Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Zákon ze dne 24. července 1919, č. 462 Sb.,
o propůjčování míst legionářům,
se doplňuje takto:
V § 2 se vkládá mezi odstavce 4 a 5 nový
odstavec tohoto znění:
"Spojeneckým a spřáteleným armádám
uvedeným v předchozích dvou odstavcích
se klade na roveň Rudá armáda Svazu sovětských
socialistických republik."
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provede jej ministr národní
obrany v dohodě se zúčastněnými
členy vlády.
Ve smyslu zákona č. 462/1919 Sb. jsou armádami
spojeneckými nebo spřátelenými armády
americká, anglická, italská a srbská
bez jakéhokoliv časového omezení,
armáda ruská pak jen do 28. února 1918 (§
2, odst. 4 cit. zákona).
Tato diskriminace ruské armády, jejíž
slavné tradice převzala Rudá armáda,
byla výsledkem politických názorů
tehdejších zákonodárců. Tyto
názory jsou nyní překonány a ustanovení
§ 2, odst. 4 cit. zákona odporuje změněným
poměrům. Sovětská armáda přinesla
největší oběti o obnovení Československé
republiky. V rámci této armády bojovaly i
československé jednotky proti společnému
nepříteli. S SSSR nás ostatně váže
smlouva o přátelství a poválečné
spolupráci, sjednaná 12. prosince 1943 (č.
11/1946 Sb.).
Ustanovení § 2, odst. 4 cit. zákona, které
vylučuje sovětskou armádu z výčtu
armád spojeneckých a spřátelených,
nepůsobí na veřejnost příznivě
a je proto třeba toto diskriminující ustanovení
novelisovat tak, aby i československým příslušníkům,
kteří v prvé světové válce
bojovali v řadách sovětské armády,
byl přiznán charakter legionáře.
Těchto československých státních
občanů je přibližně asi 2.000.
Podle názoru ministerstva národní obrany
lze je rozděliti ve tři skupiny:
1. v první skupině jsou ti, kteří
vstoupili do československého zahraničního
vojska v Rusku a z něho odešli do sovětské
armády před 28. říjnem 1918 a v ní
28. října 1918 službu skutečně
konali;
2. v druhé skupině jsou ti, kteří
byli příslušníky bývalé
carské ruské armády a z ní po jejím
rozpadu přešli do 28. října 1918 přímo
do sovětské armády a v ní 28. října
1918 službu skutečně konali;
3. ve třetí skupině jsou pak ti, kteří
do 28. října 1917 vstoupili do sovětské
armády, aniž před tímto dnem byli příslušníky
t. zv. zahraničního vojska nebo býv. carské
armády a 28. října 1918 službu v sovětské
armádě skutečně konali.
Za hodnověrný průkaz okolností požadovaných
v § 2, odst. 3, že totiž jim nebylo možno
z důvodů na jejich vůli nezávislých
vstoupiti nebo přestoupiti do čs. zahraničního
vojska v Rusku, lze požadovat zejména svědectví
aspoň dvou hodnověrných osob, a kdyby takových
osob nebylo, vlastní prohlášení žadatelovo.
Dále bude při posuzování nároku
na přiznání charakteru legionáře
u příslušníků první skupiny
vzato v úvahu nařízení Odbočky
čs. národní rady v Rusku, vydané v
době odjezdu čs. zahraničního vojska
z Ruska na francouzskou frontu, podle něhož těm
příslušníkům, kteří
chtějí zůstat v Rusku, nemá v tom
být bráněno. Pokud pak jde o stanovení
délky služební doby, bude se tato počítati
u první skupiny dnem zařadění do čs.
zahraničního vojska v Rusku a končiti dnem
odchodu z něho a u všech tří skupin
prokázaným dnem zařadění do
sovětské armády a prokázaným
dnem propuštění z jejího svazku, nejpozději
však dnem odjezdu posledního vojenského transportu
čs. zahraničního vojska v Rusku do vlasti,
t. j. dnem 2. září 1920.
Zatím nelze odhadnout, jakého finančního
nákladu si provedení osnovaného zákona
vyžádá (viz čl. 3 vl. nař. č.
151/1920 Sb.), poněvadž není ještě
známo, kolik ze shora uvedeného počtu 2000
lidí v úvahu přicházejících
je ve státní (veřejné) službě,
resp. v jakých služebních kategoriích.