V poslední době množí se případy,
kdy přestárlí, práce a výdělku
neschopní a nemajetní občané, nemajíce
vlastních prostředků k výživě,
ucházejí se u různých úřadů
a orgánů lidové správy o podpory z
veřejných prostředků, pro něž
však zatím není zákonného nároku.
Jedná se zejména o občany pracující
v zemědělství, kteří dnem 1.
července 1926, kdy vešlo v platnost sociální
pojištění, nedosáhli ještě
60. roku věku a podléhali tudíž pojistné
povinnosti. Z různých však důvodů
nebyli buď vůbec pojištěni, anebo byli
pojištěni nepravidelně, takže do svého
65. roku věku nedosáhli předepsané
čekací doby a nepožívají proto
důchodu starobního z veřejného sociálního
pojištění. Občané ti nemají
však také ani nároku na státní
starobní podporu ve smyslu zákona z 21. března
1929, č. 43 Sb. z. a n. a zákona ze 13. prosince
1945, č. 155 Sb. z. a n. Přitom však jde o
lidi, kteří skutečně celý život
pracovali, ale kteří, jak to tak na venkově
bývá zvykem, pracovali přechodně u
zemědělců, v lesích, při sezonních
pracích. Jejich hlavním zdrojem příjmu
byl námezdní a pracovní, byť i nepravidelný
poměr. Dnes jsou bez jakýchkoliv prostředků
k výživě pro sebe i svoje rodiny. Jde celkem
o nepatrný počet osob, které se dostaly do
této mezery zákonné bez vlastní viny,
lidi, kteří pracovali dokud pracovati mohli, ale
nyní jsou přestárlí, práce
neschopní a odkázáni jen na veřejnou
dobročinnost. Bylo by spravedlivo, aby i těmto starým
práce a výdělku neschopným občanům,
bylo zabezpečeno jejich stáří.
Táží se proto podepsaní pana ministra
ochrany práce a sociální péče:
1. Jsou tyto poměry panu ministru ochrany práce
a sociální péče známy?
2. Je pan ministr ochrany práce a sociální
péče ochoten učiniti vhodná opatření,
aby i těmto osobám přestárlým
dostalo se veřejné podpory ve stáří?