Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Rozhodčí soudy povolané podle
§ 5, odst. 2 dekretu presidenta republiky ze dne 24. října
1945, č. 100 Sb., o znárodnění dolů
a některých průmyslových podniků,
§ 5, odst. 2 dekretu presidenta republiky ze dne 24. října
1945, č. 101 Sb., o znárodnění některých
podniků průmyslu potravinářského,
§ 30, odst. 1 dekretu presidenta republiky ze dne 24. října
1945, č. 102 Sb., o znárodnění akciových
bank, a
§ 14, odst. 2 dekretu presidenta republiky ze dne 24. října
1945, č. 103 Sb., o znárodnění soukromých
pojišťoven,
rozhodovati o zrušení nebo o jiné přiměřené
úpravě hospodářsky neodůvodněných
závazků národních podniků,
zřizují se u krajských soudů vykonávajících
pravomoc ve věcech civilních (dále jen krajské
soudy) v sídlech zemských soudů. Působnost
rozhodčího soudu se vztahuje na celý obvod
zemského soudu, v jehož sídle je zřízen.
(2) Den, kdy rozhodčí soud zahájí
činnost, vyhlásí president zemského
soudu v Úředním listě, na Slovensku
v Úradnom vestníku.
(1) Rozhodčí soud se skládá
z předsedy, jeho náměstka, potřebného
počtu soudců z povolání a z přísedících.
(2) Předsedu rozhodčího soudu,
jeho náměstka a ostatní soudce z povolání
ustanoví president zemského soudu, v jehož
sídle je rozhodčí soud, ze soudců
z povolání činných v sídle
zemského soudu. Ustanovení tohoto zákona
o předsedovi rozhodčího soudu platí
i o jeho náměstkovi.
(3) Přísedícími rozhodčího
soudu jsou osoby ustanovené předsedou rozhodčího
soudu a zapsané do seznamu, který se vede u rozhodčího
soudu podle ustanovení tohoto zákona.
Přísedícím může býti
jen československý stání občan,
který dosáhl 30. roku věku, má potřebné
znalosti a zkušenosti, je mravně bezúhonný
a státně a národně spolehlivý
a má bydliště pokud možno v obvodu příslušného
krajského soudu.
(1) Předseda rozhodčího soudu
stanoví, přihlížeje k pravděpodobné
potřebě přísedících,
počet přísedících pro jednotlivá
odvětví znárodněného podnikání
a požádá jednotnou odborovou organisaci a příslušné
ústřední hospodářské
organisace, které určí ministr spravedlnosti
v dohodě s příslušnými ministry,
aby mu v přiměřené lhůtě
navrhly podle pravděpodobné potřeby dostatečný
počet vhodných osob. Nedojdou-li návrhy včas,
vyžádá si návrh od zemského národního
výboru, na Slovensku od sboru pověřenců.
(2) Z navržených osob ustanoví předseda
rozhodčího soudu potřebný počet
přísedících, odděleně
pro jednotlivá odvětví znárodněného
podnikání.
(3) Osoby, které byly ustanoveny přísedícími,
buďtež o tom předsedou rozhodčího
soudu zpraveny. Zároveň buďtež osoby ty
zapsány do seznamu přísedících
rozhodčího soudu, a to podle oborů.
(1) Přísedící může
odepříti přijetí funkce nebo vzdáti
se jí jen z důležitých důvodů;
posouditi je náleží předsedovi rozhodčího
soudu.
(2) Předseda rozhodčího soudu
zbaví přísedícího funkce, objeví-li
se, že nevyhovuje některé z podmínek
§ 3, nebo zanedbává-li trvale své povinnosti.
Pokud jsou přísedícími zaměstnanci,
musí jim býti poskytnut volný čas
potřebný k výkonu funkce přísedícího
a nesmí je stihnouti žádná újma
proto, že vykonávají funkci přísedícího
nebo že jejím výkonem zanedbávají
zaměstnání.
(1) Přísedící slíbí
před zahájením jednání jednou
provždy do rukou předsedy rozhodčího
soudu, že budou vykonávati svou funkci svědomitě
a nestranně, že zachovají mlčenlivost
o věcech, o nichž se při řízení
dovědí, a neprozradí úřední
tajemství porad a hlasování.
(2) Přísedícího, který
se nedostaví k jednání bez řádné
omluvy vůbec nebo ve stanovenou hodinu, který opustí
předčasně jednání nebo který
jinak zanedbává své povinnosti, potrestá
předseda rozhodčího soudu pořádkovou
pokutou do 5.000 Kčs a uloží mu náhradu
nákladů řízení zmařeného
jeho vinou. Předseda rozhodčího soudu může
pořádkovou pokutu a výrok o náhradě
nákladů odvolati, jestliže se přísedící
dodatečně omluví a předseda uzná
jeho omluvu za dostatečnou. Pořádkové
pokuty plynou do státní pokladny.
(1) Náklady spojené se zřízením
a činností rozhodčího soudu hradí
stát.
(2) Kancelářské místnosti
a kancelářský personál pro rozhodčí
soud obstará president krajského soudu, u něhož
je rozhodčí soud zřízen.
(1) Odměny předsedy rozhodčího
soudu, jeho náměstka a soudců z povolání
určí směrnice, které vydá ministr
spravedlnosti v dohodě s ministry průmyslu, výživy,
vnitra, financí a zdravotnictví a po slyšení
nejvyššího úřadu cenového.
(2) Funkce přísedících
rozhodčího soudu je čestná. Přísedící
mají však nárok na náhradu hotových
vydání a přísedící z
řad zaměstnanců a drobných podnikatelů
též na náhradu ztráty výdělku;
náhradu určí v obou případech
předseda senátu podle směrnic, které
vydá ministr spravedlnosti v dohodě s ministry průmyslu,
výživy, zdravotnictví, financí a sociální
péče po slyšení nejvyššího
úřadu cenového. Nárok na náhradu
jest uplatniti do 15 dnů po skončení jednání
rozhodčího soudu.
Dohled na rozhodčí soudy přísluší
presidentům zemských soudů, v jejichž
obvodě je sídlo rozhodčího soudu;
nejvyšší dohled přísluší
ministru spravedlnosti, a to podle obdoby ustanovení platných
o dozoru nad řádnými soudy.
Soudy a orgány veřejné správy jsou
povinny vyhověti dožádáním rozhodčího
soudu.
(1) Rozhodčí soud jedná a rozhoduje
v senátech, složených ze soudce z povolání
jako předsedy a dvou přísedících,
z nichž jmenuje každá strana po jednom ze seznamu
(§ 4, odst. 3) z oboru, ke kterému patří,
a není-li takového přísedícího,
z oboru příbuzného.
(2) Žalobce je povinen jmenovati přísedícího
již v žalobě (§ 16), žalovaná
strana do 8 dnů poté, kdy jí byla doručena
žaloba s vyzváním, aby jmenovala přísedícího.
Předseda senátu vyzve stranu, aby jmenovala do 8
dnů přísedícího, také
tehdy, když přísedící, který
byl stranou jmenován, zemřel, byl funkce zbaven
nebo se jí vzdal anebo byl platně odmítnut.
(3) Nejmenují-li strany nebo některá
z nich přísedícího, povolá
je předseda senátu z osob zapsaných do seznamu
sám podle zásady uvedené v odstavci 1.
(1) O vyloučení a odmítnutí
členů rozhodčího soudu platí
obdobně zákonná ustanovení o vyloučení
a odmítnutí soudců v civilním řízení
sporném.
(2) O odmítnutí přísedícího
rozhodne předseda senátu. O odmítnutí
předsedy senátu rozhodne předseda rozhodčího
soudu, je-li však odmítán předseda rozhodčího
soudu, rozhodne o odmítnutí president zemského
soudu.
(1) Rozhodčí soud je výlučně
příslušný pro rozhodování
ve věcech uvedených v § 1, odst. 1.
(2) Místně příslušný
je rozhodčí soud, v jehož obvodu je sídlo
národního podniku. Má-li národní
podnik zvláštní závod mimo obvod příslušného
rozhodčího soudu, je ve věcech, které
se týkají tohoto závodu, podle volby žalobce
příslušný i rozhodčí soud,
v jehož obvodu je tento závod.
(1) Jednání před rozhodčím
soudem je veřejné.
(2) Veřejnost budiž však vyloučena
vždy, když by při projednávání
měly přijíti na přetřes věci,
jichž prozrazením by mohly býti jakýmkoliv
způsobem ohroženy zájmy nebo obrana státu.
(1) Řízení před rozhodčím
soudem se zahajuje podáním žaloby na zrušení
nebo na jinou přiměřenou úpravu hospodářsky
neodůvodněného závazku národního
podniku.
(2) Žaloba může býti podána
jen do roka ode dne, kdy rozhodčí soud zahájil
činnost (§ 1, odst. 2). Převzal-li národní
podnik majetek mu připadající teprve později,
počíná lhůta. jednoho roku dnem převzetí,
u pojišťoven dnem uveřejnění vyhlášky
podle § 12 dekretu o znárodnění soukromých
pojišťoven č. 103/1945 Sb.
(1) Když žalovaný jmenoval přísedícího
nebo když marně uplynula lhůta mu k tomu daná,
nařídí předseda senátu rok
k ústnímu jednání, ke kterému
obešle obě strany.
(2) Před rozhodčím soudem mohou
strany jednati samy nebo skrze zástupce. Zástupcem
může býti každá svéprávná
osoba, která není pokoutníkem.
(3) Nedostaví-li se k jednání
strana řádně obeslaná (její
zástupce), provede se řízení v její
nepřítomnosti, nedostaví-li se však
strany obě, nastane klid řízení; na
to buď v obsílce upozorněno.
(4) Nepodaří-li se věc vyříditi
smírem, provede rozhodčí soud řízení,
šetře, pokud z dalších ustanovení
tohoto zákona nevyplývá něco jiného,
obdobně ustanovení daných pro občanské
rozepře právní v řízení
před soudy okresními, vyjímajíc řízení
ve věcech nepatrných. Rozhodčí soud
je povinen, dříve než vydá rozhodčí
výrok, slyšeti strany nebo jim dáti příležitost,
aby mohly své stanovisko uplatniti a svoje přednesy
učiniti. Může vyslýchati strany, svědky
a znalce a vzíti je do přísahy. Křivá
výpověď je trestná jako křivá
výpověď před řádným
soudem. O nákladech na řízení platí
zásady platné pro občanské rozepře
právní. Smír před rozhodčím
soudem sjednaný má tytéž právní
účinky jako smír soudní.
(5) Rozhodčí soud se usnáší
většinou hlasů. Porada se koná v nepřítomnosti
stran.
(6) Výrok rozhodčího soudu musí
býti odůvodněn. Doručením nabývá
mezi stranami účinku pravomocného rozsudku
řádného soudu.
(7) O jednání rozhodčího
soudu se sepíše protokol; zapisovatele ustanoví
president krajského soudu, u něhož je rozhodčí
soud zřízen.
(8) O kolcích a poplatcích v řízení
před rozhodčím. soudem platí poplatková
ustanovení pro soudní řízení
sporné.
Posuzuje hospodářskou neodůvodněnost
závazku, přihlédne rozhodčí
soud také k poměru mezi vzájemnými
právy a povinnostmi smluvních stran, k významu
smluveného plnění pro národní
podnik, a co se týká závazků ze služebních
smluv, i k obsahu služebních smluv obdobného
druhu v jiných podnicích téhož nebo
příbuzného odvětví. Rozhodčí
soud není vázán návrhem a může
zejména, i když se navrhuje zrušení závazku,
odpovídá-li to zásadám slušnosti
a účelnosti, závazek snížiti
na obvyklou míru nebo jej jinak přiměřeně
upraviti. Zruší-li závazek, může
rozhodčí soud uložiti národnímu
podniku, aby zaplatil žalované straně přiměřenou
náhradu. Podle okolností může rozhodčí
soud přiznat žalované straně přiměřenou
náhradu také tehdy, upravuje-li vzájemná
práva a povinnosti odchylně od původní
smlouvy.
(1) Výrok rozhodčího soudu může
býti napaden jen žalobou o bezúčinnost.
O tom, z kterých důvodů lze žalovati,
aby výrok rozhodčího soudu byl zbaven účinnosti,
platí přiměřeně ustanovení
civilních řádů soudních o důvodech,
pro které lze žalovati o bezúčinnost
výroků rozhodčích.
(2) Pro žalobu je příslušný
krajský soud v sídle rozhodčího soudu.
Lhůta k podání žaloby činí
30 dnů ode dne doručení rozhodčího
výroku.
(3) Krajský soud jedná o žalobě
bez zřetele na hodnotu předmětu sporu podle
ustanovení o řízení před ním
platných.
Národními podniky rozumějí se v tomto
zákoně i pojišťovací spolky a ústavy,
které byly vládou vyňaty z opatření
podle § 10, odst. 1 dekretu o znárodnění
soukromých pojišťoven č. 103/1945 Sb.
Kde je v tomto zákoně řeč o zemském
soudu, o presidentu zemského soudu a o presidentu krajského
soudu, rozumí se tím na Slovensku hlavní
soud, předseda hlavního soudu a předseda
krajského soudu.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provede jej ministr spravedlnosti
v dohodě s ministry průmyslu, výživy,
vnitra, zdravotnictví, financí a sociální
péče.
Ustanovení o rozhodčím soudu byla původně
pojata do osnovy dekretu presidenta republiky ze dne 24. října
1945, č. 100 Sb., o znárodnění dolů
a některých průmyslových podniků.
Při projednávání osnovy byl však
oddíl obsahující tato ustanovení vypuštěn
a v § 5, odst. 2 stanoveno, že podrobná ustanovení
o rozhodčím soudu budou dána zvlášť.
Stejné ustanovení mají i ostatní znárodňovací
dekrety, srv. § 5, odst. 2 dekretu č. 101/1945 Sb.,
§ 30, odst. 1 dekretu č. 102/1945 Sb. a § 14,
odst. 2 dekretu č. 103/1945 Sb. Protože ve všech
uvedených dekretech je rozhodčímu soudu přikázána
stejná působnost, byť i z různých
odvětví podnikání, je účelné
zříditi pro všechna odvětví znárodněného
podnikání jen jeden rozhodčí soud,
v němž budou však zasedati různí
přísedící, a to podle toho, o jaké
odvětví podnikání půjde.
K jednotlivým ustanovením se uvádí:
Předseda rozhodčího soudu i jeho náměstek
jsou vedle této své funkce také zároveň
předsedy senátů (srvn. § 12). Potřebný
počet soudců z povolání ustanoví
president zemského soudu zpravidla tak, aby - čítajíc
v to předsedu rozhodčího soudu a jeho náměstka
- bylo lze zřídit pro každé odvětví
znárodněného podnikání zvláštní
senát - nebo i zvláštní senáty
- rozhodčího soudu s předsedou soudcem z
povolání. Při výběru vhodných
osob pro předsedu rozhodčího soudu, jeho
náměstka a dalších soudců je
president zemského soudu vázán na soudce
z povolání činné v sídle rozhodčího
soudu, jinak však není omezen, zejména nezáleží
na tom, u kterého soudu jsou právě ustanoveni.
Zpravidla má být přísedící
ustanoven z osob, které bydlí v sídle rozhodčího
soudu, protože se tak zmenší výdaje; není-li
však pro příslušný obor vhodné
osoby bydlící v sídle rozhodčího
soudu, může býti přísedícím
ustanovena i osoba bydlící mimo sídlo rozhodčího
soudu.
Pro určení pravděpodobné potřeby
přísedících bude rozhodující
počet, druh a rozsah podniků, které v obvodu
rozhodčího soudu budou znárodněny.
Přehled o tom získá předseda rozhodčího
soudu dotazem u příslušných úřadů
pověřených provedením znárodnění.
Přitom bude třeba, aby v rámci jednotlivých
odvětví bylo přihlédnuto i k jednotlivým
skupinám průmyslového podnikání.
V seznamech zřízených podle odstavce 2 bude
vhodné poznamenati ve zvláštním sloupci
u každého přísedícího,
kdo ho navrhl, aby tak byl stranám usnadněn výběr
podle zájmových sfér.
Ačkoli k jmenování přísedícího
není třeba jeho souhlasu, nutno předpokládati,
že za přísedící budou navrhovány
jen osoby ochotné funkci tu vykonávati. V zájmu
řádného výkonu soudnictví pak
je, aby odmítnutí přijetí nebo vzdání
se funkce bylo přípustné jen z důležitých
důvodů, s druhé strany však aby byla
možnost zbaviti přísedícího jeho
funkce, vyskytnou-li se závady uvedené v §
5, odst. 2. Proti těmto opatřením předsedy
rozhodčího soudu, jimiž odmítnutí
přijetí nebo vzdání se funkce přísedícího
nabývá teprve účinnosti, se neposkytuje
přísedícímu opravný prostředek,
neboť s hlediska sestavení rozhodčího
soudu jde o věc podružného významu,
zvláště uváží-li se, že
ani proti rozhodnutí ve věci samé není
připuštěn řádný opravný
prostředek.
Ač zaměstnance nesmí stihnout žádná
újma proto, že vykonává funkci přísedícího
rozhodčího soudu anebo že tuto funkci vykonává
určitým způsobem, nebylo by spravedlivé,
aby zaměstnavatel byl povinen zaměstnanci zaplatiti
i čas promeškaný výkonem funkce přísedícího;
zaměstnanec přesto neutrpí újmy, ježto
ztráta výdělku bude mu nahrazena v rámci
náhrady, na kterou má nárok podle §
9, odst. 2.
Přísedící vykoná slib teprve
před zahájením jednání do rukou
předsedy rozhodčího soudu, neboť jmenování
o sobě nikterak ještě neznamená, že
k výkonu funkce dojde, a mohly by proto event. vzniknouti
zbytečné výdaje s předvoláním
k výkonu slibu; jestliže však bude slib vykonán,
je účelné, aby se tak stalo jednou provždy,
t. j. i pro event. příští výkon
funkce.
Vyřešení otázek, k jichž rozhodování
jsou povolány rozhodčí soudy, je, právě
tak jako samo znárodnění podniků,
nutné s hlediska veřejných zájmů;
je proto spravedlivé, aby náklady spojené
se zřízením a činností rozhodčích
soudů hradil stát.
Působnost rozhodčích soudů je úzce
spjata s prováděním znárodnění
podniků a bude tedy, jako provedení znárodnění,
časově omezena. Nebude proto podmínek pro
systemisaci zvláštních míst pro soudce
z povolání, činné v tomto soudnictví,
a agendou budou pověřeni soudci činní
u řádných soudů, kteří
budou musit práci zvládnout vedle své vlastní
úřední činnosti. Ale pak je požadavkem
spravedlnosti, aby byla těmto soudcům zajištěna
náhrada za ukládané jim vícepráce.
Stejným způsobem bylo postupováno dosud ve
všech obdobných případech, kdy soudci
byli vedle svých úředních činností
pověřeni zvláštními úkoly
v rozhodčím soudnictví.
Ustanovení odstavce 1 i. f., že přísedící
má být pokud možno z téhož nebo
podobného oboru, jako je strana, která ho navrhla,
jde za tím cílem, aby posouzení případu
bylo svěřeno osobě, která je dobře
obeznámena s poměry, a aby tak bylo zaručeno
rozhodnutí po věcné stránce nejsprávnější.
Výlučná příslušnost rozhodčího
soudu ve věcech jemu vyhrazených znamená,
že nároky přikázané do působnosti
rozhodčího soudu nelze uplatniti před řádnými
soudy.
Ustanovení odstavce 2, věty 2 je v zájmu
zmenšení nákladů.
Účelem odstavce 2 je zameziti právní
nejistotu; doba jednoho roku k podání žaloby
je dost dlouhá, aby v ní bylo lze učinit
rozhodnutí o tom, zda a jak má být postupováno
u závazků existujících při
znárodnění podniků. Různá
doba počátku této lhůty je nutná
pro různost postupu při znárodnění
podle dekretů č. 100 až 103/1945 Sb.
V tomto paragrafu jsou shrnuty hlavní zásady pro
řízení rozhodčího soudu. Pokud
povahou věci nejsou odůvodněny zvláštní
odchylky, platí pro řízení předpisy
o řízení ve věcech sporných
u okresních soudů, vyjímajíc ve věcech
nepatrných, a to v zemích České a
Moravskoslezské předpisy civilního řádu
soudního (zák. č. 113/1895 ř. z.),
na Slovensku občanského soudního pořádku
(zák. čl. I/1911).
Na rozdíl od rozhodčího soudu smluvního
podle ustanovení civilních řádů
soudních může tento rozhodčí
soud vyslýchati, a to i přísežně,
strany, svědky a znalce, aby si tak získal řádný
podklad pro svoje rozhodnutí. Při sledování
tohoto cíle není zejména vyloučeno
přibrati za znalce osoby s poměry ve znárodněných
odvětvích podrobně obeznámené,
jakými budou zejména funkcionáři ústředních
hospodářských a odborových organisací.
V tomto předpisu má rozhodčí soud
směrnice, kterými se řídí při
svém rozhodování. Rozhodčímu
soudu se ponechává volné uvážení
hospodářských souvislostí konkrétního
případu. Aby rozhodování soudu mohlo
být dostatečně pružné, přiznává
se mu výslovně možnost nedati se vázat
návrhem, nýbrž na př., i když se
navrhuje zrušení závazku, nalézti na
jinou jeho úpravu. Upravuje-li rozhodčí soud
práva a povinnosti stran odchylně od původního
ujednání, musí se vždy dáti vést
zásadami slušnosti a účelnosti. Samozřejmě
nemůže uložit národnímu podniku
závazek tíživější, neboť
to by se příčilo znění a účelu
příslušných ustanovení znárodňovacích
dekretů, takže upravují-li se poměry
stran nově, může to prakticky znamenat jen
určité úlevy pro národní podnik.
Řádné opravné prostředky proti
výroku rozhodčího soudu jsou zásadně
vyloučeny, ale podle obdoby úpravy platné
při jiných rozhodčích soudech (srv.
rozhodčí soudy bursovní, rozhodčí
soudy podle vládního nařízení
č. 281/1938 Sb.) poskytuje se možnost nápravy
žalobou o bezúčinnost rozhodčího
výroku podle příslušných ustanovení
civilních řádů soudních (srv.
k tomu poznámky k § 17).
Toto ustanovení je nutné proto, že pojišťovací
spolky a ústavy, vyňaté z opatření
podle § 10, odst. 1 dekretu č. 103/1945 Sb., budou,
pokud jde o úpravu hospodářsky neodůvodněných
závazků, postaveny na roveň pojišťovnám
znárodněným.
Odchylná označení platná na Slovensku
vyžadují ustanovení zde uvedeného.
S prováděním tohoto zákona vzniknou
státní správě určitá
vydání vyplývající z činnosti
rozhodčích soudů. Rozsah těchto vydání
nelze dnes blíže odhadnout, neboť se bude řídit
rozsahem činnosti rozhodčích soudů,
a tato bude opět závislá na počtu
případů, které budou na rozhodčí
soudy vzneseny. Lze ale říci, že vydání
budou minimální výše, neboť půjde
při nich především jen o náhrady
přísedícím rozhodčích
soudů.