Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Hotovosti chráněnců nesmějí
býti již nově ukládány v sirotčích
pokladnách.
(2) Toto ustanovení neplatí, má-li
chráněnec v sirotčí pokladně
již hotovost a jde-li o uložení jeho další
hotovosti.
Sirotčí pokladny nesmějí již
poskytovati nové hypotekární zápůjčky.
Zápůjčky poskytované sirotčími
pokladnami jiným sirotčím pokladnám
(t. zv. vzájemné zápůjčky)
nebudou do 31. prosince 1946 úrokovány; od 1. ledna
1947 se úrokují 3 1/2%.
Sirotčí pokladny v zemích České
a Moravskoslezské ručí za své závazky
vzájemně.
Dá-li soud souhlas k předčasnému splacení
celého zbytku nebo k předčasnému částečnému
splacení hypotekární zápůjčky,
zúčtují se dlužníku k dobru úroky
ze splacené jistinné částky za dobu
od 1. dne měsíce následujícího
po dni platby do konce období, za které byly úroky
již zaplaceny.
(1) President zemského soudu může
dáti souhlas, aby byly prominuty dlužné úroky
z prodlení z hypotekárních zápůjček
sirotčí pokladny, odůvodňují-li
to hospodářské poměry způsobené
válkou.
(2) President zemského soudu rozhodne o tom,
zda ztráta vzešlá při správě
sirotčí pokladny má býti kryta z reservního
fondu; jde-li o částku převyšující
10.000 Kčs, rozhodne o odpisu ministerstvo spravedlnosti
po dohodě s ministerstvem financí a nejvyšším
účetním kontrolním úřadem.
Dlužníci, kteří se zavázali platiti
pro účely péče o sirotky a péče
o mládež 1/2% zvýšení
úroků z hypotekárních zápůjček
jim poskytnutých ze jmění sirotčích
pokladen, zprošťují se koncem roku 1945 tohoto
závazku. Částky splatné před
1. lednem 1946, avšak zapravené sirotčí
pokladně později, se připíší
k dobru reservnímu fondu.
(1) Ministr financí se zmocňuje, aby
určil peněžní ústav, který
provede opatření potřebná k ukončení
likvidace jmění, které přešlo
při zrušení sirotčích pokladen
se sídlem v přechodně odloučeném
území a při rozdělení jmění
dělených sirotčích pokladen se sídlem
mimo toto území na spořitelny v přechodně
odloučeném území.
(2) Přechodně odloučeným
územím se rozumí území, které
bylo po 29. září 1938 dočasně
odloučeno od zemí České a Moravskoslezské.
Dělenou sirotčí pokladnou se rozumí
sirotčí pokladna, jejíž obvod byl na
základě dočasného odloučení
části území zemí České
a Moravskoslezské svého času rozdělen.
(1) Hypotekární pohledávky, které
náležely zrušené dělené
sirotčí pokladně se sídlem v přechodně
odloučeném území, přecházejí,
leží-li zavazená nemovitost na ostatním
území, dnem 1. ledna 1942 na sirotčí
pokladnu, k jejímuž obvodu byla tehdy přičleněna
část obvodu původní sirotčí
pokladny, zbylá mimo přechodně odloučené
území.
(2) Hypotekární pohledávky, které
náležely dělené sirotčí
pokladně se sídlem mimo přechodně
odloučené území, přecházejí,
leží-li zavazená nemovitost v přechodně
odloučeném území, dnem 1. ledna 1942
na spořitelnu, na kterou byla převedena část
jmění sirotčí pokladny, odpovídající
úhrnu pohledávek t. zv. sudetoněmecké
skupiny jejích soudních chráněnců.
(1) Potřebné knihovní zápisy
stran hypotekárních pohledávek, přešlých
při zrušení sirotčích pokladen
v přechodně odloučeném území
na spořitelny (§ 8), mohou býti - pokud se
tak již nestalo - provedeny též na návrh
přejímající spořitelny nebo
peněžního ústavu pověřeného
likvidací.
(2) Přechod hypotekárních pohledávek
podle § 9, pokud nebyl již knihovně proveden,
zapíše se ve veřejných knihách
k návrhu presidenta příslušného
zemského soudu a s poukazem na tento zákon.
(3) Knihovní zápisy podle odstavců
1 a 2 jsou osvobozeny od poplatků.
(4) Spořitelny jsou oprávněny
zvýšiti ode dne 1. ledna 1942 úrokovou míru
z hypotekárních pohledávek přešlých
na ně podle §§ 8 a 9 nejvýše na 4%.
(1) Soudní chráněnci, kteří
byli při rozdělení jmění dělené
sirotčí pokladny se sídlem v přechodně
odloučeném území pojati do t. zv.
protektorátní skupiny chráněnců,
mohou uplatňovati pohledávky, které jim příslušejí
proti původní sirotčí pokladně,
od 1. ledna 1942 jen proti sirotčí pokladně,
k jejímuž obvodu byla tehdy přičleněna
část obvodu oné sirotčí pokladny,
zbylá mimo přechodně odloučené
území, a na kterou byla převedena i část
jmění, odpovídající úhrnu
pohledávek této skupiny chráněnců.
Pohledávky ostatních soudních chráněnců
proti zrušeným sirotčím pokladnám
se sídlem v přechodně odloučeném
území mohou býti od 1. ledna 1942 uplatňovány
jen proti spořitelně, na kterou přešlo
jmění příslušné sirotčí
pokladny.
(2) Soudní chráněnci, kteří
byli při rozdělení jmění dělené
sirotčí pokladny se sídlem mimo přechodně
odloučené území pojati do t. zv. sudetoněmecké
skupiny chráněnců, mohou uplatňovati
pohledávky, které jim příslušejí
proti sirotčí pokladně, od 1. ledna 1942
jen proti spořitelně, na kterou byla převedena
část jmění sirotčí pokladny,
odpovídající úhrnu pohledávek
této skupiny chráněnců.
Ministr spravedlnosti se zmocňuje, aby v dohodě
s ministrem financí činil opatření,
kterých je třeba vzhledem k finančnímu
stavu sirotčích pokladen a poválečným
hospodářským poměrům, zejména
aby postupně soustřeďoval postradatelné
částky čistých správních
přebytků (reservních fondů) a cenné
papíry sirotčích pokladen a aby upravoval
podle potřeby úrokovou míru rozhodnou pro
zúročení hotovostí chráněnců
v sirotčích pokladnách, úrokovou míru
platnou pro hypotekární zápůjčky
poskytnuté ze sirotčích pokladen a úrokovou
míru ze vzájemných zápůjček
sirotčích pokladen.
(1) Použivatelnost vládního nařízení
ze dne 12. prosince 1941, č. 21 Sb. z roku 1942, o úpravě
některých poměrů dělených
hromadných sirotčích pokladen, říšskoněmeckého
nařízení ze dne 24. prosince 1941, ř.
z. I z roku 1942, str. 1, o zrušení a likvidaci hromadných
sirotčích pokladen v říšské
župě Sudety a v sudetoněmeckých územních
oblastech včleněných do zemí Prusko
a Bavorsko, jakož i do říšských
žup horno- a dolnodunajské, a vládního
nařízení ze dne 31. prosince 1942, č.
423 Sb., o opatřeních k přípravě
zrušení sirotčích pokladen, se zrušuje.
(2) Ustanovení § 217, odst. 2 nesporného
patentu se zrušují. Nepřevezme-li chráněnec,
který se stal svéprávným, přes
vybídnutí soudu ve stanovené lhůtě
hotovost uloženou v sirotčí pokladně
nebo je-li neznámého pobytu nebo nemůže-li
mu býti vybídnutí soudu doručeno,
uloží se hotovost na vkladní knížku
jako jednotlivé soudní depositum; totéž
opatření buď učiněno v případech
tohoto druhu, pokud nastaly před účinností
tohoto zákona.
(3) Ustanovení § 6, odst. 1 cís.
nařízení ze dne 9. listopadu 1858, č.
205 ř. z., o hromadném ukládání
sirotčího jmění, pokud přikazuje,
aby hotovosti chráněnců byly sirotčí
pokladnou zúročeny podle úrokové míry
platné pro uložení jejích aktivních
jistin, a ustanovení § 40 a § 41, odst. 1 instrukce
o nakládání s hromadným sirotčím
jměním, vydané nařízením
ministerstev vnitra, spravedlnosti a financí ze dne 24.
června 1859, č. 123 ř. z., se zrušují.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení a platí v zemích
České a Moravskoslezské; provede jej ministr
spravedlnosti v dohodě s ministrem financí.
I. Organisace hromadných sirotčích pokladen
zřízených při okresních soudech
se opírá hlavně o předpisy cís.
patentu ze dne 9. listopadu 1858, č. 205 ř. z.,
a instrukce o nakládání s hromadným
sirotčím jměním, vydané nařízením
ministerstvem vnitra, spravedlnosti a financí ze dne 24.
června 1859, č. 123 ř. z. Pozdějšími
právními předpisy nebyly provedeny na zařízení
a působnosti sirotčích pokladen žádné
podstatné změny.
Do sirotčích pokladen mají plynouti všechny
hotovosti docházející pro soudní chráněnce,
které podle platných předpisů nemohou
býti účelněji uloženy odděleně.
Sirotčí pokladny jsou samostatné právnické
osoby a hotovosti v nich uložené se stávají
součástí jejich jmění a soudní
chráněnci, o něž jde, věřiteli
sirotčích pokladen. Jmění sirotčích
pokladen má býti ukládáno úročně
na hypotéky se zákonnou jistotou nebo jiným
zákonem dovoleným způsobem. Převzetí,
úschova a pokladniční správa jmění
sirotčích pokladen náleží berním
úřadům.
Sirotčí pokladny zřízené podle
uvedených předpisů byly zrušeny v býv.
spolkovém státě Rakousko článkem
11 spolkového zákona z 21. června 1925, č.
277 BGBI., a sirotčí pokladny zřízené
na Slovensku podle zákonného článku
XX/1877 byly tam likvidovány na základě §
9, odst. 2 zákona z 20. prosince 1922, č. 391 Sb.,
nařízením z 15. prosince 1925, č.
261 Sb.
V době nesvobody byly zrušeny sirotčí
pokladny v t. zv. sudetoněmeckých územích
zemí České a Moravskoslezské říšskoněmeckým
nařízením z 24. prosince 1941, říš.
zák. I. z r. 1942, str. 1. Jmění těchto
zrušených sirotčích pokladen bylo zároveň
převedeno na spořitelny, při čemž
správou "k věrné ruce" byla pověřena
Zemská banka a žirová ústředna
v Liberci (nyní v likvidaci), která byla zároveň
pověřena majetkovým vyrovnáním
mezi spořitelnami a vyrovnáním závazků
vůči sirotčím pokladnám mimo
uvedené území.
V době nesvobody bylo dále vedeno v důsledku
rozdělení zemí České a Moravskoslezské
t. zv. protektorátní hranicí a tím
i rozdělení řady obvodů soudních
a ovšem i obvodů sirotčích pokladen
jednání o rozdělení jmění
těchto t. zv. dělených sirotčích
pokladen. Konečná částka peněžní,
která vyplynula na saldu z rozdělení jmění
ve prospěch t. zv. protektorátních sirotčích
pokladen, byla uhrazena prostřednictvím uvedené
banky. Některé otázky, které bylo
nutno řešit právním předpisem,
t. j. zejména změna v dlužnické sirotčí
pokladně u některých skupin zákonných
chráněnců a změna věřitelské
sirotčí pokladny u některých skupin
hypotekárních pohledávek, po případě
přechod závazků vůči zákonným
chráněncům a přechod hypotekárních
pohledávek, náležejících sirotčím
pokladnám, na spořitelny, byly řešeny
jednak ustanoveními §§ 3 až 6 cit. říšskoněm.
nařízení, jednak v t. zv. protektorátu
vládním nařízením ze dne 12.
prosince 1941, č. 21 Sb. z roku 1942, o úpravě
některých poměrů dělených
hromadných sirotčích pokladen.
Na sklonku roku 1942 bylo okupanty naléháno, aby
také sirotčí pokladny na ostatním
území byly zrušeny a aby také jejich
jmění bylo převedeno na spořitelny.
Provedení tohoto požadavku se zdařilo zprvu
oddáliti vydáním vládního nařízení
z 31. prosince 1942, č. 423 Sb., o opatřeních
k přípravě zrušení sirotčích
pokladen, kterým bylo zejména zakázáno
ukládati hotovosti soudních chráněnců
nově v sirotčích pokladnách a ukládati
jmění sirotčích pokladen v hypotekárních
zápůjčkách, a později zmařiti
poukazem na to, že zrušení sirotčích
pokladen není opatřením válečně
důležitým. Tím byly dobré hypotekární
pohledávky sirotčích pokladen a jejich cenné
papíry zachovány jako zvláštní
hodnotná podstata pro krytí závazků
sirotčích pokladen vůči zákonným
chráněncům a předešel se převod
těchto hodnot na spořitelny a tak jich rozmělnění
ve všeobecných aktivech spořitelen.
II. Již po léta bylo poukazováno na to, že
další trvání sirotčích
pokladen není v souladu s novodobým hospodářským
vývojem a s vybudováním bezpečné
a pevné organisace úvěru a peněžních
ústavů. Nebylo by proto účelné,
aby byly sirotčí pokladny znovu zřizovány
v oblastech, kde byly již zrušeny. To platí především
o území, které bylo po 29. září
1938 dočasně odloučeno od zemí České
a Moravskoslezské, kde byly sirotčí pokladny
zrušeny říšskoněmeckým nařízením
výše uvedeným; ostatně bylo by znovuzřízení
těchto sirotčích pokladen a uvedení
všech jejich poměrů do dřívějšího
stavu technicky neproveditelné. Nezbývá proto
nežli pokračovati v likvidaci jmění
těchto sirotčích pokladen, které již
zásadně přešlo na spořitelny,
a ji ukončiti. Poněvadž třeba počítati
také s budoucím zrušením zbývajících
sirotčích pokladen (viz dále pod III), možno
převzíti s některými změnami
i opatření, která měla za účel
připraviti tuto akci.
Předpisy upravující věci sirotčích
pokladen, vydané v době nesvobody (viz pod I), však
náleží mezi předpisy, kterých
podle článku II, čl. 2, odst. 1 zákona
o obnovení právního pořádku
(příloha k zákonu ze dne 19. prosince 1945,
č. 12 Sb. z r. 1946) nebude možno - po uplynutí
přechodné doby - nadále užívati.
Bez nového zákonodárného opatření
by tu tedy nebylo právního podkladu ani pro pokračování
v likvidaci jmění zrušených sirotčích
pokladen v dočasně odloučeném území,
ani pro přípravy ke zrušení sirotčích
pokladen v ostatním území zemí České
a Moravskoslezské.
Zákon má dáti takový právní
podklad a odkliditi předpisy z doby nesvobody; zároveň
provádí drobnější účelné
změny starších předpisů.
III. Není zajisté pochybností, že ke
zrušení zbývajících sirotčích
pokladen bude možno přistoupiti teprve po stabilisaci
poměrů hospodářských a poměrů
v peněžnictví.
Jak již bylo vylíčeno pod I, byl vl. nařízením
č. 423/1942 Sb. vydán zákaz dalšího
ukládání hotovostí chráněnců
v sirotčích pokladnách a zákaz ukládání
jmění sirotčích pokladen v hypotekárních
zápůjčkách.
Zůstane-li při těchto zákazech i nadále,
bude vyloučena jakákoli snad nevítaná
soutěž sirotčích pokladen s peněžními
ústavy a omezí se hospodaření sirotčích
pokladen na správu a pozvolnou likvidaci těch hodnot,
které toho času tvoří jejich aktivní
jmění (státní cenné papíry
a hodnotné hypotekární pohledávky,
z části i vklady u peněžních
ústavů). Odůvodněný zájem
na získání těchto aktiv, které
jsou nyní prakticky vyhrazeny pro krytí pohledávek
této každoročně se zmenšující
skupiny zákonných chráněnců,
nemůže býti zajisté u peněžních
ústavů předpokládán.
Přejímají se proto s některými
změnami předpisy cit. vl. nařízení
do §§ 1 až 4 a § 12 osnovy.
V § 1 osnovy se oproti dosavadnímu stavu připouští
výjimka potud, že má býti dovoleno přijetí
další hotovosti chráněnce, který
již má v sirotčí pokladně starší
hotovost. Jde o řídké případy,
kdy chráněnec získá za trvání
poručenství (opatrovnictví) ještě
další peněžní částky;
ztěžovalo by zbytečně soudní
agendu, bylo-li by nutné ukládati každou další
hotovost, po případě i dosti nepatrnou, zvláště
jako soudní depositum u peněžního ústavu.
Ustanovení § 3 přináší změnu
potud, že t. zv. vzájemné zápůjčky
mezi sirotčími pokladnami budou od 1. ledna 1947
opět úrokovány. Pro běžné
výplaty částek soudním chráněncům,
zvláště pak pro jich odbavení, je potřebí
plynulých hotovostí a tu bude nutné, když
další vklady nemají býti přijímány,
opatřiti si potřebné částky
- jak se dříve vždy činilo - od jiné
sirotčí pokladny, pokud má hotovostí
více, nežli potřebuje. Je věcí
pořádku v účtování,
aby se věřitelské sirotčí pokladně
dostalo nutné úhrady, a možno očekávati,
že povinné zúročení těchto
vzájemných zápůjček bude nutným
předpokladem i pro některé úpravy
předpokládané v § 12 osnovy.
V § 4 byla rozšířena zásada, že
sirotčí pokladny ručí za své
závazky vzájemně, na poměr všech
sirotčích pokladen v obou obvodech zemských
soudů. Již dosud platila tato zásada toliko
pro sirotčí pokladny v obvodu téhož
zemského soudu. Změna je odůvodněna
hlediskem, že při budoucím zrušení
sirotčích pokladen musí stejně ručiti
zbývající reservní fondy, po případě
soustředěné v jedinou podstatu, za závazky
všech sirotčích pokladen.
IV. Po dobu přechodnou, po kterou budou sirotčí
pokladny ještě zachovány, doporučuje
se vhodně pozměniti některé zastaralé
předpisy.
Především bylo mnoho stesků na ustanovení
§§ 40 a 41 instrukce o nakládání
se sirotčím jměním (nař. č.
123/1859 ř. z.). Hypotekární dlužníci
tu při předčasném úplném
nebo částečném splacení jistiny
ztráceli úrok ode dne platby až do příští
úrokové splatnosti, po případě
musili uhraditi i úrok za dobu tří měsíců
po nejbližší úrokové splatnosti.
Ustanovení § 5 osnovy dává v tom směru
spravedlivou možnost, aby příslušné
úroky byly dlužníkům zúčtovány.
Jde-li o poměry válkou vyvolané, nebylo by
spravedlivé požadovati úroky z prodlení,
na které má sirotčí pokladna jinak
podle platných předpisů nárok. Budou
to zejména případy, kdy hypotekární
dlužník za doby nesvobody prostě platiti nemohl,
ježto byl nepřítomen, vězněn
a pod., a případy zápůjček
poskytnutých tělocvičným organisacím,
které byly za doby nesvobody zrušeny a jejichž
jmění propadlo německé říši
a nyní jim bude navráceno. Osnova dává
právní podklad k prominutí úroků
z prodlení v § 6, odst. 1.
Podle nařízení ministerstva spravedlnosti
v dohodě s ministerstvem financí a nejvyšším
účetním dvorem z 9. října 1911,
Věst. ministerstva spravedlnosti č. 46, rozhodují
o odpisu ztrát při hospodaření sirotčích
pokladen vzniklých k tíži reservních
fondů zemské soudy, a převyšuje-li ztráta
1.000 Kčs nebo lze-li ji odvoditi z porušení
platných předpisů o správě
jmění, jest o ztrátě podati zprávu
ministerstvu spravedlnosti. Podle dosavadní praxe rozhoduje
v případech posléz uvedených ministerstvo
spravedlnosti v dohodě s ministerstvem financí a
nejvyšším účetním kontrolním
úřadem. Osnova (§ 6, odst. 2) zvyšuje
rozhodnou částku na 10.000 Kčs. Případy
- ostatně velmi vzácné - kdy je nutno ztrátu,
zejména nedobytnou částku, odepsati k tíži
reservního fondu, jsou vyšetřovány presidii
zemských soudů s nejvyšší svědomitostí
a je zejména opatrně posuzována otázka,
jsou-li tu osoby, kterým možno přičísti
zavinění na ztrátě, a má-li
případné soudní uplatňování
náhrady vzniklé škody vyhlídku na úspěch.
Případy ztrát vyšších bude
ovšem i napříště vyhraditi rozhodnutí
ministerstva spravedlnosti v dohodě s ministerstvem financí
a nejvyšším účetním kontrolním
úřadem.
V. Vzhledem k tísnivé finanční situaci
organisací péče o mládež bylo
zavedeno výnosem ministerstva spravedlnosti z 15. května
1928, č. 11.460/28, t. zv. dobrovolné 1/2%
zvýšení úroků z hypotekárních
zápůjček poskytnutých sirotčími
pokladnami. Výtěžky této akce byly odváděny
t. zv. zemským sirotčím fondům a organisacím
péče o mládež podle zvláštního
klíče stanoveného ministerstvem sociální
péče v dohodě s ministerstvem spravedlnosti.
Opatření bylo odůvodněno i tím,
že tehdy nebylo možné pokračovati, jak
bylo zájemci požadováno, v přidělování
jistých, podle platné úrokové míry
sirotčích pokladen vypočtených, percentuálních
částek správních přebytků
sirotčích pokladen zemským sirotčím
fondům, jak tomu bylo v letech 1901 až 1921 podle
zákonů č. 62/1901 ř. z. č.
51/1919 Sb., č. 11/1920 Sb., č. 217/1920 Sb., a
č. 373/1922 Sb. Byl totiž i tehdejší stav
reservních fondů sirotčích pokladen
neutěšený. Tehdy se sice počítalo
s některými reformami předpisů o hospodaření
sirotčích pokladen, zvláště též
se zvýšením aktivní úrokové
míry, které by bylo umožnilo značnější
příděly pro tyto sociální účely,
uzákonění jich se však nezdařilo.
Výnos 1/2% dobrovolného úrokového
zvýšení činil v létech 1939 až
1942 průměrně 400.000 K v obou obvodech vrchních
soudů. Za dnešní doby, kdy netřeba pochybovati,
že účely péče o mládež
budou podporovány velkoryse přímo z prostředků
veřejných, možno zajisté již upustiti
od tohoto přechodného zařízení
tím spíše, že výnos je poměrně
nepatrný. Zrušení dobrovolného úrokového
příspěvku zjednoduší značně
práci berních úřadů, neboť
odpadne výpočet a účtování
těchto částek; odstraní se tím
zároveň dosti vážná nesrovnalost,
která záleží v tom, že hypotekární
dlužníci se zavazovali k dobrovolnému příspěvku
hledíce si získati nebo si udržeti hypotekární
úvěr ze sirotčí pokladny, a též
v tom, že zvýšení nebylo všeobecné
a vzhledem ke své dobrovolné povaze všeobecné
ani býti nemohlo, nýbrž se týkalo jen
těch dlužníků, kteří se
k placení příspěvku právě
dobrovolně zavázali. Osnova proto zprošťuje
tyto dlužníky převzaté povinnosti koncem
roku 1945 (viz § 7).
VI. V §§ 8 až 11 řeší osnova
otázky likvidace jmění zrušených
sirotčích pokladen v přechodně odloučeném
území a poměry vzešlé z rozdělení
jmění t. zv. dělených sirotčích
pokladen.
§ 8 dává ministru financí zmocnění,
aby úkoly likvidačními pověřil
vhodný peněžní ústav.
Po stránce věcné přejímají
§§ 9 až 11 osnovy v podstatě úpravu
hypotekárních pohledávek a pohledávek
zákonných chráněnců, jak byla
provedena říšskoněmeckým nařízením
z 24. prosince 1941, říš. zák. I z roku
1942, str. 1, a vládním nařízením
č. 21/1942 Sb., ježto jde o právní poměry,
které v jistém slova smyslu budou doznívati
ještě po řadu dalších let; konkretně
řečeno, nutno dokončiti knihovní provedení
přechodu hypotekárních pohledávek,
pokud se tak - patrně jen ve sporadických případech
- ještě nestalo, a nutno zajistiti, že pohledávky
chráněnců budou uplatňovány
jen proti tomu zavázanému (sirotčí
pokladně, spořitelně), na kterého
byla převedena při rozdělení jmění
sirotčí pokladny příslušná
část aktivního jmění.
VII. Již v § 3 vl. nařízení č.
423/1942 Sb. bylo dáno ministru spravedlnosti zmocnění,
aby v dohodě s ministrem financí činil opatření
potřebná se zřetelem k nastávajícímu
zrušení sirotčích pokladen. Vzhledem
k tomu, že v přechodné době až
do zrušení sirotčích pokladen se rozsah
jejich hospodaření obmezuje v podstatě na
stávající aktiva a pasiva, a k tomu, že
se doporučuje učiniti postupně některá
opatření k přípravě zamýšleného
zrušení sirotčích pokladen, navrhuje
osnova v § 12 široké zmocnění pro
uvedené ministry, které umožní, aby
byla učiněna účelná opatření
k včasnému zjednodušení hospodaření
sirotčích pokladen a tím i usnadněna
jejich budoucí likvidace. Jednotlivá hlediska případných
dílčích budoucích úprav jsou
vidna přímo z textu § 12 osnovy.
VIII. Vedle právních předpisů z doby
nesvobody, které budou osnovou nahrazeny, zrušuje
§ 13 v důsledku ustanovení osnovy některé
starší předpisy.
Zrušuje se mimo to i předpis § 217, odst. 2 nesp.
patentu. Tento předpis ukládá soudu, aby
vybídl toho, kdo nabyl svéprávnosti, po uplynutí
tří měsíců k převzetí
jmění. Po marném projití lhůty
má se odevzdati jmění do schovací
pokladny a zaniká tímto odevzdáním
povinnost soudu starati se o příslušnou hotovost.
Výjimkou jsou případy poručenců
neznámého pobytu, kdy nutno hotovost ponechati v
úschově a správě. Ustanovení
tato neodpovídají již dnešním poměrům.
Úschova soudní se děje nyní uložením
u peněžních ústavů (u t. zv.
zákonných schovacích míst) a není
již třeba činiti rozdílu, zda osoba
nabyvší svéprávnosti zanedbala převzíti
hotovost či ji převzíti nemohla pro nepřítomnost
a pod. Ve všech případech lze hotovost uložiti
na vkladní knížku jako jednotlivé soudní
depositum. V tomto smyslu řeší věc osnova
v § 13, odst. 2.
Platnost zákona je obmezena podle povahy věci na
země Českou a Moravskoslezskou. Jeho provedení
si nevyžádá zvláštních nákladů
ze státní pokladny.