Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Rozhodnutím o rozvodu a o rozluce manželství,
vydaným v době nesvobody, lze podle ustanovení
zákona ze dne 9. dubna 1946, č. 76 Sb., o zrušení
a o změně soudních rozhodnutí v občanských
věcech právních z doby nesvobody, odporovati
a domáhati se jejich zrušení nebo změn
také tehdy, domáhala-li se strana rozvodu nebo rozluky
jen z důvodné obavy před hrozící
národní, rasovou nebo politickou persekucí
nebo nemohla-li se z takového důvodu účinně
brániti v řízení.
(2) Rozhodnutí o rozluce nelze odporovati, uzavřela-li
zatím jedna ze stran nové manželství.
Dále nemůže rozhodnutí o rozluce odporovati
strana, která si, domáhajíc se rozluky, musila
být vědoma, že tím vydává
život nebo zdraví druhého manžela ve vážné
nebezpečí, ledaže tento druhý manžel
sám k rozluce dal podnět nebo s domáháním
se rozluky souhlasil.
(1) Odporu podle zákona č. 76/1946 Sb.
nebo podle § 1 tohoto zákona není třeba,
obnoví-li rozloučení manželé,
z nichž žádný neuzavřel nové
manželství, manželské společenství,
oznámí to osobně soudu, který by byl
příslušný rozhodovati o odporu (§
3 zák. č. 76/1946 Sb.) a navrhnou-li zároveň,
aby rozhodnutí o rozluce bylo změněno tak,
že se žaloba (žádost) o rozluku zamítá.
(2) Soud jedná a rozhoduje o návrhu v
řízení nesporném. Vyhoví návrhu,
není-li důvodu pochybovati o totožnosti navrhovatelů
a o tom, že jejich manželství bylo rozloučeno,
a že žádný z nich neuzavřel od
rozluky nové manželství.
(3) Oznámení a návrh podle odstavce
1 mohou býti učiněny také před
okresním soudem společného bydliště
rozloučených manželů; okresní
soud je postoupí soudu příslušnému
podle odstavce 1.
(4) Řízení podle tohoto paragrafu
je prosto kolků a poplatků.
Straně, která se nemůže domoci změny
rozhodnutí o rozluce jen z toho důvodu, že
druhá strana zatím uzavřela nové manželství
(§ 1, odst. 2), příslušejí veškeré
nároky, které by jí příslušely,
kdyby bylo bývalo uznáno na rozluku z výlučné
viny druhé strany.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení a platí v zemích
České a Moravskoslezské; provede jej ministr
spravedlnosti.
Ustanovení článku II, čl. 6 až
8 zákona o obnovení právního pořádku
(příloha k zákonu č. 12/1946 Sb.)
o zrušení a o změně soudních
rozhodnutí z doby nesvobody a stejně ustanovení
zákona ze dne 9. dubna 1946, č. 76 Sb., upravujícího
řízení v těchto věcech, platí
i pro přezkoumání rozsudků nebo usnesení,
které byly v době nesvobody vydány ve věcech
rozvodových a rozlukových. Je všeobecně
známo, že v dlouhých letech poroby, kterými
prošly naše země, došlo k rozvodům
nebo k rozlukám četných manželství,
jejichž trvání by nebylo bývalo za normálních
dob nijak ohroženo. Jen těžká tíseň
vyvolaná tím, že okupantský režim,
když si našel důvod k persekuci jednotlivce,
neušetřil ani jeho rodiny a zejména ne jeho
manžela, způsobila, že se trhaly svazky, které
by jinak byly docela obstály. Když na př. manželé
osob, které byly pronásledovány z důvodů
rasových, také byli postiženi vážnými
újmami, zejména co do výkonu povolání
a co do majetku, když manželský svazek s osobou,
která za hranicemi bojovala nebo jinak byla činná
pro osvobození Československé republiky,
stačil k tomu, aby manžel zůstavší
v dosahu okupační moci byl vystaven nelidskému
pronásledování, sotva se lze divit, že
se dály pokusy vyhnout se rozvodem nebo rozlukou podobným
nebezpečím. Vyskytly se ovšem i případy
hodné zavržení, že totiž manžel,
který sám neměl důvod pro rozvod nebo
rozluku, využil nebezpečí persekuce hrozící
manželu druhému a vynutil na něm, aby se proti
rozvodu nebo proti rozluce nestavěl. Zdá se však,
že se podobným způsobem tlaku persekuce nezneužívalo
příliš často a že početnější
byly případy, že k rozvodu nebo k rozluce docházelo
v úplné dohodě mezi oběma manžely,
zejména když manžel, v jehož osobě
tkvěl důvod pro persekuci, sám nechtěl
dopustit, aby pro něho trpěl i manžel druhý.
Začasté byly proto rozvody nebo rozluky prováděny
jenom na oko, manželé ani, pokud to bylo možno,
nepřerušovali styky mezi sebou a byli odhodláni,
jakmile ustane tlak okupace, obnovit manželské společenství.
Šlo-li pouze o rozvod a oba manželé zůstali
na živu a chtějí opět žíti
spolu, je věc snadná, neboť podle § 110
obč. zák., jak jej vyložilo plenární
usnesení nejvyššího soudu ze dne 14. prosince
1927, Sb. n. s. č. 7622, stačí k odčinění
následků rozvodu, že se manželé
opět spojí; oznámení soudu (srv. §
114 j. n.) má jen význam pořádkový.
U rozluky by za takové situace bylo možné,
aby rozloučení manželé uzavřeli
nové manželství; pro to se však rozloučení
manželé leckdy nechtějí rozhodnouti,
jsouce přesvědčeni, že se jim má
umožnit, aby se na jejich manželství hledělo
jako na nepřerušené.
Nehledíc k tomu selhávají naznačené
cesty naprosto v případech bohužel velmi častých,
že se jeden nebo i oba manželé stali obětí
persekuce nebo třebas i přirozenou smrtí
zemřeli dříve, než mohli své
manželské záležitosti uspořádat.
Manžel pozůstalý anebo i dědicové
jednoho nebo obou manželů mohou však mít
vážný a plné ochrany zasluhující
zájem na tom, aby bylo vysloveno, že šlo o rozvod
nebo o rozluku, vynucené tlakem poměrů, a
proto s hlediska vyšší spravedlnosti vlastně
neplatné.
V četných případech lze tento zájem
uspokojit podle výše dotčených ustanovení
vydaných k obnově právního pořádku,
leckdy se však tato ustanovení ukazují příliš
úzkými, zejména proto, že zhusta byl
pravý důvod rozvodu nebo rozluky soudu zastírán
a byly uváděny a náležitě prokazovány
důvody plně odpovídající československému
právnímu řádu. Zdá se proto
vhodné, ne-li přímo nezbytné, doplnit
ustanovení dosavadní předpisy, které
by poskytly odpomoc i tam, kde by dosavadní ustanovení
mohla selhat. Tento úkol si vytkl předkládaný
návrh zákona. Jím se také odpomůže
v případech výše vzpomenutých,
kdy totiž bylo tlaku okupace zneužito.
Osnova navazuje na zákon č. 12/1946 Sb. a souvislý
zákon č. 76/1946 Sb. o zrušení a o změně
soudních rozhodnutí v občanských věcech
právních z doby nesvobody a především
rozšiřuje v § 1, odst. 1 důvody, z kterých
lze soudní rozhodnutí o rozvodu nebo o rozluce zrušit
nebo změnit. Stačit má už důvodná
obava před hrozící persekucí národní,
rasovou nebo politickou; při tom se nerozlišuje, zda
persekuce hrozila tomu manželu, který se rozvodu nebo
rozluky domáhal, nebo manželu, který by se
byl, nebýt obavy před persekucí, proti rozvodu
nebo proti rozluce bránil. Při posuzování
důvodnosti obavy před persekucí třeba
mít ovšem zřetel k poměrům panujícím
v době, kdy se řízení o rozvod nebo
o rozluku vedlo, neboť tlak persekuce během doby nesvobody
postupně zesiloval, zejména v některých
obdobích pozdějších byl přímo
hrozivý.
Nesnáze působí případy, kdy
jeden manžel po rozluce, která by s hlediska §
1, odst. 1 neobstála, uzavřel manželství
s třetí osobou, kdežto druhý rozloučený
manžel by měl zájem na obnovení původního
manželství. V kolisi mezi původním a
novým manželstvím rozhodla se osnova dát
přednost zachování nového manželství
(§ 1, odst. 2, věta prvá), nikoliv snad proto,
že by chtěla počínání
manžela uzavřevšího nové manželství
za všech okolností schvalovat, nýbrž v
střízlivé úvaze, že za takové
situace je málo naděje, zpravidla vlastně
že není naděje žádná, že
by původní manželství mohlo ještě
plnit svou morální a sociální funkci,
a s druhé strany že by zrušení nového
manželství často rozvrátilo spojení,
které s hlediska řečených funkcí
spíše musí být podporováno. Zvolenou
úpravou jsou ovšem dotčeny zájmy manžela,
který - zejména když bylo dohodnuto, že
se rozluka provede jen na oko - spatřoval v rozluce jen
přechodné řešení na dobu poroby.
Osnova proto v § 3 poskytuje takovému manželu
- bez zřetele na to, z jakých důvodů
byla rozluka povolena a zejména zda snad nevzal všechnu
vinu na sebe - veškeré nároky, které
by mu příslušely, kdyby bylo bývalo
uznáno na rozluku výlučně z viny manžela
druhého. Zejména se tedy bude moci rozloučená
manželka z titulu plného zadostiučinění
(§ 1266 obč. z.) domáhati alimentace.
Právo odporovat rozhodnutí o rozluce z důvodu,
že k ní došlo z důvodné obavy před
hrozící persekucí, nelze dále bez
omezení přiznat tomu, kdo byl iniciátorem
dřívější žaloby nebo žádosti
o rozluku, ačkoliv podle okolností případu
věděl nebo musel věděti, že vyslovení
rozluky bude znamenat pro druhého manžela nejvážnější
ohrožení jeho zdraví a pravidelně také
života. Svým tehdejším postupem projevil
takový manžel tolik egoismu a nelásky k druhé
straně, že by nebylo spravedlivé přiznat
mu nyní právo domáhat se - bez zřetele
na to, co tomu říká druhá strana -
zrušení nebo změny rozlukového rozhodnutí.
V případech pak, kdy druhá strana již
není na živu, bylo by nasnadě podezření,
že odstraněním dřívějšího
rozhodnutí sleduje navrhovatel jen opět sobecké
cíle. Jedině tehdy, když se manžel domáhal
rozluky z podnětu onoho druhého manžela nebo
s jeho souhlasem, není důvodu omezovat jeho právo
dožadovati se odstranění rozlukového
rozhodnutí podle § 1, odst. 1 navrhovaného
zákona.
Ustanovení § 2 má rozloučeným
manželům, když už obnovili manželské
společenství, uspořit řízení,
kterého by bylo jinak zapotřebí podle výše
uvedeného zákona č. 76/1946 Sb. Jde tu spíše
o obdobu řízení podle § 13 dekretu presidenta
republiky č. 117/1945 Sb., kterým se upravují
ustanovení o prohlášení za mrtvého.
Obejít se vůbec bez jakéhokoliv soudního
řízení a užít na podobné
případy asi zásad § 110 obč.
zák. není dobře možné, když
z důvodů rozvedených výše třeba
úlevy pro odklizení soudního rozhodnutí
o rozluce vázat na podmínky, že žádný
z manželů neuzavřel manželství
nové.
Vzhledem k souvislosti s ostatními předpisy o soudních
rozhodnutích z doby nesvobody může osnova platit
jen v zemích České a Moravskoslezské.
Pro státní finance znamená osnova, že
ženám, jejichž rozluka bude takto odčiněna,
bude třeba platit pensi jako vdovám. To však
většinou nebude pro stát novým zatížením,
neboť i když by rozluka trvala, dostalo by se takovým
rozloučeným manželkám nepochybně
vdovské pense ve formě příspěvku
na výživu podle vládního nařízení
ze dne 27. června 1942, č. 243 Sb., o příspěvcích
na výživu rozloučeným manželkám
protektorátních zaměstnanců.