osob, z toho zemřelo 1.625
1937 31.387 osob, z toho zemřelo 1.525
1938 25.313 osob, z toho zemřelo 1.192.
Většina onemocnělých je ošetřována
v nemocnicích a z počtu onemocnělých
je zřejmo, jak velkého finančního
nákladu je třeba na léčení
a ošetřování, které trvá
několik týdnů a jak velká škoda
vzniká na zdraví lidu, jestliže tak velký
počet obyvatelstva je postižen touto těžkou
nemocí.
Má-li býti zabráněno tak velkému
výskytu této choroby a tak zachráněno
každoročně tisíce lidí před
onemocněním touto chorobou a před smrtí,
nutno chrániti již zdravé lidi, a to hlavně
děti před možností onemocnění
záškrtem. Tato ochrana dětí před
onemocněním děje se ochranným očkováním
dětí, kterým se získá imunita,
t. j. odolnost organismu proti zárodkům nemoci,
vniklým do těla.
Ochranné očkování proti záškrtu
je dnes nejlepším a nejspolehlivějším
prostředkem v boji proti této těžké
a nebezpečné nemoci.
Očkování se provádí zvláštní
látkou, vyrobenou ve Státním zdravotním
ústavu. Prvé očkování se provádí
nyní dvěma podkožními injekcemi (v intervalu
asi 1 měsíce). Další přeočkování
se pak provádějí vždy jednou injekcí.
Vpravené serum způsobuje v organismu vytvoření
ochranných látek, které způsobují,
že dítě zpravidla neonemocní, nebo onemocní-li
přece, že bývá průběh
nemoci obyčejně mírný. Obranné
látky z těla však zase poměrně
brzy odcházejí, a z toho důvodu je nutno
očkování v krátkých obdobích
opakovati, aby získaná imunita se udržela.
Jestliže má býti ochranné očkování
proti záškrtu účinné a bezpečnou
ochranou před onemocněním záškrtem,
pak musí býti očkovány a přeočkovány
pokud možno všechny děti ve věku nejméně
alespoň do 10 let. Jejich obranné látky (a
tím získaná imunita) musí býti
udržovány častým přeočkováním.
V těch místech, kde tato zásada byla uskutečněna,
bylo shledáno, že záškrt u dětí
téměř vymizel.
Na Slovensku bylo ochranné očkování
proti záškrtu zavedeno zákonem ze dne 15. května
1942, č. 71 Sl. z., o očkování proti
záškrtu. Podle tohoto zákona podléhají
děti povinnému prvoočkování
(v době mezi 6. a 12. měsícem života)
a pouze jednomu přeočkování v době
mezi 1. II. a 30. VI. toho kalendářního roku,
v němž dítě vstoupí do první
třídy obecné školy a nevstoupí-li
do školy, do 30. VI. kalendářního roku,
v němž dovrší sedmý rok.
V zemích České a Moravskoslezské bylo
ochranné očkování proti záškrtu
dosud dobrovolné, a státní zdravotní
správa toto dobrovolné očkování
na velmi četných místech zaváděla,
propagovala a finančně podporovala. Již toto
dobrovolné očkování mělo pozoruhodné
výsledky a mělo velmi příznivý
vliv na potlačování záškrtu,
avšak jedině povinné očkování
na území celého státu může
radikálně snížiti počet onemocnění
záškrtem. K tomu účelu slouží
také předložená osnova, která
byla vypracována na základě získaných
zkušeností a za pomoci našich nejlepších
odborníků v této otázce.
Při řádném provádění
navrženého způsobu očkování
dá se očekávati, že výskyt záškrtu
u dětí bude snížen na nejmenší
míru a tím bude naše mládež - naděje
a budoucnost našeho národa - uchráněna
před touto těžkou a zhoubnou chorobou.
V zájmu řádného výkonu celého
očkování je nezbytně nutno, aby očkování
bylo řízeno a prováděno státní
zdravotní správou, která má dostatečně
velký aparát k tomu účelu potřebný
a která zaručuje řádné provedení
této akce. Očkování budou prováděti
za řízení okresních lékařů
státní, obecní (městští)
a obvodní lékaři a lékaři Státních
ústavů národního zdraví, které
budou podle meziministersky projednávané osnovy
ministerstva zdravotnictví (zákon o poradenské
zdravotní péči) vytvořený z
postátněných zdravotních poraden dobrovolných
organisací sociálně-zdravotní péče.
Jinými zdravotními zařízeními
v odstavci 2 jsou míněny především
tyto chystané státní ústavy národního
zdraví.
Celé ochranné očkování proti
záškrtu se skládá ze dvou očkování:
prvému očkování proti záškrtu
podléhá dítě v kalendářním
roce, ve kterém dovršuje druhý rok svého
života. V prvém roce věku provádí
se očkování proti neštovicím,
takže není ve zdravotním zájmu dítěte,
aby bylo očkováno brzy po sobě proti oběma
chorobám. Také možnost nákazy v prvém
roce života není u dítěte tak veliká,
protože takové dítě nepřichází
tak často do styku s možností infekce. Toto
první očkování se většinou
provádí dvěma injekcemi, mezi nimiž
je přestávka 1 - 3 měsíce.
Přeočkování je třeba prováděti
ve věku, kdy dítě dovrší pátý
rok života, t. j. před nástupem do školy,
ježto podle připraveného školského
zákona bude pro každé dítě povinná
návštěva mateřské školy
od 5. roku.
Kromě těchto dvou očkování
proti záškrtu může státní
zdravotní správa uložiti, vyžadují-li
toho veřejné zájmy zdravotní, přeočkování
i jiných ročníků dětí,
na př. dětí ve třetím, sedmém
a devátém roce života, případně
- hlavně pro první dobu - ještě jiných
ročníků, a vyskytne-li se epidemie, i starších
ročníků v určitém území.
S povinným vícenásobným přeočkováním
dětí počítáme zejména
v zemích České a Moravskoslezské.
Na Slovensku vzhledem k tomu, že se tam povinné očkování
provádí už od roku 1942, se vystačí
s menším počtem přeočkování.
Toto ustanovení umožňuje odklad očkování
ze zdravotních důvodů.
Očkování nutno zprostiti ty osoby, které
v kalendářním roce, v němž nastala
očkovací povinnost, byly již očkovány,
na př. soukromě. Osoba, která přestála
záškrt, není osvobozena od povinného
přeočkování, ježto po onemocnění
záškrtem se nezíská trvalá imunita
proti této chorobě.
Očkování může býti vynuceno
i přímým donucením.
Toto ustanovení je obdobou ustanovení § 5 zákona
ze dne 15. července 1919, č. 412 Sb., o povinném
očkování proti neštovicím.
Toto ustanovení nepotřebuje výkladu. Podrobnosti
se upraví směrnicemi.
Očkování bude prováděno na
veřejných shromaždištích, na př.
ve školách, neb i jinde. Bude tedy povinností
obcí, aby opatřily vhodné místnosti
a zapůjčily personál potřebný
pro spolupráci s očkujícím lékařem.
Pokud v místě budou dětské poradny
(státní ústavy národního zdraví),
bude očkování zpravidla prováděno
v těchto poradnách. Poněvadž očkování
je veřejné a provádí se v zájmu
obyvatelstva celého státu, nelze požadovati,
aby rodiče nebo jich zástupci za tento výkon
platili honorář. Očkování budou
prováděti státní obecní (městští)
a obvodní lékaři ze své služební
povinnosti. Státní zdravotní správa
bude jim hraditi cestovní výlohy a náhradu
za upotřebení nástrojů a za použitý
materiál (líh, benzin, náplast, vatu a pod.).
Výši této náhrady stanoví čas
od času ministerstvo zdravotnictví v dohodě
s ministerstvem financí zvláštní vyhláškou.
Pokud bude očkování prováděno
v dětských poradnách (státních
ústavech národního zdraví) budou poradenští
lékaři přibráni ke spolupráci.
Toto ustanovení stíhá správními
tresty:
a) zákonné zástupce dětí a
ty, jimž je svěřena péče o dítě,
jestliže nepečují o to, aby se děti
jim svěřené podrobily očkování,
kterému podléhají podle § 2 nebo §
3,
b) osoby, které nesplnily povinnost podrobiti se očkování,
které jim bylo uloženo podle § 3, pokud jde o
osoby trestně právně zodpovědné
(dospělé),
c) osoby, které nesplní povinnost předložiti
očkovací seznamy podle § 8, odst. 2 a 3,
d) lékaře a pomocné síly, jestliže
od stran přijali nebo požadovali odměnu za
očkovací úkon podle tohoto zákona.
Tento zákon bude platiti na území celé
republiky, slovenský zákon se proto zrušuje.
Náklad na místnosti určené k očkování
a na obstarání pomocných sil uhradí
místní národní výbory (§
8). Pokud se očkování nebude prováděti
v poradnách, budou za očkovací místnosti
použity většinou školní místnosti.
Za pomocné síly se použijí zaměstnanci
nebo funkcionáři místních národních
výborů. Tento náklad proto místní
národní výbor v podstatě nezatíží.
Státní správa uhradí zejména
náklad na očkovací látky, cestovní
výlohy a náhradu za upotřebení nástrojů
a za použitý líh, benzin, náplast, vatu
a pod. pro očkující lékaře.
V zemích České a Moravskoslezské počítáme
na jednoho očkovance s nákladem 18.- Kčs
za očkovací látku a 5.- Kčs jako náhradu
očkujícímu lékaři, tedy celkem
23.- Kčs, což při odhadovaných 263.000
očkovanců činí úhrnem 6,062.800.-
Kčs. Na Slovensku, kde zdravotní zařízení
nejsou tak dokonalá a jednotlivá místa jsou
od sebe značně vzdálena a méně
přístupna, nutno počítati s náhradou
ošetřujícímu lékaři částkou
10.- Kčs, takže při stejné ceně
očkovací látky 18.- Kčs se odhaduje
na 1 očkovance náklad částkou 28.-
Kčs. Při předpokládaných 75.000
očkovanců bude tedy náklad činiti
asi 2,100.000.- Kčs ročně.
V zemích České a Moravskoslezské bylo
na úhradu těchto nákladů pamatováno
již v rozpočtu ministerstva zdravotnictví na
rok 1946, v kapitole 20, tit. 1, § 7 c), položka 30a
a 30b, kde bylo preliminováno na potírání
epidemií 7,000.000.- Kčs a na povinné očkování
Kčs 400.000.-. Na Slovensku je povinné očkování
proti záškrtu zavedeno již od roku 1942 v rozpočtu
povereníctva zdravotníctva na rok 1946 kap. 20,
tit. 1a), § 4, pol. 30 f) je na věcné výdaje
spojené s očkováním proti záškrtu
podle zákona č. 71/1942 Sl. z. pamatováno
částkou 5,500.000.- Kčs. Pro rok 1947 bude
v rozpočtu na tyto výdaje patřičně
pamatováno.