Podepsaní navrhují: Ústavodárné
Národní shromáždění rač
se usnésti:
Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
1. Osoby, zaměstnané v zemědělství,
v zahradnictví nebo v dolech, které toto své
povolání považují za své životní
postavení a v den odvodu v tomto zaměstnání
byly skutečně činny, pokud byly uznány
schopné k výkonu vojenské presenční
služby, povolávají se k výkonu vojenské
služby jen na dobu pěti měsíců.
2. Nástup branců ze zemědělství
a zahradnictví se stanoví na den 1. listopadu a
vojenská služba končí dnem 31. března.
Nástup branců, zaměstnaných v dolech,
stanoví ministerstvo národní obrany po dohodě
s ministerstvem průmyslu.
Osvědčení o tom, že jde o brance z oboru
zemědělství, zahradnictví nebo zaměstnaného
v dolech, který má nárok na zkrácenou
vojenskou službu, vydává místní
národní výbor. Toto osvědčení
musí být potvrzeno místní odbočkou
Jednotného svazu českých zemědělců,
po příp. příslušnou závodní
radou a okresním úřadem ochrany práce;
branec je předkládá při odvodu příslušné
odvodní komisi; ti, kteří již byli odvedeni,
mohou si žádost dodatečně podati u příslušného
vojenského úřadu. Úleva zkrácení
vojenské služby poskytne se jen těm osobám
zaměstnaným v zemědělství,
v zahradnictví a v dolech, které po skončení
vojenské služby nastoupí opět do zaměstnání
v oboru zemědělském, zahradnickém
nebo v dolech a aspoň po 5 let v něm setrvají.
Neučiní-li tak, povolá je vojenská
správa k výkonu vojenské služby v trvání
zákonem stanoveném pro jiné brance téhož
odvodního ročníku.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. září 1946 a jeho platnost končí
dnem 31. srpna 1952 a provedou jej ministři národní
obrany, zemědělství a průmyslu.
Otázka získání a zabezpečení
dostatečného počtu pracovníků
do zemědělství, zahradnictví, jakož
i pro dobývání uhlí je a bude po dobu
několika let otázkou nejpalčivější.
Únikem pracovníků ze zemědělství,
zahradnictví a z dolů do jiných oborů
práce, zvětšení plochy zemědělské
půdy, připadající na jednoho obyvatele
v důsledku odsunu Němců, nedostatečná
mechanisace zemědělské práce v důsledku
nedostatku strojů a hotových průmyslových
a zemědělských výrobků, prostředků
k jejich nákupu, malá přitažlivost k
zemědělskému povolání, to vše
způsobuje katastrofální nedostatek zemědělských
pracovníků; rovněž tak v dolech je situace
velmi nepříznivá, ať již odsunem
Němců nebo odlivem zaměstnanců do
jiných povolání.
Ježto jde o zabezpečení výživy
občanů Československé republiky v
době, kdy v celém světě je krise výživy
a protože otázka výživy národa
po strastiplné nacistické okupaci a podvýživy
našeho lidu nemůže být lhostejná
nikomu a poněvadž je též třeba
zajistit těžbu uhlí, musí se hledat
řešení byť i jen přechodné,
které alespoň v nejtěžší
době nedostatku pracovníků v zemědělství
a hutnictví tomuto zčásti odpomůže;
je existenční otázkou zajistiti jak dobrou
výživu tak i množství uhlí jak
pro průmysl tak pro drobnou spotřebu.
Ani zákon o zajištění pracovních
sil pro zemědělskou výrobu nevyčerpává
všechny možnosti odpomoci nedostatku pracovníků
v zemědělství. Proto námi navrhovaná
osnova zákona, jejíž platnost je zatím
omezena na dobu šesti let, může každoročně
přispěti k řešení nedostatku
pracovníků v zemědělství, v
zahradnictví a v dolech, a to pracovníky kvalifikovanými,
a v tomto oboru stále zaměstnanými. Zemědělství
i hornictví bude míti z tohoto prospěch dvojí:
Jednak v době sezonních prací budou zabezpečeni
mladí kvalifikovaní a výkonní pracovníci,
jednak nespornou úlevou zkrácení vojenské
služby je pravděpodobné, že více
mladých pracovníků se rozhodne pro práce
v zemědělství, jakož i pro práci
v dolech.
Bez dobré výživy nebylo by zdravých
branců a zdravého národa. Bez uhlí
nebylo by průmyslu ani normálního života
vůbec. Proto navrhovaná osnova, i když na jedné
straně zkracuje vojenský výcvik na dobu 5
zimních měsíců, kdy v zemědělství,
v zahradnictví, po případě v dolech
mohou býti pracovníci spíše postrádáni,
na straně druhé zabezpečuje několika
tisíci mladými a kvalifikovanými silami životní
potřeby našeho lidu. V hornictví pak je možno
stanoviti dobu vojenského výcviku podle zralého
uvážení, kdy je možno zaměstnance
bez jakýchkoliv ztrát postrádati. Doplnění
výcviku může pak vojenská správa
řešiti doplňovacími cvičeními,
takže i po stránce vojensko-technické nemohou
vzniknouti podstatné újmy.