Podepsaní navrhují: Ústavodárné
Národní shromáždění, račiž
se usnésti:
Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Očkování proti záškrtu jest povinné,
bezplatné a říditi je přísluší
správě státní.
Očkovány musí býti děti ve
věku od 2 - 7 let.
(1) Očkování prvému musí
se podrobiti děcko nejpozději v druhém roce
svého věku.
(2) Přeočkování musí
býti provedeno při vstupu do první třídy
obecné školy.
(3) Děti docházející do
školek mateřských musí býti přeočkovány
po prvé ve 4, po druhé v 6 letech.
(1) Osvobozeny mohou býti jen takové
děti:
a) které trpí těžkým neduhem,
takže děcko jest trvale neschopno docházeti
do školy,
b) u nichž by provedení očkování
mohlo způsobiti podstatné zhoršení stávající
choroby.
(2) Vysvědčení za tím účelem
vydaná mají platnost pouze tehdy, byla-li vydána
úředním lékařem okresního
úřadu.
U dětí, které nepodrobily se očkování
z vážných a omluvitelných důvodů,
odsouvá se povinnost očkovací u po prvé
očkovaných o rok, u těch, které podléhají
přeočkování do doby nejbližšího
povinného očkování.
Za správné provedení očkování
jsou zodpovědni rodiče neb jejich zákonití
zástupci.
Očkování mohou prováděti lékaři,
kteří mají právo provozovati praksi
lékařskou na území ČSR.
Očkující lékaři jsou státní
obvodní (měští) lékaři,
v místech, kde počet očkovanců by
přesahoval na jednoho lékaře 120, má
právo úřad pověřený
výkonem veřejné zdravotní správy
jmenovati i jiné lékaře. Tito mohou odmítnouti
pouze ze závažných důvodů zdravotních.
(1) V místech, kde působí řádně
a odborně vybavené poradny dětské,
provádějí tyto očkování
všech dětí věku předškolního.
(2) V místech, kde jsou ustanoveni školní
lékaři, provádějí tito přeočkování
dětí do školy vstupujících.
Každý lékař jest povinen hlásiti
očkování proti záškrtu, které
provedl soukromě. V hlášení musí
býti bezpodmínečně uvedeno, jaké
látky bylo užito, a zda se jednalo o prvé očkování,
či přeočkování.
(1) Všem lékařům provádějícím
očkování na účet státu,
přísluší honorář a cestovné
ve výši, již určí vládní
nařízení.
(2) Honoráře a cestovné lékaři
hradí obec bydliště očkovaného
dítěte, která také nese náklad
na opatření a upravení místností
pro očkování, pomocný personál
a výlohy za kancelářské potřeby,
nutné pro obecní evidenci očkovanců.
Ostatní náklady spojené s očkováním
a přeočkováním proti záškrtu
(výrobu anatoxinu a jeho zasílání)
hradí státní pokladna.
(1) Pokud neplatí všeobecné trestní
zákony, trestají se přestupky a opominutí
tohoto zákona nebo nařízení, podle
něho vydaných, úřady politickými
pokutou od 200 do 2.000 Kčs nebo vězením
od 2 do 14 dnů.
(2) Pokuty připadnou obcím, v jejichž
obvodu byl trestní čin spáchán; budiž
jich užito ve prospěch veřejného zdravotnictví.
(1) Zákonná ustanovení o organisaci
veřejného zdravotnictví zůstávají
v platnosti.
(2) Rozhodovati o očkování proti
záškrtu přísluší státním
úřadům, jimž jest svěřena
organisace zdravotní péče; konečnou
instancí jest ministerstvo zdravotnictví.
(1) Zákon nabývá účinnosti
tři měsíce po vyhlášení.
(2) Ministru zdravotnictví se ukládá,
aby zákon provedl ve shodě se zúčastněnými
ministry.
Záškrt jest těžké infekční
onemocnění dětí hlavně ve věku
batolivém, předškolním a prvních
letech školních. Jest typickou inhalační
nákazou, která se přenáší
kapénkovou infekcí, při čemž
hlavním zdrojem nákazy jest nemocný, rekonvalescent,
nebo nosič bacilů, který zpravidla jest bez
příznaků. Dlouhá léta svým
průběhem klinickým byl záškrt
méně zhoubným, rovněž nemocnost
nevykazovala tak vysokých čísel statistických,
jako od roku 1928, kdy případů přibylo
měrou neúměrnou; přirozeně,
že větší výskyt záškrtu
nezůstal bez vlivu na úmrtnost.
Sledujeme-li statistické údaje od roku 1890 přibylo
případů onemocnění touto zhoubnou
chorobou téměř jednou tolik. V roce 1890
připadalo na 100.000 obyvatel asi 100 případů,
v roce 1900 něco málo přes 100, 1910 asi
stejně, v roce 1915 již 150, pak nastalo podstatné
snížení až asi do roku 1925, kdy počala
vlna infekce záškrtové rapidně stoupati
až v roce 1934 na 300 případů v zemi
České, celostátně 227 na 100.000 obyvatel.
V jižních Čechách záškrt
počal se šířiti na sklonku r. 1937 v
okrajových okresech, zvláště v okolí
Českého Krumlova. Na podzim a v zimě r. 1938
postoupila vlna záškrtové epidemie do nitra
jižních Čech, kdež silně a zhoubně
se projevila v okolí Čes. Budějovic. V r.
1937 vypomáhala českobudějovická nemocnice
nemocnici českokrumlovské v přijímání
záškrtem nemocných, v roce 1938 měla
však českobudějovická nemocnice sama
co dělati s pacienty svého okresu. V českobudějovické
nemocnici bylo ošetřováno v roce 1936 - 67
případů (4 úmrtí), v roce 1937
- 145 případů (6 úmrtí), v
roce 1938 - 292 případů (30 úmrtí).
Jak je viděti, počet léčených
na záškrt se rok od roku více než zdvojnásobil.
Avšak nejen se rozmnožila tato choroba, ale nabyla podstatně
i na zhoubnosti. Na počátku epidemie nepřesáhlo
číslo úmrtnosti na záškrt 9%,
1938 však překročilo již 10%. Z 292 ošetřovaných
zemřelo 30, t. j. 10.27%. Šlo vesměs o zhoubné
záškrty s rozpadem mandlí a rozsáhlými
otoky měkkého krčního vaziva. Převážná
většina jich zemřela zánětem
srdečního svalu okolo 10 až 15 dne nemoci.
Ihned po první vlně záškrtové
epidemie z roku 1937 byla věnována zvláštní
pozornost průběhu záškrtu u dětí
očkovaných a neočkovaných. Byl tak
získán přehled o 292 případech
záškrtů bedlivě pozorovaných
a léčených na infekčním oddělení
všeobecné veřejné okresní nemocnice
v Čes. Budějovicích.
Z onemocnělých 292 dětí bylo očkováno
41, neočkováno 251 dětí. Z očkovaných
41 dětí mělo lehký průběh
onemocnění 34 (83%) a těžký průběh
7 dětí, avšak nezemřelo ani jedno děcko.
Z neočkovaných 251 dětí mělo
lehký průběh 114 (45.41%), těžký
107 dětí a zemřelo jich 30 (12.35%).
V letech 1939 - 1944 bylo léčeno na témže
oddělení českobudějovické nemocnice
celkem 2.249 záškrtů. Z toho bylo neočkovaných
1645 - 73% a očkovaných 604 - 26.8%. Zemřelo
celkem 160 nemocných, t. j. 7.1%.
Ze 604 nemocných dříve očkovaných
alespoň jednou injekcí zemřelo 6, t. j. méně
než 1%.
Naproti tomu z 1.605 neočkovaných zemřelo
154 - 9.3%.
Ze 604 očkovaných onemocnělo lehce 419, t.
j. 69.37%, středně 145 - 24%, a těžce
40 - 6.6%.
Z 1.645 neočkovaných onemocnělo lehce 1.078
- 65.53%, středně 329 - 20%, těžce 238
- 14.4%.
Obdobné poměry byly zjištěny na infekčním
oddělení v. v. nemocnice ve Strakonicích,
kde bylo v roce 1938 ošetřováno 277 onemocnělých
záškrtem a z nichž chorobě podlehlo 33
dětí, t. j. 13.5%.
Z uvedených čísel jest zřejmé,
že očkované děti onemocněly záškrtem
daleko méně a onemocněly-li, byl průběh
velmi příznivý, úmrtnost necelé
jedno procento, zatím co průběh u dětí
neočkovaných byl daleko těžší,
komplikací bylo více a úmrtnost dosáhla
značně vysokých čísel 12 -
13%.
Ze shora uvedených skutečností lze souditi,
že ochranné očkování proti záškrtu
je nejúčinnějším prostředkem
v boji proti němu a dále, že řádně
organisovaným ochranným očkováním
se sníží úmrtnost, na záškrt
skoro na nulu. Konečně snadno lze zjistiti, že
řádné přeočkování
dětí proti záškrtu v celém státě
nebo alespoň v krajích ohrožených bude
levnější než léčení
záškrtů u dětí neočkovaných.
Dnešní doba však vyžaduje zvýšení
populace a výchovu zdravého dorostu, jest tedy příkazem
prováděti ochranné očkování
proti záškrtu na podkladě zákonném
stejně jako očkování proti neštovicím.
K tomu dlužno podotknouti, že k léčení
záškrtů u předem očkovaných
bylo by třeba použíti daleko méně
léků včetně sera a že ošetřovací
doba v nemocnici byla vždy podstatně kratší
než u případů neočkovaných.
Poměrně velký počet těžce
probíhajících záškrtových
onemocnění byl v letech válečných
zaviněn nesporně tím, že nemocní
byli do nemocnice dodáváni pozdě a v neposlední
řadě také tím, že za německého
vedení důvěra občanstva k nemocnici
značně poklesla. Jedinou závadou zavedení
povinnosti očkování by se mohla stát
ta okolnost, že lékaři, vědomi si, že
nemocní záškrtem, dříve očkovaní,
stůňou lehce a neumírají, a že
tedy není třeba ani je svěřovati nemocniční
péči. Než ani tato nedůslednost v provádění
epidemických zákonů by nikdy nemohla způsobiti
ty škody na zdraví dětí, jaké
stále a stále působí to, že nemáme
děti očkováním ochráněné
proti záškrtu.
Záškrt stal se svým průběhem
a povahou choroby velmi zhoubným. Přesto, že
včas zakročí lékař patřičnou
a velikou dávkou léčebného sera, dostavují
se ve velkém počtu případů
těžké komplikace v nejrůznějších
orgánech. Jsou to nejčastěji srdce, plíce,
ledviny, nervstvo. Tyto následky pak nese si nemocný,
který úspěšně boj s chorobou
vyhrál, celým životem.
Zvláště jsou to záněty ledvin
a srdeční vady, které zůstávají
trvalými a zde pak ztráty jsou značné.
Proto jest nejvýše nutno, jelikož hygienická
opatření úplně nepostačují
a při sebedokonalejším provádění
nemohou postačiti (zdravého nositele nákazy,
nejdůležitější to zdroj, nelze
odstraniti) prováděti systematická a povinná
opatření nová, která podstatně
sníží nemocnost a úmrtnost. Za takováto
opatření pokládá se nyní všeobecně
ochranné očkování a přeočkování,
kterým se získá odstranění
vnímavosti dětí proti záškrtu,
takže i zdravým nosičům nákazy,
kterých odstraniti nelze, vezme se tímto způsobem
vhodná půda k rozsévání nákazy.
Je přirozené, že až dosud výsledky
očkování nesetkaly se s očekávaným
efektem, a lze je velmi snadno vysvětliti, neboť očkování
nebylo vůbec nijak organisováno a bylo zcela dobrovolné.
Jedinec nerad přistoupí, neb vůbec o své
vůli podnikne něco, co sám musí draze
zaplatiti a o čem pak není 100% přesvědčen,
že mu prospěje. Jakkoliv každý z rodičů
snad vše podnikne pro blaho svých dítek, přes
to v tomto případě valná většina
zůstávala nedůvěřivá
a raději doufala, že rodina zůstane ušetřena
záškrtové infekce.
Jest bezpodmínečně nutno očkovati
všechny děti; pak lze snížiti nemocnost
až na 1/20 dnešní a úmrtnost
též. Jsou docela zprávy, které praví,
že poměr nemocnosti neočkovaných k očkovaným
jest 1 : 230. I když nejsou všechna udání
stejně příznivá, přesto je
nutno uvážiti a v každém případě
se rozhodnouti pro ochranné očkování.
Rozhodně se jím počet onemocnění
sníží nejméně na 1/20.
Uváží-li se pak ještě úmrtnost,
musí tato přirozeně též znatelně
poklesnouti z 9% dosavadních; vždyť nejvíce
případů umírá následkem
sdružených chorob, kdežto očkované
děti většinou neonemocní záškrtem
těžšího rázu a tedy i komplikací
bude méně.
Z uvedeného vyplývá jasně, že
dnešní dobrovolné očkování
s nepřímou podporou státu a veřejných
korporací musí být v zájmu záchrany
celých tisíců dětí, onemocnělých
záškrtem na tuto nemoc umírajících,
nahraženo urychleně očkováním
povinným, na něž náklad ponese stát
a obce.
Lze snad namítnouti, že imunita po očkování
není 100%. Jest pravdou, že 5% zůstává
neimunních. To jsou však individua, která nemají
schopnost vůbec vytvořit v těle svém
protilátek, nevytvoří jich ani jestliže
záškrt prodělají (v takovýchto
případech onemocnění u jednoho a téhož
individua opakuje se až 3 kráte). Ale právě
tím, že systematickým očkováním
sníží se počet onemocnění,
neonemocní ani tito jedinci tak často, ba možno
říci, že většina jich zůstane
uchráněna nákazy.
K § 1. Veřejné očkování
je bezplatné. Lékaři, kteří
je konají, nesmějí od stran za úkony
očkovací ani přijímati ani požadovati
odměny. Přestupky stihají se disciplinárně.
(Anal. § 21. zák. č. 412/1919 Sb. z. a n.)
K § 8. O závažnosti důvodu, pro něž
bylo odmítnuto očkování, rozhodne
okresní národní výbor po slyšení
úředního lékaře s konečnou
platností.
Náklad osobní a částečně
i věcný je uložen obcím, ježto
pro státní pokladnu byl by za dnešního
stavu těžko únosný, kdežto pro
jednotlivé obce nebude tak značný, nehledíc
k tomu, že může být zahrnut do paušálu
obvodních (městských) lékařů
při jejich nové úpravě.
§ 12. Náklad na výrobu anatoxinu a jeho zasílání
ukládá se státu, který ve svých
ústavech již látku vyrábí a při
účelné hospodářské výrobě
nebude potřebí zvláštních nákladů
na zvýšení produkce očkovací
látky.
Zvýšený náklad na výrobu očkovací
látky a její zasílání budiž
uhražen z příslušných rozpočtových
položek ministerstva zdravotnictví.
Po stránce formální navrhujeme, aby osnova
byla přikázána výboru iniciativnímu
a pak výboru zdravotnickému a rozpočtovému.