Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Trestní řád č. 119/1873 ř.
z. se mění a doplňuje takto:
1. Za § 34 b) se vkládá § 34 c) tohoto
znění:
Od stíhání činu veřejnou žalobou
může býti upuštěno, je-li obviněný
vydán nebo vypovězen, anebo má-li býti
repatriován nebo odsunut z území Československé
republiky."
2. § 48 poslední odstavec bude zníti:
"Soukromému účastníku nepřísluší
právo podati veřejnou žalobu místo státního
zástupce, upustil-li státní zástupce
od stíhání podle ustanovení §§
34 a) až 34 c)."
3. Za § 363 a) se vkládá § 363 b) tohoto
znění:
Bylo-li od stíhání veřejnou žalobou
upuštěno podle ustanovení § 34 c) a nepominula-li
ještě trestnost činu promlčením,
může býti trestní řízení
proti obviněnému na návrh veřejného
žalobce zahájeno nebo v něm pokračováno
bez podmínek a formálnosti obnovy, jestliže
nedojde k provedení vydání nebo vypovězení
nebo jestliže sejde s repatriace nebo s odsunu, anebo jestliže
obviněný se vrátil na území
Československé republiky."
4. Za § 397 se vkládá § 397 a) tohoto
znění:
(1) Ministr spravedlnosti může naříditi,
aby od výkonu nebo od dalšího výkonu
trestu na svobodě bylo upuštěno, je-li odsouzený
vydán nebo vypovězen, anebo má-li býti
repatriován nebo odsunut z území Československé
republiky.
(2) Nedojde-li k provedení vydání
nebo vypovězení nebo sejde-li s repatriace nebo
s odsunu, anebo vrátí-li se vydaný, vypovězený,
repatriovaný nebo odsunutý na území
Československé republiky, trest se vykoná."
5. § 449 poslední věta bude zníti:
"Toto právo soukromému účastníku
nepřísluší, bylo-li od stíhání
činu upuštěno podle ustanovení §§
34 a) až 34 c)."
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení a platí v zemích
České a Moravskoslezské; provede jej ministr
spravedlnosti.
Výronem suverenity státu je také zásada
územní výsosti po případě
zásada ochrany, jak jsou vyjádřeny v §§
37 a 234 a § 38 trestního zákona z 27. května
1852, č. 117 ř. z. Proto provinil-li se cizinec
v Československé republice nebo proti Československé
republice, musí býti trestně stíhán,
po případě trest na něm vykonán,
dříve než je vydán do ciziny, vypovězen,
repatriován nebo odsunut. Uplatnění vzniklého
trestního nároku má přednost před
vydáním, vypovězením, repatriací
a odsunem, protože naše právo je ovládáno
zásadou legality, t. j. od stíhání
a výkonu trestu nelze upustiti, i když to je žádoucí
v zájmu veřejném nebo v zájmu mezistátních
vztahů. Zásada legality je u nás částečně
prolomena ve prospěch zásady oportunity jednak v
§ 42, odst. 1 zák. č. 48/1931 Sb., o trestním
soudnictví nad mládeží, jednak v §§
34 a) a 34 b) tr. ř. č. 119/1873 ř. z. ve
znění dekretu presidenta republiky ze dne 8. srpna
1945, č. 62 Sb., o úlevách v trestním
řízení soudním. S posléze uvedenými
ustanoveními však se zde nevystačí.
Jinak může trestní řízení
potlačiti nebo zavedené trestní řízení
zastaviti anebo uložený trest prominouti jen hlava
státu, které bylo toto právo vyhrazeno ústavou
(§ 103 úst. listiny). Hledati odpomoc touto cestou
je však namnoze velmi obtížné.
Otázka poměru extradice a trestního nároku
státu vyskytovala se napořád již za
první republiky a nedostatek zákonné úpravy,
která by umožňovala upuštění
od stíhání v případech, že
obviněný byl vydán nebo vypovězen
z území Československé republiky,
byl pociťován již dříve. Nedostatek
podobné zákonné úpravy je zvláště
naléhavě pociťován nyní, kdy
v důsledku válečných událostí
a s nimi spojenými pohyby obyvatelstva se na našem
území ocitlo mnoho nevítaných cizinců.
Také eminentní zájem na odsunu osob, které
pozbyly československého státního
občanství, je namnoze křížen
nedostatkem zákonné úpravy, která
by umožňovala osoby takové odsunouti, i kdyby
trestní nárok státu nebyl uspokojen.
Navrhuje se proto doplnění trestního řádu
č. 119/1873 ř. z. ustanovením § 34 c),
kterým by bylo umožněno upustiti od stíhání
těchto osob veřejnou žalobou, aby tak jejich
stíhání nepřekáželo jejich
odstranění z území Československé
republiky. Navržené ustanovení § 34 c)
se vztahuje na všechny trestné činy, které
se stíhají veřejnou žalobou, tedy zejména
i na činy trestné podle retribučního
dekretu.
Trestní nárok státu však takovým
opatřením nezaniká. Ustanovením navrženého
§ 363 b) umožňuje stíhání
bez podmínek obnovy, odpadnou-li příčiny,
pro které bylo od stíhání podle §
34 c) upuštěno. Vzhledem k různorodosti těchto
případů považuje se za nutné
jmenovitě je zde uvésti.
Tytéž důvody, které mluví pro
to, aby od stíhání těchto osob bylo
upuštěno, mluví i pro to, aby i odsouzení
cizinci resp. ti, kdo nejsou československými státními
příslušníky, byli z území
Československé republiky odstraněni bez výkonu
trestu nebo bez výkonu celého trestu. To má
býti umožněno ustanovením § 397
a). Nerozlišuje se pro jaký trestný čin
byl trest uložen. Ustanovením navrženého
§ 397 a), odst. 2 bude pro ty, kdož byli z území
Československé republiky odstraněni, zpravidla
dostatečným důvodem, aby se na území
Československé republiky nevraceli.
Podotýká se, že není třeba se
obávati toho, že by těchto ustanovení
bylo užíváno i tam, kde zájem na potrestání
převažuje nad zájmem na odstranění
těchto osob z území Československé
republiky. Naříditi upuštění
od výkonu trestu nebo od dalšího výkonu
trestu na svobodě z důvodů uvedených
v § 397 a) tr. ř. může jen ministr spravedlnosti.
Pro zavedení trestního řízení
nebo pokračování v něm není
takového zvláštního ustanovení
třeba, vzhledem k ustanovení § 30 tr. ř.,
podle něhož jsou státní zástupci
podřízeni ministru spravedlnosti.
Změna ustanovení § 48 tr. ř. a §
449 tr. ř. je nutným důsledkem připojení
ustanovení § 34 c) tr. ř.
Po formální stránce se ještě
upozorňuje, že trestním řádem
č. 119/1873 ř. z. jest rozuměti trestní
řád ve znění všech novel k němu
vydaných. Poslední úprava tohoto trestního
řádu se stala dekretem presidenta republiky z 8.
srpna 1945, č. 62 Sb. Vzhledem k obvyklé citaci
trestního řádu není třeba tuto
skutečnost zvláště uváděti.