Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé 1946.

1. zasedání.

61.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne ................................................ 1946

o vyměřování obecní dávky z nájemného a obecních poplatků, vybíraných na podkladě nájemného nebo nájemní hodnoty, na léta 1944 až 1946.

Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

(1) Nebyla-li dosud v obci předepsána obecní dávka z nájemného na rok 1944, může se obec usnésti, že pravoplatný předpis této dávky na rok 1943 platí bez vydání platebního rozkazu jako předpis dávky, jemuž nelze odporovati, i na rok 1944, pokud dávková povinnost v tomto roce trvá. Nebylo-li v roce 1943 dávkové povinnosti, provede se na rok 1944 řádné vyměření dávky.

(2) Usnesení podle odstavce 1 se veřejně vyhlásí způsobem v obci obvyklým.

§ 2.

Nejsou-li sazby obecní dávky z nájemného v pravidlech, platných v obci pro tuto dávku na léta 1945 a 1946, odstupňovány podle výše nájemného a nebyla-li dosud dávka na tato léta předepsána, může se obec usnésti na nových pravidlech na léta 1945 a 1946. Byla-li již dávka předepsána podle dosavadních pravidel na rok 1945, mohou nová pravidla upraviti vybírání dávky teprve s účinností pro rok 1946. Nová pravidla schvaluje ministerstvo vnitra v dohodě s ministerstvem financí.

§ 3.

Ustanovení §§ 1 a 2 platí obdobně pro obecní poplatky, které se vybírají na podkladě nájemného nebo nájemní hodnoty.

§ 4.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení a platí jen v zemích České a Moravskoslezské; provede jej ministr vnitra v dohodě s ministrem financí.

Důvodová zpráva.

I. Jedním z oborů veřejné správy, které za okupace byly velmi těžce postiženy, je finanční hospodářství svazků územní samo správy, v nichž okupanti hospodařili především ve prospěch svůj a svých válečných cílů a které za tím účelem bezohledně vykořisťovali.

Je samozřejmé, že mnohé svazky územní samosprávy, resp. jejich orgány a zaměstnanci snažili se brániti tomuto vykořisťování a že se chápali každé příležitosti a každého vhodného prostředku, aby tomu zamezili. Jedním z takových prostředků bylo oddalování předpisu a vybírání samosprávných dávek a poplatků, jichž výnos by byl připadl ze značné části pro účely okupantského režimu. Tak se na př. stalo, že některé obce, mezi nimi hlavní město Praha, od roku 1944 nepředepisovaly a nevybíraly obecní dávku z nájemného a obecní poplatky, vybírané na podkladě nájemného a nájemní hodnoty. Takovým obcím, jejichž orgány jsou dnes přetíženy nejrůznějšími úkoly při přebudování naší veřejné správy, musí býti všemožně usnadněno dodatečné vyměření uvedených dávek a poplatků, a to především zjednodušením řízení.

Toto je účel, který sleduje § 1 předkládaného návrhu zákona. Vzorem a zároveň důvodem pro toto ustanovení je čl. 8 dekretu č. 99/1945 Sb., o úpravě přímých daní za kalendářní roky 1942 až 1944 a o úpravě poplatků a daní obchodových.

Základem pro vyměření dávky z nájemného je totiž nájemné (nájemní hodnota) jednotlivých nájemních objektů, které je základem daně činžovní a které se zjišťuje ze spisů berní správy. Podle čl. 8 uvedeného dekretu platí však předpis daně činžovní za rok 1943 i na berní rok 1944 a teprve počínajíc berním rokem 1945 provede se předpis daně normálním způsobem (z výnosu nájemného nebo nájemní hodnoty za kalendářní rok 1944). Poněvadž obec je pravidly o dávce z nájemného vázána na vyměření základu daně činžovní, musila by vyčkati, až berní správy upraví nájemné (nájemní hodnotu) pro účely vyměření daně na berní rok 1945. Spisový materiál bude obci k disposici teprve v letošním roce (1946), kdy nutno již provésti předpis dávky za rok 1945. Vydání individuelních platebních rozkazů by znamenalo takové pracovní zatížení obecních orgánů, že by je nebylo dobře možno při dnešních úkolech obcí zdolati.

Na rozdíl od čl. 8 dekretu č. 99/1945 Sb. ponechává se úvaze obce, zda považuje za nutné zvoliti způsob vyměření dávky podle § 1 navrhovaného zákona.

Pokud pak jde o předpisy dávky z nájemného na rok 1945, platí pro její vyměření na tento rok ustanovení § 8 nařízení č. 27/1945 Sb., o dalším zjednodušení v oboru uzemní samosprávy.

II. Pravidla o vybírání dávky z nájemného, platná v některých obcích, podrobují nájemné (nájemní hodnotu) jednotné percentuelní sazbě. Takovou sazbu dávky, kterou na noze určovaly okupantské orgány dosazené do obcí a která stejně zatěžuje osoby sociálně slabé i vrstvy finančně dobře situované, nutno považovati za asociální. Obce se proto domáhají toho, aby směly sazby dávky progresivně odstupňovati podle výše nájemného, a to již s účinností od počátku roku 1945. Vzhledem k zásadě, vyplývající z § 43, odst. 3 první finanční novely č. 329/1921 Sb., opatruje se v § 2 předkládaného návrhu zákonný podklad pro schválení nových pravidel, která by platila již od počátku roku 1945, resp. 1946. Poněvadž by šlo o opatření výjimečná, pověřuje se schválením nových pravidel ministerstvo vnitra v dohodě s ministerstvem financí, kterážto ministerstva by zároveň přezkoumávala účelnost i nutnost vydání nových výběrčích pravidel.

III. To, co bylo výše uvedeno o obecní dávce z nájemného, platí obdobně i o obecních poplatcích, vybíraných na podkladě nájemného nebo nájemní hodnoty. Proto se platnost navrhované úpravy rozšiřuje i na tyto poplatky.

IV. Platnost navrhovaného zákona, který je v podstatě doplněním, resp. změnou § 8 nař. č. 27/1945 Sb., použivatelného jen v zemích českých, se z tohoto důvodu omezuje rovněž jen na země české.

V Praze dne 30. srpna 1946.

Předseda vlády:

Klement Gottwald v. r.

Ministr vnitra:

Václav Nosek v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP