Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Právo stavby je věc nemovitá. Také
stavba zřízená na základě práva
stavby se spravuje ustanoveními o věcech nemovitých,
ale není věcí samostatnou, jest příslušenstvím
práva stavby. Spočívá v tom, že
pozemek může býti zatížen věcným,
zcizitelným a děditelným právem stavebníka,
míti stavbu na jeho povrchu nebo pod povrchem.
Právo stavby může býti zřízeno
tak, že se vztahuje i na pozemek, kterého není
potřebí ke stavbě, který však
slouží k jejímu lepšímu užívání.
Omezení stavebního práva na díl budovy
není přípustné.
Právo stavby může býti zřízeno
toliko na pozemcích státu, země, okresu,
obce a nebo jiné veřejnoprávní korporace
nebo veř. fondu. Kostely, obročí, církevní
ústavy nebo společenstva, obecně prospěšné
ústavy nebo veř. fondy jsou povinny, budou-li o
to požádány zájemci, kteří
prokáží schopnost obmýšlenou stavbu
provésti nejpozději do dvou roků ode dne,
kdy bylo právo stavby zřízeno, zřizovat
právo stavby na pozemcích, které jsou v jejich
vlastnictví a jsou podle zastavovacího plánu
obce určeny k účelům stavebním;
nemá-li obec zastavovacího plánu, pak tedy
na takových, které národní výbor
místní za souhlasu okresního národního
výboru za takové určí. Souhlas k tomu
dá zemský národní výbor. Půjde-li
o pozemky státní, vláda.
Obce, budou-li o to požádány takovýmito
zájemci, jsou povinny navrhnouti okresnímu národnímu
výboru, aby provedl vyvlastnění pozemků,
určených podle zastavovacího plánu
k účelům stavebním. Vyvlastnění
provede se ve prospěch obce, která na nich právo
stavby zřídí. Obec jest povinna zříditi
na těchto pozemcích právo stavby původním
žadatelům.
V obcích městských nebo takových,
kde jest značná poptávka po pozemcích
k účelům stavebním, jiný způsob
opatřování pozemků stavebních
než zřizováním práva stavby není
dovolen. To se týká i staveb živnostenských
provozoven, skladišť a kůlen, nebo staveb nouzových.
Výjimku lze připustiti jen když jde o stavby
k účelům zemědělským
na pozemcích vlastních.
Při zajišťování pozemků
pro obce k účelům zřizování
práva stavby a vyvlastňovacímu řízení
třeba postupovati podle ustanovení tohoto zákona.
Navrhovatel žádající knihovní
soud o zápis zcizení nebo zavezení pozemku
zapsaného v pozemkové knize, jest povinnen vyžádati
si předem prohlášení národního
výboru katastrální obce, do které
pozemek přináleží, o tom, že v
případě tomto nejedná se o pozemek
určený k účelům stavebním,
ani o takový, který by se jím mohl v dohledné
době státi. K prohlášení takovému
jest třeba také souhlasu okresního národního
výboru.
Povolovací usnesení musí býti způsobem
u obce obvyklým řádně vyhlášeno
s tím, že námitky proti němu mohou býti
podány během 15 dnů ode dne vyhlášení.
Podané námitky musí býti předloženy
spolu s návrhem okresnímu národnímu
výboru.
Okresní národní výbor přezkoumá
povolovací usnesení národního výboru
místního a uzná-li toho potřebu, zruší
je s uvedením důvodů, uvědomiv o tom
národní výbor i navrhovatele. Rozhodnutí
vydá do 30 dnů. Proti zrušujícímu
rozhodnutí okresního národního výboru
lze se odvolati během 15 dnů ode dne doručení
k zemskému národnímu výboru, který
již rozhodne s platností konečnou. Návrh,
který není doložen doložkou o souhlasu
okresního národního výboru, knihovní
soud odmítne. Změny držebnostní či
jiné závazky učiněné dohodou
bez zápisu do pozemkové knihy, jsou právně
neúčinné.
Dojde-li okresnímu národnímu výboru
návrh obce na vyvlastnění pozemků
k účelu zřízení práva
stavby (§ 2, odst. 2), má tento povinnost došlý
návrh nejpozději do třiceti dnů ode
dne, kdy jej návrh došel, přezkoumati a když
neshledal proti němu žádných námitek
oznámí ihned soudu knihovnímu, aby v pozemkové
knize poznamenal, že na příslušných
pozemcích bylo zahájeno vyvlastňovací
řízení. Zapsáním poznámky
o zahájení vyvlastňovacího řízení
považuje se řízení toto za zahájené.
Knihovní soud oznámí neprodleně vlastníku
pozemku a národnímu výboru příslušné
katastrální obce i okresnímu výboru,
že vyvlastňovací řízení
bylo zahájeno.
Zjistí-li okresní národní výbor,
že obcí podaný návrh na vyvlastnění
se zřetelem na veřejný zájem nevyhovuje,
šetře při tom všech požadavků
kladených na novodobou výstavbu města, vrátí
jej obci s tím, aby ona po dohodě se zájemci
uchazeči určila jiné, účelu
tomuto lépe vyhovující pozemky. Po případě
určí takové sám.
Ode dne, kdy byl vlastník pozemku vyrozuměn o zahájení
vyvlastňovacího řízení, je
povinen zdržeti se každé změny na předmětu
vyvlastňovaném, která přesahuje pravidelné
pokračování v řádném
hospodaření. Nalézá-li se vyvlastňovaný
předmět náhodou v užívání
jiné osoby, než-li jest vlastník sám,
má vlastník povinnost, postarati se o to, aby uživatel
byl o zahájení vyvlastňovacího řízení
náležitě uvědomen, kterého pak
stíhají tytéž povinnosti, jaké
má vlastník vyvlastňovaného předmětu.
Doručením usnesení soudu vlastníkovi
o zahájení vyvlastňovacího řízení
má se za to, že byly tím vyrozuměny
i všechny jiné osoby, jsoucí v náhodné
držbě vyvlastňovaného předmětu.
Okresní národní výbor je povinnen
pečovati o to, aby vyvlastňovací řízení
bylo zakončeno během třiceti dnů ode
dne kdy ho došlo usnesení soudu o zahájení
řízení.
Nařídí den, kdy bude provedeno místní
šetření o vyvlastňovaných pozemcích.
Pozve k němu navrhovatele a stavebníky, obec za
přibrání stavebního technického
znalce a event. sousedy, jejichž zájmy mohou býti
zamýšlenou stavbou dotčeny. Den šetření
třeba způsobem v obci obvyklým řádně
vyhlásiti se stanovením propadlé lhůty,
během níž musí býti podány
písemně event. námitky, které však
mohou býti podány platně i v den šetření
na místě samém. K soukromovlastnickým
námitkám těch, jichž pohledávky,
nebo reálná břemena váznou na vyvlastňovaném
předmětu, nebude však přihlíženo.
Vystoupí-li při šetření tento
stát, země, okres, obce nebo některá
veřejnoprávní korporace s požadavkem,
aby pozemky byly zachovány pro potřeby veřejné,
provede se vyvlastnění s tím, že obec
zřídí právo stavby, případně
bude vyvlastnění provedeno v jejich prospěch.
K šetření na místě samém
vyšle okresní národní výbor jednoho,
případně podle potřeby znalce dva,
aby provedli odhad hodnoty vyvlastňovaného předmětu.
Při tom třeba dbáti toho, aby se šetřením
a odhadem spojené náklady byly co možno nejmenší.
Okresní národní výbor přezkoumá
do osmi dnů ode dne konání šetření
vznesené námitky, rozhodne o nich a nejsou-li takového
druhu, že bylo by se zřetelem na veřejný
zájem započaté řízení
zastaviti, prohlásí je za ukončené
a vydá vyvlastňovací výměr.
Vyvlastňovací výměr kromě přesného
označení vyvlastněných pozemků,
vlastníka pozemku a toho, že vyvlastnění
bylo vykonáno na prospěch obce, musí také
obsahovati hodnotu náhrady, kterou jest obec povinna poskytnouti
za vyvlastněné pozemky. Vyvlastňovací
výměr jest listinou způsobilou k tomu, aby
podle ní byla zapsána změna vlastnického
práva v pozemkové knize.
Pro odhad hodnoty pozemků vyvlastněných k
účelu zřízení práva
stavby platí obdobně předpisy platné
pro odhad zemědělské půdy, v řízení
exekučním. Půjde-li o vyvlastňování
takových pozemků, které v den vyvlastnění
nesloužily účelům zemědělským,
třeba i pro odhad takový použíti předpisů
a odhadu půdy zemědělské, při
čemž jest však třeba připočísti
hodnotu investic vynaložených.
Požádá-li obecně prospěšné
stavebně-bytové sdružení anebo rozhodne-li
se národní výbor, že mají býti
k účelům zřizování práva
stavby vyvlastněny pozemky již zastavěné,
platí i pro odhad takových staveb anebo zařízení
postup při odhadu exekučního řízení.
Výnosová hodnota stavby nebo zařízení
může při tom padati v úvahu toliko v
případech zvláštního zřetele
hodných. Nesmí však nikdy přesahovati
obecnou hodnotu nemovitosti, přihlížejíc
k jejímu stáří, stavebnímu
a hospodářskému stavu v jakém jest.
Půjde-li však o stavbu nebo zařízení,
jež je sešlé, a z důvodů veřejného
zájmu k odstranění určené,
nelze pak k hodnotě jeho již vůbec přihlížeti.
Vlastníku ponechává se však právo,
aby sám stavbu nebo zařízení do stanovené
doby odstranil a pro sebe použil.
Přejímající obec jest povinna uhradit
náhradu hodnoty vyvlastněného pozemku do
šedesáti dnů ode dne, kdy jí vyvlastňovací
výměr došel. Složí ji u věcně
příslušného soudu, který po složení
nařídí rok k rozvrhu podle zásad platných
v exekučním řízení. Jiných
závazků přejímající
obec nemá.
Právo stavby nemůže býti zřízeno
na dobu kratší než 30 roků a delší
než 80 roků. Za zřízení práva
stavby stanoví obec smlouvou uzavřenou se zájemcem
roční nájemné, placené v pololetních
dávkách předem splatných. Výše
nájemného musí býti pevně stanovena
na celou dobu, na níž bylo právo stavby zřízeno
a nesmí býti závislá na příštích
nejistých událostech. Vzory smluv určí
vláda nařízením.
Právo stavby nemůže býti zásadně
omezeno rozvazovací výjimkou. Zánik práva
stavby proto, že nebylo včas započato s obmýšlenou
stavbou a nebyla včas dokončena, nebo proto, že
se prodlévá s placením nájemného,
může být smluven toliko pro případ,
že zájemce z vlastní viny se stanovenou stavbou
v určený čas nezapočal a ji včas
neprovedl anebo že zůstane nájemné nezaplaceno
nejméně dva roky po sobě jdoucí.
Právo stavby vzniká knihovním zápisem
jako břemeno pozemku. Právo stavby nemůže
býti zřízeno na díle knihovního
tělesa. Zástavní a jiné právní
závady, které směřují na peněžité
platy nebo odporují účelu stavebního
práva, nesmějí přicházeti v
pořadí práva stavby. Pro zapsané právo
stavby buď zároveň zřízena zvláštní
knihovní vložka. Všechny zápisy proti
oprávněnému buďtež vykonány
v této vložce.
Právo stavby se pokládá za nemovitou věc,
stavba nabytá nebo zřízená na základě
práva stavby za příslušenství
práva stavby. Oprávněnému příslušejí
ke stavbě práva vlastníka, a k pozemku, pokud
ve smlouvě o právu stavby není nic jiného
ustanoveno, práva poživatele. Předpisů
platných pro budovy je přiměřeně
užíti i na budovu postavenou na právu stavby.
Zástavní právo na právo stavby je
bezpečné podle zákona (§§ 230 a
1374 ob. zák. obč.), jestliže zavázení
nepřesahuje polovici hodnoty práva stavby a jestliže
dluh bude zapraven smluvenými annuitami nebo stejnoměrnými
splátkami ve lhůtách nejvýše
jednoho roku dospělými nejpozději v pěti
letech před zánikem stavebního práva.
Výmaz práva stavby může býti
povolen před uplynutím času, na který
je zřízeno, bez souhlasu zástavních
a jiných věcně oprávněných
a na něm zapsaných věřitelů
toliko s omezením, že právní účinek
se zřetelem k zástavním a jiným věcným
právům má nastati teprve po jejich výmazu.
Při zániku práva stavby připadne stavba
vlastníku pozemku. Zákonná, zástavní
a přednostní práva, která váznou
na právu stavby, přejdou na pozemek, jakmile právo
stavby zanikne. Není-li jiné úmluvy buď
oprávněnému dána náhrada čtvrtinou
stavební hodnoty, kterou stavební dílo ještě
má.
Přísluší-li oprávněnému
ke stavbě při zániku práva stavby
podle smlouvy nebo podle zákona náhrada za stavbu,
vztahují se zástavy a jiná věcná
práva na správu stavby a také na náhradu.
Při exekuci na pozemek zavázaný právem
stavby buď obdobně užíváno předpisů
o exekuci na pozemek zavazený služebností;
s pohledávkami stavebního platu buď nakládáno
jako s důchody nemovitosti. Pokud se vede nucená
dražba pro veřejné dávky, které
požívají zákonného zástavního
nebo přednostního práva na pozemku, musí
býti právo stavby převzato vydržovatelem
bez započtení na nejvyšší podání.
Dosavadní předpisy o užívání
pozemku pod povrchem nebo na povrchu půdy zůstávají
nedotčeny.
Vloží se ustanovení tohoto znění:
Může-li býti vyhověno žádosti
za zápis práva stavby podle knihovního stavu
a předložených listin, buď žádost
nejprve poznamenána v pozemkové knize. Tato poznámka
má účinek poznámky pořadí
podle §§ 53 - 56 ob. zák. knihovního.
Orgánové pak, kteří jsou povoláni
předpisovati a vymáhati daně, přirážky,
poplatky z převodu majetku a jiné veřejné
dávky, placení z nemovitosti, pokud tyto dávky
požívají přednostního práva
před zástavními právy, zapsanými
v pozemkové knize, buďtež současně
vyzváni, aby své nároky ohlásili do
14 dnů u soudu, jinak by přišli do pořadí
za právo stavby, o jehož zápis jde. Ti, kdož
mají býti vyzváni, buďtež uvedeni
v žádosti o zápis práva stavby. Usnesení
buď jim doručeno do vlastních rukou.
Nebyl-li ve vyzývací lhůtě ohlášen
žádný nárok požívající
přednostního práva, buď ihned rozhodnuto
o zápisu práva stavby. Byly-li takové nároky
ohlášeny, buď žadatel zpraven usnesením
o ohláškách. Zápis práva stavby
smí býti povolen jen, je-li prokázáno,
že ohlášené nároky byly zapraveny
nebo zajištěny. Jestliže tento průkaz
soudu nebyl podán v 60 dnech po vyrozumění
o vyhlášce, buď poznámka žádosti
z úřední povinnosti vymazána.
Vyměřuje-li se poplatek z propůjčení
nebo z dalšího převodu práva stavby,
nebo z převodu pozemku, tímto právem zavázaného,
buď šetřeno všeobecných předpisů
poplatkových zákonů s úchylkami v
§§ 16 - 19 stanovenými.
Aby byla vyšetřena hodnota práva ke stavbě
nebo pozemku zavázeného tímto právem,
pokud není smluvená úplata základem
pro vyměření poplatku, buď nejprve stanovena
úhrnná hodnota nemovitosti (pozemku i se stavbami,
které snad na něm jsou), podle všeobecných
předpisů poplatkových zákonů
tak, jakoby pozemek právem stavby zavazen nebyl.
Hodnota práva stavby včetně staveb na základě
práva stavby nabytých nebo zřízených
(§ 6) buď odhadnuta tolika setinami úhrnné
hodnoty nemovitosti, vyšetřené podle předcházejícího
odstavce, kolik je let, která jsou mezi časem rozhodným
pro vyměření poplatku, a časem zániku
práva stavby; při tom buďtež zlomky roku,
dosahují-li 6 měsíců, považovány
za celý rok, jinak však nebuďtež čítány.
Za hodnotu pozemku zavazeného právem stavby buď
pokládána částka, která vychází,
když se od úhrnné hodnoty nemovitosti odečte
hodnota práva stavby i s příslušenstvím
(§ 6), vyšetřená podle předcházejícího
odstavce. Předcházejícími ustanoveními
není vyloučeno, aby bylo užito oceňovacích
způsobů, uvedených v §§ 50 a násl.
zákona ze dne 9. února 1850, č. 50 ř.
z. pro oddělené určení hodnoty práva
stavby a pozemku jím zavazeného.
Hodnota opětujících se dávek podle
§ 20, odst. 2 smluvených (nájemného)
buď počítána takto:
1. Je-li mezi časem rozhodným pro vyměření
poplatku a časem zániku stavebního práva
doba kratší 10 let, úhrnem nájemného
smluveného za tuto dobu;
2. činí-li tato doba 10 nebo více let, nejvýše
však 45 let, desetinásobným stavebním
ročním nájemným;
3. činí-li tato doba více než 45 let,
patnáctinásobným stavebním ročním
nájemným.
Jsou-li opětující se dávky v případech
uvedených pod č. 2 a 3 pro jednotlivá léta
nestejné výše, má býti roční
průměr stavební činže vycházející
na celou dobu práva stavby základem výpočtu
uvedeného pod č. 2 a 3.
Nevychází-li určitá doba práva
stavby ze smlouvy, kterou bylo propůjčeno, nebo
je-li tato doba závislá na výmince, která
ještě není v čase vyměření
poplatku rozhodnuta, buď pro předpisy §§
16 a 17 - přijata nejdelší doba podle smlouvy
možná, nebo není-li tu smluvního ustanovení,
které by určovalo nejdelší dobu, buď
přijata doba podle § 3, odst. 1 tohoto zákona
možná.
Pokud stavebním sdružením, s kterým
se podle zákona ze dne 22. prosince 1910 č. 242
ř. zák. (§ 12) a stanov k němu vydaných
nakládá jako s obecně prospěšným
a která sledují účely v § 4 téhož
zákona uvedené jsou zákonodárstvím
propůjčeny úlevy co do poplatků za
nabývání nebo zcizení nemovitých
věcí, nebo co do nabývání nebo
zcizení nemovitých věcí, nebo co do
poplatkového ekvivalentu a jejich nemovitého majetku,
buď těchto úlev obdobně šetřeno
také při poplatcích za nabývání
a další zcizení práva stavby dotčenými
stavebními sdruženími a při poplatkovém
ekvivalentu z hodnoty práva stavby takovým stavebním
sdružením příslušejícího.
Co do užití příslušných
ustanovení buď právo stavby, pokud pozemek
jím zavazený není zastavěn, právně
pokládáno za rovné pozemku nezastavěnému,
po provedeném zastavění budovy; podrobnější
předpisy o tom budou vydány nařízením.
Zákon nabývá účinnosti v den
vyhlášení. Provedou jej ministři vnitra,
ochrany práce a soc. péče, spravedlnosti
a financí.
V dnešní době, kdy po prvé v dějinách
tohoto státu má býti provedena socialisace
výrobních prostředků v širším
měřítku, padá v úvahu také
i otázka socialisace půdy, která tvořila
vždy základ každého soukromovlastnického
podnikání.
Že jest v zájmu veřejném, aby půda
byla co možno nejvíce odňata ze soukromovlastnické
držby a byla převedena do vlastnictví kolektivního
státního celku, není toliko požadavek,
který bývá vyslovován socialisty všech
směrů, ale jest to i požadavek vyslovovaný
také i vážnými mysliteli a národohospodáři
směru liberalistického, pokud oni ovšem staví
zájem veřejný nad zájem soukromý.
Otázka socialisace, obmezování vlastnictví,
zejména pokud jde o půdu, je tedy otázkou
veřejného zájmu. A není to otázka
dogmatu, ale otázka účelová. Je to
otázka sledování kulturního cíle,
jako cíle ústředního a otázka
volby vhodných prostředků, jimiž má
býti cíle tohoto dosahováno. Tvoří
potom souvislou a nedílnou součást každé
cílevědomé sociálně-kulturní
politiky státní.
Nejnaléhavější otázkou sociální
a kulturní jest pak požadavek zdravého a moderního
bydlení, nebo také otázka moderního
budování měst po stránce stavebně-technické
i estetické.
Tomuto modernímu, na výsost naléhavému
sociálnímu požadavku stavěla se v cestu
vždy soukromovlastnická držba pozemků
stavebních a nezřízená spekulace s
nimi, která přímo znemožňovala,
aby hospodářsky slabí mohli moderně
a hygienicky bydleti.
Soukromé vlastnictví půdy bylo tedy vždy
a jest i nadále ve vážném a trvalém
rozporu se zájmem veřejným. Jest proto nanejvýše
odůvodněn požadavek, aby ve veřejném
zájmu celostátním, byla co možno nejvíce
veškerá půda stavební odňata
ze soukromé držby, bylo znemožněno každé
volné s ní nakládání a oboje
toto převedeno bylo na stát a jeho orgány.
Úkolem moderního budování státu
má tedy býti, aby od základu byl budován
takový právní řád, který
by soukromovlastnické disposice půdou stavební
znemožnil a převedl je na orgány veřejného
práva. V prvé řadě na obce a jejich
národní výbory.
Stát přihlížeje k daným poměrům,
může dojista se zřetelem na mnohé důvody
státně politické, ekonomické a sociální
ponechati v soukromém hospodaření sebevětší
část zemědělské půdy.
Má však pečovati záměrně
o to, aby půda stavební byla zásadně
zveřejněna. Hlavně pak pokud jde o stavební
půdu měst a obcí, nalézajících
se v trvalém rozvoji. Neboť zde právě
otázka veřejného zájmu padá
v prvé řadě v úvahu. A zde také
otázka moderního a hygienického bydlení
je nejnaléhavější.
Ve všech takových obcích půda stavební
neměla by býti nikdy a v žádném
případě prodávána do soukromého
vlastnictví, ale mělo by jí býti používáno
toliko ke zřizování práva stavby.
Pro zřizování práva stavby máme
dosud platný zákon čís. 86 z r. 1912.
Podle § 2 cit. zák. právo stavby může
býti zřízeno toliko na pozemcích státu,
země, okresu, obce nebo veřejného fondu.
Kostely, obročí, církevní ústavy
nebo sdružení, čili t. zv. mrtvá ruka,
mohou zřizovati právo stavby na svých pozemcích,
je-li to v tom kterém případě ve veřejném
zájmu a je výrokem zemského úřadu
tak zjištěno.
Podle § 3 tohoto zákona nemůže býti
právo stavby zřízeno na méně
než 30 a déle než 80 let. Ze zřízeného
práva stavby platí se nájemné podle
dohody stran. Při zániku práva stavby připadne
pak stavba na vlastníka pozemku, není-li jiné
úmluvy, za náhradu stavební hodnoty, kterou
stavba ještě má (§ 9). Smlouvou lze zabezpečiti
pro stavebníka anebo jeho nástupce další
prodloužení smlouvy.
Zákon o právu stavby (Lex Klein) vznikl tedy v době,
kdy o otázce socialistické nebylo ani řeči.
Autoru jeho se dojista o ní ani nesnilo. Vznikl však
jako reakce na poměry zaviněné spekulací
s půdou stavební a účelem jeho bylo
jí čeliti. Obsahuje tedy v sobě zdravé
kulturní a sociální jádro.
Jestliže zákon tento jest poměrně velmi
málo znám širší veřejnosti,
a jestliže tedy do jisté míry, jak se praví,
zklamal, není to proto, že byl by se zřetelem
na veřejný zájem nevýhodný,
nýbrž zklamal proto, že narážel již
od svého vzniku na velmi málo zastíraný
odpor všech držitelů veřejné moci.
Držitelům veřejné moci a všem spekulantům
s půdou záleželo velmi na tom, aby nebyl vůbec
prováděn. Politické úřady provádění
jeho všemožně brzdily. Poměry byly prostě
takové, že i veřejná ruka půdu
stavební raději prodávala a opět jinou
kupovala. Také zde panoval jistý druh čachrářství
s půdou stavební.
Kostely a obročí - mrtvá ruka stavěly
se na odpor provádění tohoto zákona
a zemské úřady je ve snaze této vzorně
podporovaly.
Zřizování práva stavby jest ale vždy
na prospěch veřejného zájmu. Je přece
samozřejmou a obecně uznávanou zásadou,
že půda náležející veřejnoprávním
územním svazkům, nemá býti
nikdy zcizována. A tomu čelí právě
zákon o zřizování práva stavby,
který umožňuje stavbu na půdě
takové, aniž by vlastnictví veřejné
k ní vůbec zaniklo. Půda zůstává
při něm trvale ve vlastnictví veřejném.
Výnosově jest zřizování práva
stavby pro veřejnoprávní svazek vždy
výhodnější, nežli hospodaří-li
na půdě sám in natura, či dává-li
ji do nájmu k účelům hospodaření,
neboť nájemné ze zřízeného
práva stavby skýtá v každém případě
vyšší výnos. Kromě toho, při
rozumném a cílevědomém postupu zánikem
zřízeného práva stavby může
si obec vytvářeti svůj vlastní, trvalý
bytový fond z budov na ní připadajících
po zániku zřízeného práva.